13 Δεκ 2016

«Ο Κανών είναι ακλόνητος»


«Ο ΚΑΝΩΝ ΕΙΝΑΙ ΑΚΛΟΝΗΤΟΣ»
(Φλωρίνης Αυγουστίνος, 30-3-70)
Νίκος Σακαλάκης,Μαθηματικός
Μέσα στη σημερινή δίνη του οικουμενισμού, όλο και περισσότερο οι ορθόδοξες ψυχές αισθάνονται την ανάγκη της προσευχητικής ικεσίας στον Άγιο Τριαδικό Θεό, ώστε οι επίσκοποι της Ορθόδοξης Εκκλησίας να πάρουν την ορθή, θεολογικά και ιστορικά, θέση απέναντι στην αίρεση του Οικουμενισμού, που ως «Λέων ωρυόμενος» ζητά την ανατροπή-κατάποση της Ορθοδοξίας. 

Η δειλία των Ορθοδόξων, η επισκοπική απραξία έναντι της αιρέσεως και το χειρότερο, η πνευματική αποδοκιμασία-τιμωρία των Ορθοδόξων αγωνιστών (Αγιορείτες πατέρες, π. Παΐσιος Αμύνταιου), αναπόφευκτα γίνονται συνοδοιπόροι του οικουμενισμού. Πρόσφατα, σε εγκύκλιό του ο Σεβασμιώτατος της Φλώρινας π. Θεόκλητος, ανέπτυξε μια συλλογιστική, μια θεολογικά ελικοειδή γραμμή, για να στηρίξει το μύθο της απο-εκκλησιοποίησης (εκτός εκκλησίας) όλων εκείνων, που διακόπτουν το μνημόσυνό του, λόγω της συνοδοιπορίας του με τα αιρετικά φρονήματα του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου.
Η επανάσταση της συνειδήσεως – επαινετή από τον ΙΕ΄ κανόνα της Α-Β Συνόδου – του π. Παϊσίου, που διέκοψε το μνημόσυνο του Σεβασμιωτάτου Θεοκλήτου, χαρακτηρίσθηκε ως εκκλησιαστική «αταξία» μέσα στη Νέα Τάξη του Οικουμενισμού.
Στη σχετική εγκύκλιο διαβάζουμε: «Με την φυσιολογική και σταδιακή αναχώρηση των αποστόλων εκ του επίγειου κόσμου φάνηκε αμέσως η ανάγκη προσώπων, που θα έπρεπε  να έχουν την αποστολική διαδοχή με πνευματική και διοικητική εξουσία».
Ερώτημα: Αρκεί, Σεβασμιώτατε, μόνο η αποστολική διαδοχή ενός επισκόπου να τον θέτει εντός εκκλησίας, όταν δεν συνοδεύεται η διαδοχή αυτή και από την αποστολική πίστη; Τι φρονούν οι Πατέρες;
Ο Πατριάρχης Ιερεμίας ο Β΄, παρατηρεί: «Μηδέν παρά τα διατεταγμένα τοις ΙεροίςΑποστόλοις και τας αγίας συνόδους μεταχειρίζεσθαι ή φρονείν. Ο γαρ τούτον τον όρονφυλάττων ορθώς συγχορευτής (σύντροφος) ημίνέσται, συγκοινωνός και ομόπιστος».
Οι σύγχρονοι Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως (1920-2016) είναι συγκοινωνοί και ομόπιστοι τωνΑποστόλων; Ασφαλώς όχι, Σεβασμιώτατε. Ο π. Παΐσιος τα διατεταγμένα έπραξε. Σε άλλη παράγραφο της εγκυκλίου υπογραμμίζεται:
«Ο χειροτονών επίσκοπος όμως κράτησε έναν ομφάλιο λώρο αγίου συνδέσμου με τους χειροτονούμενους από αυτόν πρεσβυτέρους. Ποιος είναι αυτός; Είναι η μνημόνευση του οικείου επισκόπου». Στο βιβλίο «περί συνεχούς Θ. Μεταλήψεως» (αγίων Νοταρά-Νικοδήμου) στην «ΕΝΣΤΑΣΗ ΙΒ» διατυπώνεται με μοναδική ορθόδοξη διαύγεια, ότι και ο Επίσκοπος ευρίσκεται υπό εξουσία-ομφάλιο λώρο.
Στο κεφάλαιο αυτό ο Μ. Βασίλειος, Ι. Χρυσόστομος, Αρεοπαγίτης Διονύσιος και Ιγνάτιος ο Θεοφόρος, αναλύουν το ρητό «Πείθεσθε τοις ηγουμένοις υμών και υπείκετε».
Περιγράφουν τον άξονα: Θεός-Ευαγγέλιο-Σύνοδοι-Αρχιερείς-πρεσβύτεροι-ορθόδοξο πλήρωμα, λαϊκοί και μοναχοί. Σχετικά, ο Άγιος Ιγνάτιος σε επιστολή του σε Αρχιερέα, υπενθυμίζει τον άξονα αυτό: «Κανένα πράγμα να μη γίνεται χωρίς τη γνώμη σου· και συ πάλιν να μη κάμνης κανένα έργο χωρίς τη γνώμη και την προσταγή του Θεού· λοιπόν το να έχει ο Αρχιερεύς το Ευαγγέλιο επάνω στην κεφαλή του είναι σημείο, ότι ευρίσκεται υπό εξουσία (ομφάλιος λώρος)».
Στ’ αλήθεια, Σεβασμιώτατε, τι γίνεται όταν ένας Αρχιερεύς κόψει με αίρεση τον ομφάλιο λώρο, που τον συνδέει με τη χάρη της Εκκλησίας; Στην εγκύκλιό σας το τονίζετε: «Κανείς δεν είναι αδέσποτος στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας».
Όπως γνωρίζετε, η διαχρονική Ορθόδοξη Εκκλησία έχει προβλέψει κανόνες για τη διαφύλαξη της ενότητας. Οι κανόνες δεν αφορούν μόνο τους υφισταμένους αλλά και τους Αρχιερείς και τις Συνόδους. Η σύνοδος της Κρήτης έκανε υπακοή στην Εκκλησία; Στην Πατερική γραμματεία (Β.Ε.Π.Ε.Σ. 3,310) υπάρχει το έργο του Ιουστίνου του φιλοσόφου και μάρτυρας με τίτλο: «προς Τρύφωνα Ιουδαίον, διάλογος».
Στο έργο αυτό, που αφορά την αφοσίωση στη Χριστιανική πίστη (αποστολική πίστη), διαβάζουμε: «Δεν υπάρχει εκείνος, που ημπορεί να εκφοβίσει και καταστήσει δούλους ημάς, οι οποίοι εις όλην την γην έχομεν πιστεύσει εις τον Ιησούν».
Ενώ βεβαίως αποκεφαλιζώμεθα και σταυρωνόμεθα και ριπτώμεθα εις τα θηρία και εις τα δεσμά και εις την φωτιάν και εις όλα τα άλλα βασανιστήρια, είναι φανερό ότι δεν εγκαταλείπομεν την μετά θάρρους διακήρυξη της πίστεως (ομολογίας)».
Να υπογραμμίσουμε, ότι ο Σεβασμιώτατος π. Αυγουστίνος Καντιώτης, δεν έβλεπε αντιθετικά το δίδυμο Εκκλησία-διακοπή μνημοσύνου (λόγω αιρέσεως).
Δεν έβλεπε τον 15ο κανόνα της Α – Β συνόδου ούτε ως διασπαστικό της ενότητας της Εκκλησίας, ούτε ακυρωτικό των μυστηρίων της. Αντίθετα, την εφαρμογή του κανόνα την βίωνε ως αγιοπνευματική εντατικοποίηση της Εκκλησιαστικής Ορθόδοξης ζωής, για την απομάκρυνση των αιρέσεων. Είναι δυνατόν η Εκκλησία να διατύπωσε διασπαστικούς νόμους;
Γι’ αυτό και στο τηλεγράφημά του προς την Ιερά Σύνοδο (30-3-70) έγραφε για την κανονικότητα της παύσης του μνημοσύνου του αιρετικού Πατριάρχη Αθηναγόρα:
«Ιεράρχαι, διαμαρτυρηθέντες ή και παύσαντες μνημόσυνο Πατριάρχου, όχι μόνο απαλλάσσονται ευθύνης, αλλ’ είναι άξιοι επαίνου, ως ορθώς ερμηνεύοντες και εφαρμόζοντες τον ΙΕ΄ κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου, του οποίου η ισχύς κανονικώς παραμένει ακλόνητος».

14 σχόλια:

  1. Ο μητροπολίτης Θεόκλητος δεν είναι αιρετικός γι αυτό αδικαιολόγητη είναι η διακοπή του μνημοσύνου του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΕΦΟΣΟΝ ΔΕΝ ΕΚΟΨΕ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΛΑΤΙΝΟΦΡΟΝΕΣ ΕΠΙΒΑΛΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ Η ΔΙΑΚΟΠΗ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΤΟΥ !

      Διαγραφή
  2. Μαν Ντάλας είπε...

    Η απόφαση της Συνόδου του 1351 που αναθεμάτισε τον Βαρλαάμ και τον Ακίνδυνο όριζε να διακόπτουμε την κοινωνία, όχι μόνο με τους αιρετικούς αλλά και με όσους κοινωνούν μαζί τους,τους οποίους άν είναι κληρικοί "πάσης ιερατικής λειτουργίας απογυμνώμεν"..."κι άν είναι λαικός την ιδίαν (ακοινωνησίαν) καθυποβάλλομεν". Ο Αγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος λέει:"Όχι μόνο αυτοί που φθείρουν την πίστη με κακή διδασκαλία, για την οποία ο Χριστός απέθανε, θα πάνε στο πύρ το άσβεστο, αλλά και οι ακροατές αυτού". "Ο κοινωνών ακοινωνήτω, ακοινώνητος έσται". Ο Όσιος Θεόδωρος ο Στουδίτης επισημαίνει:"Εφης δι εμοί οτι δέδοικας ειπείν τω πρεσβυτέρω σου, μή αναφέρειν τον αιρεσιάρχην καίτοι περί τούτου ειπείν σοι το παρόν ού καταθαρρώ, πλήν οτι μολυσμόν έχει η κοινωνία εκ μόνου του αναφέρειν αυτώ κάν Ορθόδοξος εί ο αναφέρων".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μπορεί ναι μεν να σκανδαλίζεται η ορθόδοξη συνείδηση κάποιου, βλέποντας τις αποφάσεις της Κρήτης, όμως ο κανόνας (15ος ΑΒ) αναφέρεται σε δυνητική και όχι υποχρεωτική διακοπή μνημοσύνου, όχι προς όποιον δεν διακόπτει την εκκλησιαστική κοινωνία με άλλον κακοδοξούντα επίσκοπο, αλλά προς αιρετικό, ο οποίος μάλιστα γυμνή τη κεφαλή και δημόσια, διδάσκει κατεγνωσμένη από συνόδους ή Πατέρες αίρεση. Δεν νομίζω όμως ότι υφίσταται τέτοιο θέμα στη συγκεκριμένη περίπτωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό είναι δική σου λαθεμένη άποψη ανώνυμε 8:24 π.μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μαν Ντάλα δεν είσαι Πάπας για να έχεις το αλάθητο. Κάνεις λάθος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προς τον ανώνυμο των 2:30
    Τι θα πει, ο 15ος της ΑΒ αναφέρεται σε δυνητική και όχι υποχρεωτική διακοπή κ.λ.π; δικαιολογίες ψάχνουμε; Ο Βαρθολομαίος,χρόνια τώρα καταπατά τους ιερούς κανόνες και κανείς δεν αντιδρά δυναμικά,να του κόψει το μνημόσυνο εννοώ.Αν έτσι είχε συμβεί δεν θα φτάναμε στην σύνοδο της Κρήτης.Αν είχαμε επισκόπους που πραγματικά αγαπούσαν τον Χριστό και όχι τον χρυσό,δεν θα φτάναμε στο σημείο να διώκονται ιερείς, μοναχοί και λαικοί οι οποίοι τι κάνουν; Απλά, ακολουθούν τον δρόμο της διδασκαλίας του Κυρίου, των Αποστόλων και των πατερων.Κοίτα αδελφέ, για την σωτηρία της ψυχής μας πρόκειται,και αυτή η ψυχή δεν θα δώσει λόγο σε κανέναν Βαρθολομαίο,σε κανέναν Θεόκλητο κ.λ.π.αλλά σ'Αυτόν που έχυσε το αίμα του για να μας θα σώσει. Ο Κύριος είπε:Όχι όποιος έλεγε Κύριε, Κύριε είναι δικός μου, αλλά αυτός που τηρούσε τις εντολές μου.Τις τηρεί η πλειοψηφία των μητροπολίτων; Κατά την ταπεινή μου άποψη όχι.Άλλοι με το πρόσχημα της ενώτητας,άλλοι επειδή θεωρούν τον εαυτό τους βασιλικότερο του βασιλέως! Όπως και να έχει, δεν τους επιτρέπουμε να παίζουν με τις ψυχές μας και θα πρέπει να τους το δώσουμε να το καταλαβουν,με κάθε τρόπο.Δεν δημιουργούν προβλημα οι πατέρες που αντιδρούν(και μπράβο τους και θερμά τους ευχαριστούμε)αλλά αυτοί που ξέχασαν την αποστολή τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Tά παπαγαλάκια του επισκόπου --ο Θεός να τον κάνει και τους ομοίους του -- έχουν γίνει πολύ κουραστικοί και μονότονοι σαν την βρύση που τους έχει ξεφύγει η στρόφιγγα του εγκεφάλου Επαναλαμβάνουν με ένα τρόπο πληκτικό οτι ο επίσκοπος Θεόκληστος είναι ορθόδοξος και δέν μας λένε μέ ποιό τρόπο βοηθά την ορθοδοξία εν μέσω της αιρέσεως Η πίστη χλευάζεται , προδίδεται και λιθοβολείται και κάποιοι μένουν παθητικοί παρατηρητές συνευδοκούντες τω θεάματι Τέτοιες σιγανοπαπαδιές με χαμηλωμένα μάτια και σιγανή φωνή που κηρύσσουν διωγμό εναντίον της ορθοδοξίας και των τέκνων της να μας λείπουν ! Προτιμούμε τά υψίφωνα του Αυγουστίνου και της σχολής του γιατί είχαν μία αυθεντικότητα !Λ.Ε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμε 7:59 έχει σημασία αν ο κανόνας είναι δυνητικός ή υποχρεωτικός. Δεν σε συμφέρει όμως να το δούμε γιατί έχεις άδικο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Λ.Ε. τα παπαγαλάκια υπάρχουν στη φαντασία σου. Όσο παπαγαλάκια του μητρ.Θεοκλήτου είναι αυτοί τόσο παπαγαλάκι του Τρικαμηνά είσαι εσύ. Παράτησε τους χαρακτηρισμούς που φαντάζεσαι και μίλα επι του θέματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Προς Ανώνυμο 7:59
    Ευχαριστώ για τις επισημάνσεις σου.

    Παρά τη σκανδαλώδη πολλές φορές σιγή ιχθύος των ποιμένων μας, από τους οποίους όντως περιμένουμε εναγωνίως με τους λόγους και τις ενέργειές τους να αναχαιτίσουν την εξάπλωση της οικουμενιστικής εκκλησιολογίας και εν γένει θρησκευτικότητας, παρά ταύτα η δικαιολογημένη και οφειλόμενη διστακτικότητα ως προς τη διακοπή εκκλησιαστικής κοινωνίας δεν συνιστά αδιακρίτως δικαιολογίες, ούτε πρόσχημα.
    Η ίδια η στάση του πρώην Φλωρίνης Αυγουστίνου μαρτυρεί περί αυτού, όπως και οι απόψεις του μαχητικού κανονολόγου π. Επιφάνιου Θεωδορόπουλου στο υπέροχο βιβλίο «ΤΑ 2 ΑΚΡΑ».
    Η δε σιγή καποιανού, μπορεί ναι μεν ενίοτε να σκανδαλίζει, ωστώσο δεν πρέπει να τον ταυτίζει στη συνείδηση των πιστών με αιρετικό.
    Όπως επίσης και η παράβαση κανόνων είναι διαφορετικό πράγμα από την «γυμνή τη κεφαλή» κήρυξη αιρέσεως. Η αποδοχή ανάλογων θεωριών οδηγεί με ακρίβεια κάποτε (βλ. ΓΟΧ) σε αποτελέσματα που προσιδιάζουν μάλλον σε ...προτεσταντισμό!
    Επίσης, η δυνατότητα διακοπής της μνημονεύσεως του οικείου επισκόπου, λόγο ότι η ενότητα στην Εκκλησίας είναι όχι απλά διοικητικής φύσεως αλλά θεμελιωδεστάτης σημασίας στην εκκλησιολογία, πρέπει να είναι η όντως έσχατη επιλογή και μέσο διαμαρτυρίας-αγώνος και πάντα κατά τον εν λόγο κανόνα, μονάχα προς τον οικείο επίσκοπο όταν αυτός ο ίδιος είναι αιρετικός που μάλιστα διαδίδει και διδάσκει ανοιχτά τις κακοδοξίες του στο Σώμα της Εκκλησίας.

    Ας μην ξεχνάμε ακόμα ότι ο 15ος ΑΒ, είναι η συνέχεια του 13ου ΑΒ κατά τον οποίο επισημαίνεται ότι ο διάβολος: «εφ' ετέρα ήλθε μεθοδείας οδόν, τη των σχισματικών μανίαν το του Χριστού Σώμα μερίζειν επιχειρών»!

