Άρθρον
του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ν. Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ. Γαβριήλ με τον
τίτλον «Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος ως σημείο αναφοράς για το μέλλον» εδημοσιεύθη
εις την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» της 3ης Ιουλίου 2016. Εκτός από το
εγκώμιον εις τον Πατριάρχην προκαλεί η δήλωσις του Σεβασμιωτάτου ότι η Εκκλησία
υπερβαίνει πλέον τον συντηρητισμόν και αποκτά πλέον ενεργόν ρόλον εις τον
κόσμον! Δηλαδή, έως τώρα εκάθευδεν ο Κύριος; Η εμμονή του δια τους διαλόγους με
τους αιρετικούς είναι εμφανής. Σεβασμιώτατε, πότε η Εκκλησία έκανεν ατέρμονα
διάλογον με τους αιρετικούς; Τους εζήτει απολογίαν και κατόπιν τους κατεδίκαζε.
Παραθέτομεν ακολούθως τμήμα του άρθρου:
«…είναι
άξια αναφοράς σε όλη αυτή την πορεία προς την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο η
καθοριστική συμβολή του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου,
ο οποίος με το συνεχές, έμπρακτο και ανύστακτο ενδιαφέρον του για τις σχέσεις
μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών υπήρξε ο κατεξοχήν αρωγός και πνευματικός
καθοδηγητής σε όλη αυτή την πορεία, συμβάλλοντας τα μέγιστα τόσο καθ’ όλη την
μακρά περίοδο της προετοιμασίας της Συνόδου, όσο και στην εν τέλει επιτυχή
ολοκλήρωση αυτής… τα επίσημα έγγραφα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, ως καρπός
συνοδικότητoς, αποπνέουν αναμφισβήτητα ένα εντυπωσιακό δυναμισμό, αφού η Εκκλησία,
καίτοι εν τω κόσμω (Ιω. 17, 11), ουκ εστίν εκ του κόσμου (Ιω. 17, 14), αποκτά
πλέον ενεργό ρόλο και αποφασιστική δράση μέσα στον κόσμο… Ωστόσο, η Ορθόδοξη
Εκκλησία δεν θα μπορούσε να μείνει απαθής και αμέτοχη στις σύγχρονες
προκλήσεις. Σε μία εκκοσμικευμένη κοινωνία, η οποία μαστίζεται από ακραίες
τάσεις αυτονόμησης του ανθρώπου από τον Χριστό και την Εκκλησία, αποβάλλει την
αυθαίρετη και τόσο παρεξηγημένη ταύτισή της με τον συντηρητισμό… Η Ορθόδοξη
Εκκλησία δεν μένει απομονωμένη. Κάθε απομόνωση ισοδυναμεί με αποκλεισμό και
οπισθοδρόμηση. Έτσι, τάσσεται υπέρ του διαλόγου, ιδιαιτέρως μετά των ετεροδόξων
χριστιανών… Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία στο εξής θα
αναφέρεται και θα αναφέρει για την εποχή πριν και μετά την Αγία και Μεγάλη
Σύνοδο».
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ
ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”
Μητροπολίτη
Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας ΓΑΒΡΙΗΛ
Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος ως σημείο αναφοράς για το μέλλον
kathimerini.gr, 03.07.2016
Με
τη λήξη των εργασιών της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας, η
οποία έλαβε χώρα στην Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης, ολοκληρώθηκε επιτυχώς εν Αγίω
Πνεύματι μια ιδιαίτερα μακρά, δύσκολη, αλλά και κοινή πορεία μεταξύ των κατά
τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, απ’ τη στιγμή της έναρξης των επίσημων σχεδίων
συγκλήσεώς της.
Πράγματι,
πέρασαν 55 ολόκληρα χρόνια από την Α΄ Πανορθόδοξο Διάσκεψη της Ρόδου (1961),
όπου διακηρύχθηκε έντονα, κατόπιν συνεχούς και επιμόνου αιτήματος του
εκκλησιαστικού σώματος, η κοινή και ομόφωνη βούληση μεταξύ των κατά τόπους
Ορθοδόξων Εκκλησιών για μια από κοινού προετοιμασία σύγκλησης μιας Αγίας και
Μεγάλης Συνόδου. Eτσι, η ανάγκη ενός πιο εποικοδομητικού διαλόγου ανάμεσα στις
κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες έγινε επιτακτική και σκοπό είχε την αποτελεσματική
αντιμετώπιση των ποικίλων νέων, οξύτατων προβλημάτων καθώς και των πολυσύνθετων
κρίσεων του ανθρώπου σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ωστόσο,
είναι άξια αναφοράς σε όλη αυτή την πορεία προς την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο η
καθοριστική συμβολή του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου,
ο οποίος με το συνεχές, έμπρακτο και ανύστακτο ενδιαφέρον του για τις σχέσεις
μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών υπήρξε ο κατ’ εξοχήν αρωγός και πνευματικός
καθοδηγητής σε όλη αυτή την πορεία, συμβάλλοντας τα μέγιστα τόσο καθ’ όλη τη
μακρά περίοδο της προετοιμασίας της συνόδου όσο και στην εν τέλει επιτυχή
ολοκλήρωση αυτής. Καθοριστική ήταν επίσης η συμβολή της γραμματείας
προετοιμασίας της συνόδου, η οποία, απαρτιζόμενη από πεπειραμένα πρόσωπα του
Οικουμενικού Πατριαρχείου με έδρα το Σαμπεζί της Γενεύης, κατάφερε να
οριστικοποιήσει τη θεματολογία και να αμβλύνει τις όποιες δυσκολίες μεταξύ των
Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Οι
κατά τόπους Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες κλήθηκαν και κατάφεραν, μέσα από
τον Συνοδικό Θεσμό ο οποίος αποτελεί τον κορμό και την ουσία του διοικητικού
συστήματος της Ορθοδόξου Εκκλησίας, να σταθούν με αγάπη και σεβασμό δίπλα στον
σύγχρονο άνθρωπο, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της προσωπικής του
ελευθερίας και να προσεγγίσουν ουσιαστικά τα πολυσύνθετα προβλήματά του,
επιβεβαιώνοντας έτσι τη μεταξύ τους αρραγή ενότητα, την εν Χριστώ αγάπη, την
ομοφροσύνη και την κοινωνία.
Συνεπώς,
δόθηκε η ευκαιρία στην Ορθόδοξη Εκκλησία να προβάλει με τον πλέον εμφατικό
τρόπο σε ολόκληρο τον κόσμο τη διαχρονική συνοδική της συνείδηση που πηγάζει
μέσα από την πνευματική εμπειρία της κοινής ευχαριστιακής σύναξης των κατά
τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, διακηρύσσοντας περίτρανα ότι η ίδια αποτελεί μια
θεανθρώπινη κοινωνία κατ’ εικόνα της Αγίας Τριάδος, ήτοι την Εκκλησία των Οικουμενικών
Συνόδων, και αποτελεί την αυθεντική συνέχεια της μιας, αγίας, καθολικής και
αποστολικής Εκκλησίας. Eτσι, σύμφωνα με την αποστολική και πατερική παράδοση, η
ίδια χαρακτηρίζεται «Σώμα Χριστού» και συνδέεται άρρηκτα με το Μυστήριο της
Θείας Ενανθρωπίσεως.
Εντούτοις,
τα επίσημα έγγραφα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, ως καρπός συνοδικότητoς,
αποπνέουν αναμφισβήτητα έναν εντυπωσιακό δυναμισμό, αφού η Εκκλησία, καίτοι εν
τω κόσμω (Ιω. 17, 11), ουκ εστίν εκ του κόσμου (Ιω. 17, 14), αποκτά πλέον
ενεργό ρόλο και αποφασιστική δράση μέσα στον κόσμο. Πράγματι, η εξαγγελία του
Ευαγγελίου αποτελεί τον πυρήνα της ταυτότητάς της και η ίδια φέρει ως
αδιάλειπτο χρέος της τόσο τον επανευαγγελισμό του λαού του Θεού στις σύγχρονες
εκκοσμικευμένες κοινωνίες όσο και τον ευαγγελισμό σε όσους ακόμη δεν γνώρισαν
τον Χριστό.
Με
το συνεχές και ακοπίαστο ενδιαφέρον της για τον σύγχρονο άνθρωπο, προσεγγίζει
τον ιερό θεσμό της «οικογένειας» και εκδηλώνει έντονα την ανησυχία της για τη
σύγχρονη κρίση του γάμου, που οφείλεται κυρίως στην κρίση της ελευθερίας του
ατόμου ως ευθύνης, καθώς και στη λήθη του θυσιαστικού ήθους της αγάπης.
Η
νεολαία κατείχε πάντοτε πρωταρχική θέση στο έργο της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Μέσα
από την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο η φωνή της Εκκλησίας γίνεται εντονότερη και
ουσιαστικότερη, αφού απευθύνεται με αγάπη και στοργή προς τα παιδιά. Εκδηλώνει
με τον πλέον αποφασιστικό τρόπο το ενδιαφέρον της τόσο για τον χώρο της αγωγής
και της παιδείας όσο γενικότερα και της ζωής τους. Οι νέοι αποτελούν για την
Εκκλησία όχι απλά το μέλλον, αλλά την ενεργό έκφραση της φιλόθεης και
φιλάνθρωπης ζωής στο παρόν, αφού και οι ίδιοι μπορούν να αναζητήσουν στην
Εκκλησία τόσο την αναγκαία «βοήθεια» όσο και την «αλήθεια» της καινής εν Χριστώ
ζωής. Ετσι, η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν διστάζει να καλέσει τους νέους σε ενεργό
συμμετοχή στη ζωή της, αποβλέποντας παράλληλα σε μια παιδεία που να αποβλέπει
τόσο στη νοητική καλλιέργεια όσο και στην ανάπτυξη του όλου ανθρώπου ως
ψυχοσωματικής και πνευματικής οντότητας.
Ωστόσο,
η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν θα μπορούσε να μείνει απαθής και αμέτοχη στις σύγχρονες
προκλήσεις. Σε μια εκκοσμικευμένη κοινωνία, η οποία μαστίζεται από ακραίες
τάσεις αυτονόμησης του ανθρώπου από τον Χριστό και την Εκκλησία, αποβάλλει την
αυθαίρετη και τόσο παρεξηγημένη ταύτισή της με τον συντηρητισμό και προβάλλει
τον «θεάνθρωπο» έναντι του σύγχρονου «ανθρωποθεού», αναδεικνύοντας το Σώμα του,
την Εκκλησία, ως τόπο και τρόπο της ελεύθερης ζωής, ως «αληθεύειν εν αγάπη»
(Εφ. 4, 15).
Φυσικά,
η ίδια δεν είναι αντίθετη στη σύγχρονη ανάπτυξη των επιστημών και της
τεχνολογίας. Απαιτεί όμως από τον άνθρωπο διάκριση, αφού είναι πάντοτε ορατός ο
κίνδυνος χειραγώγησης της ανθρώπινης ελευθερίας, μιας και η επιστημονική γνώση
δεν κινητοποιεί την ηθική βούληση του ανθρώπου. Εναντι στην ανεξέλεγκτη χρήση της
βιοτεχνολογίας και με τον φόβο να μετατραπεί ο άνθρωπος σε μια βιολογική
μηχανή, η Ορθόδοξη Εκκλησία στηρίζεται σε θεοδίδακτα κριτήρια. Αναδεικνύει την
ορθόδοξη ανθρωπολογία και μέσω αυτής προβάλλει την ιερότητα της ζωής και τον
χαρακτήρα του ανθρώπου ως προσώπου, αφού τολμά και αντιστέκεται σε οτιδήποτε
θίγει την αξιοπρέπεια του ανθρώπου και του θείου προορισμού του. Θίγει το
ευαίσθητο θέμα του σύγχρονου και συνεχούς επιδεινωμένου φαινομένου της
οικολογικής κρίσης και προβάλλει ως μέσο αντιμετώπισης τη «μετάνοια» και την
«άσκηση», ως αντίδοτο στον υπερκαταναλωτισμό, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στον
άνθρωπο να καλλιεργήσει μια ευχαριστιακή σχέση με την κτίση.
Η
Ορθόδοξη Εκκλησία στέκεται άφοβα ενώπιον τόσο του πολυσύνθετου φαινομένου της
παγκοσμιοποίησης όσο και κατά της έξαρσης των ακραίων φαινομένων θρησκευτικής
βίας, παίρνοντας παράλληλα επίσημη θέση για το σύγχρονο κοινωνικό φαινόμενο της
μετανάστευσης. Η ίδια εισηγείται την προστασία της ταυτότητας των λαών και την
ενίσχυση της εντοπιότητας, προτείνοντας μια οικονομία θεμελιωμένη στις αρχές
του Ευαγγελίου. Συνεπώς, χωρίς να αναμειγνύεται στην πολιτική και μένοντας
αμέτοχη και έξω από φαύλα πολιτικά παιχνίδια, τάσσεται υπέρ της εποικοδομητικής
συνεργασίας με το κοσμικό κράτος με σκοπό πάντοτε τη διασφάλιση των ανθρωπίνων
δικαιωμάτων, όπου θεμελιώδες δικαίωμα κάθε πολίτη αποτελεί η αρχή της
θρησκευτικής ελευθερίας. Ετσι, βρίσκεται πάντοτε στο πλευρό των «κοπιώντων και
πεφορτισμένων» (Ματθ. 11, 28), κάνοντας έκκληση στους υπευθύνους να άρουν τις
αιτίες δημιουργίας της προσφυγικής κρίσεως, παροτρύνοντας κάθε άνθρωπο να
παράσχει κάθε δυνατή βοήθεια, ακόμη και από το υστέρημά του.
Η
Ορθόδοξη Εκκλησία δεν μένει απομονωμένη. Κάθε απομόνωση ισοδυναμεί με
αποκλεισμό και οπισθοδρόμηση. Ετσι, τάσσεται υπέρ του διαλόγου, ιδιαιτέρως μετά
των ετεροδόξων χριστιανών. Οι διάλογοι δεν σημαίνουν συμβιβασμό σε ζητήματα
πίστεως, αλλ’ ανέκαθεν οι διαχριστιανικοί διάλογοι λειτούργησαν και λειτουργούν
ως ευκαιρία για την Ορθοδοξία να αναδείξει αφενός μεν τη διδασκαλία των Πατέρων
και αφετέρου να δώσει αξιόπιστη μαρτυρία της γνήσιας παράδοσης της μιας, αγίας,
καθολικής και αποστολικής Εκκλησίας.
Συνεπώς,
γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το γεγονός της σύγκλησης της Αγίας και Μεγάλης
Συνόδου αποτέλεσε κατά το παρελθόν αφενός μεν μια τεράστια πρόκληση για την
Ορθοδοξία, αφετέρου δε αποτελεί σήμερα ένα γεγονός υψίστης ιστορικής
εκκλησιαστικής και εκκλησιολογικής σημασίας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η
Ορθόδοξη Εκκλησία στο εξής θα αναφέρεται και θα αναφέρει για την εποχή πριν και
μετά την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο.
"Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία στο εξής θα αναφέρεται και θα αναφέρει για την εποχή πριν και μετά την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο". λέει ο ορθόδοξος ποιμένας.Ναι.Φαίνεται πως μέχρι τώρα ζούσε σε άλλο κόσμο.Το ίδιο ακριβώς αναφέρεται και για τον Αδάμ:"Πριν και μετά την πτώση". Αλλά τώρα δε θα έρθει ο Χριστός ως σωτήρας αλλά ως κριτής. Και κρίμα στους πεπτωκότες, αλλά κυρίως στους πρωτεργάτες και κατασκευαστές των αιτιών των πτώσεων, που κουβαλάνε στο πετραχήλι τους αμέτρητες ψυχές. Καημένε επίσκοπε της Αγίας Εκκλήσίας! Αλίμονο, αν τα πιστεύις αυτά που λες! Δεν ξέρεις πού είναι η πραγματική σου θέση και πλανάσαι πλάνην οικτράν!Έιχε ανάγκη η Εκκλησία αυτήν τη Σύνοδο; Για να ανοιχτεί στον κόσμο; Γιατί, πότε είχε κλείσει η Εκκλησία τις πόρτες της στις ψυχές που ζητούσαν την επιστροφή; Μάλλον εσείς ανοίξατε πόρτες να μπουν οι αιρετικοί και να μαγαρίσουν τα Άγια. Θα το μετανοιώσετε, αλλά να μην είναι αργά! Πάντα υπάρχει χρόνος για μετάνοια. Σπεύσατε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ.Σ.