1 Δεκ 2017

Απάντηση του καθηγητή Ιωάννη Κουντουρά σε σχόλιο του π. Βασιλείου Θερμού


Αποτέλεσμα εικόνας για Ιωάννης Κουντουράς, Ομ. Καθηγητής ΑΠΘ

Απάντηση  του καθηγητή  Ιωάννη Κουντουρά σε  σχόλιο του π. Βασιλείου Θερμού
Απαντώ συνοπτικά στο 16ο σχόλιο του π. Βασιλείου Θερμού  (αν  και δηλώνει ανώνυμος, η γραφίδα του σε πρώτο πρόσωπο πχ, «Προσπάθησα λοιπόν να δαμάσω..» ή «εισήγηση που ανέπτυξα το Νοέμβριο…» υποδηλώνει τον ίδιο ως αποστολέα). συνοπτικό σχόλιο γιατί, όπως τεκμαίρεται από την “πληθωρική” επιχειρηματολογία του θεωρώ ότι δεν απαντά ουσιωδώς στα σαφή επιστημονικά ερωτήματα που του έθεσα. περιορίζεται πιθανόν σε style βερμπαλιστική χρήση πομπωδών λέξεων και εκφράσεων χωρίς ουσιώδες νόημα μάλλον προς εντυπωσιασμό του μέσου αποδέκτη, ενώ στερείται σοβαρότητας επιστημονικής κατοχύρωσης. Σε τέτοιες περιπτώσεις κατά κανόνα δεν δευτερολογώ. Μακάρι να υπήρχε σχετικός διαθέσιμος χρόνος.

            Προσωπική προκαταβολική παρένθεση: παρακαλώ να μην επαναλάβει τέτοια φρασεολογία γιατί, φευ!, εκτίθεται σε κάθε στοιχειώδη σοβαρό επιστήμονα  που ανήκει στο χώρο της ψυχιατρικής ή και άλλων  ειδικοτήτων.
            Το συνοπτικό μου σχόλιο:
            Στον ακαδημαϊκό χώρο των ΗΠΑ, ο visiting scholar (επισκέπτης επιστήμων) είναι κάποιος που επισκέπτεται ένα πανεπιστήμιο και εκπονεί μια έρευνα. Η θέση αυτή συνήθως δεν είναι έμμισθη, επειδή ο υπότροφος είναι μισθωτός από το ίδρυμα προέλευσης. Το επιστημονικό κύρος μιας τέτοιας συνεργασίας κρίνεται από τον αριθμό των ακολουθούμενων δημοσιευμένων μελετών (όπου συνήθως ηγείται ως first ή corresponder author)σεέγκριτα περιοδικά και από τον αριθμό των αναφορών (citations) που έχουν λάβει οι μελέτες που έχει δημοσιεύσει. Η σχετική μου συνοπτική έρευνα και τα επιπολής επιχειρήματά του με “ντύμα επιστημονικό” δείχνουν ότι στερείται του αναφερόμενου επιστημονικού κύρους, η δε σοβαρή επιστημονική κοινότητα έχει γνώση του θέματος, ασφαλώς το έχει υπόψη του και θεωρώ ότι δεν είναι κομψό να εκτίθεται.ειλικρινά (τονίζω τη λέξη αυτή!) θα ευχόμουνα να έχει σχετικό ντοκουμενταρισμένο επιστημονικό έργο για να μην εκτίθεται,επιπλέον,δυνητικά και στον πνευματικό τομέα όπου ανήκει με τίτλο επ. Καθηγητή.
            Η συγγραφή βιβλίων και η συμμετοχή σε βιβλία δεν αποδεικνύουν την εγκυρότητα του έργου ενός ερευνητή, επειδή δεν περνούν κατά κανόνα απόκρίση. Ωσαύτως,οι επιστημονικές μελέτες ενός ερευνητή δεν εστιάζονται σε κάποια εργασία ανασκόπησης ή προσωπικής γνώμης ή εισηγήσεις ή παραμονές σε Institutes του εξωτερικού (κοινό χαρακτηριστικό μιας εκτιμητής μερίδας «ταξιδιωτών επιστημόνων») ή εκδόσεις περιοδικών ή μεταπτυχιακών μελετών (χωρίς δημοσιευμένη επιστημονική κατοχύρωσή τους στα αναφερόμενα έγκριτα επιστημονικά περιοδικά και όχι απλώς σε εκδοτικούς οίκους στους οποίους κατά κανόνα δεν προηγείται σχετικός επιστημονικός έλεγχος για την εγκυρότητα της μελέτης του συγγραφέα), ή....,αλλά σε καταγραφές επιστημονικής δημοσιευμένης έρευνας με σκοπό, μεθοδολογία, αποτελέσματα και κριτική συζήτηση σε αντιπαραβολή με τις υπόλοιπες δημοσιευμένες μελέτες πάντα σε έγκριτα  διεθνή περιοδικά που ακροθιγώς ανέφερα.
            Περιληπτικά (in conclusion),θα προσδοκούσα ναμου αναφέρει πόσεςερευνητικέςδημοσιευμένες μελέτες έχει, ποιος είναι ο Impact Factor των περιοδικών όπου έχει δημοσιεύσεικαι ποιος ο h-index των αναφορών που έχει λάβει. Η σχετική αυτή παρουσία (ευελπιστούσα έστω δυνητικά να ίσχυε!) ή η διαπιστούμενη έλλειψη στοιχειοθετεί de facto την εγκυρότητα ή την απόρριψη (rejection!, λυπάμαι) μιας τέτοιας περσόνας που, εντούτοις, σέβομαι γιατί έχει αιώνια αξία ως «εικόνα Θεού».
Δείτε σχετικά και:

21 σχόλια:

  1. Ευχαριστούμε πολύ κ. Γιάννη, για τα κείμενά σας.

    Μόνο αν μου επιτρέπετε, αν και δεν αποκλείω ότι το σχόλιο
    ήταν του π. Βασιλείου, εντούτοις φαίνεται ότι λόγω έλλειψης χρόνου
    δεν προσέξατε ότι το κείμενο σε πρώτο πρόσωπο είναι παράθεση
    αποσπάσματος από την εισαγωγή του (γνωστού) βιβλίου του.

