“V
for Vendetta” και η σημερινή δυστοπία
Toυ Κωνσταντίνου Βαθιώτη, Αναπλ. Καθηγητή Νομικής ΔΠΘ
Στην κινηματογραφική ταινία “V for Vendetta”, η ιστορία της οποίας εκτυλίσσεται σε μια δυστοπική βρετανική κοινωνία του πλέον καθόλου μακρινού έτους 2030, το ολοκληρωτικό καθεστώς του καγκελαρίου Adam Sutler έχει καθηλωμένους τους πολίτες μπροστά στους τηλεοπτικούς δέκτες τους για να αποχαυνώνονται με την υλοποιούμενη από τα πλήρως ελεγχόμενα ΜΜΕ αδιάλειπτη προπαγάνδα.
Αυτό το φαινόμενο
αποτυπώνεται και στην ταινία “Harrison Bergeron” (κινηματογραφική μεταφορά της
νουβέλας του Kurt Vonnegut), η οποία προβλήθηκε το 1995. Στο μακρινό για εκείνη
αλλά εγγύτερο προς την δική μας εποχή 2081, στόχος της αμερικανικής κυβέρνησης ήταν
να εξαφανίσει την ατομικότητα και να εδραιώσει την απόλυτη ισότητα ανάμεσα
στους Αμερικανούς πολίτες, κατά τρόπον ώστε κανένας να μην είναι περισσότερο
ηλίθιος και αδύναμος ή, αντιθέτως, περισσότερο έξυπνος και δυνατός σε σχέση με
τους άλλους. Για να επιτύχουν τον στόχο τους, οι Αμερικανοί διοικούντες
υποχρέωναν τους πολίτες να φορούν στο κεφάλι τους επί εικοσιτετραώρου βάσεως
ένα στεφάνι που εκπέμπει ηλεκτρομαγνητικά κύματα, εξαιτίας των οποίων
διατηρείται στο ίδιο επίπεδο η εγκεφαλική λειτουργία όλων των πολιτών (πρβλ.
την μάσκα που όσον ούπω ο κ. Μητσοτάκης και οι λοιμωξιολόγοι του θα μας
εξαναγκάσουν να την φοράμε ακόμη και στην κρεβατοκάμαρά μας!).
Ωστόσο, υπάρχουν κάποιοι
ιδιαιτέρως ευφυείς, όπως ο δεκατετράχρονος ήρωας Harisson Bergeron, των οποίων
ο εγκέφαλος αντιστέκεται στην αποδιοργάνωση της λειτουργίας του που επιδιώκεται
μέσω της ηλεκτρομαγνητικής στεφανοφορίας.
Σε αυτήν την ταινία οι
πολίτες, εκτός του ότι φορούν το προπεριγραφέν αποχαυνωτικό ηλεκτρομαγνητικό
στεφάνι, παραμένουν συνήθως καθηλωμένοι μπροστά στους τηλεοπτικούς δέκτες τους
και απολαμβάνουν χαζοχαρούμενα ό,τι τους σερβίρουν οι κυβερνητικοί διαχειριστές
της ζωής τους, οι οποίοι, όμως, επιλέγουν κρυφά τους ευφυέστερους των πολιτών,
ώστε οι τελευταίοι να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο ολοκληρωτικό σύστημα.
Στην ταινία “V for Vendetta”
το ολοκληρωτικό καθεστώς ελέγχει πλήρως τα ΜΜΕ, αλλά καταπνίγει και τις φωνές
κάθε αντιφρονούντος (μας θυμίζει κάτι αυτό;). Κατάφερε δε να κυριαρχήσει, διότι
ο καγκελάριος και η κλίκα του υποσχέθηκαν στους πολίτες την εν έτει 2020
πολυδιαφημισμένη ασφάλεια σε μια εξαιρετικά δύσκολη εποχή: στις ΗΠΑ επικρατούσε
εμφύλιος πόλεμος, λόγω δε εξάπλωσης ενός ιού είχαν πεθάνει 100.000 άνθρωποι. Το
σύνθημα του καθεστώτος ήταν “είμαστε δυνατοί μένοντας ενωμένοι – είμαστε
ενωμένοι μένοντας πιστοί” (strength through unity – unity through faith). Ένα
εκ των περιοριστικών μέτρων που είχαν επιβληθεί από το ολοκληρωτικό καθεστώς
ήταν η απαγόρευση της νυκτερινής κυκλοφορίας μετά τις 23.00, ένα μέτρο που
θυμίζει πολύ το φασιστικό κλείσιμο των εν Ελλάδι καταστημάτων (εστιατορίων,
μπαρ κ.λπ.) μετά τα μεσάνυχτα.
