ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ
ΕΝΩΣΙΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ (ΠΕΘ)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΑΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΩΝ
Ἀθήνα, 10
Δεκεμβρίου 2025
Ἀρ. Πρωτ.: 109
ΠΡΟΣ: Γεν. Γραμματέα Α/βάθμιας καὶ Β/βάθμιας Ἐκπαίδευσης τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας κ. Ἰωάννη Παπαδομαρκάκη
ΚΟΙΝ.: 1.Ὑπουργὸ
Παιδείας, Θρησκευμάτων καὶ Ἀθλητισμοῦ, κ. Σοφία Ζαχαράκη
2. Ὑφυπουργὸ
Παιδείας κ. Κωνσταντῖνο Βλάσση
3.
Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος Ἱερώνυμον,
Πρόεδρον καὶ τὰ Μέλη τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
4. Ἅπαντες τούς
Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
5. Τοὺς
Κοσμήτορες καὶ τοὺς Προέδρους τῶν Τμημάτων τῶν δύο Θεολογικῶν Σχολῶν
6. Ἱερὰ Ἐπιστασία
Ἁγίου Ὄρους
7. Ὁμοσπονδία
Λειτουργῶν Μέσης Ἐκπαίδευσης (ΟΛΜΕ)
Θέμα:
Ἀνάθεση τοῦ Νέου Μαθήματος «Ἠθικὴ» στὴν εἰδικότητα ΠΕ01 (Θεολόγων)
Ἀξιότιμε κύριε
Γενικέ,
Μὲ τὴν παροῦσα Ἐπιστολή,
θέτουμε ὑπόψη σας τὰ νομικά, ἐπιστημονικὰ καὶ παιδαγωγικὰ δεδομένα, ποὺ
θεμελιώνουν τὴν ἀνάγκη νὰ ἀνατίθεται, κατὰ προτεραιότητα καὶ ἀποκλειστικά, ἡ
διδασκαλία τοῦ νέου μαθήματος «Ἠθικὴ» τόσο στὴ Δευτεροβάθμια ὅσο καὶ στὴν
Πρωτοβάθμια Ἐκπαίδευση στὴν εἰδικότητα ΠΕ01 (Θεολόγων).
Τὸ αἴτημά μας
στηρίζεται σὲ ἀντικειμενικοὺς κανόνες τῆς ἔννομης τάξης, σὲ διεθνεῖς δεσμεύσεις
τῆς χώρας, καθὼς καὶ στὸ ἀκαδημαϊκὸ περιεχόμενο τῶν θεολογικῶν σπουδῶν.
Τὸ μάθημα τῆς Ἠθικῆς
ἐντάσσεται στὰ πεδία τῆς γενικῆς καὶ ἐφαρμοσμένης ἠθικῆς φιλοσοφίας, τῆς
κοινωνικῆς ἠθικῆς, τῆς ἠθικῆς τῶν δικαιωμάτων, τῆς ἀνθρωπολογίας καὶ τῆς
κοσμοθεωρητικῆς ἀνάλυσης. Τὰ γνωστικὰ αὐτὰ ἀντικείμενα ἀποτελοῦν ὀργανικὸ καὶ ὑποχρεωτικὸ
μέρος τῶν θεολογικῶν σπουδῶν τῶν ἑλληνικῶν ΑΕΙ, στοιχεῖο ποὺ θεμελιώνει πλήρη ἀντιστοίχιση
τοῦ μαθήματος μὲ τὸ γνωστικὸ ἀντικείμενο τῶν ΠΕ01.
Οἱ ἀπόφοιτοι τῶν
Θεολογικῶν Τμημάτων ἔχουν ὁλοκληρωμένη ἀκαδημαϊκὴ ἐκπαίδευση σὲ Χριστιανικὴ Ἠθική,
Γενικὴ Ἠθική, Ἐφαρμοσμένη Ἠθικὴ (μὲ ἔμφαση στὴ Βιοηθικὴ καὶ τὴν Κοινωνικὴ ἠθική),
Φιλοσοφία, φιλοσοφικὰ συστήματα ἀξιῶν, Ἱστορία ἠθικῶν θεωριῶν, Κοινωνιολογία,
Κοινωνιολογία τῆς Ἠθικῆς καὶ ζητήματα Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων. Καμία ἄλλη εἰδικότητα
τῆς Δευτεροβάθμιας δὲν καλύπτει τὸ σύνολο τῶν παραπάνω πεδίων, μὲ συστηματικὸ
καὶ ἐπιστημονικὰ ἑνιαῖο τρόπο. Συνεπῶς, ἡ ἀνάθεση τοῦ μαθήματος τῆς Ἠθικῆς σὲ
ΠΕ01 ἀποτελεῖ τὴν πλέον, ἐπιστημονικά, συμβατὴ ἐπιλογή.
Στὶς Ἀρχὲς τῶν Ἀποφάσεων
τοῦ Τολέδο ὑπογραμμίζεται ὅτι ἡ διδασκαλία θρησκειολογικῶν ζητημάτων, ἀξιῶν καὶ
κοσμοθεωριῶν εἶναι ἀνάγκη νὰ γίνεται ἀπὸ ἐκπαιδευτικοὺς μὲ εἰδικὴ ἐπιστημονικὴ
κατάρτιση, ὥστε νὰ διασφαλίζεται τόσο ὁ οὐδέτερος ὅσο καὶ ὁ ἐπιστημονικὸς
χαρακτήρας τῆς διδασκαλίας.
Τὸ μάθημα τῆς Ἠθικῆς
ἐντάσσεται ἀκριβῶς στὸ πεδίο αὐτό, διότι ἀφορᾶ ἀξιακὰ συστήματα, ἠθικὲς
παραδόσεις, τὴ σχέση θρησκευτικῶν καὶ μὴ θρησκευτικῶν ἠθικῶν θεωριῶν καὶ τὴ
θεμελίωση τῆς κοινωνικῆς συνύπαρξης. Ἡ θεολογικὴ εἰδίκευση καλύπτει πλήρως τὶς
προϋποθέσεις ποὺ ὁρίζει τὸ Τολέδο γιὰ ἀσφαλῆ, πλουραλιστικὴ καὶ δικαιωματικὰ
προσανατολισμένη διδασκαλία.
Στὶς περισσότερες
εὐρωπαϊκὲς χῶρες, ἡ διδασκαλία μαθημάτων Ἠθικῆς ἢ Moral Education ἀνατίθεται σὲ
ἐκπαιδευτικοὺς ποὺ ἔχουν θεολογική, θρησκειολογικὴ ἢ φιλοσοφικὴ κατάρτιση, οἱ ὁποῖοι
ἔχουν διεπιστημονικὴ ἐκπαίδευση στὸ πεδίο τῶν ἀξιῶν καὶ τῶν ἠθικῶν συστημάτων. Ἡ
εἰδικότητα ΠΕ01 εὐθυγραμμίζεται μὲ αὐτὸ τὸ εὐρωπαϊκὸ πρότυπο καὶ ἀνταποκρίνεται
στὰ κριτήρια ἐπιστημονικῆς συνάφειας, ποὺ ἐφαρμόζονται στὰ συστήματα ἐκπαίδευσης
ἄλλων χωρῶν τῆς Ε.Ε
Τὸ μάθημα τῆς Ἠθικῆς
περιλαμβάνει τὴν ἐπεξεργασία ἠθικῶν διλημμάτων, ἀξιακῶν προτύπων, ζητημάτων
ταυτότητας, σεβασμοῦ δικαιωμάτων καὶ διαφορετικῶν κοσμοθεωρήσεων.
Ἡ διδασκαλία
μαθημάτων τέτοιου περιεχομένου ἀπαιτεῖ αὐξημένη παιδαγωγικὴ εὐθύνη καὶ ἐπιμόρφωση
στὴ διαχείριση εὐαίσθητων θεμάτων τῆς προσωπικότητας τῶν μαθητῶν. Οἱ ἐκπαιδευτικοὶ
ΠΕ01 ἔχουν πανεπιστημιακὴ καὶ παιδαγωγικὴ κατάρτιση καὶ ἐπάρκεια, γεγονὸς
ποὺ ἐγγυᾶται τὴν ὑπεύθυνη καὶ ἀσφαλῆ διδασκαλία τῶν ἐν λόγῳ ἀντικειμένων.
Μὲ βάση τὴν ἀρχὴ
τῆς γνωστικῆς συνάφειας, τὴ νομολογία τοῦ Συμβουλίου τῆς Ἐπικρατείας, τὶς Ἀρχὲς
τοῦ Τολέδο, τὸ εὐρωπαϊκὸ ἐκπαιδευτικὸ πλαίσιο, τὴν ἀκαδημαϊκὴ ὕλη τῶν θεολογικῶν
σπουδῶν καὶ τὶς παιδαγωγικὲς ἀνάγκες τῆς σχολικῆς πράξης, προκύπτει μὲ σαφήνεια
ὅτι ἡ εἰδικότητα Θεολόγων ΠΕ01 ἀποτελεῖ τὴ μόνη ἐπιστημονικά, θεσμικὰ καὶ
παιδαγωγικὰ κατάλληλη ἐπιλογὴ γιὰ τὴ διδασκαλία τοῦ μαθήματος «Ἠθική».
Ὡς ἐκ τούτου, αἰτούμεθα
τὴν ἀποκλειστικὴ ἀνάθεση τοῦ μαθήματος στὴν εἰδικότητα τῶν Θεολόγων ΠΕ01 τόσο
στὴν Δευτεροβάθμια ὅσο καὶ στὴν Πρωτοβάθμια Ἐκπαίδευση.
Μὲ ἐκτίμηση
Τὸ Παράρτημα Ἀδιόριστων
Θεολόγων τῆς Πανελλήνιας Ἑνώσεως Θεολόγων (ΠΕΘ)
Τὰ μέλη τῆς
Διοικούσας Ἐπιτροπῆς τοῦ Παραρτήματος
ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΛΑΤΖΙΚΛΗ
ΑΝΝΑ ΚΟΤΖΑΜΑΝΗ
ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΙΛΗ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΟΓΚΑ
ΜΑΡΙΑ – ΛΕΜΟΝΙΑ
ΜΠΟΤΑΪΤΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου