18 Δεκ 2014

Η αποδοχή του συνολικού ποιητικού έργου του Καβάφη, συνεπάγεται αποδοχή των περιγραφών του «ιδιότυπου» ομοφυλοφιλικού πάθους



Η ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΚΑΒΑΦΗ, ΣΥΝΕΠΑΓΕΤΑΙ ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΓΡΑΦΩΝ ΤΟΥ «ΙΔΙΟΤΥΠΟΥ» ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΚΟΥ  ΠΑΘΟΥΣ
Ο ποιητής Κωνσταντίνος Καβάφης, είναι μια ποιητική φυσιογνωμία, αναμφισβήτητα  αμφισβητούμενη.  Από τη μια ο πολιτικός  του λόγος, με την εις βάθος κριτική των ιστορικών γεγονότων και από την άλλη οι ποιητικές περιγραφές των ερωτικών ‘’βιωμάτων’’.  Το ποιητικό ταλέντο φυσικά του ποιητή είναι αναμφισβήτητο.
Δεν θα ήταν άτοπο να ισχυριστεί κανείς ότι θα μπορούσε κάλλιστα το ποιητικό έργο του, θα αποτελέσει δύο εντελώς ποιητικές ενότητες, με μόνο ενοποιό στοιχείο το ιδιάζον ποιητικό του ύφος.