Ο ήρωας αυτής της ταινίας, ο
“V”, φορά την μάσκα του Γκάι Φοκς, ενός Βρετανού στρατιώτη που είχε λάβει μέρος
στην Συνωμοσία της Πυρίτιδας την 5η Νοεμβρίου 1605 και πολεμά μόνος του το
ολοκληρωτικό καθεστώς, ο Κυβερνήτης του οποίου όχι μόνο διατηρεί τον απόλυτο
έλεγχο των ΜΜΕ, αλλά πατάσσει παράλληλα και κάθε αμφισβητία του συστήματος.
Έχει καταφέρει δε να κυβερνά ανενόχλητος υποσχόμενος ασφάλεια στους φοβισμένους
πολίτες λόγω ενός ιού που έχει σκοτώσει περίπου 100.000 ανθρώπους!
Η εν λόγω ταινία, η οποία
αποτελεί ένα από τα δύο “ευαγγέλια” της δικής μας δυστοπικής κοινωνίας (το άλλο
“ευαγγέλιο” είναι το “1984” του Όργουελ), απέχουσα μόνο μία δεκαετία από την
προβαλλόμενη βρετανική, κλείνει με έναν θαυμάσιο διάλογο: «Πώς γίνεται να μην
πεθαίνεις», ρωτά τον μασκοφόρο “V” ο Κρίντι, δεύτερος στην ιεραρχία του
ολοκληρωτικού καθεστώτος, ο οποίος έχει αδειάσει πάνω του με μένος όλες τις
σφαίρες του όπλου του. Τότε ο “V”, πριν τον συνθλίψει, του απαντά: «Κάτω από τη
μάσκα υπάρχει κάτι περισσότερο από σάρκα. Κάτω από αυτή τη μάσκα ζει μια ιδέα,
κ. Κρίντι, και οι ι δ έ ε ς είναι α λ ε ξ ί σ φ α ι ρ ε ς».
Μια τέτοια “αλεξίσφαιρη
ιδέα” θα έπρεπε να θεωρείται και σήμερα η ε λ ε υ θ ε ρ ί α. Το ηθικό δίδαγμα
της ταινίας “V for Vendetta” προκύπτει από τα καθημερινά βασανιστήρια στα οποία
υποβάλλεται η εν χρω κεκαρμένη Ίβι Χάμοντ, προκειμένου να “σπάσει” και να
αποκαλύψει πού βρίσκεται ο καταζητούμενος “V”. Μένει, όμως, ακλόνητη μέχρι το τέλος,
προτιμώντας να πεθάνει παρά να μαρτυρήσει την πολυπόθητη πληροφορία. Τότε ο
βασανιστής της, ανακοινώνει σε αυτήν ότι, αφού πλέον δεν φοβάται, κέρδισε μόλις
την ελευθερία της. Και τότε η Ίβι συνειδητοποιεί ότι ο βασανιστής δεν ήταν
άλλος από τον ίδιο τον “V”, ο οποίος ήθελε να την εκπαιδεύσει καταλλήλως, ώστε
να κατανικήσει τους φόβους της και έτσι να κατακτήσει την ελευθερία της.
Σημειωτέον ότι στην ίδια
ταινία, αποσβολωμένοι από τις μεγάλες ομοιότητες με την εποχή του κορωνοϊού,
ακούμε για την εξάπλωση ενός ιού που επιχειρήθηκε να αναχαιτισθεί από μια
«φαρμακευτική εταιρεία ελεγχόμενη από μέλη του Κόμματος», με αποτέλεσμα να αυτά
να πλουτίσουν. Όμως, «το τελικό, ιδιοφυές αποτέλεσμα ήταν ο φ ό β ο ς» και «ο
φόβος έγινε όργανο ε λ έ γ χ ο υ για την κυβέρνηση».
Στο ξεκίνημα της
προαναφερθείσας ταινίας, μετά τις 11 το βράδυ από τα μεγάφωνα της πόλης
εκπέμπεται στερεότυπα το ακόλουθο προειδοποιητικό μήνυμα: «Κίτρινος Κωδικός σε
ισχύ: Απαγόρευση κυκλοφορίας. Όσοι κυκλοφορούν χωρίς άδεια θα συλλαμβάνονται.
Για τη δική σας ασφάλεια». Πόσο θυμίζει η τελευταία αυτή φράση (“this is for
your protection”) το σύγχρονο π α τ ε ρ ν α λ ι σ τ ι κ ό σλόγκαν “για το καλό
σας” που χρησιμοποιούν οι διαχειριστές της υγειονομικής κρίσης, προκειμένου να
δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα!
Μια ακόμη σοκαριστική
ομοιότητα της παρούσας κατάστασης με την ταινία “V for Vendetta”: Μετά την
αποτελεσματική αντιμετώπιση της επιδημίας, διεξήχθησαν ε κ λ ο γ έ ς στις
οποίες θριάμβευσε ο καγκελάριος του ολοκληρωτικού καθεστώτος. Και μετά τις εκλογές,
ω του θαύματος, βρέθηκε το φ ά ρ μ α κ ο κατά του ιού!
Δεν αποκλείεται αυτή η
ταινία να μας δείχνει τι πρόκειται να συμβεί στην Ελλάδα (αλλά και σε άλλες
χώρες) σε λίγο καιρό: ο σημερινός πρωθυπουργός, για να εξαργυρώσει την δήθεν
αποτελεσματική διαχείριση της υγειονομικής κρίσης και έχοντας καθυποτάξει μέσω
της διασποράς του τρόμου το μεγαλύτερο τμήμα της τρίτης ηλικίας (και όχι μόνο),
ίσως σπεύσει να προκηρύξει εκλογές, προτού αρχίσει να “φυλλορροεί” ένα
μεγαλύτερο κομμάτι ψηφοφόρων του οι οποίοι νιώθουν ήδη δυσφορία από το τ υ ρ α
ν ν ι κ ό μαστίγιο που κραδαίνει απειλητικά σε βάρος τους. Πάντως, αν έχει
σχεδιασθεί εθνική π ρ ο δ ο σ ί α, οι εκλογές ίσως εξυπηρετήσουν τον σχηματισμό
μιας ευρύτερης-πολυκομματικής κυβέρνησης που θα σηκώσει ευκολότερα το πολιτικό
κόστος της νέας ενδεχόμενης εθνικής ήττας-τραγωδίας.
Το V for Vendetta είχε πολύ εμφανές το στοιχείο της ομοφυλοφιλικής προπαγάνδας. Είναι εμβληματικό λόγω αυτής της μουτσούνας του Γκάϊ Φωκς, αλλά ας μην το διαφημίζουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι αλήθεια ότι εδώ και πάνω από 100 χρόνια πολλοί καλλιτέχνες, είτε του κινηματογράφου είτε της λογοτεχνίας, δε βλέπουν τα πράματα με τη (μετα-)νεωτερικότητα να πάνε προς το καλό και το εκφράζουν μέσα από τα έργα τους. Ακόμα και στο βουβό κινηματογράφο αν πάει κανείς βλέπει τέτοιες ανησυχίες ήδη από τότε (Μετρόπολις, Μοντέρνοι Καιροί). Και στη λογοτεχνία, σαφώς το 1984, αλλά επίσης κι άλλα, π.χ. το Δεν Γίνονται Αυτά Εδώ του Σενκλαίρ Λούις.
Στις μέρες μας δεν το συζητάω, γράφεται ή γυρίζεται ένα δυστοπικό έργο τη βδομάδα! Δε σημαίνει ότι εμείς ως ορθόδοξοι χριστιανοί μπορούμε να συμμαχήσουμε με όλους αυτούς. Είναι δε απολύτως δεδομένο ότι όταν έρθει η κρίσιμη ώρα θα είμαστε μόνοι μας (εννοώ στα Έσχατα). Όλοι θα σταθούν απέναντί μας, πλην του Κυρίου μας, ο Οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, είναι ο Μόνος που μένει εις τον αιώνα. Οι ιδέες πεθαίνουν μαζί με τον εγκέφαλο που τις σκέφτεται, όσο ευγενείς κι αν είναι. Δεν είναι εύστοχο να υιοθετούμε τέτοιες κοινοτοπίες / κενολογίες.
Πάντως δεδομένες οι ευχαριστίες στον κύριο Βαθιώτη που έγραψε το κείμενο και σε εσάς που το δημοσιεύσατε. Κλείνω έτσι για να μην φανώ επικριτικός ή αρνητικός, δεν είναι καθόλου στις προθέσεις μου!
Συγχαρητήρια, αγαπητέ κύριε Βαθιώτη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα κείμενά σας για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων χάριν της προστασίας μας από τόν κορωνοϊό και μάλιστα το τελευταίο σας λαμπρό άρθρο: "Πρωθυπουργική τρομοκρατία σέ πρόβατα επί σφαγή (Θα μασκά-σετε ή θα μασκο-τώσετε)", πρέπει να διαβαστούν από όλους τους συμπατριώτες μας, αλλά και από τους ελεύθερους και δημοκρατικούς ανθρώπους όπου γης.
Λέμε ΝΑΙ στα προαιρετικά μέτρα υγειονομικής προστασίας, αλλά αντιτάσσουμε ένα σθεναρό ΟΧΙ στον στραγγαλισμό της ανθρώπινης ελευθερίας και αξιοπρέπειας.
Η προαιρετική και λελογισμένη, για σύντομο χρόνο και εφόσον υπάρχει συνωστισμός μασκοφορία συνιστά μέτρο υγειονομικής προστασίας. Η παρατεταμένη όμως και διαρκής μασκοφορία, καθώς και ο έγκλειστος, η φυλάκισή μας στο σπίτι είναι αυθαίρετη και απάνθρωπη κρατική καταστολή.
Παναγιώτης Ν. Γκουρβέλος
Θεολόγος καθηγητής