24 Ιουλ 2017

Σπάζοντας τα δεσμά της αιχμαλωσίας από μια Σέκτα.


Σχετική εικόνα

Σπάζοντας τα δεσμά της αιχμαλωσίας από μια Σέκτα.
Toυ Βασίλειου Ευσταθίου, Δρ. Φυσικού, πτ. ΕΚΠΑ Κ.Θεολογίας  
Ο εφιάλτης της αιχμαλωσίας ενός μέλους μιας οικογένειας σε μια Σέκτα είναι μια πραγματικότητα που βασανίζει πολλές οικογένειες στις μέρες μας, όπου πλήθος αιρέσεων και παραθρησκευτικών κινήσεων έχει εμφανιστεί. Χαρακτηριστικό της εισόδου ενός ατόμου σε μια Σέκτα και παγίδευσής του σε αυτή είναι η πλύση εγκεφάλου και ο διανοητικός έλεγχος που του ασκείται. Αυτό σημαίνει ότι το θύμα βγαίνει εκτός εαυτού, δεν ελέγχει τον εαυτό του και τις πράξεις του, καθώς έχει ψυχολογικά καταπιεστεί και η προσωπικότητά του έχει αποδυναμωθεί και καταχωνιαστεί, με την κρίση του να έχει παραλύσει, ενώ δεν καταλαβαίνει τι πράττει και γιατί το πράττει. Πρώτα πρώτα αυτό έχει αντίκτυπο στη στάση του θύματος απέναντι στους οικείους του, που μεταβάλλεται ριζικά, δίνοντας προτεραιότητα στις σχέσεις του με τα μέλη της Σέκτας, ενώ οποιαδήποτε άμεση προσπάθειά τους να τον μεταστρέψουν οδηγεί μάλλον σε αντίθετα αποτελέσματα, με την απόσταση μεταξύ τους, δηλαδή του θύματος με τους οικείους του να αυξάνει, και ταυτόχρονα η σχέση με τα μέλη της Σέκτας να επιβεβαιώνεται και να ενισχύεται. Και αυτό ακριβώς είναι που αυξάνει κατά πολύ τον κίνδυνο από την επιρροή της Σέκτας στην ζωή του θύματος, την οποία και μπορεί ουσιαστικά να την καταστρέψει.

Μέσω του διανοητικού ελέγχου, η ψύχρανση των σχέσεων με τους οικείους και η παρεμπόδιση παρεμβολής τους είναι το πρώτο πράγμα που φροντίζουν να εξασφαλίσουν οι διδάσκαλοι (γκουρού) της Σέκτας, ώστε να διασφαλίσουν την παραμονή του θύματος στο χώρο τους. Παρουσιάζουν τους οικείους του θύματος ότι δεν το αγαπούν και δεν ενδιαφέρονται γι αυτό όπως οι ίδιοι, και γι αυτό προλέγουν στο θύμα ότι οι οικείοι του θα προσπαθήσουν να το απομακρύνουν από την Σέκτα, παρουσιάζοντας αυτό στο θύμα σαν μια ‘ευκαιρία’ να αποδείξει αν είναι αξιόπιστο μέλος, θυσιάζοντας κάτι σημαντικό όπως οι οικογενειακές σχέσεις για την νέα πίστη που γνώρισε. Ο έλεγχος του νου του θύματος επιτυγχάνεται μέσω της ύπνωσης στην διάρκεια πολύωρων μονότονων κηρυγμάτων ή στην ώρα του διαλογισμού (γιόγκα), όπου  στην ώρα της χαλάρωσης και της ακινησίας του νου δημιουργούνται οι κατάλληλες προϋποθέσεις για τον έλεγχο του νου, ακολουθώντας τις οδηγίες του διδασκάλου ή του βοηθού του στους οποίους παραδίδει την προσοχή του. Οι οδηγίες που λαμβάνει το θύμα υποσυνείδητα παραμένουν και μετά το τέλος της ύπνωσης και εκτελούνται και μετά την αναχώρηση από τον τόπο της συγκέντρωσης.
Οι οικείοι του θύματος είναι απαραίτητο, εάν η εισχώρηση στη Σέκτα είναι σε προχωρημένο στάδιο, να μην αναφέρουν τίποτε για την Σέκτα αρχικά, πράγμα που αν το κάνουν πιθανόν να λειτουργήσει αρνητικά στην προσέγγιση του ανθρώπου τους, ο οποίος λόγω της πλύσης εγκεφάλου που έχει υποστεί, δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί σε μια προσπάθεια λογικού χειρισμού του προβλήματος και ως αποτέλεσμα θα αντιδράσει. Η μόνη οδός είναι η συναισθηματική προσέγγιση με εκδήλωση ειλικρινής αγάπης με κάθε τρόπο, χρησιμοποιώντας εικόνες και μνήμες που είναι γνωστές ότι ευχαριστούν τον άνθρωπο  που έχει παγιδευτεί στην Σέκτα, ή έστω τον ευχαριστούσαν παλαιότερα, όταν ακόμα δεν είχε εισχωρήσει στην Σέκτα. Ταυτόχρονα είναι ουσιαστικής σημασίας να εντοπίσουμε πιθανά αδιέξοδα που είχε πριν πέσει θύμα της Σέκτας, γιατί οπωσδήποτε αυτά συντέλεσαν στο να έχει αυτή την κατάληξη, όταν προσπαθούσε να βρει διέξοδο σε αυτά. Θα πρέπει να του προσφέρουμε πραγματικά αποτελεσματικές εναλλακτικές λύσεις σε αυτά όταν έρθει η ώρα να το κάνει, ώστε να έχει την δυνατότητα να επιλέξει αυτές όταν έρθει η ώρα αντί των «λύσεων» που του πρόσφερε η Σέκτα, οι οποίες όμως δεν ήταν βέβαια πραγματικές λύσεις και με αυτές στερήθηκε την ελευθερία του. Στον αντίποδα της διδασκαλίας που έλαβε στην Σέκτα θα πρέπει να είμαστε σε θέση σταδιακά να του παραθέσουμε την γνήσια διδασκαλία για την ζωή και το νόημά της, κάνοντάς το διακριτικά, όταν αυτός μας ανοίγει συζήτηση για τα όσα έμαθε στην Σέκτα. Για να συζητήσουμε επιτυχώς μαζί του είναι ανάγκη να έχουμε γνωρίσει καλά την διδασκαλία της συγκεκριμένης Σέκτας (με σκοπό να  καταλαβαίνουμε τι του δίδαξαν, χωρίς  προς το παρόν να μιλάμε γι αυτή). Όσο πιο βαθιά έχει εισχωρήσει στην Σέκτα, τόσο περισσότερο χρόνο μπορεί να χρειαστεί με υπομονή να αγωνιστούμε έτσι προς αυτή την κατεύθυνση. 
Σκοπός είναι κάποια στιγμή με την αγάπη που του δείχνουμε και φανερώνοντάς του διακριτικά κάποια προβλήματα κα αντιφάσεις στην συμπεριφορά του που παρουσιάζει τον τελευταίο καιρό (δηλαδή όλο αυτό τον καιρό που έχει πέσει θύμα στην Σέκτα), που δεν τα είχε πριν, να επανέλθει πάλι σε λειτουργία η κρίση του και να ξεπροβάλλει έστω λίγο η πραγματική προσωπικότητά του, οπότε και να μπορέσουμε εκείνη τη στιγμή που θα συμβεί αυτό να πετύχουμε αυτό που περιμέναμε: την παρέμβαση. Τότε θα του ομιλήσουμε ανοιχτά για την Σέκτα, φανερώνοντας όσο το δυνατόν με αποδείξεις τις αλήθειες που έχουμε μάθει (περιστατικά με άλλους που βρέθηκαν στη Σέκτα που αποκαλύπτουν πόσα έπαθαν, πόση εκμετάλλευση υπέστησαν, ποιες συνέπειες είχε στην ζωή τους όλη αυτή η περιπέτεια, πόσο επικίνδυνη είναι για το θύμα η διδασκαλία της Σέκτας και η υποβολή που ασκεί πάνω του) και εξηγώντας του όσο το δυνατόν καλύτερα τι σημαίνει να ανήκει σε αυτή, ποιος πραγματικά θέλει το καλό του και τι πραγματικά θέλουν οι ‘διδάσκαλοι’, όπως και ποιοι κρύβονται πίσω από τους ‘σωτήρες’.