Η παρατήρηση του Γιώργου Ν. Καλαματιανού «Πολλές συζητήσεις και αντιρρήσεις έχει προκαλέσει η ποίηση του Καβάφη» (από το σύγγραμμά του «Σύντομη Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας») είναι ενδεικτική τόσον της αποδοχής όσο και της απόρριψης.  Προσωικά έχω την βεβαιότητα ότι η λογοτεχνική κριτική πρέπει να διέπεται από αντικειμενικότητα.  Όμως η αντικειμενικότητα παρέχει το θάρρος τόσο της θετικής αναγνώρισης των ποιημάτων κάποιου ποιητή, όσο και την απόρριψη των ποιημάτων που ξέφυγαν των ορίων της ποιητικής ηθικής.  Θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς το ποιητικό έργο του Καβάφη  από κάποιου είδους δυϊκότητα. 
Η περιγραφική του ποιητικού του λόγου αφορά σχεδόν αποκλειστικά πρόσωπα, είτε για να μεταφέρει το μήνυμά του κρίνοντας ιστορικά γεγονότα είτε για να περιγράψει πρόσωπα που αφορούν  το ιδιότυπο ‘’πάθος’’ του.
Αυτό που αναφέρει ο Φραγκίσκος  Σομμαρίπας στο σύγγραμμά του «Καβάφης μια άλλη υπόθεση» για τη συγγραφέα Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, στην οποία  οφείλεται μια γαλλική μετάφραση του Καβάφη και μια κριτική του έργου του, είναι ότι ξεπέρασε πολλά όρια «ναι μεν ο Καβάφης έχει μιαν απόλυτη κυριαρχία στο λόγο του αλλά η γραφή σε πρώτο πρόσωπο σε ορισμένα ερωτικής έμπνευσης ποιήματά του, όπως ‘’Ήλιος του απογεύματος’’ και το ‘’του πλοίου’’ ανοίγει το δρόμο σε ‘’απερίσκεπτες παρορμήσεις».
Τα ποιητικά λόγια του ποιητή Κ. Καβάφη, στα οποία καταδεικνύεται σαφώς το ιδιότυπο ‘’ηδονικό πάθος’’ προξενούν λύπη, όχι μόνο για γεγονός ότι τίποτα δεν έχουν να δώσουν, αλλά νοήματα αλλόκοτα σηματοδοτούν.  Ο λεξιλογικός πλούτος ουδόλως αρκεί για να καλύψει την ασχήμια των εμπνεύσεων αρκετών ποιημάτων του. «Ήμουν πάντοτε δοσμένος εις τες ηδονές» λέγει ο Καβάφης. Αρκετά ποιήματά  του που προσεγγίζουν το πεζολογικό ύφος, είναι παραινετικά για να γίνει το ήθος δευτερεύον.    Ο «ανήθικος αναγραμματισμός» από μέρους του ποιητή είναι απαράδεκτος. Εκεί είναι όπου η καλιτεχνική δημιουργία δολωματοποιεί τις παρυφές  του ποιητικού λόγου,   συμπαρασύροντας με το κάλλος του στιχουργήματος, τα περιγραφικά  ατοπήματά του.   Είναι πάμπολα τα ποιήματά του που η περιγραφικότητά των παραπέμπει σαφώς στο πάθος τούτο της ατιμίας.  Εξάλλου ο ίδιος  ο Καβάφης ομιλεί γι αυτό.  Είναι για τούτη την κατάντια που μίλησε ο Γέροντας Παΐσιος ότι κάποιοι υπερηφανεύονται κιόλας. Είναι γι αυτό που ο Ντοστογέφσκυ ανέφερε ως διαφορά του αιώνος που ζούσε, ότι δηλαδή το κακό έγινε νόμος.
Όταν οι στίχοι  περιθωριοποιούν το ήθος, καθίστανται επικίνδυνοι.  Αντιδιαστέλλεται το ήθος και η ερωτική  ανηθικότητα.  Παραφράζοντας ουσιαστικά το κάλλος του ποιητικού λόγου ο ποιητής Κ. Καβάφης  προχωρεί σε απαράδεκτες  υποδείξεις.  Περιγραφές  απαράδεκτες, που μεταβάλλουν τον στίχο του σε μετρικό παραμόρφημα.
Ως παραγωγικό πρόθημα καθίσταται  το στρεβλό των ομοφυλοφιλικών  αντιλήψεων του ποιητή ο οποίος δολωματοποιεί το κάλλος της ποιητικής φόρμας. Η ποιητική φόρμα δεν μπορεί ποσώς να διαφοροποιήσει την αμεταβλητότητα του αήθους ποιητικού λόγου του Καβάφη.
Επιλογικά θα ήθελα να αναφέρω ότι σκοπός του κειμένου αυτού  φυσικά δεν ήταν για να μειωθεί το αναμφισβήτητο ποιητικό ταλέντο του ποιητή Κ. Καβάφη, αλλά να καταδειχθεί η «αλλόκοτη έμπνευσή» του, από την οποία αφορμούνται πάρα πολλά  έργα του.  Γιατί είναι αλήθεια ότι ο ποιητής Κ. Καβάφης με τα λόγια του, στα ποιήματα που ενυπάρχει το ιδιότυπο πάθος του, υποδεικνύει σαφώς  τη «αήθη αυθάδεια» του για΄τούτη την «αλλόκοτον λύσσαν», κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο.  Και εκείνο που μας λυπεί ακόμα πιο πολύ, είναι όταν βρίσκονται κληρικοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας που επαινούν το συνολικό έργο του Καβάφη, όπως τούτο δυστυχώς συνέβη πέρυσι, με τις ατυχείς υποδείξεις του Οικουμενικού μας Πατριάρχη στο Ζωγράφειο Μαθητικό Συνέδριο, στην Κωνσταντινούπολη, για τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Καβάφη.  Αφού τόνισε τη σχέση του ποιητή με την Κωνσταντινούπολη, ανέφερε πως «τα ποιήματα του συγκινούσαν ανέκαθεν τη ψυχή του».  Ως μαθητής τότε ο Οικουμενικός  μας Πατριάρχης, στην Α΄ Λυκείου αντέγραφε τα ποιήματα αυτά σε ένα τετράδιο όπως ανέφερε.  Περί τούτου ανέφερε χαρακτηριστικά :  «Το μαθητικόν αυτό τετράδιον του 1954 κυκλοφόρησε προ ετών εις φωτοαστικήν έκδοσιν και αποτελεί γλυκείαν ανάμνησιν των μαθητικών μας χρόνων …», «Αγαπάτε τον Καβάφην και μαζί του ότι αναδεικνύει η ποίησίς του, τον πλούτον της παραδόσεως και της ιστορίας του Γένους μας».  Το πλήθος των ποιημάτων που σαφώς καταδεικνύουν τα «πάθη ατιμίας», καθιστούν τις γενικευμένες παρατηρήσεις ατυχείς, αν και πιστεύω ότι ο Οικουμενικός  μας Πατριάρχης, δεν συμπεριέλαβε στον έπαινο του τα περιγραφικά ποιήματα του ιδιότυπου πάθους του Καβάφη. Η σημείωσή του «…ότι αναδεικνύει η ποίησίς του, τον πλούτον της παραδόσεως και της ιστορίας του Γένους μας», είναι ενδεικτική, αν και πάλι δεν μας αναπαύει ο γενικευμένος έπαινος «και μαζί του ότι αναδεικνύει η ποίησίς του» χωρίς καμιά στα ανούσια,  και «ομοφυλοφιλικά» ποιήματά του.

9 σχόλια:

  1. Ἰδοὺ οὗτος κεῖται εἰς πτῶσιν καὶ ἀνάστασιν πολλῶν ἐν τῷ Ἰσραὴλ, καὶ εἰς σημεῖον ἀντιλεγόμενον.

    κχ :
    Οι κακοποιοί του πνεύματος, ίσως, επικαλεστούν τα ανωτέρω για τον πολλά τιμώμενο από αυτούς αλεξανδρινό ποιητή Κ. Καβάφη. Προσπαθούν πάντα να διακιολογούν τα αδικαιολόγητα. Ας διαβάσουν λοιπόν αυτά :

    Ιωάννου Χρυσοστόμου,
    Εἰς τὴν ὑπαπαντὴν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, καὶ εἰς τὴν Θεοτόκον καὶ εἰς τὸν Συμεῶνα.

    Ὅταν οὖν Συμεὼν λέγῃ· Οὗτος κεῖται εἰς πτῶσιν καὶ ἀνάστασιν πολλῶν ἐν τῷ Ἰσραὴλ, καὶ εἰς σημεῖον ἀντιλεγόμενον, νοητέον, ὅτι οὔτε τὴν πτῶσιν ἐργάζεται, οὔτε τὴν ἀνάστασιν βίᾳ προσάγει· ἀλλὰ κεῖται μὲν εἰς πτῶσιν τοῖς προσκόπτουσι τῷ λίθῳ τοῦ προσκόμματος· εἰς ἀνάστασιν δὲ τοῖς ἐκ προαιρέσεως πιστεύουσι· κεῖται γάρ·
    ὥσπερ ἄν τις εἴποι· Τὸ φῶς ἀνατέλλει, ἵνα οἱ ὑγιαίνοντες βλέπωσιν· οἱ δὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς ἀλγοῦντες, ἐπὶ πλεῖον φύγωσι τοῦ φέγγους τὰς αὐγάς.

    Ο αλεξανδρινός ποιητής Καβάφης "ἀλγών τοῖς οφθαλμοίς" χρησιμοποιεί θεραπευτικά τον ποιητικό λόγο. Αντί όμως να εξυμνεί το Κάλλος, τεχνολογεί υμνώντας την πλέον βδελυρή ασχήμια του ανθρώπου.

    41 ... νῦν δὲ λέγετε ὅτι βλέπομεν· ἡ οὖν ἁμαρτία ὑμῶν μένει (Ιν. θ΄)

    Τα ανωτέρω συμπληρωματικά του άρθρου σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο πλουτος της παραδοσεως και της ιστοριας του Γενους μας δεν ειναι οι ομοφυλετικες τασεις του καβαφη και ενος εκαστου,αλλα η διαφυλαξι και τηρησι της απαξ παραδοθησεις Πιστις της Ορθοδοξιας,για την οποια ερευσε ποταμηδων το αιμα των πατερων ημων ,των αγωνισαμενων παντοτε υπερ πιστεως και πατριδος,που δεν συσχηματιζοντε με τις αιρεσεις και τα παθακι. Αλλα απο εναν πατριαρχη ,που καταπροδοσε την Ορθοδοξη πιστι ,τι να περιμενει κανεις.
    Ας κρατησει αυτου του ειδους τις αγαπολογιες ,καθως επισεις τις αγαπολογιες για τους αιρετικους για τον εαυτο του και να μην προσπαθει να τις επιβαλλει και να τις κολησει και στους ορθοδοξους ελληνες σαν κολητικη νοσο,να μας λειπει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εμποτισμένο με αντί Πατριαρχικό μένος και το δημοσίευμα και το σχόλιο, κατά της Αὐτοῦ Θειοτάτης Παναγιότητος, του ᾿Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης καὶ Οἰκουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαιου. Προσπαθεί να δημιουργήσει την τέλεια επαγωγή στη λογική μας, αλλά καταλήγει σε παραλογικό συλλογισμό, που θυμίζει το «ο Αστυφύλακας είναι όργανον, το μπουζούκι είναι όργανον, άρα ο αστυφύλακας είναι μπουζούκι »

    Στην Εκκλησία ( των Γραικών σημειώνω, όχι εκείνης της παναίρεσης των Οικουμενιστών )

    Την εκκλησίαν αγαπώ — τα εξαπτέρυγά της,
    τ’ ασήμια των σκευών, τα κηροπήγιά της,
    τα φώτα, τες εικόνες της, τον άμβωνά της.

    Εκεί σαν μπω, μες σ’ εκκλησία των Γραικών•
    με των θυμιαμάτων της τες ευωδίες,
    μες τες λειτουργικές φωνές και συμφωνίες,
    τες μεγαλοπρεπείς των ιερέων παρουσίες
    και κάθε των κινήσεως τον σοβαρό ρυθμό —
    λαμπρότατοι μες στων αμφίων τον στολισμό —
    ο νους μου πηαίνει σε τιμές μεγάλες της φυλής μας,
    στον ένδοξό μας Βυζαντινισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΜΠΡΑΒΟ !

    ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΑΡΘΡΟ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το σχόλιο που χαρακτηρίζει το άρθρο ότι διέπεται από αντί Πατριαρχικό μένος είναι απαράδεκτο και παντελώς λανθασμένο.
    Βασίλης Χαραλάμπους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΠΕ Ο ΛΟΓΟΣ ΟΝ ΕΛΑΛΗΣΑ ,ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΡΙΝΕΙ ΑΥΤΟΝ ΕΝ ΤΗ ΕΣΧΑΤΗ ΗΜΕΡΑ.ΑΣ ΜΕΛΕΤΗΣΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΕΞΥΠΝΑΚΙΑΣ ΤΟ ΛΟΓΟ ,ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΛΑΛΗΣΕ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΚΑΙ ΑΣ ΤΟΝ ΒΑΛΕΙ ΚΑΘΡΕΠΤΕΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙΤΗ ΤΟΥ ΕΙΤΕ ΕΙΝΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ,ΕΙΤΕ ΕΙΝΑΙ ΒΑΣΙΛΕΑΣ ΕΙΤΕ ΕΙΝΑΙ ΔΟΥΛΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΝΑ ΜΗΛΗΣΕΙ ΓΙΑ ΓΡΑΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΒΥΞΑΝΤΙΝΥΣΜΟ,ΣΕ ΛΙΓΟ ΘΑ ΚΡΙΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΙΣΤΟ ΓΙΑ ΡΑΤΣΙΣΤΗ ,ΔΙΟΤΙ ΕΚΑΨΕ ΤΟ ΣΟΔΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΓΟΜΟΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΜΟΦΘΛΕΤΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΤΑΣΕΙΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το ποίημα "Στην εκκλησία" και δυο άλλα, που έχουν συμπεριληφθεί στην myriobiblos - ευτυχώς, τούτο στα αγγλικά - αποτελούν ύβρη για τους επιμελητές της myriobiblos.

    http://www.myriobiblos.gr/texts/greek/grpoetry/kavafis.html

    Η Δημοκρατία δεν έχει αδιέξοδα, όπως και η Συνοδικότητα. Δεν έχει ούτε κι αυτή ! Φίδι που μας (τους) έφαγε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προς 11:41: τι θέλεις να πεις δηλαδή; Πως επειδή ο ποιητής μιλούσε για "ένδοξο βυζαντινισμό" θα πρέπει να τον προβάλλουμε κι όλας λανσάροντας λανθασμένα πρότυπα για τη νεολαία μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η εκκλησία της συμφοράς

    Την Εκκλησία των Γραικών σημειώνω κι εγώ, όχι εκείνη της παναίρεσης των Οικουμενιστών, τη βρήκε άλλη μεγάλη συμφορά. Και αίρεση. Έγινε η εκκλησία των δεξιών κομμουνιστών και των αριστερών καπιταλιστών. Το παραλήρημα οργανωμένο και πλήρες.

    Εκφραστές αυτής της ψευδοεκκλησίας ήταν οι βραχείας διάρκειας επαναστάτες στρατιωτικοί (1967) και οι μακράς διάρκειας αντεπαναστάτες νεοδημοκρατικοί της πανελλήνιας σοσιαλιστικής (συγ)κίνησης.

    Δεν λησμονήθηκε η Αισθητική, μας ήρθαν τα Νόμπελ, δεν έλλειψαν οι σχέσεις, μας βρήκε ο θείος έρωτας, δοξάστηκαν οι εμπειρίες στο λαϊκό πεντάγραμμο. Είναι αυτές οι σημερινές, η χρεωκοπία σε όλα.

    Επιστέγασμα, οι επανακάμψαντες προγονολάτρες : Για όλα φταίει ο ιουδαιοχριστιανισμός, κάτω η εκκλησία, στροφή στα είδωλα.

    22 ἐπειδὴ καὶ Ἰουδαῖοι σημεῖον αἰτοῦσι καὶ Ἕλληνες σοφίαν ζητοῦσιν, ... (1Κρ. α')

    ΑπάντησηΔιαγραφή