Στις πρόσφατες δηλώσεις της Α.Θ.Π του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου αναφορικά με την ουκρανική αυτοκεφαλία, απαντούν με ανακοίνωσή τους οι Αρχιερείς της Κύπρου, οι οποίοι αντέδρασαν στην πράξη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Χρυσοστόμου να μνημονεύσει τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο.
Ο Παναγιώτατος έκανε ιδιαίτερη
αναφορά στους Κύπριους Ιεράρχες μιλώντας την περασμένη Δευτέρα στην τηλεοπτική
εκπομπή «Εμείς κι ο Κόσμος Μας» του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου (ΡΙΚ), με την
ευκαιρία της συμπλήρωσης 29 ετών από την Ενθρόνισή του.
«Με πολύ σεβασμό σας εκφράζομεν την
θλίψιν μας διά την αναφοράν σας σε μας, ότι η διαφωνία μας με την απόφασιν του
Μακαριωτάτου Προκαθημένου της αγιωτάτης Εκκλησίας της Κύπρου, σχετικά με το
Αυτοκέφαλον της Εκκλησίας της Ουκρανίας, «αποκαλύπτουν όχι την ευαισθησίαν μας
διά την εκκλησιολογίαν, την κανονικήν τάξιν και την ενότητα της Ορθοδοξίας,
αλλά μάλλον την αδιαφορίαν μας δι’ αυτήν, χάριν αλλοτρίων σκοπιμοτήτων»» τονίζουν
στην ανακοίνωσή τους οι Μητροπολίτες Λεμεσού κ. Αθανάσιος, Κύκκου
και Τηλλυρίας κ. Νικηφόρος, Ταμασού και Ορεινής κ. Ησαΐας και ο Επίσκοπος
Αμαθούντος κ. Νικόλαος
Απεθυνόμενοι προς τον Οικουμενικό
Πατριάρχη τονίζουν: Η αναφορά σας, ότι: «Το Ουκρανικόν αυτοκέφαλον
αποτελεί τετελεσμένον εκκλησιαστικόν γεγονός και η μόνη εκκλησιολογικώς συνεπής
στάσις είναι η αναγνώρισίς του εκ μέρους και των λοιπών αδελφών Ορθοδόξων
Προκαθημένων, όπως συνέβη με τα αυτοκέφαλα όλων των νεωτέρων αδελφών Ορθοδόξων
Εκκλησιών, από εκείνου της Εκκλησίας της Ρωσίας και εφεξής», δεν μας ευρίσκει
σύμφωνους, αφού ουδείς εκ των Προκαθημένων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών
παρέστη εις την ενθρόνισιν του Επιφανίου, αλλά και μέχρι σήμερα μόνον δύο
τοπικαί Εκκλησίαι τον αναγνώρισαν. Ωστόσο και η εκ μέρους του Αρχιεπισκόπου
Κύπρου αναγνώρισίς του αποτελεί πράξιν αυθαίρετον και αντικανονικήν».
«Τα ανωτέρω εγγράφησαν με την ευθύνην
της Αρχιερατικής μας συνειδήσεως και του προσήκοντος σεβασμού μας προς το
σεπτόν Οικουμενικόν Πατριαρχείον μας» καταλήγει η ανακοίνωση.
ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ
ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΝ κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΝ
Παναγιώτατε,
Μέ πολύ σεβασμό σᾶς ἐκφράζομεν τήν θλῖψιν
μας διά τήν ἀναφοράν σας σέ μᾶς, ὅτι ἡ διαφωνία μας μέ τήν ἀπόφασιν τοῦ
Μακαριωτάτου Προκαθημένου τῆς ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου, σχετικά μέ τό Αὐτοκέφαλον
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας, «ἀποκαλύπτουν ὄχι τήν εὐαισθησίαν μας διά τήν ἐκκλησιολογίαν,
τήν κανονικήν τάξιν καί τήν ἑνότητα τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀλλά μᾶλλον τήν ἀδιαφορίαν
μας δι’ αὐτήν, χάριν ἀλλοτρίων σκοπιμοτήτων».
