ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΙΣΙΟΥ, ΣΤΟ ΟΜΟΛΟΓΙΑΚΟ ΤΟΥ
ΦΡΟΝΗΜΑ
«Ει τις σχίσματι ακολουθεί, βασιλείαν
Θεού ου κληρονομεί» Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος
«Ει τις σχίσματι ακολουθεί, βασιλείαν Θεού ου
κληρονομεί» (Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος - Εις την Προς Φιλαδελφείς
3,3 επιστολή του). Αυτά τα λόγια του Αγίου Ιγνατίου του
Θεοφόρου, καθόριζαν το Εκκλησιολογικό ήθος του Γέροντος Παϊσίου, στον
ομολογιακό του αγώνα. Χαρακτηριστική είναι και η επιστολή του που
απέστειλε προς τον Αρχιμανδρίτη Χαράλαμπο Βασιλόπουλο. Στην επιστολή του
αυτή από τη μια, Ορθοδόξως ομολογεί την Πίστη του, εκφράζοντας αγωνία και πόνο
για τις οικουμενιστικές φιλενωτικές ενέργειες του Πατριάρχη Αθηναγόρα και από
την άλλη δεν παραλείπει να υποδείξει με το Ορθόδοξο Εκκλησιολογικό του ήθος, το
απαράδεκτο των αποσχιστικών ενεργειών από αδόκιμο ζήλο.
Ελέγχει
με παρρησία τον Οικουμενικό Πατριάρχη Αθηναγόρα, εκφράζοντας την αγωνία
του για τα τεκταινόμενα, γράφοντας «Αλλά επειδή έφθασαν μέχρι το ερημητήριό μου
θλιβερές ειδήσεις δια την Αγίαν Ορθοδοξίαν μας, επόνεσα πολύ και εθεώρησα καλό
να τα γράψω αυτά που ένιωθα» αναφέρει στην επιστολή του προς τον Αρχιμανδρίτη
Χαράλαμπο Βασιλόπουλο ο Γέροντας Παΐσιος.
Η
υπόδειξη του Γέροντος Παϊσίου είναι σαφέστατη, «Εάν δια τη α ή β λοξοδρόμηση
των κατά καιρούς Πατριαρχών χωριζόμεθα και κάνομε δικές μας Εκκλησίες – Θεός
φυλάξει ! θα ξεπεράσομε και τους Προτεστάντες ακόμη».
Ακολούθως με σοβαρότητα προσθέτει «Εύκολα χωρίζει κανείς και δύσκολα
επιστρέφει…». Συνεπώς είναι μέγα ατόπημα να χωριστεί καθ’ οιονδήποτε
τρόπο από την Εκκλησία.
Αγωνία
εκφράζει τόσο για τις φιλενωτικές ενέργειες, όσο και για τις αποσχιστικές
τάσεις «Εάν οι φιλενωτικοί δίνουν το πρώτο πλήγμα στην Εκκλησία, αυτοί οι
ανωτέρω δίνουν το δεύτερο», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Γνωρίζοντας
το του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου «Ουδέν ούτω παροξύνει τον Θεόν, ως το
Εκκλησίαν διαιρεθήναι», αναφέρει με πόνο «Εις τους καιρούς μας βλέπομεν
ότι πολλά πιστά τέκνα της Εκκλησίας μας μοναχοί και λαϊκοί, έχουν δυστυχώς
αποσχιστεί από αυτήν, εξ αιτίας των φιλενωτικών. Έχω την γνώμην ότι δεν
είναι καθόλου καλόν να αποχωριζόμεθα από την Εκκλησίαν κάθε φοράν που θα
πταίει ο Πατριάρχης».
Επιστρατεύει
την οδυνηρή εμπειρία τέτοιων ενεργειών στο Άγιο Όρος, που η
παραεκκλησιαστική αδιακρισία κάποιων, δημιούργησε δυσάρεστες καταστάσεις
«Δυστυχώς, έχουμε πολλές ‘’εκκλησίες’’ στην εποχή μας», γράφει «Δημιουργήθηκαν
είτε από μεγάλες ομάδες ή από κάποιο άτομο ακόμη. Επειδή συνέβη στο
καλύβι των (ομιλώ για τα εν Αγίω Όρει συμβαίνοντα) να υπάρχει και ναός,
ενόμισαν ότι μπορούν να κάνουν και δική τους ανεξάρτητη Εκκλησία».
Το
επιλογικό κληροδότημα της επιστολής του, είναι ενδεικτικό του εκκλησιολογικού
του ήθους «Αλλά από μέσα, κοντά στην Μητέρα Εκκλησία έχει καθήκον και υποχρέωση
ο καθένας ν’ αγωνίζεται με τον τρόπον του. Το να διακόψει το μνημόσυνον
του Πατριάρχου, να αποσχισθεί και να δημιουργήσει ιδικήν του Εκκλησίαν και να
εξακολουθεί να ομιλεί υβρίζοντας τον Πατριάρχην, αυτό νομίζω είναι παράλογον».
