Συχνὰ ἀκούσαμε τώρα νὰ γίνεται λόγος γιὰ «αὐτοκεφαλίες» τοπικῶν
ἐκκλησιῶν.
• Ἡ ἀρχὴ ἔγινε μὲ τὸ «αὐτοκέφαλο» («κακοκέφαλο» χαρακτηρίσθηκε) τῆς Οὐκρανίας, τὸ ὁποῖον ἔδωσε –παρὰ τὶς ἐκφρασθεῖσες καὶ συνεχιζόμενες σοβαρὲς ἀντιρρήσεις– ὁ οἰκουμενικὸς Πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος εἰσπηδῶν στὴν δικαιοδοσία τοῦ Πατριαρχείου τῆς ῾Ρωσίας, ἀπὸ τὸ ὁποῖο θέλησε νὰ ἀποσπάσῃ τὴν Ἐκκλησία τοῦ νεωτέρου τούτου κράτους.
• Δοκιμάζοντας ἐν συνεχείᾳ τὴν ἀνοχὴ τῶν ἀνὰ τὴν οἰκουμένη
ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, μετὰ τὴν Οὐκρανία καὶ ἀφοῦ προεξαγγελτικῶς ἄφησε ν᾽ ἀκούεται
ἐπ᾽ ὀλίγον ἡ πρόθεσίς του, ὁ Πατρ. Βαρθολομαῖος ἑτοιμαζόταν νὰ παραχωρήσῃ αὐτοκεφαλία
στοὺς Σκοπιανούς. Ἐκεῖ τὸν πρόλαβε καὶ ἴσως αἰφνιδίασε αὐτὸν –καὶ ὄχι μόνο– τὸ
Πατριαρχεῖο τῆς Σερβίας παραχωρώντας αὐτὸ στοὺς Σκοπιανοὺς αὐτοκεφαλία.
• Ἔκπληξι τέλος ἀπετέλεσε μία τρίτη αὐτοκεφαλία ποὺ
γνωστοποιήθηκε αὐτὸ τὸ καιρό· εἶνε ἡ αὐτοκεφαλία ποὺ αὐτοβούλως διεκήρυξε δι᾽ ἑαυτὴν
ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας, ἡ ὑπὸ τὸν κανονικὸν ἀρχιεπίσκοπον κ. Ὀνούφριον.
• Σύμφωνα μὲ τὴν ἀπὸ τῶν χρόνων τοῦ Μ. Φωτίου
διατυπωμένη καὶ πανορθοδόξως ἀποδεκτὴ ἀρχὴν ὅτι «εἴθισται τὰ ἐκκλησιαστικὰ τοῖς
πολιτικοῖς συμμεταβάλλεσθαι», ἡ δημιοιυργία ἑνὸς νέου κράτους δικαιολογεῖ καὶ τὴν
αὐτελῆ σύστασι καὶ λειτουργία τῆς ἐν αὐτῷ ὀρθοδόξου τοπικῆς Ἐκκλησίας. Ὅταν ὁ
Μ. Κωνσταντῖνος ἐγκαινίασε τὴν Αὐτοκρατορία τῆς Κωνσταντινουπόλεως, ἡ Ἐκκλησία
τοῦ Βυζαντίου ἀπετέλεσε αὐτοδύναμο ὀρθόδοξο κέντρο ὡς νέα ῾Ρώμη καὶ ἀπέλαβε τὰ ἴσα
πρεσβεῖα τιμῆς μὲ τὴν παλαιὰ ῾Ρώμη.
Μὲ τὰ δεδομένα λοιπὸν αὐτὰ ἄρχισε καὶ ἐπὶ τῶν ἡμερῶν
μας νὰ συζητῆται ἡ ἀνακήρυξις σὲ αὐτοκέφαλες τῶν ἐκκλησιῶν τῶν κρατῶν ποὺ
προέκυψαν, μὲ τὴν ἀπόσπασι ἐκ τῆς Γιουγκο-σλαβίας καὶ τῆς Σοβιετικῆς Ἑνώσεως· Ἐσθονίας,
Λετονίας, Λευκορρωσίας, Οὐκρανίας, Σκοπίων, Μαυροβουνίου.