Σε όλη την διάρκεια αυτής της περιπέτειας, μέχρι την παρέμβαση και κατά την διάρκειά της, που μπορεί να διαρκέσει πολύ καιρό, ως και χρόνια (όπου είναι πολύ σημαντικό το πόσο γρήγορα θα αντιληφθούμε τον κίνδυνο και πόσο άμεσα και εύστοχα θα κινητοποιηθούμε κατάλληλα στο πνεύμα όλων όσων αναφέραμε παραπάνω για το καλό του άνθρωπού μας), χρειαζόμαστε την άμεση βοήθεια του Θεού. Ο Θεός βλέποντας την αγάπη και τον πόνο μας για τον άνθρωπό μας μπορεί να βοηθήσει και χωρίς να του το ζητάμε, καλό είναι όμως να προσευχόμαστε όσο μπορούμε, με όλες μας τις δυνάμεις, να μας βγάλει από αυτήν την δοκιμασία και να σώσει τον άνθρωπό μας, χωρίς να χάνουμε την πίστη και την ελπίδα μας ότι όλα θα πάνε καλά μέχρι να πάρουμε το ποθούμενο. Όταν ο άνθρωπός μας εγκαταλείψει την Σέκτα και επιστρέψει, θα μας χρειάζεται ακόμα για καιρό να μας έχει πολύ κοντά του (ίσως όσο δεν μας είχε ποτέ τόσο μαζί του ως τώρα) μέχρι να μπορέσει, να βγάλει το κενό που του άφησε η παραμονή του στη Σέκτα από μέσα του, να ξαναστηριχθεί στα πόδια του και να συνεχίσει καλά και ισορροπημένα την ζωή του. Και γι̉  αυτό είναι απαραίτητες οι αποτελεσματικές λύσεις στα όποια αδιέξοδα είχε πριν καταλήξει στη Σέκτα όπως σημειώσαμε και παραπάνω, για να μην έχει πάλι αυτά τα  εμπόδια να τον οδηγούν σε εσωτερικές συγγρούσεις και να τον ταλαιπωρούν, αλλά για να μπορέσει να προχωρήσει μπροστά στην ζωή του θετικά και δημιουργικά. Και δεν μπορεί τίποτα άλλο να θωρακίσει και να στερεώσει την ζωή κάποιου, από το να της δώσει πραγματικό νόημα και περιεχόμενο, γνωρίζοντας την γνήσια διδασκαλία περί αυτής και του νοήματός της με την ορθή πίστη στο Δημιουργό της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου