25 Νοε 2014

Πανηγύρια καί φιγουρομανία!...

Πανηγύρια καί φιγουρομανία!...
Μιλᾶμε γιά παράδοσι. Καί ζοῦμε τό παράδοξο! Μιλᾶμε γιά Εκκλησία. Καί ζοῦμε πανηγύρια φρικτῆς φιγούρας, τεράστιας σπατάλης, προκλητικοῦ θρη­σκευτικοῦ «χαβαλέ»! Μιλᾶμε γιά τιμή μαρτύρων, καί ζοῦμε τή λάμψι τῆς πολυτέλειας ἀκόμα καί στίς λάρνακες τῶν πάσης φύσεως καί προελεύσεως λει­ψάνων.

Δέν χρειάζεται νά δυσκολευθῆτε ψάχνοντας. Οἱ ἱστοσελίδες ἐκεῖνες, πού ἔχουν ἀποκλειστικά καί ἐργολαβικά ἀναλάβει νά καλύπτουν τά λεγόμενα «πολυαρχιερατικά συλλείτουργα», ἐνημερώνουν ἀνά μία περίπου ὥρα γιά τόν πλοῦτο τῆς κενοδοξίας καί φιγουρομανίας μέσα στόν ἅγιο χῶρο τοῦ θυσια­στηρίου.
• Μπορεῖτε νά φαντασθῆτε τόν Ἐσταυρωμένο τοῦ Γολγοθά, τόν Ἰησοῦ, τὀν Κύριο τῆς δόξης, νά δορυφορῆται τή Μεγάλη Παρασκευή ἀπό τριάντα (30) δε­σποτάδες, φανταχτερά καί χρυσοστόλιστα ντυμένους καί στεφανωμένους μέ περίλαμπρες μίτρες;
• Ἡ ἁγία Τράπεζα εἶναι ό Γολγοθάς. Τί δουλειά ἔχει ὅλος ὁ ἐπισκοπικός συν­ωστισμός γύρω-γύρω, πού τολμοῦν μάλιστα ὡρισμένοι ἀπό αὐτούς καί ἀπο­θέτουν τίς μίτρες τους πάνω στήν ἁγία Τράπεζα; «Στέφανον ἐξ ἀκανθῶν περιτίθεται ὁ τῶν ἀγγέλων Βασιλεύς».
Δέν θά πρότεινε κανείς σέ ἐπίσκοπο σήμερα νά λειτουργῆ μέ ἀκάνθινο στε­φάνι. Τουλάχιστον ὅμως ἄς λειτουργῆ καί ἄς παρίσταται στό Ναό τῆς λα­τρευτικῆς προσευχῆς καί συνάξεως, ὅπως ζητεῖ τό Πνεῦμα τό Ἅγιον διά τοῦ ἀποστόλου Παύλου, δηλαδή, ἀσκεπής (Α' Κορ. ια´ 5).
Ἀρέσκονται πολλοί σημερινοί ἐπίσκοποι νά λένε, ὅτι βρίσκοναι «εἰς τύπον καί τόπον Χριστοῦ», ἐπικαλούμενοι τόν θεοφόρο Ἰγνάτιο, χωρίς βέβαια νά μᾶς πληροφοροῦν ποῦ καί γιατί λέει τό λόγο αὐτό ὁ ἀποστολικός Πατήρ.
Ἀλλ’ ὡς πρός τόν «τόπον», ὡρισμένοι λησμονοῦν δύο τόπους. Ὁ ἕνας εἶναι τοῦ Μεγάλου Ἀρχιερέως μας ὁ τόπος. Εἶναι ὁ Σταυρός. Ὁ «κρανίου τόπος» (Ματθ. κζ 33). Οὕτε σέ σταυρό ζοῦμε οἱ σημερινοί διάκονοί Του, οὕτε σέ σταυρό μᾶς ἔχουν ανεβάσει.
• Λησμονοῦν, λοιπόν, πολλοί σημερινοί διάκονοί Του (κυρίως ἐπίσκοποι) τόν «κρανίου τόπον». Ἀλλά λησμονοῦν καί τόν ἄλλον, τόν δικό τους τόπο.
Πότε μερικοί (εὐτυχῶς ὄχι ὅλοι) Μητροπολίτες παραμένουν στόν τόπο τους;
Ὅταν διαρκῶς περιφέρωνται ἀπό πανηγύρι σέ πανηγύρι, ἀπό ὀνομαστήρια σέ ὀνομαστήρια, ἀπό χειροτονίες σέ χειροτονίες, ἀπό ὑποδοχές σέ ὑποδοχές, ἁπό λιτανεύσεις σέ λιτανεύσεις, ἀπό ταξίδια σέ ταξίδια, πότε θά τούς μείνη καιρός γιά τόν τόπο τους;
• Πότε θά ποιμάνουν τό λαό, πού τούς ἐμπιστεύθηκε ὁ Κύριος;
• Πότε θά ἐργαστοῦν πνευματικά, πρός οἰκοδομήν τοῦ λαοῦ, πρός φύλαξι τῶν προβάτων, ἰδίως τῶν παιδιῶν καί τῶν νέων;
• Πότε θά κλειστοῦν στό κελλί τους πρός περισυλλογή καί μελέτη;
Ὁ Χριστός γιά τόν κακό ποιμένα λέει, ὅτι «ἀφίησι τά πρόβατα καί φεύγει» (Ἰωάν. ι´ 12). Πιστεύουμε, ὅτι δέν θέλουν οἱ ἐπίσκοποί μας νά εἶναι κακοί ποι­μένες. Ὁ ἕνας ἀπό τόν ἄλλον παρασύρεται.
• Ἄς ἐπαναφέρη, λοιπόν, ἡ ἱερά Σύνοδος παλαιότερες ἐγκυκλίους γιά πε­ριορισμό τῶν πολυαρχιερατικῶν ἐμφανίσεων.
Ἑορτάζει ἕνας ἐπίσκοπος; Ἄς παραμείνη μέ τούς πιστούς τῆς ἐπαρχίας του, νά συμπροσευχηθοῦν. Καιρός ἄλλωστε λιτότητας.
Χειροτονεῖται ἕνας διάκονος ἤ πρεσβύτερος; Αρκεῖ ὁ ἐπίσκοπός του. Τί χρει­άζονται οἱ ἄλλοι;
Χειροτονεῖται ἕνας επίσκοπος; Ἀρκοῦν τρεῖς ἤ τέσσερις ἐπίσκοποι. Γιατί πρέ­πει νά μαζευθοῦν τριάντα δεσποτάδες;
Ἑορτάζει ὁ πολιοῦχος μιᾶς πόλεως; Εὐκαιρία ὁ ἐπίσκοπος νά δῆ τό λαό του, καί ἀντί νά κάνη προσφωνήσεις σέ ἀρχιερεῖς, νά ἀπευθύνη νουθεσίες πρός μετάνοια καί προκοπή πνευματική.

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΔΟΞΑ ΣΤΟΝ ΠΑΝΑΓΑΘΟ ΠΟΥ ΤΑ ΓΡΑΦΕΙ ΕΝΑς ΕΙΛΙΚΡΙΝΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ εύστοχες και ουσιαστικές οι επισημάνσεις του π.Δανιήλ Αεράκη. Δυστυχώς οι τα πρώτα φέροντες στο σώμα των κληρικών δε φαίνεται να προβληματίζονται σχετικώς. Τα συλλείτουργα με τη συχνότητα, την πληθώρα των συμμετεχόντων αρχιερέων και τον εν γένει τρόπο με τον οποίο διεξάγονται απωθούν τον πιστό λαό και αποδικιμάζονται υπ αυτού. Το θέμα είναι εάν οι επίσκοποι προβληματίζονται, πλην εξαιρέσεων, σχετικώς. Μάλλον κάτι τέτοιο δε συμβαίνει. Λ.Ν.

Ανώνυμος είπε...

να αγιασει το στομα σου π. δανιηλχειροτονηθηκε ο διακονος
επιφανιος και εκτος του αρχιεπισκοπου ιερωνυμου ητο πολλοιεπισκοποι τι ταπεινο φρονημα διδασκεται ενας νεαρος κληρικος

Ανώνυμος είπε...

Καλά τα λέει για τα συλλείτουργα, αλλά τα σχόλια για τη λαμπρότητα των αμφίων και των λειψανοθηκών είναι τελείως, ΤΕΛΕΙΩΣ άτοπα.
Κανείς δεν υποχρέωσε τους ιεράρχες να έχουν ολόκληρη γκαρνταρόμπα σαν κυρίες της υψηλής κοινωνίας. Αυτό δε σημαίνει ότι τα άμφια δεν πρέπει να είναι λαμπρά - υπάρχουν θεολογικοί λόγοι γι' αυτό και σίγουρα ο πατήρ Δανιήλ τους ξέρει. Για τις λειψανοθήκες δε ας μη μιλήσω καλύτερα.
Στο καντήλι μας βάζουμε ελαιόλαδο, όχι παραφίνη...

kudunas είπε...

Ευστοχότατος ο π. Αεράκης. έχει καταντησει τελικά γελοίο το θέμα με τους αρχιερείς μας.
Θα ήθελα επίσης να προσθέσω ότι είναι καιρός να καταργηθούν επι τέλους οι μήτρες και οι σάκκοι καθώς και η προσφώνησις "Δεσπότης". Όλα αλλα τα παράνω (μήτρα, σάκκος, Δεσπότης ) ήταν πούχα και τίτλος του πολιτικού άρχοντος δηλ. του αυτοκράτορος. Τα έδωσε μετά την άλωση ο πορθητής στον νεοεκλεγἐντα Γεννάδιο, τιμής ένεκεν, διότι του είχε παραχωρήσει πλην των άλλων να διοικεί και το ορθόδοξο ποίμνιό του. Από εκεί τα πήραν ΟΛΟΙ και έχει καταντήσει γελοίο το όλο θέμα.
Πρόσφατα μιά καλοκάγαθη γρίούλα απεκάλεσε έναν νεοχειτοτονηθέντα "πάτερ" και ο εν λόγω αντέδρασε με την φράση:τι πάτερ;Δεσπότης είμαι. Λες και σταμάτησε να είναι πατέρας μετά την χειροτονία του.

Ανώνυμος είπε...

Αν και δεν ειμαι πολυ σχετικη επι του θεματος,θα δω το ζητημα με ενα αλλο ματι.
Μια στολη Ιερατικη κοστιζει ακριβα .Κειμενονται οι τιμες, απο 5.000-15.οοο ευρω.
Υπαρχουν υπερβολες και υπερβολες.
Για την γνωμη μου ,υπερβολη ειναι καθε ετος να φτιαχνει καποιος και καινουργια στολη.
Εχω παρατηρησει πως σε καποιες ιδικες ημερες οι ιερεις φορουν αμφια που εχουν το ιδιο χρωμα,δεν με πειραζει! Τι να με πειραξει εαν παρω αντιδωρο απο χερι απλου παπα η επισκοπου που φορα μια καπως πολυτελη στολη.
Υπερβολη ομως ειναι να διωχετευονται φωτογραφιες καθημερινα στα ιστιολογια με διαφορων ειδων ιερατικες στολες και ο αδοκιμος πιστος να σκανδαλιζεται τη στιγμη που υπαρχει πεινα και τα πραγματα ειναι οικονομικα πολυ δυσκολα .Και δεν πιστευω πως αυτο μπορει να θεωρηθει και κακοπροαιρετο .
Υπαρχουν και περιπτωσεις που οι στολες ειναι δωρα ...ο αλλος δεν γνωριζει.
Το μετρο εχει την αξια του.
Οταν ομως θιγεται η πιστις ,εκει ουτε μετρο υπαρχει,ουτε ομογνωμοσυνη ουτε και η χαρις ενωνει.
Βλεπουμε αλλες εκκλησιες ταπεινες και πτωχες και αλλες μεγαλοπρεπεις...δεν επηρεαζεται η πιστις ομως!
Οταν η πιστις επηρεαζεται,ειναι φυσικο να δω καποια πραγματα υπερβολη και αυτο επειδη η εκκοσμικευση αλλοιωνει το φρονημα της εκκλησιας και σαν επακολουθο με τις υπερβολες εχει να σκανδαλιζεται ο λαος.ο λαος σκανδαλιζεται οταν βλεπει καθε χρονο αλλη γκαρνταρομπα απο την πρωηγουμενη χρονια.αυτο το ακουω δηλαδη μεσα στην εκκλησια''παλι ο..π...αλλη στολη;''....
Προσωπικα,θα ευχομουν την ταυτιση στο ιδιο φρονημα και επειτα ολα τα υπολοιπα τακτοποιουνται.
Αλλα παλι θα κατηγορηθουμε.
Θα πω παλι συγνωμη!
Και στον π.Δανιηλ καλη δυναμη στο εργο του!π

Ανώνυμος είπε...

Μπραβο στον Αξιο πατηρ Δανιηλ για τις ευστοχες παρατιρησεις του! Προσφωνησα τον Επισκοπο της επαρχιας μου γεροντα σε μια συζητηση που ειχαμε και κοιταζει γυρω του και μου λεει βλεπεις κανενα γεροντα εδω; Τα σχολια δικα δικα σας....

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com