Οι
«ανοιχτές πληγές» από την αντιπαράθεση μετά τη δραματική συνάντηση του
Αρχιεπισκόπου Δημητρίου με τον Οικουμενικό Πατριάρχη σχετικά με το θέμα της
εκλογής νέου Επισκόπου στο Σικάγο, και η «εριστική» στάση που επέλεξε ο
Βαρθολομαίος
Από τον Νίκο
Σταματάκη*
Την
ώρα που γράφονταν οι γραμμές αυτές δεν είχε κατακαθίσει η σκόνη από τη
δραματική συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Δημητρίου και των Επισκόπων Αμερικής στο
Φανάρι με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο για το θέμα της εκλογής του νέου Επισκόπου
Σικάγου. Ομως οι πληγές που ανοίχτηκαν από την αντιπαράθεση στο θέμα αυτό θα
παραμείνουν ανοιχτές για μεγάλο διάστημα. Δημιουργήθηκε ένα σοβαρό θέμα
δικαιοδοσίας και εμπιστοσύνης, το οποίο έφτασε τις σχέσεις των δύο πλευρών στα
όρια της ανοιχτής ρήξης.
Bυζαντινές
ραδιουργίες
Για
την παρούσα κρίση όλα δείχνουν ότι τόσο ο χρόνος όσο και το περιεχόμενο της
ρήξης ήταν επιλογή του Πατριαρχείου. Το Πατριαρχείο είχε στη διάθεσή του για
αρκετό διάστημα κατάλογο υποψήφιων Επισκόπων Σικάγου και δεν έδειξε κάποια
σοβαρή και επίσημη αντίδραση ή επιφύλαξη. Με άλλα λόγια, ο Πατριάρχης είχε όλα
τα μέσα από άποψη εκκλησιαστικών κανόνων αλλά και ως ηγέτης να επιβάλει τόσο
την κανονικότητα και την ομαλότητα στη διαδικασία εκλογής όσο και την άποψή
του. Δεν το έπραξε, δεν φέρθηκε ηγετικά, αλλά επέλεξε βυζαντινές ραδιουργίες
και πόλεμο διά δημοσιευμάτων.
Είναι
γνωστό ότι είχε υποστηριχθεί -με τρόπο όχι και τόσο ξεκάθαρο- από το Φανάρι
πρόσωπο (ο Επίσκοπος Δαρδανελλίων Νικήτας) που, επειδή δεν ιερουργεί στην
Αμερική, αποκλείστηκε από τον κατάλογο των επιλεχθέντων, το περίφημο
«τριπρόσωπο», το οποίο συντάσσει η Αρχιεπισκοπή Αμερικής κατά παράδοση
(τονίζουμε το «κατά παράδοση» διότι την «κανονική» δικαιοδοσία έχει πάλι το
Πατριαρχείο, το οποίο μπορεί να ανατρέψει την όποια «παράδοση»).
Ο
Πατριάρχης είχε πολλούς τρόπους, επειδή η Εκκλησία της Αμερικής δεν είναι
αυτοκέφαλη αλλά αποτελεί απλά μια επαρχία του Πατριαρχείου, να επιβάλει την
άποψή του αποτρέποντας το αδιέξοδο. Δεν το έκανε αλλά περίμενε τη σύναξη της
επισκοπικής (επαρχιακή) συνόδου Αμερικής (που αποφάσισε την εκλογή του Ζήλωνος
κ. Σεβαστιανού) για να επιρρίψει τους κεραυνούς του… Δεν είναι η πρώτη φορά που
το Πατριαρχείο επιλέγει «εριστική» στάση για την προώθηση των θέσεών του. Γνώμη
μας είναι ότι η στάση αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη συγκρουσιακή
προσωπικότητα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Οι παλαιότεροι ανάμεσά μας πιθανόν να
θυμούνται τον (τότε Επίσκοπος Φιλαδελφείας) κ. Βαρθολομαίο να δημιουργεί
απαράδεκτες καταστάσεις ως συνοδός τού τότε Πατριάρχη Δημητρίου σε επίσκεψη εδώ
στην Αμερική το 1990 και να απαιτεί να έχει τελετουργική θέση ανώτερη του τότε
Αρχιεπισκόπου Βορείου και Νοτίου Αμερικής Ιακώβου.