Η
διάπυρος ευχή του «Ας ευχηθούμε όλοι να δώσει ο Θεός την Χάριν του και ο
καθένας μας ας βοηθήσει με τον τρόπον του δια την δόξαν της Εκκλησίας μας», ας
γίνει ευχή όλων μας.
Η διακοπή του μνημοσύνου ενός μη ορθοτομούντος τον λόγον της αληθείας επιόρκου Πατριάρχου, δεν είναι ενέργεια παράλογη, αλλά σύμφωνη με τους ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας μας. Αρκεί η παύσις του μνημοσύνου να μη συνοδεύεται από σχίσματα και δημιουργία παρεκκλησιαστικών συναγωγών. Αυτό έπραξαν οι μακαριστοί μητροπολίτες Φλωρίνης Αυγουστίνος, Ελευθερουπόλεως Αμβρόσιος και Παραμυθίας Παύλος, οι οποίοι έπαυσαν μεν το μνημόσυνο του Πατριάρχου Αθηναγόρα, αλλά παρέμειναν αγωνιζόμενοι κατά των αιρέσεων εντός της Εκκλησίας. Παρέμειναν εντειχισμένοι και όχι αποτειχισμένοι. Ήταν αντίθετος ο γέρων Παΐσιος σ´ αυτό; Παρακαλείται ο αγαπητός Β. Χαραλάμπους να αποσαφηνίσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήας ευχηθουμε ολοι μας να ανοιξουν τα ματια των ηγουμενων κ των γεροντων, κ να παρουν στα σοβαρα την καταντια κ τον ξεπεσμο της ορθοδοξιας μας με την ενοχη σιωπη τους στα του πατριαρχου.
ΑπάντησηΔιαγραφή...κ οπως διαβαζουμε στο βιο του αγ.Ιωαννου του Θεολογου που καποιοι του προτειναν "καθισον λοιπον εις τον οικον του δουλου σου,και μη εξερχησε πλεον εις την αγορα, διοτι πονηροι και βαρβαροι ειναι οι κατοικοι της πολεως ταυτης και υπαρχει φοβος μηπως σε θανατωσωσιν". κ απεκριθη ο Ιωαννης . { Μ.Συναξαριστης Σεπτεμβριου, σελ 589...}
βεβαια ο Αγιος ειχε στην καρδια του το Χριστο κ οχι στα Εσπα, οποτε ηταν ευκολο να λεει και να πρατει αυτα !!!
Την διδασκαλία του π. Παïσίου για τον ΙΕ’ Κανόνα της ΑΒ’ Συνόδου, την ευρίσκομε στην 8η παραπομπή της επιστολής του προς τον πατέρα Χαράλαμπο Βασιλόπουλο, εξηγώντας την φράση «Το να διακόψη το μνημόσυνον του Πατριάρχου , να αποσχισθή και να δημιουργήση ιδικήν του Εκκλησίαν και να εξακολουθή να ομιλή υβρίζοντας τον Πατριάρχην, αυτό, νομίζω, είναι παράλογον».8
ΑπάντησηΔιαγραφή«8. Και πάλιν αποδεικνύεται το ορθότατο Εκκλησιαστικό φρόνημα του Γέροντα και η υψηλή διάκρισή του στον χειρισμό δυσχερέστατων εκκλησιολογικών προβλημάτων. Ατυχώς όμως η φράση αυτή του Γέροντα από μερικούς παρερμηνεύτηκε. Υποστήριξαν, δηλαδή, ότι ο Γέροντας θεωρούσε παράλογο – και συνεπώς απέκλειε και απαγόρευε τελείως – ακόμη και την απλή διακοπή του μνημοσύνου του οικείου επισκόπου (εν προκειμένω του Πατριάρχου). Και η παρερμηνεία τους αυτή συνετέλεσε ώστε οι μεν οικουμενίζοντες από αυτούς να την διακηρύσσουν – εκμεταλλευόμενοι το κύρος του Γέροντα -, οι δε ρέποντες προς τον ζηλωτισμό να σκανδαλίζωνται και να επικρίνουν άδικα τον Γέροντα. Αλλ’ όμως δεν ήταν δυνατόν ο μακαριστός Γέροντας να αποκαλούσε «παράλογον» κάτι το οποίον επιτρέπουν και μάλιστα το επαινούν (χωρίς όμως να το επιβάλλουν) οι Ιεροί Κανόνες (ΛΑ’ Αποστολικός και ΙΕ’ Πρωτοδευτέρας· εννοείται, φυσικά, όταν υφίσταται το ανάλογο αίτιο, αλλά και οι απαραίτητες προϋποθέσεις σ’ αυτόν ο οποίος προβαίνει στη διακοπή). Όπως είναι καταφανές και από την προσεκτική ανάγνωση της εν λόγω φράσης του Γέροντα – αλλά και των αμέσως προηγουμένων και επομένων αυτής – ο Γέροντας εδώ δεν αναφέρεται απλώς και μόνον στην ψιλήν διακοπήν του μνημοσύνου (η οποία είναι η υπερτάτη επιτρεπτή διαμαρτυρία), αλλά σε σύνολον ενεργειών, οι οποίες συνιστούν απόσχιση από την Εκκλησία και δημιουργία ιδίας ανεξάρτητης «Εκκλησίας», η οποία μάλιστα πολεμεί την Μητέρα Εκκλησία. Αυτό αποκαλεί «παράλογον» και αυτό χαρακτηρίζει ως «δεύτερον πλήγμα» προς την Εκκλησία (μετά το «πρώτο» των φιλενωτικών). Το ότι αυτό ήτο το πνεύμα – αλλά και το γράμμα – του Γέροντα επιβεβαιώνεται κατά τρόπον αναντίρρητο από την ίδια την στάση του – ολίγον μάλιστα χρονικόν διάστημα μετά την αποστολήν της επιστολής του – καθόσον, όχι μόνον συμφώνησε με την διακοπή του μνημοσύνου του Πατριάρχου Αθηναγόρου – στην οποίαν είχαν προβή οι περισσότερες Αγιορειτικές Μονές – αλλά και απαίτησε – όπως γράφτηκε πρόσφατα – την εφαρμογή της διακοπής από Ι. Αγοιρειτική Μονή, την οποίαν κατεύθυνε πνευματικά...
Συνεχίζεται
Συνέχεια
ΑπάντησηΔιαγραφή…Για να παρουσιασθή όμως πληρέστερα η σχετική στάση του Γέροντα θα πρέπη να λεχθή και το ότι, όταν, μετά εικοσαετία περίπου, γινόταν κίνηση διακοπής του μνημοσύνου του Πατριάρχου Δημητρίου υπό αρκετών Αγιορειτών Κελλιωτών Πατέρων – λόγω της μετάβασής του κατά το 1987 στη Ρώμη και της εκεί Λειτουργικής συμπροσευχής του – ο μακαριστός Γέροντας εκδήλωσε την σαφή αντίθεσή του (για τη διακοπή). Με αποτέλεσμα η προσπάθεια να σταματήση αμέσως και οι πλείστοι των υπογραψάντων να ανακαλέσουν στήν πράξη την απόφασή τους.
Συμπερασματικά, για να μην δημιουργούνται απορίες και συγχύσεις στους απλούς αναγνώστες, πού τυχόν θα θεωρήσουν ως αντιφατική την διαφορετική συμπεριφορά του Γέροντα στις δύο αυτές – σαφώς διαφέρουσες μεταξύ τους – περιπτώσεις, διασαφηνίζουμε ότι κατά την διδασκαλία του Γέροντα Παïσίου – η οποία συμφωνεί με τους Ι. Κανόνες και με την Εκκλησιαστική πράξη διαχρονικά (και πρόσφατα) – ΜΠΟΡΟΥΜΕ να διακόψουμε το μνημόσυνο του οικείου επισκόπου και πρό της συνοδικής του καταδίκης – χωρίς να αποκοπτώμαστε της Εκκλησίας, αλλ’ ως ένδειξη της εντονότατης επιτρεπτής διαμαρτυρίας μας -, όταν υπάρχουν οι εξής προϋποθέσεις:
Α. Να δοθή η υπό του επισκόπου κανονική (= η θεωρουμένη υπό των Ι. Κανόνων) αιτία, δηλαδή, η «γυμνή τη κεφαλή» διακήρυξη κάποιας αίρεσης· και
Β. Να οδηγούμαστε στην ενέργειά μας αυτή όχι από κάποια εμπάθεια, αλλ’ από πόνο και καθαρή αγάπη προς την Ορθοδοξία, ακόμη δε και από άνωθεν φωτισμένη διάκριση (τουλάχιστον οι πρωτοστατούντες), για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε, εάν θα είναι προς το συμφέρον της Εκκλησίας η άμεση διακοπή μνημοσύνου. Ή εάν θα ήτο προτιμότερον «άχρι καιρού» να περιοριστούμε σε λοιπές διαμαρτυρίες (εκτός, δηλαδή, της διακοπής), αναμένοντας μετάνοια και διόρθωση ή, τέλος, την συνοδική καταδίκη του αιρετικού επισκόπου.» (Από το βιβλίο «ΚΕΙΜΕΝΑ – ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ Γέροντος Παïσίου του Αγιορείτου 1924-1994», Νικολάου Α. Ζουρνατζόγλου, σελ. 22-24).