Παναγιώτατε, ἐκφράζομεν τήν ἀπορίαν
μας, ἐάν τελικά ἔχωμεν τό δικαίωμα, ὡς Μέλη τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας
τῆς Κύπρου, νά διατυπώνωμεν τάς ἀπόψεις μας ἐλεύθερα καί ἄφοβα, ἔστω καί ἄν ἀκόμη
εἶναι διαφορετικαί ἀπό τάς ἀπόψεις τῶν ἄλλων ἀδελφῶν μας.
Εἶναι ὀρθόν καί συνᾷδον μέ τήν ἱεράν
παρακαταθήκην τοῦ Ἱεροῦ Συνοδικοῦ Θεσμοῦ, διά τοῦ ὁποίου διοικοῦνται ὅλαι αἱ
κατά τόπους Ὀρθόδοξοι Ἐκκλησίαι, ἐάν κάποιοι Συνοδικοί Ἀρχιερεῖς διαφωνοῦν, νά
δέχωνται ὕβρεις καί προπηλακισμούς καί ἐκφράσεις προσβλητικάς, ἐπειδή ἔχουν ἄλλην
γνώμην σέ κάποιον θέμα μέ τόν Προκαθήμενόν τους;
Ἤ, πάλιν, εἶναι ὀρθόν ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐν
ἀπολύτῳ ὁμοφωνίᾳ νά ἀποφασίζῃ κάτι ἐπί σοβαροῦ θέματος καί αἴφνης ὁ
Προκαθήμενος νά περιφρονῇ καί νά καταργῇ ὅλην τήν Ἱεράν Σύνοδον καί νά πράττῃ
τελείως διαφορετικά;
Ποῦ στέκει τότε ὁ 34ος ἱερός Κανόνας τῶν
Ἁγίων Ἀποστόλων, ὁ ὁποῖος λέγει: «Τούς ἐπισκόπους ἑκάστου ἔθνους εἰδέναι χρή τοῦ
ἐν αὐτοῖς πρῶτον καί ἡγεῖσθαι αὐτόν ὡς κεφαλήν, καί μηδέν τι πράττειν περιττόν ἄνευ
τῆς ἐκείνου γνώμης… Ἀλλά μηδέ ἐκεῖνος (ὁ Προκαθήμενος) ἄνευ τῆς πάντων γνώμης ποιείτω
τι· οὕτω γάρ ὁμόνοια ἔσται καί δοξασθήσεται ὁ Θεός διά Κυρίου ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι,
ὁ Πατήρ καί ὁ Υἱός καί τό Ἅγιον Πνεῦμα».
Ὅσον διά τούς ἀλλοτρίους σκοπούς, τούς
ὁποίους τυχόν ἐξυπηρετοῦμεν ἐν γνώσει μας, νομίζομεν, ὅτι ἡ μέχρι τοῦδε
παρουσία καί ὑπηρεσία μας ἐν τῇ Ἁγιωτάτῃ Ἐκκλησίᾳ μας μαρτυρεῖ τήν ποιότητα τῆς
ὅλης διακονίας μας καί τό ἀδιάβλητον τοῦ ἤθους μας.
Ἡ ἀναφορά σας, ὅτι: «Τό Οὐκρανικόν αὐτοκέφαλον
ἀποτελεῖ τετελεσμένον ἐκκλησιαστικόν γεγονός καί ἡ μόνη ἐκκλησιολογικῶς συνεπής
στάσις εἶναι ἡ ἀναγνώρισίς του ἐκ μέρους καί τῶν λοιπῶν ἀδελφῶν Ὀρθοδόξων
Προκαθημένων, ὅπως συνέβη μέ τά αὐτοκέφαλα ὅλων τῶν νεωτέρων ἀδελφῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν,
ἀπό ἐκείνου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρωσίας καί ἐφεξῆς», δέν μᾶς εὑρίσκει σύμφωνους, ἀφοῦ
οὐδείς ἐκ τῶν Προκαθημένων τῶν κατά τόπους Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν παρέστη εἰς τήν ἐνθρόνισιν
τοῦ Ἐπιφανίου, ἀλλά καί μέχρι σήμερα μόνον δύο τοπικαί Ἐκκλησίαι τόν ἀναγνώρισαν.
Ὡστόσο καί ἡ ἐκ μέρους τοῦ Ἀρχιεπισκόπου
Κύπρου ἀναγνώρισίς του ἀποτελεῖ πρᾶξιν αὐθαίρετον καί ἀντικανονικήν.
Ὁ ἑκάστοτε Οἰκουμενικός Πατριάρχης
Κωνσταντινουπόλεως, ὡς Προκαθήμενος τοῦ Πρώτου Θρόνου τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας,
εἶναι «πρῶτος μεταξύ ἴσων» (primus inter pares), ἕνα πρωτεῖον, τό ὁποῖον δέν εἶναι
«πρωτεῖον ἐξουσίας», ἀλλά «πρωτεῖον εὐθύνης καί διακονίας» διά τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας,
τήν ὀρθήν πίστιν καί τήν ἀγάπην.
Ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης εἶναι καί
πρέπει πάντοτε νά εἶναι ὁ διαχρονικός φύλακας καί ἐγγυητής, τόσον τῆς κανονικῆς
τάξεως ὅσον καί τῆς αὐθεντικῆς λειτουργίας τοῦ Ὀρθοδόξου Συνοδικοῦ καί Ἱεραρχικοῦ
Συστήματος. Ἔργον ἰδικόν του εἶναι ὁ συντονισμός τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν εἰς
κρίσιμα θέματα διορθοδόξου ἐνδιαφέροντος.
Τά ἀνωτέρω ἐγγράφησαν μέ τήν εὐθύνην τῆς
Ἀρχιερατικῆς μας συνειδήσεως καί τοῦ προσήκοντος σεβασμοῦ μας πρός τό σεπτόν Οἰκουμενικόν
Πατριαρχεῖον μας.
Μητροπολίτης Λεμεσοῦ Ἀθανάσιος
Μητροπολίτης Κύκκου καί Τηλλυρίας
Νικηφόρος
Μητροπολίτης Ταμασοῦ καί Ὀρεινῆς Ἠσαΐας
Ἐπίσκοπος Ἀμαθοῦντος Νικόλαος
Λευκωσία, 4
Νοεμβρίου 2020
……………………………………………
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης στην τηλεοπτική εκπομπή «Εμείς κι ο Κόσμος Μας» του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου (ΡΙΚ), με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 29 ετών από την Ενθρόνισή του για την Ουκρανική Αυτοκεφαλία
Διαβάστε επίσης:
-Κύκκου Νικηφόρος:
Ουκρανικό ζήτημα και Κύπρος
-Τα ολέθρια
επακόλουθα από την αθέτηση του Συνοδικού συστήματος της Εκκλησίας
-Διατὶ μὲ τὴν ἐκλογὴν
τοῦ Τατὰρ ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου ἐμνημόνευσε τὸν ψευδοκιέβου;
-Η Μεγαλόνησος εις
νέαν δοκιμασίαν.
-Μόρφου Νεόφυτος: Ὀνούφριος
ὁ κανονικὸς Μητροπολίτης Κιέβου
-Ο
Αρχιεπίσκοπος Κύπρου εκτίθεται περισσότερο
-Ο
Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος απαντά για τη μνημόνευση του σχισματικού
«Επιφανίου Κιέβου»
-Αυθαίρετη
και αιφνιδιαστική ενέργεια του Αρχιεπισκόπου Κύπρου
-Οι
προεκτάσεις της απόφασης του Αρχιεπισκόπου Κύπρου και η αντίδραση της Ρωσίας
-Ο
Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος μνημόνευσε τον “Ουκρανίας Επιφάνιο” !
Πραγματικά ζούμε τη σύγχρονη Βαβέλ. Ακατανόητες, μακροσκελής και κυρίως αόριστες φράσεις. Παναγιώτατε, τι εννοείτε όταν λέτε: "... ἀλλά μᾶλλον τήν ἀδιαφορίαν μας δι’ αὐτήν, χάριν ἀλλοτρίων σκοπιμοτήτων»? Τί σκοπιμότητες θα μπορούσε για παράδειγμα να έχει ο Άγιος Λεμεσού που ασταμάτητα κηρύττει τον λόγο Του Θεού? Γιατί δεν μας λέτε ανοιχτά τι σκοπιμότητες έχουν όσοι δεν συμφωνούν με εσάς? Έτσι θα γνωρίζουμε και εμείς οι πιστοί και θα έχουμε καλύτερη εικόνα περί της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας δηλαδή περί Του Χριστού!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο σχολείο εμείς οι 50άρηδες και πλέον στην ηλικία μάθαμε για Οικουμενικές Συνόδους που στόχο είχαν να ξεκαθαρίσουν το "στάρι από την ήρα", δηλαδή να καταδικάσουν κάθε αιρετικό, σχισματικό και αυτομολούμενο που δίδασκαν αλλότρια και είχαν σκοπιμότητες ηγεσίας!!! Ποιά λοιπόν η σκοπιμότητα στην Κρήτη? Γιατί ονομάστηκε "Μεγάλη Σύνοδος και όχι Οικουμενική"? Καταδίκασε τις σύγχρονες αιρέσεις που απορρέουν όλες από την παναίρεση του παπισμού - οικουμενισμού ή αρκέστηκε στη σύγχρονη αγαπολογία και συναισθηματισμό παραβλέποντας Εκκλησιαστικούς κανόνες αιώνων? Δεν βοηθάτε την Ορθοδοξία με υπονοούμενα!!! Φιλώ ειλικρινώς τη δεξιά σας!!!
«εἰ κακῶς ἐλάλησα, μαρτύρησον περὶ τοῦ κακοῦ· εἰ δὲ καλῶς, τί με δέρεις;» (Ἰωάν. ιη΄23)
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμπαριστάμεθα στό ψυχικόν ἄλγος πού ὑφίστανται οἱ σεβασμιώτατοι Μητροπολῖτες Λεμεσοῦ κ. Ἀθανάσιος, Κύκκου καί Τηλλυρίας κ. Νικηφόρος, Ταμασοῦ καί Ὀρεινῆς κ. Ἠσαΐας καί ὁ Ἐπίσκοπος Ἀμαθοῦντος κ. Νικόλαος, ὑπομένοντες ἐκφράσεις προσβλητικάς καί ἐπαινοῦμε τήν θεάρεστη ταύτην διαμαρτυρίαν των, θεολογικῶς ἐρειδομένη καί στοιχούσα πρός τό πνεῦμα καί τή διδασκαλία τῆς Ἁγιωτάτης ἡμῶν Πίστεως.
Προσέτι δέ, προσευχόμεθα καί εὐχόμεθα ὅπως ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, εὐαρεστήσας ἐφ ὅλης τῆς Ἀρχιερατικῆς των ποιμαντορίας καί τό ἀδιάβλητον τοῦ ἤθους των προσμετρήσας, χορηγήσει τήν ἐξ ὕψους Θείαν παρηγορίαν πρός ἀνακούφισιν καί ἐπούλωσιν τῶν πληγῶν τῶν προκληθησῶν ἐπί τῆς τιμῆς καί ὑπόληψίς των.
Υἱϊκῶς ἀσπαζόμενοι τήν χείρα τους ἐξαιτούμεθα τάς θεοπειθεῖς πατρικάς εὐχάς καί εὐλογίας των.
Θεόδωρος Σ.