Ο
Αρχιεπίσκοπος Ιάκωβος ήταν ένας ηγέτης ολκής, διεθνώς αναγνωρισμένος και
συνομιλητής όλων των προέδρων της Αμερικής και ο κ. Βαρθολομαίος ένας άγνωστος
ιεράρχης - παρότι «δεύτερος τη τάξει» του Πατριάρχη.
ΠΑΝΤΑ
ΣΤΑ ΑΚΡΑ
Και
ενώ ο Πατριάρχης Δημήτριος, άνθρωπος πράος και συνετός, επεδίωκε πάντοτε την
ειρήνη και τη συμφιλίωση, ο κ. Βαρθολομαίος εξωθούσε καταστάσεις στα άκρα. Αυτά
για την ιστορία και για τις προσωπικότητες των εμπλεκομένων - πάντοτε αξίζει να
γνωρίζουμε για ποιους μιλάμε. Αλλωστε την ίδια εριστική στάση έδειξε -και ακόμα
δείχνει- ο Πατριάρχης και στις σχέσεις με την ελληνική και άλλες Εκκλησίες.
Οποτε υπήρξε θέμα, ο κ. Βαρθολομαίος επέλεξε τη σύγκρουση αντί της συμφιλίωσης
και το γεγονός αυτό πρέπει να υπογραμμιστεί.
Ενας
ηγέτης μονίμως υπό δέσμευση και υπό αίρεση
Από
την άλλη πλευρά, η εποχή του κορυφαίου ηγέτη Αρχιεπισκόπου Ιακώβου έχει ασφαλώς
παρέλθει και είναι φανερό ότι ο Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος, παρότι «πνευματικός
φάρος», δεν μπορεί να ορθώσει το ηγετικό ανάστημα που απαιτείται. Κατασπαταλά
την ενέργειά του στον διακανονισμό τρεχόντων ζητημάτων και αδυνατεί να δει την
πορεία της Εκκλησίας μας ως συνόλου προς το μέλλον. Είναι φανερό ότι δρα υπό
πολύ σημαντικούς περιορισμούς, όχι μόνο λόγω της ιδιαίτερα «ακαδημαϊκής»
προσωπικότητάς του, αλλά και λόγω της θέσης της Εκκλησίας της Αμερικής ως
επαρχίας του Πατριαρχείου. Είναι μονίμως ένας ηγέτης υπό δέσμευση και υπό
αίρεση, υφιστάμενος συνεχή παρακολούθηση και πολλαπλούς περιορισμούς - μεταξύ
των οποίων και οικονομικούς καθώς μεγάλα ποσά ετησίως «αρμέγονται» από την
Εκκλησία της Αμερικής προς συντήρηση του Πατριαρχείου.
Το
«τουρκικό ίδρυμα», η εξώθηση του Δημητρίου σε παραίτηση, τα
φερέφωνα και η ευθύνη εάν επέλθει η διάσπαση
Αλλά η συντριπτική πια
παρουσία του Πατριαρχείου έχει και άλλες διαστάσεις, τις εθνικές, καθώς το
Πατριαρχείο είναι «τουρκικό ίδρυμα» και οι εκπρόσωποί του πράττουν ανάλογα,
άλλοι επειδή το επιλέγουν και άλλοι επειδή ίσως εκβιάζονται. Μόλις πρόπερσι
φτάσαμε σε ακρότητες, δηλαδή στην πρόσκληση στον Λευκό Οίκο για τον εορτασμό
της ελληνικής ανεξαρτησίας και δύο Τούρκων επιχειρηματιών! Και δεν θα ξεχαστεί
εύκολα η επιβολή στους «Αρχοντες του Πατριαρχείου» -περήφανοι Ελληνες και
Ελληνοαμερικανοί όλοι τους- να τιμήσουν παλαιότερα τον Τούρκο υπουργό Εγκεμέν
Μπαγίς, ο οποίος κυριολεκτικά τους κορόιδεψε… Αυτά και μόνο τα προβλήματα που
δημιουργεί η ιδιαίτερα ευαίσθητη θέση του Πατριαρχείου θα έπρεπε να κάνουν τον
κ. Βαρθολομαίο ιδιαίτερα προσεκτικό και καθόλου «εριστικό».
Θέλει
απόλυτο έλεγχο
Από
τη συγκρουσιακή στάση του κ. Βαρθολομαίου είναι προφανές ότι το Πατριαρχείο
επιδιώκει με κάθε τρόπο, εκτός από την εξώθηση του Αρχιεπισκόπου Δημητρίου σε
παραίτηση, την προώθηση των δικών του εμπίστων σε καίριες θέσεις της Εκκλησίας
της Αμερικής, έτσι ώστε να την ελέγχει απόλυτα και εσαεί. Πρόκειται ασφαλώς για
το τελευταίο στάδιο της διαδικασίας που άρχισε με την εξώθηση σε παραίτηση του
Αρχιεπισκόπου Ιακώβου και τη διάσπαση της Αρχιεπισκοπής Β. και Ν. Αμερικής με
τον περιορισμό της στις κοινότητες των ΗΠΑ. Με τις τελευταίες κινήσεις ο βρόχος
φαίνεται να κλείνει και επιδιώκεται να καταστεί η Εκκλησία της Αμερικής ένα
άφωνο εξάρτημα του Πατριαρχείου.
Επειδή
η «πατρική» επιστασία του Πατριαρχείου στην Εκκλησία μας δεν έχει να επιδείξει
κάποιο ιδιαίτερο έργο πέρα από το οικονομικό «άρμεγμά» της και δημιουργεί
περισσότερα προβλήματα (και μάλιστα στα εθνικά θέματα για τα οποία η ομογένεια
έχει ιδιαίτερη ευαισθησία), είναι φανερό ότι η λειτουργική ασυμβατότητα σύντομα
θα οδηγηθεί σε πλήρη ρήξη με οδυνηρά αποτελέσματα.
Μονόδρομος
η υποχώρηση
Η
υποχώρηση του Πατριαρχείου σε ελάσσονα κανονικά θέματα δικαιοδοσίας είναι μονόδρομος
εφόσον θέλει να διατηρήσει την επιστασία της Εκκλησίας της Αμερικής. Το ίδιο
αναγκαία είναι και η παραχώρηση ευρείας αυτονομίας που να επιτρέπει τη συνέχιση
των σχέσεων οικογενειακής στοργής ανάμεσα στις δύο πλευρές. Εάν το Πατριαρχείο
επιλέξει για ακόμα μια φορά τη σύγκρουση, ας είναι βέβαιο ότι θα δώσει το
έναυσμα και θα έχει τη συνολική ευθύνη είτε για τη συρρίκνωση είτε για τη
διάσπαση ή και τελικά ακόμα για την αυτοκεφαλία της Εκκλησίας μας.
Ευθύνη
μεγάλη θα έχουν επίσης και τα ιδιοτελή και υστερόβουλα φερέφωνα των συμφερόντων
του Πατριαρχείου στον ομογενειακό Τύπο, που πάλι προσφέρουν κάκιστο έργο και
αντιστρατεύονται τα ομογενειακά συμφέροντα. Η μεγάλη ελληνοαμερικανική
κοινότητα δεν πρόκειται να αποδεχτεί τέτοιου είδους αυταρχισμό και «δουλεία»,
συμβολική και ουσιαστική, προς το Πατριαρχείο, καθώς είναι εθισμένη στις
δημοκρατικές αρχές που διέπουν την οργάνωση της Εκκλησίας μας μέσα από
κληρικολαϊκούς θεσμούς και ακολουθεί τις αρχές της ελεύθερης κοινωνίας στην
οποία όχι απλά ζει και προοδεύει, αλλά μεγαλουργεί.