    Ο Θεός να σας δίνει δύναμη, για το έργο που προσφέρετε
    στους πάσχοντες αδελφούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Παρακολούθησα με ενδιαφέρον τις αναρτήσεις(προηγούμενη και νυν) του κ.Κουντουρα και τα σχετικά σχόλια και έχω να υποβάλω τις εξής παρατηρήσεις:
    1) Ο π.Θερμός δεν απαντά ευθέως στο σαφές ερώτημα που του έθεσε ο κ. Κουντουράς- δημοσιεύσεις καταχωρημένες στο pubmed
    2)Εκφράζει πολλές δικαιολογίες σχετικά με το ιστορικό της συγγραφής του βιβλίου του
    3)Δεν αναφέρει τι προέλευσης υλικό(επιστημονικά άρθρα-μελέτες) χρησιμοποίησε (μπορεί να ειναι άρθρα επιστημόνων αθέων-σεξουαλικά παρεκλινόντων κτλ, διοτι αυτό το θέμα το προσεγγίζει κανείς ανάλογα με την κοσμοθεωρία του)
    4)Δεν απαντά προσωπικά και επώνυμα στον κ.Κουντουρά (το θεωρώ σοβαρό για έναν επιστήμονα)
    5)Η απάντηση αυτού του είδους , έστω με αυτο τον τροπο, δεν αρμόζει να απευθύνεται σε εναν καταξιωμενο επιστημονα του κύρους του κ.Κουντουρά (πιστευω να φροντισε ο π.Θερμός να μαθει ποιος είναι οκ.Κουντουράς και αν δεν το εκανε τοσο το χειροτερο ) Τι σχεση εχουν αυτα που αναφέρει με την επιστημονική του καταρτιση; Δινει την εντυπωση οτι δεν μπορει να ξεχωρίσει το καθαρά επιστημονικό επίπεδο μιας δραστηριότητας απο το απλα ενημερωτικό ή αυτό που διευρύνει απλά τις γνωσεις έστω σε ιατρικό επίπεδο.
    Όσον αφορά την απάντηση του κ.Κουντουρά έχω να επισημάνω τα εξής:
    1) Του απαντά με σοβαρότητα και αξιοπρεπεια
    2)Είναι σαφής και επίμονος (και ορθως) σ αυτο που ζητά εξ αρχης
    3)Δειχνει σταθεροτητα και επιμονή στη θέση του γενικότερα
    Τελειώνοντας θέλω να αναφέρω ότι αποκόμισα την εντύπωση πως δεν υπάρχει πεδιο συννενοησης με το π.Θερμό(προσωπική μου γνώμη)
    Γ. Ε


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Διερωτώμαι, τι τελικά προσπαθεί να αποδείξει ο αρθρογράφος. Σε προηγούμενο άρθρο του αμφισβήτησε το κύρος του π. Βασιλείου Θερμού, ως επιστήμονα. Έπειτα από την παράθεση στοιχείων του βιογραφικού του, επανέρχεται για να αμφισβητήσει το κύρος του ως ερευνητή, αυτή τη φορά. Δηλαδή μόνο ο ερευνητής είναι επιστήμονας με κύρος; Ο κλινικός γιατρός που ασκεί ιδιωτικά την ιατρική είναι κατ' ανάγκην παρακατιανός, ως επιστήμονας; Για να ασχοληθεί κάποιος γιατρός με την έρευνα πρέπει να συντρέχουν κάποιες προϋποθέσεις. Να εργάζεται σε μεγάλη κλινική, με την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή και να διαθέτει τα απαραίτητα για την έρευνα κονδύλια. Σε διαφορετική περίπτωση υψηλού επιπέδου έρευνα δεν είναι δυνατή. Ωστόσο και σ' αυτήν ακόμα την περίπτωση, δεν αποκλείεται ο γιατρός να παρακολουθεί τις εξελίξεις της ειδικότητάς του μέσα από περιοδικά και συνέδρια και να έχει αξιόλογη κατάρτιση. Μήπως τελικά όλες οι αιτιάσεις του κ. Κουντουρά υποδηλούν έναν υποβόσκοντα ναρκισσισμό και μια καλυμμένη έπαρση; Στο τέλος τέλος, εάν ο ίδιος είναι καταξιωμένος ως ερευνητής, αυτό αφορά την ειδικότητά του και δεν τον νομιμοποιεί να επικαλείται αυτή του την καταξίωση για τομείς και πέραν των ορίων αυτής. Πολλώ μάλλον για να παριστάνει τον κριτή της επιστημονικής κατάρτισης των πάντων. Μετά από την παράθεση του βιογραφικού του π. Βασιλείου ακολούθησε ένα απόσπασμα από την εισαγωγή του ογκώδους πονήματός του, για την περαίωση του οποίου χρειάστηκε εργασία πέντε χρόνων και μελέτη μιας αχανούς πολυκλαδικής διεθνούς βιβλιογραφίας. Επιτέλους, ας μπει στον κόπο να το μελετήσει και μετά ας διατυπώσει τις όποιες εντυπώσεις του για τη σοβαρότητα της δουλειάς του π. Βασιλείου και τις δάφνες επιστημοσύνης που μπορεί να διεκδικήσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Για όσους ενδιαφέρονται, θα λάβει χώρα ομιλία με θέμα: «Πίστη, Ύπαρξη και Ψυχική Υγεία», το

    Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017 και ώρα 19.00

    στο Πνευματικό Κέντρο Ιερού Ναού Παναγίας Λαοδηγήτριας, (Αισχύλου 17 Θεσσαλονίκη).

    Ομιλητές:

    - π. Βασίλειος Θερμός, Πρωτοπρεσβύτερος,
    Παιδοψυχίατρος,
    Δρ. Θεολογίας,
    Visiting Scholar στα πανεπιστήμια Harvard Boston University,
    Boston College,
    Andover Newton

    -Κασσιανή Φελέκη,
    Ψυχίατρος-Ψυχαναλύτρια,
    Διδάσκουσα-Αναλύτρια της Βορειοελλαδικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας

    - Αλέξιος Λάππας
    Παιδοψυχίατρος,
    Μέλος Βασιλικού Κολλεγίου των Ψυχιάτρων Μ. Βρετανίας,
    Επιστημονικός Υπεύθυνος Ελληνικού Παιδικού Χωριού στο Φίλυρο, Επιστημονικός Υπεύθυνος Ινστιτούτου «ΠροςΌψη».

    Με την αυριανή παρουσία και ομιλία του π. Βασιλείου Θερμού στη Θεσσαλονίκη, δίνεται η ευκαιρία, τόσο στον κ. Κουντουρά, όσο και στον κ. Καρακατσάνη, εφόσον φυσικά το επιθυμούν, να έλθουν σε άμεση επικοινωνία με τον π. Βασίλειο, να τον γνωρίσουν προσωπικά και να διαμορφώσουν μια πρώτη και αμεσολάβητη εικόνα για το ποιον του πανταχόθεν βαλλομένου κληρικού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εφημέριος στο ναό της Παναγίας Λαοδηγήτριας ο γνωστός και μη εξαιρετέος π.Βαρνάβας Γιάγκου.
    "Δεν είναι ένας, δεν είναι δυο, είναι όλο το χωριό"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Επειδη τυγχάνει να έχω περασει απο τη Β' Παθολογική κλινική του ΑΠΘ ,ως ιατρός και γνωρίζω πολύ καλά τις συνθήκες κατω απο τις οποίες ο καθηγητής κ.Κουντουράς εχει επιτελεσει το τεράστιο για τα ελληνικά δεδομενα επιστημονικό του έργο, που τον κατέστησε παγκόσμια γνωστο στον τομεα του, αναφέρω τα εξής:
    Ο κ. Κουντουρας ήταν ο μοναδικός γαστρεντερολογος στην κλινικη καθ' όλη τη διάρκεια της θητείας του πλην μικράς περιόδου που διέθετε επικουρικό γαστρεντερολόγο(νομιζω για 2 έτη)
    Δεν είχε τιποτα απο αυτα που αναφέρει ο 4ος σχολιαστης ουτε χώρους ουτε κονδύλια και φυσικα οι συνεργατες του ήταν οι εκάστοτε ειδικευόμενοι!
    Όσον αφορά το σχόλιο για έπαρση και ναρκισσισμό σας πληροφορώ ότι ούτε στο ελάχιστο δεν τον αγγιζουν και αν τον γνωρίσετε θα εκπλαγειτε απο την προσήνεια του την καταδεκτικότητα του και την εν Κυρίω αγάπη του προς όλους . Αν διαθέταμε( οι περισσοτεροι απο εμάς ) έστω και το 1/100 του επιστημονικού εργου του κ.Κουντουρα να δείτε τι έπαρση και ναρκισσισμο θα είχαμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αφήστε αδελφοί και πατέρες τις προσκλήσεις, σας πήρανε χαμπάρι! Εκτεθείκατε ανεπανόρθωτα. Καί το χειρότερο ότι εμμένετε πεισματικά στα «επιστημονικά συγγραφικά σας έργα».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ονομάζομαι Ιωάννα Τζιβρά , διαμένω περισσότερο από 40 χρόνια στη Γερμανία και είμαι ιατρός Αναισθησιολόγος.
    Ως ιατρός απορώ και εξίσταμαι πώς ένας Επιστήμων (Θεολόγος και Ψυχίατρος) έβαλε τόσο εύκολα την ίδια διάγνωση της ‘‘ψυχαναγκαστικής νεύρωσης‘‘ γιά χιλιάδες ανθρώπους-αγωνιστές της Ορθοδόξου εκκλησίας μας! Χωρίς έρευνα , χωρίς τεκμηρίωση , χωρίς εξέταση του ασθενούς , μπήκε τόσο εύκολα η διάγνωση;;; . Δεν γνωρίζω προσωπικά τον π. και συνάδερφο Θερμό. Εάν είπε πράγματι , όσα διάβασα στο διαδίκτυο , τότε κατηγορεί και προσβάλει απερίφραστα εμένα προσωπικά , αλλά και τους τόσο πιστούς Επιστήμονες - συγγενείς μου στην Ελλάδα ( όπως τις αδερφές μου , τον μακαριστό Πατέρα μου και άλλους γνωστούς μου , οι οποίοι ανήκουν στους αγωνιστές της Ορθοδοξίας ). Τους γνωρίζετε προσωπικά αγαπητέ συνάδερφε και σεβαστέ πατέρα;;; Τους εξετάσατε;;; Με ποιό δικαίωμα τους θεωρείτε ψυχιατρικά ασθενείς;;; Και Σας ερωτώ π. Θερμέ . Τολμάτε κατ’ επέκταση να διαγνώσετε μετά τόσες εκατοντάδες χρόνια ότι ο Μέγας Κωνσταντίνος , ο Αγιος Αθανάσιος, ο Αγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας και τόσοι άλλοι Αγιοι, που αγωνίστηκαν γιά την Ορθοδοξία, ήταν ψυχιατρικά άρρωστοι;;; Πρωτοφανές φαινόμενο στην Ιατρική οι τέτοιου είδους διαγνώσεις! Με άλλα λόγια, ίσως πρέπει να υποθέσω, πως ο Αρειος, ο Μακεδόνιος, ο Νεστόριος , ο Ευτυχής και όλοι αυτοί που κατά καιρούς εισήγαγαν διάφορες αιρέσεις ήταν ψυχιατρικά υγιείς, μιας και για αυτούς δεν διάβασα πουθενά ότι βάλατε κάποια διάγνωση. Και ακόμη με πόση ευκολία χειρίζεστε το θέμα της ομοφυλοφιλίας και αλλαγής του φύλου! Με πονάει η συμπεριφορά Σας , γιατί έχω παιδιά και εγγόνια !
    Σε αντίθεση με τον π. Θερμό έρχεται κατά τη γνώμη μου ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ κύριος Κουντουράς. Εδώ μιλούμε γιά Επιστήμονα με μεγάλο ερευνητικό έργο και σπουδαίες ανακοινώσεις σε διεθνούς κύρους περιοδικά! Μιλούμε γιά Επιστήμονα που τον σέβεται , εκτιμά και θαυμάζει ο Ιατρικός κόσμος όλης της Ευρώπης και όχι μόνο. Εγώ 40 χρόνια ιατρός εδώ στη Γερμανία, αισθάνομαι περήφανη ,που ο κύριος Κουντουράς υπήρξε στη Θεσσαλονίκη και στο Ιπποκράτειο Νοσ/μείο Δάσκαλός μου!!! Δεν μας δίδασκε όμως μόνο Επιστήμη. Σαν γνήσιο πνευματικό παιδί του Πατρός Αυγουστίνου Καντιώτη και καλός γνώστης των Γραφών , έκανε σ’ εμάς τους ταλαντευόμενους κι αναποφάσιστους φοιτητές τονωτικές ενέσεις Πίστης και Ορθοδοξίας. Μοναδικό το έργο του καθηγητού ΙΚ. Δεν τον θαυμάζω μόνο εγώ , τον παραδέχονται πολλοί και καταξιωμένοι σημερινοί Επιστήμονες που είχαν τη τύχη να τον έχουν ‘‘Δάσκαλο‘‘ ! Και δεν είναι μόνο αυτά που ανέφερα . Ο κ. Κουντουράς γαλουχεί εδώ και πολλά χρόνια με τα τόσο μελλωδικά τραγούδια του , παρμένα από την Αγία Γραφή, τα παιδιά και τα εγγόνια μας όχι μόνο στην Ελλάδα , αλλά κι εδώ στη Γερμανία και υποθέτω σε πολλές Ελλην.οικογένειες της Ευρώπης . Με το καινούργιο του βιβλίο ‘‘Διαμορφούμενα Α‘ στο χθες, στο σήμερα , γιά πάντα...‘‘, μας αφυπνίζει από το πνευματικό λήθαργο, μας δίνει ανάσες πνευματικής ζωής, πνευματικής αναζωογόνησης και ρίγος Ορθόδοξης ζωής.! Μετά απ’ όλα αυτά πώς ν’αμφισβητήσω στο ελάχιστο την επιστημονική κατάρτιση του κ.Κουντουρά , την επιστημονική τεκμηρίωση των όσων έγραψε και τη μεγάλη του προσφορά στην Επιστήμη και την Ορθοδοξία και να σταθώ στο πλευρό του π. Β. Θερμού ;;;;;;;
    Με μεγάλη εκτίμηση στο ‘‘Ακτίνες‘‘
    Δρ. Ιωάννα Τζιβρά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν γνωρίζω εαν είναι καλός ψυχίατρος ο π.Βασίλειος Θερμός.
    Γνωρίζω όμως ότι η αποστολή της πνευματικής ηγεσίας είναι να διαπαιδαγωγεί ηθικά και πνευματικά το ποίμνιό της και να το προφυλάγει απο τις πλάνες.
    Συμφωνώ απόλυτα με την τοποθέτηση και ανάλυση του θέματος απο τον ομότιμο καθηγητή του ΑΠΘ κ. Κουντουρά διακεκριμένου ιατρού και ερευνητή του οποίου το έργο έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα σύνορα της πατρίδας μας
    Φα συνιστούσα στον π.Θερμό να μελετήσει με πολλή προσοχή και ενδελεχώς το άρθρο του καθηγητή κ.Κουντουρα σχετικά με την ομοφυλοφυλία και την αλλαγή φύλλου για να διαπιστώσει πόσο επιστημονικά τεκμηριωμένα είναι τα διαλαμβανομενα στο σχετικό κείμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Στη ζωή (εκτός των κόλπων της Εκκλησίας) υπάρχουν (μια χούφτα όλοι κι όλοι) άνθρωποι που λες και γεννήθηκαν μόνο για έναν σκοπό: Να υπηρετούν τον συνάνθρωπο ανιδιοτελώς, χωρίς να προσμένουν καμία, μα καμία ανταπόδοση. Λες και τους γαλούχησε στα παιδικά τους χρόνια ο ίδιος ο Κύριος και ως πιστοι μαθητές Του προσφέρουν στον συνάνθρωπο απλόχερα Αγάπη από ένα μετερίζι διαφορετικό από αυτό της επίσημης Εκκλησίας. Ο κύριος Κουντουράς είναι ένας από αυτούς. Όποιος είχε την τύχη να ανταλλάξει έστω μία κουβέντα μαζί του, γνωρίζει. Όποιος είχε την τύχη να δει πώς εργάζεται, συγκονίζεται. Όποιος είχε ευλογία να γίνει κοινωνός της αγάπης του, αναβαπτίζεται και συνηδητοποιεί την ευθύνη που θα τον συνοδεύει για πάντα: Να αγαπά τον συνάνθρωπο με τον ίδιο τρόπο που θα έκανε ο δάσκαλος και πατέρας του, Γιάννης Κουντουράς.
    Με αγάπη σε όλους ανεξαιρέτως,
    Ιορδάνης Ρωμιόπουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ο π. Β. Θερμός οφείλει προσωπική και επώνυμη απάντηση στον κύριο Κουντουρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Όσοι δεν έχουν περάσει τις εργασίες τους από κρίση (με τουλάχιστον δύο εξειδικευμένους κριτές στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο της έρευνας να κρίνουν την καταλληλότητα του προς δημοσίευση άρθρου) για να δημοσιευτούν σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά δεν μπορούν να καταλάβουν τα αυτονόητα που λέει ο κ. Κουντουράς. Η καταξίωση του επιστήμονα-ερευνητή είναι η δημοσίευση των έργων του σε επιστημονικά περιοδικά με κριτές και οι ετεροαναφορές στα έργα του από άλλους ερευνητές.
    Το να γράφεις βιβλία χωρίς το έργο σου να περνά από την κρίση των ειδικών είναι σαν να έχεις πάρει το πτυχίο της επιστήμης σου χωρίς εξετάσεις. Σαν να παρακολούθησες κάποια μαθήματα, έγραψες κάποιες εργασίες και εξετάσεις που δεν διορθώθηκαν-βαθμολογήθηκαν ποτέ από ειδικό.
    Τα κείμενα του π. Θερμού δεν τα έχω διαβάσει οπότε δεν θέλω να εκφέρω γνώμη. Αν όμως είναι έτσι όπως γράφονται εδώ δεν καταλαβαίνω γιατί δεν τον στέλνει στο επισκοπικό και συνοδικό δικαστήριο ο επίσκοπός του. Τέλος το έργο του στην βιβλιογραφική βάση scopus περιορίζεται σε ένα άρθρο του 2013 στο European Journal of Science and Theology με τίτλο «If addiction is an answer, then what was the question? Towards a cultural and a theological understanding of addiction». Ο συγγραφέας έχει μηδέν ετερεοαναφορές και h-index 0.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Σε εποχές κρίσης και σύγχυσης σας τη δική μας, ιδεολογικής προκατάληψης και αχαλίνωτης προπαγάνδας, είναι πολύ σημαντικό οι πνευματικοί άνθρωποι και κυρίως οι άνθρωποι της επιστήμης να στέλνουν καθαρά μηνύματα στο ευρύ κοινό και να μιλούν με σαφή και τεκμηριωμένο λόγο, που εκθέτει τα πράγματα ως έχουν. Ιδιαίτερα όσοι είναι και μέλη της Εκκλησίας. Δεν χρειάζεται να υποχωρούν στα εφήμερα κελεύσματα του κόσμου συγχέοντας τον αιώνιο και καθαρό λόγο, που αποτυπώνεται στην δημιουργία και στην αγία γραφή. Οι επισημάνσεις του κ. Κουντουρά είναι σαφείς και ξεκάθαρες και τον ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Πόσο έχουμε απηυδήσει πλέον, δυστυχώς όχι όλοι ακόμα, από την εμετική μουχλιασμένη, γεμάτη ανούσια ψευτο-προοδευτικα σάλια, υγρασία αυτού του καλοστημένου δήθεν προοδευτικου ανθρωπισμού της ισοπέδωσης που κάνει σημαία του την εξύμνηση και την "επιστημονική" καθιέρωση του κενού ως καινού, όπως αυτή που προβάλλει την αλλαγή φύλου ως ανάγκη και δικδρεαίωμα. Κυρίως όμως, πόσο διψάμε ως ανυδρες υπάρξεις στην έρημο της πνευματικής και κοινωνικης παρακμής για υπάρξεις, όσο λιγοστές κι αν είναι σαν τον ΔΆΣΚΑΛΟ ΙΩΑΝΝΗ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ. Εκείνο το τόσο εγγύς του "κατ εικόνα" που βιώνει οποιοσδήποτε θητευσει δίπλα του δεν περιγράφεται εύκολα με ψυχρά πλήκτρα και λέξεις. Ίσως μόνο η λέξη ΔΆΣΚΑΛΟ ως κοινός τόπος μπορεί να εκφράσει το μεγαλείο ψυχής του σε όλα τα επίπεδα. Με τους ασθενείς, τους νέους ιατρούς, ιδίως ακαδημαϊκά, όπου σε πρόσφατη παγκόσμια ανάλυση Ελλήνων ερευνητών κατατάσσεται στην εγχώρια πρώτη τριάδα αντίκτυπου του έργου του σε όλες τις ειδικότητες, πρωτίστως όμως σε τίποτα μετρισημο αλλά σε στάση και ύφος ζωης. Αυτήν την στάση ζωής είτε Παύλος είτε ως Χρυσόστομος είτε ως δια Χριστόν σάλος έχει ανάγκη να βρει και να μιμηθεί η νεολαία και αυτήν οφείλουμε να μαρτυρησουμε εμείς οι πολύ πιο ανώριμοι, εδώ μέσα ως ελάχιστο σεβασμό στην δικιά μας προσωπικότητα και ότι μας διδαξε. Υποθέτω πως όλη η νεολαία, με την οποία λόγω της ιδιότητας μου ως πατέρας, λόγω επαγγέλματος και ιδιοσυγκρασιας τύχαινει να επικοινωνώ δια ζώσης συχνά συνήθως ριγει και πληρούται όταν συναντά ανθρώπους σαν τον ΔΆΣΚΑΛΟ ΙΩΑΝΝΗ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ κι ας της έχουμε γεμίσει το κεφάλι με ένα σωρό σάχλες ψεύτικες ανάγκες και ψεύτικες ελευθερίες. Όλη η σύγχρονη ψυχολογία, αφού μερικοί πατέρες δεν έχουν εμπιστοσύνη την αιώνια εξ αποκαλύψεος θεολογία,βρίθει με τις προϋποθέσεις πλήρωσης μιας ανθρώπινης ύπαρξης και πλησιάζοντας έστω κατά λάθος ή ασυνείδητα τα κείμενα των αγίων Πατέρων. Και αφού μιλάμε για θεραπευτική, δεν εχω συναντήσει και μάλλον ούτε πρόκειται ασθενή ή γιατρό που να ανέφερε ίαση συμπτωμάτων σε κάποιον όταν του υποσχέθηκαν ασυδοσία. (πχ πολλά ναρκωτικά ζωοφιλία και ότι άλλο). Κάτι άλλο είναι αυτό που θεραπεύει αγαπητοί ψυχίατροκληρικοι και αν δεν είναι η ταπείνωση η Αγάπη Εκείνου και η ανθρώπινη αγάπη ως εικόνα του τότε δυστυχώς...δεν είναι τίποτα. Ξέρω... ειναι πολλά τα λεφτά (δεν υπονοώ κάτι) ... ειναι και αυτή η ρημάδα "η πορνη η δόξα" που για κάποιους είναι φυσική έλξη να υποκύψουν σε όλη αυτήν την σύγχρονη βορβορωδη σαβούρα που θέλει να κάνει την νεολαία ένα στρατό από ανευρα και κυρίως άνεργα στρατιωτάκια που με το αφιονι της ψεύτικη ελευθερίας θα μένει υπακουα άβουλοι και μοιραία για να ξανά θυμηθώ έναν άλλο μέγιστο. Αλήθεια τι θα έλεγαν όλοι οι μείζονες του Ελληνισμού πνευματικοί δημιουργοι για την αλλαγή φύλου ως ανάγκη. Φαντάζομαι τα ίδια με τον ΔΆΣΚΑΛΟ ΙΩΑΝΝΗ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ. Όχι επειδή έτσι θέλω να φαντάζομαι αλλά επειδή το μεγαλείο των έργων τους (ποιητών ζωγράφων μουσικών στρατιωτικών) απευθύνονται στον κατ εικόνα ανθρωπο όχι στα ανθρωπάκια που θέλει να πλασουν οι πλασιέ του τίποτα. Και επειδή θα ήταν πλεονασμός να συνεχίσω λέγοντας τι γνώμη θα είχαν πιθανόν οι μεγάλοι ιεράρχες (ναι αυτοί οι ψυχωτικοι με τις αιρέσεις, άλλωστε το Άγιο Πνεύμα από τους άθεους λέγεται ψύχωση) για την αλλαγή φύλου θα κλείσω λέγοντας το αυτονόητο. Η τόσο δύσκολη ακόμα και σαν άγγιγμα χριστιανική ζωή ήταν είναι και θα παραμείνει και η μέγιστη όλων των κοινωνικών επαναστάσεων. Αυτό για να μην νομίζει κάνεις από τον φτηνό και δήθεν προοδευτικό εσμο προπαγάνδας του τίποτα πως μπορεί να αποκαλείται κοινωνικά προοδευτικός. (παραπέμπω στην καταγεγραμμεμη γνώμη ενός παγκόσμιου προτύπου κοινωνικών αγώνων του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα) Και όπως θα λεγε και ο Ελύτης "πολλά δε θέλει ο άνθρωπος να είναι ήρεμος να ναι άκακος, λίγο φαΐ λίγο κρασί, Χριστούγεννα κι Ανάσταση" Και Κουντουραδες δίπλα του θα πρόσθετα.. Ας παλέψουμε μέσα μας και γύρω μας για αυτά τα λίγα που είναι και όλος ο Ανθρωπος και τα υπόλοιπα είναι απλά βουτιά στο μηδέν.. Καλά Χριστούγεννα κι ας ακολουθήσει και η Ανάσταση. Δρ Εμμανουήλ Γαβαλάς γαστρεντερολόγος ηπατολόγος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Γεώργιος Τσακαλίδης5 Δεκεμβρίου 2017 στις 3:09 μ.μ.