    Αδελφέ, πρέπει να μην είμαστε εντελώς ανυποψίαστοι, ότι κατά την ενασχόληση καποιανού με τα εκκλησιαστικά ζητήματα, πολλές φορές παρατηρείται ότι ανάμεσα στο πνεύμα ειλικρίνειας, πνεύμα ομολογίας και θείου ζήλου, ενίοτε «επιχειρούν» να ανακατατευτούν μαζί με αυτά...και άλλα πνεύματα, όπως του φανατισμού, της σκληροκαρδίας και του «ου κατ' επίγνωσιν» ζήλου.
    Μπορεί σχετικώς εύκολα κανείς να διακρίνει πχ μία παθογένεια πίσω απ' τη φρασεολογία (ενίοτε υβρεολόγιο) μερικών «ομολογιακών» κειμένων και όχι εκείνη την οφειλόμενη και ολοένα πιο επιτακτικής ανάγκης κατά τ' άλλα, ομολογία πίστεως.
    Αφού επίκειται η αξιολόγηση των αποφάσεων της Κρήτης από ολόκληρες τοπικές συνόδους όπως επίσης και η όντως πανορθόδοξη σύνοδος αποτελούμενη από όλες τις τοπικές εκκλησίες, νομίζω ότι χρειάζεται υπομονή, αγώνα (τον οποίο πολλές φορές δεν γνωρίζουμε για τους άλλους) και διαφώτιση ώστε όντως να επέλθουν οι απαραίτητες διορθώσεις ή και απόσυρση κάποιου εκ των κειμένων της Κρήτης.
    Κατά τη γνώμη μου, πέρα απ' τα κείμενα της Συνόδου και την όποια αξιολόγησή τους, η οικουμενιστική εκκλησιολογία οφείλει να «εκφωνηθεί» και καταδικαστεί συνοδικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Οσο οι ευαγγελικες εντολες ειναι δυνητικες τοσο κι ο εν λογω ιερος κανονας. Δυνητικος κανονας η νομος αυτοαναιρειται. Διπλωματια και συγκαταβασις δεν χωρει στα της πιστεως. Ο Θεοκλητος ειναι φερεφωνο του αιρετικου Πατριαρχη Βαρθολομαιου. Ωφειλε ως ο προκατοχος του να διακοψει τη μνημονευση του. Καλα και αγια επραξε ο π.Παισιος. Αξιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κάνεις λάθος "Π. ΦΩΤΙΕ" μπερδεύεις τις ευαγγελικές εντολές με τον ι. κανόνα. Έχεις άδικο και διάβασε π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο να ανοίξουν τα μάτια σου.
    Ο ι. κανόνας είναι δυνητικός και δεν αυτοαναιρείται.

    Α.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  13. π. Φώτιε, την ευχή σας.

    Όταν παραπάνω αναφέρθηκα σε «δυνητική και όχι υποχρεωτική διακοπή μνημοσύνου» που διαβάζουμε στον 15ο ΑΒ κανόνα, δεν εννοούσα ότι ο κανόνας δεν είναι υποχρεωτικός.Είναι μία λεπτή, αλλά ουσιώδη έως καθοριστική διάκριση που πρέπει να υπάρχει, ώστε να μην παρερμηνεύεται ο εν λόγω κανόνας.
    Μετά από τις ποικίλες σχισματικές ενέργειες τις οποίες «κεραυνοβολεί» ο κανόνας, οι Πατέρες επισημαίνουν με έμφαση ότι όποιος όμως διακόπτει «προ συνοδικής διαγνώσεως» την εκκλησιαστική κοινωνία «δι αίρεσιν τινά παρά των Αγίων Συνόδων, ή Πατέρων κατεγνωσμένην», «οι τοιούτοι» (και είναι υποχρεωτικό για όλους αυτό), ου μόνον τη κανονική επιτιμήσει ουχ υπόκεινται ...αλλά και της πρεπούσης τιμής τοις Ορθοδόξοις αξιωθήσονται».
    Είναι βεβαίως υποχρεωτικός (με την κατά περίπτωση πάντα διακριτική προσέγγιση) και λυπάμαι πολύ που δεν τηρείται και δεν προβάλλεται δεόντος.
    Συγκατάβασις δε στα της πίστεως θα συνιστούσε εάν κανείς δεχόταν λόγω ...«οικονομίας», την έστω ελάχιστη αλλοίωση της δογματικής, της Ορθοδόξου πίστεως.
    Τις ευχές σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή