Διχασμός στη Θεολογική για ένα προσκυνητάρι
Το
ύψους δύο μέτρων σκαλιστό τοποθετήθηκε πριν από εννιά χρόνια στην είσοδο της
σχολής - Μετακινήθηκε φέτος προκαλώντας αντιδράσεις μεταξύ καθηγητών και
φοιτητών
***
Η
διαμάχη ξέσπασε μετά την απόφαση του κοσμήτορα της Θεολογικής σχολής Μιλτιάδη
Κωνσταντίνου να μεταφέρει το προσκυνητάρι ύψους δυο μέτρων από την είσοδο της
σχολής όταν τέταρτο όροφο του κτιρίου.
Το
2007, έπειτα από ανακαίνιση της θεολογικής σχολής, ο τότε κοσμήτορας και νυν
ομότιμος καθηγητής Ιωάννης Κογκούλης ανέλαβε την πρωτοβουλία για την κατασκευή
του προσκυνηταρίου.
Ο
Μιχαήλ Τρίτος που ανέλαβε κοσμήτορας μετά τον κ. Κογκούλη, θεωρεί ότι το
προσκυνητάρι εκφράζει την ταυτότητα της σχολής και δεν θα έπρεπε να μετακινηθεί.
***
Ένα
προσκυνητάρι σκαλιστό με την εικόνα του Χριστού, το οποίο για οκτώ χρόνια
βρισκόταν στην είσοδο της θεολογικής σχολής του ΑΠΘ και πρόσφατα μεταφέρθηκε σε
άλλον όροφο του κτιρίου, έχει δημιουργήσει έριδες στο πανεπιστήμιο. Καθηγητές,
εν ενεργεία και ομότιμοι, αλλά και φοιτητές έχουν εμπλακεί σε έναν «ιερό
πόλεμο» για τη θέση του ,
Η
απόφαση του νυν κοσμήτορα της Θεολογικής σχολής του ΑΠΘ Μιλτιάδη Κωνσταντίνου
να μεταφέρει το σκαλιστό προσκυνητάρι ύψους δύο μέτρων, που δέσποζε στην είσοδο
της σχολής, σε μία νέα θέση, στον τέταρτο όροφο του ίδιου κτιρίου, έχει εγείρει
πολλές αντιδράσεις. Ανάμεσα σε αυτούς που εξέφρασαν την αντίθεση τους σ' αυτήν
τη μετακίνηση είναι και μία ομάδα φοιτητών. που ανέλαβε να επανατοποθετήσει το
προσκυνητάρι στην αρχική. του Θέση. Οι φύλακες της σχολής το μετέφεραν και πάλι
στη νέα του θέση και η αρχή της διαμάχης για το πού θα τοποθετηθεί τελικά το
προσκυνητάρι είχε μόλις γίνει.
Οι πρώτες αντιδράσεις
Το
2007, έπειτα από ανακαίνιση της Θεολογικής σχολής, ο τότε κοσμήτορας Ιωάννης
Κογκούλης ανέλαβε την πρωτοβουλία για την κατασκευή του προσκυνηταρίου, με
κοινή αποδοχή όλων των καθηγητών, «Ανακατασκεύασα πολλές αίθουσες στο πλαίσιο
της ανακαίνισης και με κοινή αποδοχή όλων κατασκευάστηκε και αυτό το όμορφο
προσκυνητάρι, στο οποίο πήγαιναν οι φοιτητές που ήθελαν πριν από το μάθημα να
ασπαστούν την εικόνα του Χριστού. Το προσκυνητάρι έμεινε ατή θέση του μέχρι το
2016, όταν ο κ. Κωνσταντίνου, στο πνεύμα της προοδευτικότητας, αποφάσισε να
αλλάξει τη θέση του. Γιατί να δημιουργηθεί αυτή η αναστάτωση; Τι τον ενοχλούσε
στο σημείο που βρισκόταν; Γιατί επιλεγεί να "γκρεμίζει" αυτά που
έφτιαξαν οι προκάτοχοι του;», τονίζει ο ομότιμος πια καθηγητής κ, Κογκούλης.
Ο
Μιχαήλ Τρίτος, που διαδέχθηκε τον κ. Κογκούλη στην κοσμητεία της σχολής,
κράτησε το προσκυνητάρι της σχολής για άλλα τέσσερα χρόνια στο σημείο που
βρισκόταν, παρά τις πρώτες φωνές διαμαρτυρίας που άρχισαν να υψώνονται. «Το
προσκυνητάρι για εμένα έχει έναν συμβολισμό, εκφράζει την ταυτότητα της σχολής.
Η σχολή είναι ορθόδοξη και δεν νομίζω πως βλάπτει ή επηρεάζει κανέναν. Όπως οι
άλλες σχολές έχουν το δικό τους σύμβολο, έτσι και η δικιά μας έχει την εικόνα
του Χριστού», εξηγεί ο πρώην κοσμήτορας. «Στα χρόνια της κοσμητείας μου
ζητήθηκε από πρόεδρο τμήματος της σχολής να απομακρυνθεί το προσκυνητάρι.
Συγκάλεσα κοσμητεία και αποφασίσαμε να παραμείνει. Ο νέος κοσμήτορας το κράτησε
έναν χρόνο και τώρα αποφάσισε να το αλλάξει θέση, χωρίς να συγκαλέσει κοσμητεία»
δηλώνει.
Διακοσμητικοί οι λόγοι
Ο
νυν κοσμήτορας της Θεολογικής σχολής Μιλτιάδης Κωνσταντίνου υποβαθμίζει το
θέμα, δηλώνοντας πως η αλλαγή αυτή έγινε τόσο για διακοσμητικούς λόγους όσο και
για να επιβληθεί η ανάλογη ιεροπρέπεια στη θέση που θα βρίσκεται το
προσκυνητάρι. «Κάποιος κοσμήτορας, εκφράζοντας τη δική του περί αισθητικής
αντίληψη, θεώρησε ότι πρέπει να διακοσμήσει το χώρο δίπλα στην κοσμητεία με
κάποιο προσκυνητάρι, το οποίο βρισκόταν ανάμεσα σε δυο μαρμάρινες πλάκες, που
είχαν τα ονόματα διατελεσάντων κοσμητόρων και προέδρων των τμημάτων. Αυτό
υπήρχε για οκτώ χρόνια. Κάποιοι διαμαρτυρήθηκαν για την κακογουστιά, αλλά δεν
εισακούστηκαν. Υπήρξε κίνδυνος να πέσουν οι μαρμάρινες πλάκες μετά ονόματα και
όταν απομακρύνθηκαν, το προσκυνητάρι παρέμενε στη μέση ενός χώρου που δεν
δικαιολογούσε την ύπαρξη του. Ένα προσκυνητάρι σηματοδοτεί έναν ιερό χώρο, που
πηγαίνει κανείς και προσκυνάει, όχι έναν δημόσιο χώρο, δίπλα στο γραφείο του
κοσμήτορα. Οι φοιτητές πρέπει να μην καπνίζουν και να μην το κλοτσάνε όταν οι
βαθμολογίες δεν τους αρέσουν. Γι΄ αυτόν το λόγο το βάλαμε στη νέα του θέση. Δεν
συγκάλεσα κοσμητεία για τα θέμα αυτό, γιατί κανείς ποτέ δεν συγκάλεσε κοσμητεία
για το που θα βάλει μία εικόνα ή ένα προσκυνητάρι», δηλώνει ο κ. Κωνσταντίνου.
Αναστάτωση στους φοιτητές
«Κάποιοι
φοιτητές το είχαν συνηθίσει στη θέση που βρισκόταν. Όταν τους εξηγήσαμε το λόγο
της αλλαγής, το δέχθηκαν», δηλώνει ο Παναγιώτης Σκαλτσής, πρόεδρος του τμήματος
Θεολογίας της Θεολογικής σχολής του ΑΠΘ, Ορισμένοι, ωστόσο, από τους φοιτητές
αντέδρασαν έντονα και ανέλαβαν να επανατοποθετήσουν το προσκυνητάρι στην αρχική
του θέση. «Υπήρξε αντίδραση για αυτήν την αλλαγή, τόσο από τους φοιτητές που το
έβαλαν πάλι δίπλα στο γραφείο του κοσμήτορα όσο και από καθηγητές» τονίζει ο κ.
Τρίτος, ενώ ο νυν κοσμήτορας από την πλευρά του πιστεύει πως «υπάρχουν κάποιοι
που θεωρούν ότι ομολογούν την πίστη τους μέσα από τέτοιες κινήσεις και
καθοδηγούνται από συγκεκριμένους κληρικούς».
Οι
καθηγητές πάντως διαψεύδουν πως η μετακίνηση αυτή στο προσκυνητάρι έχει κάποια
σχέση με την ίδρυση της κατεύθυνσης των Ισλαμικών Σπουδών στο ΑΠΘ και τις
αντιδράσεις που υπάρχουν γύρω από το νέο αντικείμενο σπουδών της Θεολογικής. Οι
ίδιοι κάνουν λόγο για ένα θέμα που σχετίζεται με την αισθητική και όχι με το
συμβολισμό που δίνουν οι ίδιοι στο προσκυνητάρι της Θεολογικής σχολής του
μεγαλύτερου πανεπιστημιακού ιδρύματος της χώρας.
Από
την εφημερίδα Θεσσαλονίκη, Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016
Σεις, κε Σκαλτσή, τι γνώμη έχετε για το προσκυνητάρι; Η άποψή σας ταυτίζεται με αυτή του γνωστού και μη εξαιρετέου κ.Κωνσταντίνου;
ΑπάντησηΔιαγραφήΛ.Ν.
Ο Θεος των Ορθοδοξων,λατρευεται παντου και στον τριτο οροφο και στο προαυλιο κ στην εκκλησια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομιζω πως το ζητημα δεν εγγειται εκει,αλλα στο οτι εισηγαγαν τις ισλαμικες σπουδες στην θεολογικη σχολη της Θεσ/κης,πραγμα το οποιον μας ανα γκαζει να θεωρουμε πως ο διαβολος ειναι ικανος να πλανηση κατα την προαιρεση πολλους πιστους νεους κ νεες.Οταν ομως αναγκαζει την προαιρεση με τη μη αποστροφη της παρανομιας ετεροθρησκων κ ετεροφρονων,αυτο ειναι σημειον δεικτικο μεθοδευσης του να συμπυκνωθουμε ολοι στην απορθοδοξοποιηση αυτης της χωρας!
Ο Κ, ΣΚΑΛΤΣΗΣ ΜΑΣ ΠΙΚΡΑΝΕ ΚΑΙ ΣΚΑΝΔΑΛΙΣΕ
ΑπάντησηΔιαγραφή