*Ο Νίκος Σταματάκης είναι
διδάκτωρ κοινωνικών επιστημών, διεθνολόγος και επιχειρηματίας που ζει και
εργάζεται στη Νέα Υόρκη
Η ΑΠΟΛΥΤΑΡΧΙΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΚΩΝ/ΠΟΛΕΩΣ ΟΓΚΟΥΤΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΣ ΚΑΙ ΑΠΕΙΛΕΙ ΤΗΝ ΕΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΝ ΤΑΞΙΝ ΤΟΥ ΑΠΟΔΗΜΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.ΠΡΟΤΑΣΙΣ, Ο ΑΠΟΔΗΜΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΙ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΚΗ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ Ευάγγελε, η απολυταρχική-μονοκρατορική-εξουσιαστική νοοτροπία του Φαναρίου καλλιεργείται και προωθείται άριστα διά των περί "πρωτείου" ζηζιουλείων και "ελπιδοφόρων" ληρημάτων και φαντασιοκοπημάτων, των μη φεισθέντων ουδέ αυτού του ιερωτάτου Δόγματος της Αγίας Τριάδος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι δύο αυτοί επίσκοποι του Βοσπόρου, χωρίς φόβο Θεού, άνευ αιδούς και συστολής, υπό την ανοχή, κάλυψη και υπόθαλψη, πιθανότατα και την προτροπή και ενθάρρυνση, του κρίμασιν οις οίδε Κυριος κατέχοντος την καθέδρα της εν Κωνσταντινουπόλει Εκκλησίας αλλά και την ένοχη ανοχή των λοιπών προκαθημένων των άλλων τοπικών Εκκλησιών (αλήθεια, ούτε προσωπικά δεν θίγονται οι λεγάμενοι από την υιοθέτηση και θεσμοποίηση μίας τέτοιας στρεβλής περί πρωτείου εκκλησιολογίας;) οι διατυπώσαντες τη συγκεκριμένη φρικώδη και άκρως βλάσφημη κακοδοξία, υπόδικοι έναντι της πανορθοδόξου και αδιαφθόρου εκκλησιαστικής συνειδήσεως όντες, αντί να καταστούν αντικείμενα πανορθοδόξου συνοδικής αντιμετωπίσεως επί τη βάσει των υπό των Θείων και Ιερών κανόνων διαλαμβανομένων σχετικώς, έχουν καταληφθεί ασύδοτοι να μολύνουν την πνευματική ατμόσφαιρα της Ορθοδόξου Εκκλησίας διά των προαναφερθέντων ανηκούστων αιρετικών τους ρημάτων. Πρωτοστάτησαν, μάλιστα, και στην προετοιμασία, σύγκληση και διαμόρφωση των αποφάσεων της απαισίας μνήμης, ανεκδιήγητης "συνόδου" της Κρήτης, της υπονομευσάσης την περιλάλητη "πανορθόδοξη ενότητα", για την οποία, κατά τα άλλα, εκόπτετο προ της συγκλήσεώς της! Αντί για κατηγορούμενοι ενώπιον αυτής πρωτοστάτες της... Ω ΚΑΙΡΟΙ, Ω ΗΘΗ!
(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)
Λ.Ν.
Εξ όσων γνωρίζω, ουδέποτε μέχρι τώρα ορθόδοξος επίσκοπος επεχείρησε να θεμελιώσει το παπικού τυπου και προδιαγραφής πρωτείο στην Ανατολή θεολογικά και εκκλησιολογικά συντελώντας, κατ αυτόν τον τρόπο, στη θεσμοποίησή του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκόμη μία πρωτοτυπία των Φαναριωτών "ποιμένων" και δη του "δεξιού βραχίονος" και του "ελπιδοφόρου" συνεπισκόπου του! Το μόνο που γνωρίζουμε είναι η θλιβερή απόφαση της λεγόμενης "μείζονος" ψευδοσυνόδου της Λευκωσίας του 1973 που προσέδωσε εκκλησιολογική νομιμοποίηση στον επάρατο παποκαισαρισμό όπως αυτός ενσαρκώθηκε ιστορικά στην περίπτωση του κανονικώς καθαιρεθέντος τέως αρχιεπισκόπου Κύπρου Μακαρίου. Ουδέποτε, όμως, ενεπλάκη το ιερώτατο Δόγμα της Αγίας Τριάδος στην αναζήτηση και άντληση θεολογικών "επιχειρημάτων" στην απέλπιδα επιχείρηση θεμελιώσεως πρωτείου εξουσίας στο Βόσπορο.
Η απολυταρχική νοοτροπία των διοικούντων το εν Φαναρίω Πατριαρχείο έχει λάβει στο παρελθόν σάρκα και οστά στις περιπτώσεις των εκπαραθυρώσεων του μακαριστού αρχιεπισκόπου Θυατείρων Μεθοδίου (Φούγια) και του πρώην Βορείου και Νοτίου Αμερικής Σπυρίδωνος (Παπαγεωργίου) αλλά και στην περίπτωση των κατά καιρούς αντικανονικών, ανεπιτρέπτων και ανοικείων επεμβάσεων και παρεμβάσεων του εσβεσμένου Φαναρίου στα εσωτερικά πράγματα και ζητήματα της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος (όρα περίπτωση εκλογής μητροπολίτου Ιωαννίνων κ.ά.).
Αλλά όταν στην περίπτωση της ελλαδικής επικρατείας υφίστανται τέσσερις εκκλησιαστικές δικαιοδοσίες (ως "κανονικόν αίσχος" χαρακτήρισε τη συγκεκριμένη πραγματικότητα αείμνηστος καθηγητής του ΕΚΠΑ)κάθε άλλο παρά θα παύσουν οι εν θέματι παρεμβάσεις και επεμβάσεις που δίδουν τροφή και γιγαντώνουν τη μονοκρατορική νοοτροπία του Βοσπόρου στο οποίο η ιεροκανονική παρακαταθήκη αναγνωρίζει μονάχα προβάδισμα τιμής και όχι εξουσίας και η σχετική διάταξη διαθέτει περιπτωτικό και ιστορικό χαρακτήρα και δεν αναγορεύει καμία τοπική ορθόδοξη Εκκλησία σε πανορθόδοξο χωροφύλακα.
Θα πρέπει το ταχύτερο δυνατόν, κατά τη γνώμη μου, να διαγραφεί από το εκκλησιαστικό, πολιτικό και δημοσιογραφικό λεξιλόγιο η εθνικώς επικινδυνωδέστατη ονομασία "Νέες Χώρες" όπως και η ταυτόχρονη μνημονευση από την πλευρά των μητροπολιτών τους της Ιεράς συνόδου της ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΥ Εκκλησίας της Ελλάδος και του πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως. Είναι αδιανόητο οι εν λόγω ιεράρχες να μετέχουν των διοικητικών οργάνων (ΔΙΣ και ΙΣΙ) της ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΥ Εκκλησίας της Ελλάδος, την οποία και εκπροσωπούν και να "ανήκουν πνευματικώς" στο πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ευτελίζοντας κάθε έννοια και πραγματικότητα της αυτοκεφαλίας και διακυβεύοντας και υπονομεύοντας την πανορθόδοξη ενότητα. Στέκει κάτι τέτοιο ιεροκανονικά;
Επιπροσθέτως, ως πότε το πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως θα προσφωνείται, μονάχα αυτό, ως "οικουμενικό";
Από πότε η οικουμενικότητα αποτελεί θεμελιώδες χαρακτηριστικό και ουσιώδες γνώρισμα μιας μονάχα τοπικής Εκκλησίας;
Δεν είναι από τη φύση της οικουμενική σύμπασα η Ορθόδοξος Εκκλησία και κατ ακολουθίαν και κάθε τοπική τοιαύτη;
Αντί οι εν Βοσπόρω κατοικοεδρεύοντες να συλλογισθούν τα άχρι τούδε διαπραχθέντα υπ αυτών εγκλήματα, κατά τις τελευταίες δεκαετίες, στον τομέα των διαχριστιανικών και διαθρησκειακών σχέσεων που τόσο μα τόσο έβλαψαν και σκανδάλισαν και τορπίλισαν την πανορθόδοξη ενότητα, να μετανοήσουν γι αυτά, να εκζητήσουν τη συγγνώμη του πληρώματος της Εκκλησίας και να ανακρούσουν πρύμνα, μεταβάλλοντας άρδην γραμμή πλεύσεως, εκείνοι αλληθωρίζουν σε...πρωτεία και δικαιοδοσίες επικαλούμενοι, μάλιστα, προς ενίσχυση και εδραίωση της στρεβλής συλλογιστικής και πρακτικής τους, τους Θείους και Ιερούς κανόνες! Αντί για αναστροφή πορείας εμμονή στον ηγεμονισμό και την απολυταρχία! Ταλαίπωρο πατριαρχείο, πώς σε κατάντησαν κάποιοι από την εποχή του Αθηναγόρα και εντεύθεν!
Λ.Ν.