Ο ΑΡΧΙΜ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΨΑΝΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΤΟΝ ΠΑΛΑΜΑ ΚΑΙ
ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΚΤΙΣΤΟΥ ΘΕΙΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Ενθυμούμαι τον Αρχιμανδρίτη
Γεώργιο Καψάνη, στο Μετόχι της Μονής Γρηγορίου στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης,
αλλά και σε ομιλίες του στον Άγιο Δημήτριο, που συχνά μας ομιλούσε για το πόσο
μεγάλη θεολογική πλάνη, είναι να θεωρείται κτιστή η Θεία Χάρις. Και
πάντοτε την Ορθόδοξη θεολογική ανάλυσή του, συνόδευε εκείνο το ‘’αν η Θεία
Χάρις είναι κτιστή πως θα θεώσει εμένα;’’
Επέμενε πάντοτε στην Ορθόδοξη
ακρίβεια. Γι’ αυτό σημείωνε ότι «οι παρεκκλίσεις από την πίστιν δεν
αλλοιώνουν την Θεολογίαν μόνο της Εκκλησίας, αλλά και διαστρέφουν και αυτήν την
πνευματικήν και εκκλησιαστικήν ζωήν».
Όσον αφορά την θεολογική πλάνη, ότι
είναι κτιστή η Θεία Χάρις, ο μακαριστός Γέροντας Γεώργιος έγραφε : «Η
έλλειψις της εμπειρίας του Θαβωρείου Φωτός και των ακτίστων ενεργειών εις τους
δυτικούς, δια των οποίων ο άνθρωπος θεούται και κοινωνεί της Αγίας Τριάδος,
τους ωδήγησεν εις την πεπλανημένην διδασκαλίαν, ότι η Θεία Χάρις είναι
κτιστή και συνεπώς είναι αδύνατος η εμπειρία του Θεού και η θέα της δόξης του»
(Ορθοδοξία και Παπισμός).
Είναι μεγάλη κακοδοξία η βαρλααμική
αυτή πλάνη. Τούτο καταδεικνύεται και από αυτά που αναφέρονται στην Ζ΄ Ωδή
από την Ακολουθία «Την ρομφαίαν και τα τόξα κακοδόξων τε, όλως
συνέτριψας και την οφρύν Βαρλαάμ και πάσαν την δύναμιν αιρετικών ως ιστόν,
διεσκόρπισας, οία περ λίθος μέγιστος της αράχνης Ιεράρχα».
Ακολουθώντας την διδασκαλία του
Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, πολλάκις δίδασκε για την άκτιστες ενέργειες της
Θείας Χάριτος και συχνά ομιλούσε για τον μεγάλο αυτόν Άγιο της Εκκλησίας
μας.
Τα ψαλλόμενα κατά την δευτέραν
Κυριακήν των νηστειών, κατά την οποίαν επιτελούμε την μνήμην του Αγίου
Γρηγορίου του Παλαμά, δίδουν επακριβώς το μεγαλείο της προσφοράς του.
Αναφέρομε ενδεικτικά αυτό που ψάλλομε στην Εκκλησία μας στην Ε΄ Ωδή : «Δρεπάνη
των λόγων σου, και ιεροίς συγγράμμασιν έτεμες αιρέσεις ακανθώδεις και ζιζανίων
νόθα βλαστήματα της Ορθοδοξίας δε ευσεβή κατέβαλον σπέρματα, Ιεράρχα Γρηγόριε».
Ο π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ στο
σύγγραμμά του ‘’Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς’’ αναφέρει ότι «ημπορούμεν να
θεωρούμεν τον Γρηγόριον Παλαμάν ως οδηγόν μας και διδάσκαλον εις την
προσπάθειαν μας να θεολογούμεν από της καρδίας της Εκκλησίας».
Θα επαναλάβω τα λόγια του
Αρχιμανδρίτη Γεώργιου Καψάνη : ‘’αν η Θεία Χάρις κτιστή πως θα θεώσει
εμένα;’’ Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς λέγει σχετικά : «Έστιν
ουν και ο Πατήρ και ο Υιός και το Πνεύμα το Άγιον ομού πηγή του ζώντος ύδατος,
τουτέστιν της Θείας Χάριτος».
Βρίθει ο κόσμος από κακοδοξίες,αλλά να επιμένει και μια έδρα υποτίθεται επισκοπική του ποιμνίου του Χριστού σε κακοδοξίες-ενώ θα έχρηζε να μελετήσει προσεκτικότερα την Αγία Γραφή- όφειλε να μη το κάνει. Η ορθοδοξία είναι πολύ κοντά στη λεγόμενη ρωμαιοκαθολική εκκλησία αλλά οι κακοδοξίες της τελευταίας δε βοηθάνε. Όταν λένε ότι η Θεία Χάρη είναι κτίσμα τότε πώς σώζει ο Θεός και πώς και με ποιό τρόπο πλησιάζει τον άνθρωπο η Θεία Ουσία το δήμιούργημά της; Αν τρέφονται με την όστια μόνο οι πιστοί ενώ οι ιερείς τους τρώνε και πίνουν σώμα και αίμα Χριστού πού βρήκαν αυτό το διαχωρισμό από το Χριστό όταν είπε με σαφήνεια τρώγετe εξ αυτού πάντες ή πίνετε εξ αυτού πάντες; Ή ακολουθείς ό,τι εντέλλεται επακριβώς ή δεν ακολουθείς και κάνεις προσθαφαιρέσεις από το κεφάλι σου. Αλλά είσαι σίγουρος και βέβαιος ότι το κεφάλι σου στέκει καλά ή χρειάζεσαι τη συνεργεία της Χάρης ώστε να ξεδιαλύνεις το μπέρδεμα διανοητικής σου ανεπάρκειας;
ΑπάντησηΔιαγραφήO 43ος Ψαλμός λέει,εν σοι τους εχθρούς ημών κερατιούμεν και εν τω ονόματί σου εξουθενώσομεν τους επανισταμένους ημίν.ου γαρ επί τω τόξω μου ελπιώ και η ρομφαία μου ου σώσει με..ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΤΟΞΟ Η ΝΌΗΣΗ ΚΑΙ Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΡΟΜΦΑΊΑ Ο ΛΟΓΟΣ ΧΩΡΙΣ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΕ ΒΟΗΘΟΎΝ ΧΩΡΙΣ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΊΔΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΜΈΣΩ ΤΗΣ ΧΑΡΗΣ ΤΟΥ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ γνησια προθεση σε κανει προσκεκλημενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟταν ομως υποκυπτεις στον δευτερο πειρασμο Του Χριστου,που του ζητησε να τον προσκυνηση για να του χαρισει εξουσια,την εξουσια ολων των βασιλειων του κοσμου,ειναι φυσικο να εκπεσεις απο την πιστη.
Ο Κυριος απαντησε "'Κυριον τον Θεον σου προσκυνησεις και αυτω μονον λατρευσεις.''.Και πως θες να γινεις προσκεκλημενος;
Ο αγιος Γρηγοριος ο Παλαμας ειχε προφητευσει και τη διαιρεση του παπισμου.
Οταν δεν εχουν πειρα του Ακτιστου φωτος,που ειχαν οι αγιοι Πατερες ,ειναι λογικο να θεολογουν διανοητικα και η ασκηση τους να καταντα
Εχει ομως αυτο συζητηθη στο θεολογικο διαλογο μαζι με τις διαφορες;Πως να πιστεψουν πως η Ακτιστη Χαρη οραται απο τους τελειους και αγιους και πως αυτη η εμπειρια της Ορθοδοξου Εκκλησιας μας εχει βιωθει απο τους αγιους Πατερες ,εαν δεν πεταξουν τα δογματα αυτα που εκπιπτουν τω πνευματι τω αγιω,και εαν δεν αποβαλλουν την κοσμικη δοξα και τα πλουτη και ολα αυτα που ειναι μακραν της Ορθοδοξου πιστεως και της εκκλησιας;Αυτοι δεν αποβαλλουν τα δογματα διοτι θα καταρρευση ο παπισμος λεγει ο αγ.Νεκταριος.Και εμεις ,ομως εαν ισχυρισθουμε πως απορριπτουμε τα δογματα μας που με αιμα και ιδρωτες οι αγιοι μας διαφυλαξαν και σταθεροποιησαν μεσα στις Οικ.Συνοδους,ειναι σαν να ξεθεμελιωνουμε την Ορθοδοξη Εκκλησια . Και ενω η Χαρις προσφερεται δωρεαν,σε οποιον θελει ,καταφρονειται και απορριπτεται απο τους λατινους.Οι πτωσεις ομως των παπικων ενω επρεπε να ειναι παραδειγμα προς αποφυγην για εμας,η διαιρεσις τους σε παραφυαδες ,ακομα ενα μαθημα ,τους θεωρουμε και αγιοτατους και πρωτους.
Ετσι οιδιαλογοιτι οραμα μπορουν να εχουν;