    Παρακολούθησα σήμερα τη συνέντευξη του π. Βασιλείου Θερμού σχετικά με την ομοφυλοφιλία στην εκπομπή της ΕΤ2 «Στα άκρα» της Βίκυς Φλέσσα στις 14 Οκτω-βρίου 2017 και ομολογώ ότι απογοητεύτηκα. Είχα για τον άνθρωπο αυτόν πολύ καλή γνώμη. Είχα διαβάσει άρθρα και σχόλιά του πάνω σε ζητήματα λειτουργικής και βρήκα σωστές και ενδιαφέρουσες τις απόψεις του. Ήρθε όμως η συνέντευξή του αυτή για την ομοφυλοφιλία, με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του «Έλξη και πάθος», και ανέτρεψε παντελώς την πολύ καλή γνώμη που είχα σχηματίσει για το πρόσωπό του.
    Πρώτη απογοήτευση: ο π. Βασίλειος Θερμός είναι θεολόγος και ψυχίατρος, κα-θηγητής στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Σχολή Αθηνών, στην οποία φοιτούν κληρικοί ή υποψήφιοι κληρικοί. Στο τρέιλερ της εκπομπής αναγραφόταν βέβαια μόνο η ιδιό-τητα του ψυχίατρου. Και όντως μίλησε σχεδόν μόνο ως ψυχίατρος και ελάχιστα ως θεολόγος. Δεν παύει όμως να είναι και θεολόγος και πρεσβύτερος της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Θα περίμενα στην εκπομπή αυτή να τοποθετηθεί υπεύθυνα ως εκκλησι-αστικό πρόσωπο και όχι ως ουδέτερος ψυχίατρος απέναντι στο ζήτημα των ομοφυ-λόφιλων. Περιορίστηκε δυστυχώς σε στατιστικά δεδομένα, σε μεθοδολογικά προ-βλήματα και σε έρευνες που διεξήχθησαν , που κατά τη δική του ομολογία προέρ-χονται στην πλειονότητά τους από ομοφυλόφιλους. Παρουσίασε τη μία ή την άλλη άποψη και απέφυγε επιμελώς να λάβει υπεύθυνη θέση.
    Δεύτερη απογοήτευση: με όσα ανέφερε αμνήστευσε σχεδόν την ομοφυλοφιλία. Αντέκρουσε το επιχείρημα ότι οι ομοφυλόφιλοι δεν είναι ικανοί να έχουν σταθερή σχέση αγάπης μεταξύ τους, και ότι έχουν αναπτύξει πολλές φορές φιλικότερο σύν-δεσμο με τον Χριστό από ετεροφυλόφιλους. Ισχυρίστηκε ότι η ομοφυλοφιλία δεν εντάσσεται στα πάθη με την πνευματική έννοια του όρου, όπως π.χ. «της υπέρμε-τρης σαρκικότητας, της οργής, του φθόνου».
    Τρίτη απογοήτευση η άποψη που εξέφρασε και εγγίζει τα όρια αίρεσης ότι η κα-ταδικαστική στάση πατέρων της Εκκλησίας και του Αποστόλου Παύλου «εκφράζει αντιλήψεις της εποχής». Θέτει δηλαδή εν αμφιβόλω το αιώνιο κύρος της Αγ. Γρα-φής, που απορρίπτει απερίφραστα την ομοφυλοφιλία. Το μόνο που δεν τίθεται εν αμφιβόλω είναι ο δικός του ορθολογισμός.
    Τέταρτη απογοήτευση: Ανέφερε «η ζωή έχει ανάγκη από ποικιλία», στην οποία εννοείται ότι όλοι είναι αναγκαίοι. Χρησιμοποίησε μάλιστα, για να κατοχυρώσει την άποψή του, το παράδειγμα του Αγ. Μάξιμου του Ομολογητή ότι το ίδιο νερό μεταβάλλεται στο ένα λουλούδι σε κόκκινο χρώμα, στο άλλο σε μπλε και στο άλλο σε άσπρο. Ούτε λίγο ούτε πολύ, με όσα ανέφερε, παρουσίασε τον Άγιο Μάξιμο να αποδέχεται τη ομοφυλοφιλία.
    Καλύτερο συνήγορο υπεράσπισης στον εκκλησιαστικό χώρο δεν θα μπορούσαν να αναζητήσουν και να βρουν οι ομοφυλόφιλοι από τον π. Βασίλειο. Διάβασα και τα σχόλια των καταξιωμένων ομότιμων Καθηγητών της Ιατρικής Σχολής Θεσσαλονίκης κ. κ. Κουντουρά και Καρακατσάνη. Τι να πει κανείς; Αντί να υπερασπιστεί ο ιερέας και θεολόγος τις απόψεις της Εκκλησίας, τις υπερασπίζονται Καθηγητές της Ιατρι-κής! Και είναι ο ιερέας αυτός και θεολόγος ένας πολύ ικανός άνθρωπος. Είναι κρίμα να χρησιμοποιεί τις ικανότητές του, για να ικανοποιεί κοσμικά ακροατήρια.
    Αναμένω διόρθωση απόψεων, π. Βασίλειε, προκειμένω να ξανακερδίσετε την εκτίμηση που σας είχα. Ευελπιστώ και την εκτίμηση πολλών άλλων που σκέφτονται παρόμοια με εμένα.

    Δρ. Γεώργιος Τσακαλίδης
    Θεολόγος-Θρησκειοπαιδαγωγός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Είαιτουλάχιστο ντροπή η παρέκκλιση ταγμένου ιερωμένου από τον δρόμο της Ορθοδοξίας και των Ελληνοχριστιανικών αξιών και ιδεών που γαλούχησαν γεννιές και γεννιές. Είναι εξύβριση όλων των ορθοδόξων που μαρτύρησαν οσίων μαρτύρων και αγίων. Η εκμετάλλευση της θέσης μας για επιβράβευση και επιβολή θέσεων έναντι αξιών αρχών ,αληθειών που μας κρατούν ακόμη όρθιους ως οντότητες και ως λαό με ελληνοορθόδοξη γαλούχηση αποτελεί τουλάχιστο ιερόσυλο έγκλημα. Μακάρι ο Πλάστης και Δημιουργός μας να φωτίζει πάντα ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ της εμβέλειας του αγαπημένου μας καθηγητή στην ιατρική και στην Ζωή
    Τα παιδιά μας χρειάζονται την σωστή καθοδήγηση την έμπνευση και τη δημιουργία σωστών προτύπων στην άναρχη εποχή που ζούμε και που η πλειοψηφία όλων μας έχουμε μάθει επιτυχώς να φτύνουμε να ισοπεδώνουμε ότι και όποιον έχει ύψος που δεν μπορούμε καν να πλησιάσουμε. Ο Καθηγητής Κουντουράς είναι πρώτα και πάνω από όλα Ανθρωπος με ανιδιοτελή αγάπη και σεβασμό στον πλησίον του όποιος και αν είναι αυτός. Πτωχός πλούσιος, του σαλονιού ή του λιμανιού. Μακάρι νάχει πάντα τη φώτιση να μιλά με τον καθάριο λόγο του τον αληθινό. Δεν νομίζω νοήμων χριστιανός να μπορεί να ανέχεται την εξύβριση των όσων πάλαιψαν ενάντια στην αίρεση ή τις θέσεις για την ομοφυλοφιλία. Επιτέλους η διαιώνηση του είδους έχει και αυτή ξεκάθαρες από την φύση μας κανόνες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Διαβάζοντας με ιδιαίτερη προσοχή τις επιστημονικά και θεολογικά τεκμηριωμένες θέσεις του κ. Κουντουρά για το επίμαχο θέμα, δεν μπορώ παρά να εκφράσω τα συγχαρητήριά μου και τις θερμές μου ευχαριστίες γιατί με έκανε να αισθανθώ βαθιά μέσα στην ψυχή μου ευγνωμοσύνη προς τον Κύριό μας, γιατί τα πάντα "εν σοφία εποίησε".
    Θα ευχόμουν να διαβάσουν οι Νέοι τα διαφωτιστικά γραφόμενα του κ. Κουντουρά, ώστε να αποφύγουν τους κινδύνους, να αλλάξουν τρόπο ζωής, να μην παρασύρονται από άσχετους ας πούμε "επιστήμονες" και να μην παραβαίνουν το Νόμο του Θεού.
    Ο Θεός δημιούργησε τον άνδρα και την γυναίκα, ώστε να συμπληρώνει ο ένας τον άλλο. Δεν θεωρείται ελευθερία το να παρεμβαίνουμε στο έργο του. Ας μην απατώνται, λοιπόν, οι Νέοι. Ας αδιαφορήσουν για τις "Σειρήνες". Την ευτυχία θα την βρουν μόνο στο δρόμο του Θεού.
    Ένα μεγάλο "ευχαριστώ" πρέπει να απευθύνουμε στον κ. Κουντουρά, αυτόν τον καταξιωμένο Επιστήμονα. Με τα γραφόμενά του συνετέλεσε στο να είμαστε ακόμη περισσότερο μαχητικοί για το κοινό καλό. Κυριολεκτικά, ενδυνάμωσε την πίστη μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Είναι τουλάχιστο ντροπή, η παρέκκλιση ταγμένου ιερωμένου από τον δρόμο της Ορθοδοξίας και των Ελληνοχριστιανικών αξιών και ιδεών που γαλούχησαν γεννιές και γεννιές. Είναι εξύβριση όλων των ορθοδόξων που μαρτύρησαν οσίων μαρτύρων και αγίων. Η εκμετάλλευση της θέσης μας, για επιβράβευση και επιβολή θέσεων έναντι αξιών, αρχών, αληθειών, που μας κρατούν ακόμη όρθιους ως οντότητες και ως λαό με ελληνοορθόδοξη γαλούχηση, αποτελεί τουλάχιστο ιερόσυλο έγκλημα. Μακάρι ο Πλάστης και Δημιουργός μας να φωτίζει πάντα ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ της εμβέλειας του αγαπημένου μας καθηγητή στην ιατρική και στην Ζωή. Τα παιδιά μας χρειάζονται την σωστή καθοδήγηση, την έμπνευση και τη δημιουργία σωστών προτύπων, στην άναρχη εποχή που ζούμε και που η πλειοψηφία όλων μας, έχουμε μάθει επιτυχώς να φτύνουμε, να ισοπεδώνουμε ότι και όποιον έχει ύψος που δεν μπορούμε καν να πλησιάσουμε. Ο Καθηγητής Κουντουράς είναι πρώτα και πάνω από όλα Ανθρωπος με ανιδιοτελή αγάπη και σεβασμό στον πλησίον του, όποιος και αν είναι αυτός. Πτωχός πλούσιος, του σαλονιού ή του λιμανιού. Μακάρι νάχει πάντα τη φώτιση να μιλά με τον καθάριο λόγο του τον αληθινό. Δεν νομίζω νοήμων χριστιανός, να μπορεί να ανέχεται την εξύβριση των όσων