Ἡ διαδικασία, μὲ τὴν ὁποία θὰ παρεχωρεῖτο ἐκκλησιαστικῶς
ἡ αὐτοκεφαλία, πρὸ τοῦ Κολυμβαρίου, ἀπετέλεσε ἀντικείμενο μακρῶν συζητήσεων στὶς
προσυνοδικὲς Διασκέψεις, ὅταν συνεζητεῖτο τὸ θέμα τοῦ Αὐτοκεφάλου. Ὅλοι εἶχαν
συμφωνήσει ὅτι ἡ ἐπιθυμοῦσα τὴν αὐτοτέλειά της τοπικὴ ὀρθόδοξος Ἐκκλησία θὰ ὑποβάλῃ
τὸ αἴτημά της στὴν μητέρα Ἐκκλησία, στὴν ὁποία μέχρι τότε ἀνῆκε. Ἡ μητέρα Ἐκκλησία,
ἀφοῦ τὴν ἐγκρίνῃ, διαβιβάζει τὸ αἴτημα καὶ τὴν συμφωνία της στὸ Οἰκουμενικὸ
Πατριαρχεῖο, τὸ ὁποῖο ἀναλαμβάνει συντονιστικὰ νὰ ἐξασφαλίσῃ τὴν συναίνεσι καὶ
τῶν ἄλλων Ἐκκλησιῶν. Ἄν ἡ μητέρα Ἐκκλησία ἀρνηθῇ ἤ δὲν συναινέσουν ὅλες οἱ Ἐκκλησίες,
ἡ διαδικασία χορηγήσεως τοῦ Αὐτοκεφάλου διακόπτεται. Τὴν ἀνακήρυξι τοῦ αὐτοκεφάλου,
μὲ τὴν συναίνεσι ὅλων, πραγματοποιεῖ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, ὡς ἡ πρώτη τῇ
τάξει Ἐκκλησία. Δὲν χορηγεῖ μόνο του αὐτοκεφαλίες, ἀλλὰ συνοδικά, συναινετικά.
Καὶ στὶς τρεῖς ὅμως ἀνωτέρω «αὐτοκεφαλίες» ὁ τρόπος αὐτὸς
δὲν ἴσχυσε. Τὸ μὲν αἴτημα εἶνε δίκαιο, ἀλλὰ ἡ συμπεφωνημένη διαδικασία
καταστρατηγεῖται. Οἱ ἐνεργήσαντες ἐκινήθησαν ἀντικανονικῶς. Τὴν δὲ μεγαλυτέραν
εὐθύνη φέρει ὁ ἀρξάμενος, ὁ οἰκουμενικὸς Πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος, ὁ ὁποῖος
παρέσυρε ἢ ἐνεθάρρυνε καὶ τοὺς ἄλλους νὰ τὸν μιμηθοῦν. Ρίζα τοῦ κακοῦ εἶνε ἡ ἐντελῶς
λανθασμένη κατανόησις τῶν «πρεσβείων» ὡς «πρωτείου» καὶ ἡ καταπάτησις τῆς ἀληθοῦς
συνοδικότητος.
Καταπατοῦνται τὰ ὁμοφώνως συμφωνηθέντα· ἀλλὰ ὁ Πατρ.
Βαρθολομαῖος μετὰ τὸ Κολυμβάρι ἀκυρώνει καὶ καταπατεῖ ἀκόμη καὶ πρόσφατες ἰδικές
του δεσμεύσεις· κινεῖται ὡς ἀσύδοτος, μιμεῖται τὸν πάπα.
Ἔγινε κακὴ ἀρχή. Ἀκούει κανείς; Θὰ βάλῃ κανεὶς φρένο σ᾽
αὐτὸ τὸν κατήφορο;
Πηγή: «Χριστιανικὴ
ΣΠΙΘΑ» ἀρ. φύλ. 777 Σεπτέμβριος – Ὀκτώβριος 2022
Ορθόδοξος Τύπος
Ακούνε πολλοί και εδώ κάτω στη γη αλλά και εκεί όπου των Δικαίων η θεία σκηνή! Υπομονή η θεία Δίκη δεν αργεί, θα χει ο Θεός το σχέδιό Του!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔ. Β. Ε.