πάλαιψαν ενάντια στην αίρεση ή τις θέσεις για την ομοφυλοφιλία. Επιτέλους η διαιώνηση του είδους έχει και αυτή ξεκάθαρους από την φύση μας κανόνες. Θα ήταν πιο φρόνιμο πιο συνετό αλλά κυρίως πιο δίκαιο, άνθρωποι από αναγνωρίσιμες θέσεις που ο λόγος τους βαρύνει, να διαχωρίζουν τις άκρως προσωπικές τους απόψεις, από τις καθιερωμένες από θυσίες από συνόδους αλήθειες της Ορθοδοξίας. Με μια μεγαλύτερη ευθύνη και ευλάβεια θάπρεπε να προσεγγίζονται τοποθετήσεις ως προς την ομοφιλοφιλία. Είναι ναι μια υπάρχουσα ιστορία από γενέσεως μάλλον ανθρώπου, θα εθελοτυφλούσαμε να αρνηθούμε αυτή την αλήθεια (και ναι όπως επιστημονικώς κατωχυρομένα αναφέρει και ο καθηγητής Κουντουράς, ένα ποσοστό αποτελεί έκφραση κάποιας παθολογίας, που χρήζει θεραπευτικής προσέγγισης). Η ύπαρξη της όμως δεν κατοχυρώνει και την καθολική φυσιολογικότητα της, που της αποδίδεται στις μέρες μας. Και ο φόνος υπάρχει από γενέσεως ανθρώπου, η μακροβιότητα του δεν αναιρεί την εγκληματικότητα που εκφράζει, ούτε καν το τπερχρωμόσωμα Ψ που εν μέρει μπορεί να δικαιολογεί την έκφραση του. Νομίζω πως η κοινωνική σύγχυση ως προς την έννοια του φυσιολογικού, της μόδας και της ψυχικής διαταραχής, ίσως και λόγω αναγκαιότητας, βάζει τα πάντα στον ίδιο κουβά, ενώ απαιτούν εξατομικευμένη προσέγγιση, για επιτυχέστερη προσέγγιση και στήριξη της διαφορετικότητας. Το να θεωρούμε ότι είναι φυσιολογική εκδήλωση αυξάνουμε απλώς τον επιπολασμό των μελλοντικών ψυχικών διαταραχών που προκύπτουν σε επόμενα στάδια σε άτομα που εγκλωβίζονται στο προσδιορισμό της φυλετικής τους ταυτότητας, χωρίς να υπάρχει σωματική παθολογία. Τα παιδιά μας είναι σφουγγάρια που απορροφούν αφυλτράριστα, ότι κάποιοι από εμάς από θέση ισχύος και με τον τίτλο του ειδικού δηλώνουμε χωρίς δεύτερες σκέψεις και τα απελευθερώνουμε στο διαδίκτυο ή σε όποιο μέσο. Αν είναι το παιδί μου ομοφυλίφιλο τι θα κάνω; Προσεύχομαι να μην είναι. Αν γίνει δεν θα το εγκαταλείψω γιατί το αγαπώ, αλλά θα προσπαθήσω ναι να το προσεγγίσω αλλοιώς με την ελπίδα επαναφοράς. Δεν θα δεχθώ ποτέ ότι είναι φυσιολογικό. Ήδη άρχισα να βγαίνουν στην επιφάνεια τα ψυχικά και άλλα προβλήματα που αναπτύσσονται σε παιδιά που μεγαλώνουν με ομοφυλόφιλους γονείς. Μήπως αυτή είναι η ουσιαστικά σοβαρότερη επιπλοκή της ομοφυλοφιλία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. https://www.osotir.org/el/keimena/2016-11-22-11-35-17/item/37521-penoxopoiisi-t-s-mofylofilias
    Το περιοδικό Ο ΣΩΤΗΡ για την παρουσίαση του βιβλίου του π.Βασιλείου Θερμού στην Πάτρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ο π. Βασίλειος Θερμός οφείλει μια ουσιαστική απάντηση στον κ. Κουντουρά. Το οφείλει στην επιστημονική και στην ιερατική του συνείδηση. Το οφείλει στο πλήρωμα της Εκκλησίας. Γιατί δεν είναι μόνο ψυχίατρος, visiting scholar, συγγραφέας κλπ, είναι και κληρικός. Και οφείλει περισσότερο από άλλους να μην οδηγήσει πιστούς σε σκανδαλισμό. Ο κ. Κουντουράς ανέπτυξε τις θέσεις του πειστικά, με καθαρότητα και επιστημοσύνη. Περιμένουμε από τον π. Βασίλειο Θερμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Στην εποχή της τεκμηριωμένης ιατρικής (evidence-based medicine), θα ήταν ευκταίο ο κάθε επιστήμονας που σέβεται τον εαυτό του να αποδεικνύει τα λεγόμενά του μέσα από την προσωπική του έρευνα, τη δημοσιευμένη σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά, αφού περάσει την σκληρή δοκιμασία της κρίσης (peer review), τη δυσκολία της οποίας μόνον όσοι έχουν δημοσιευσει μπορούν να αξιολογήσουν ορθά. Όταν δεν υπάρχει προσωπική έρευνα, τα λεγόμενα θα πρέπει να υποστηρίζονται μέσα από επιστημονικά δεδομένα που άλλοι έχουν δημοσιεύσει επίσης σε έγκριτα περιοδικά. Όταν τέτοια δεδομένα δεν υπάρχουν, είναι πιο αξιοπρεπής η σιωπή από τη άσκοπη φλυαρία, που δεν απέχει και πολύ από το δογματισμό, είναι ίσως πιο επικίνδυνη από αυτόν, αφού ντύνει ανυπόστατες απόψεις με επιστημονικοφανή μανδύα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή