8 Οκτ 2014

Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος, Ιεραρχία 2014: Μία από τα ίδια…



Ιεραρχία 2014: Μία από  τα ίδια…
            Μια από τα ίδια είναι η Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, της οποίας οι εργασίες άρχισαν χθες. Τον χαρακτήρα της δείχνει βεβαίως η εναρκτήρια ομιλία του Προέδρου της, Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου και το Δελτίο Τύπου της πρώτης ημέρας των εργασιών της. Η  εισήγησή του Αρχιεπισκόπου ήταν βραχύτερη των προηγουμένων ετών και κατ’ αυτήν οι σύνεδροι άκουσαν κυρίως τί η Πολιτεία ρύθμισε για την Εκκλησία, κάτι που θα έπρεπε να είχε κάνει η κυβέρνηση δια του εκπροσώπου της… Δεν ελέχθη οτιδήποτε  για το ποιο ήταν κατά το διαρρεύσαν έτος, από την προηγούμενη τακτική σύγκλησή της, το ποιμαντικό, ιεραποστολικό και πνευματικό έργο της ίδιας της Εκκλησίας. Για έβδομη φορά οι Συνοδικοί Αρχιερείς άκουσαν το «τι θα έπρεπε να γίνει» και ότι τα θέματα που θέτουν κατά καιρούς Αρχιερείς « χρήζουν μελέτης και επεξεργασίας»…. Μετά τις τόσες φορές που οι Αρχιερείς έχουν ακούσει «το δέον» και διαπιστώνουν ότι  αυτό δεν υλοποιείται,  πρέπει να έχουν περισσή εγκαρτέρηση για να μην έχουν απογοητευθεί… 

            Ο Αρχιεπίσκοπος έθεσε για μιαν ακόμη φορά το θέμα της εκλογής των Αρχιερέων. Είπε: «Περί του ζητήματος της επανεξετάσεως του τρόπου εκλογής των Αρχιερέων, για το πώς πρέπει κάποιος να οδηγείται στην διαποίμανση μιας Ιεράς Μητροπόλεως, έχω τοποθετηθεί αρκετές φορές στο παρελθόν (sic). Δεν αποτελεί όμως αποκλειστικά δική μου   ευθύνη να προβώ αυτή τη στιγμή σε αλλαγές ούτε αισθάνομαι έτοιμος να διατυπώσω προτάσεις. Απαιτείται να πηγάσει από όλους μας η τάση για αναθεωρήσεις στο συγκεκριμένο θέμα. Φρονώ ότι ίσως χρειαστεί να αφιερώσουμε μίαν ολόκληρη Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας προς συζήτηση. Προς στιγμήν αυτό που εμείς διατρανώνουμε και πιστεύουμε είναι πως ό,τι πραγματοποιείται στην Εκκλησία συντελείται με τη Χάρη του Θεού».
            Πέρυσι, στις 15 Οκτωβρίου 2013, για το ίδιο ζήτημα, ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος είχε πει στην Ιεραρχία: « Πιστεύω ότι είναι η ώρα να επανεξετάσουμε το ζήτημα της εκλογής των Αρχιερέων. Ίσως χρειάζεται να αυξήσουμε τα κριτήρια εγγραφής στον κατάλογο των προς αρχιερατεία εκλογίμων. Ίσως πρέπει να επικαιροποιήσουμε τον ήδη υπάρχοντα κατάλογο. Σε κάθε όμως περίπτωση, απαιτείται να αναθέσουμε σε μιαν επιτροπή Αρχιερέων τη μελέτη και εισήγηση επί του θέματος». Φέτος δεν εξήγησε γιατί δεν υλοποιήθηκε η ανάθεση σε Επιτροπή του ζητήματος και λησμόνησε τα όσα είχε πει πέρυσι, για τα κριτήρια εγγραφής στον κατάλογο….
Ως προς την ουσία της εκλογής των Αρχιερέων, σημειώνεται ότι παλαιότερα, ως Μητροπολίτης Θηβών, ο Αρχιεπίσκοπος με επιστολή του προς τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο τον είχε καταστήσει προσωπικά υπόλογο για τον τρόπο εκλογής των αρχιερέων και είχε καταθέσει μάλιστα ανεδαφική μεν αλλά πρόταση περί αλλαγής του συστήματος εκλογής, με μόνη απόφαση της Ιεραρχίας… Ως προς το σημείο ότι όλα όσα πράττουν οι αρχιερείς συντελούνται με τη Χάρη του Θεού, ο ίδιος σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Ορθοδοξία» ( αριθμ. φύλλου 2,σελ. 20) είχε τονίσει, σε σχέση με το σύστημα εκλογής των αρχιερέων, που διατηρείται μετά από επτά χρόνια αρχιεπισκοπίας του:
«Η εκλογή του επισκόπου κατάντησε θέμα επιτυχίας της πλειοψηφίας, δηλαδή ομάδας ή ομάδων για την προώθηση ατομικών στόχων, και όχι  θέμα διακονίας του γεγονότος της Εκκλησίας...Τέτοιες επιλογές φυσικό είναι   να οδηγούν στις ομαδοποιήσεις, να προωθούν τους ημετέρους, να συγκεντρώνουν τους επίδοξους διαδόχους στο κέντρο, στους διαδρόμους του Συνοδικού Μεγάρου, με συνέπεια να λησμονούνται οι ακρίτες, οι αξιόλογοι και σοβαροί κληρικοί που βρίσκονται μακριά από το κέντρο». Έως σήμερα έχουν εκλεγεί πολλοί εκ των «ημετέρων» του Αρχιεπισκόπου και επίκειται η εκλογή και του εκλεκτού του, Επισκόπου Διαυλείας κ. Γαβριήλ, στη Μητρόπολη Νέας Ιωνίας… Είναι άγνωστο αν υπάρχει θεολόγος, ο οποίος μπορεί να επιχειρηματολογήσει ότι όλα αυτά που συμβαίνουν σήμερα είναι με τη Χάρη του Θεού…
Στην ίδια συνέντευξη ο κ. Ιερώνυμος υπογράμμισε:
«Συνέπεια της  αλλοιώσεως του λειτουργήματος του Επισκόπου ήταν η εξυπηρέτηση και η διατήρηση της εξουσίας του Πρώτου. Έτσι, αυτό που τόσο εύστοχα, και συχνά ευθαρσώς, κηρύττουμε από τη θέση του Επισκόπου, την ελευθερία του κάθε προσώπου και εν προκειμένω του Επισκόπου, αυτό ακριβώς και παραβιάζουμε από τη θέση του Αρχιεπισκόπου...». Όμως σήμερα πολλοί Αρχιερείς περιμένουν την απόφασή του για να ψηφίσουν τον Αρχιερέα που προτείνει… Προ ολίγων μηνών είχαμε και την περίπτωση   αρχιερέως, ο οποίος στην ιερότατη ώρα της χειροτονίας του διαβεβαίωσε τον Αρχιεπίσκοπο ότι έχει πλέον «το εν λευκώ σύμψηφό του», χωρίς ο κ. Ιερώνυμος να τον ελέγξει για τον λόγο του που, κατά τα λεγόμενα του ιδίου του κ. Ιερωνύμου, τον καταργούσε όχι μόνο ως Επίσκοπο, αλλά και ως πρόσωπο…
Στο εκδοθέν Δελτίο Τύπου για την πρώτη ημέρα των εργασιών της τακτικής Συνόδου της Ιεραρχίας του 2014 και ως προς τα πεπραγμένα των Συνοδικών Επιτροπών σημειώνονται οι ακόλουθες τρεις  και κάτι γραμμές, προς ενημέρωση της κοινής γνώμης:
«Κατόπιν έγινε ενημέρωση του Σώματος της Ιεραρχίας για τα πεπραγμένα των Συνοδικών Επιτροπών της παρελθούσης Συνοδικής Περιόδου (Σεπτέμβριος 2013 έως Αύγουστος 2014) και ακολούθησε συζήτηση». Ήταν τόσο τεράστιο το έργο τους που δεν χωρούσε σε ένα δελτίο Τύπου, ή ήταν ελάχιστο, σε ορισμένες τουλάχιστον ΣΕ, που δεν θεωρήθηκε σωστό να εκτεθούν τα μέλη τους; Ουδείς γνωρίζει …Το βέβαιο είναι ότι λ.χ. δεν έγινε κάποιος απολογισμός επί των όσων πέρυσι εξέθεσαν οι Σεβ. Αρχιερείς επί των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η σύγχρονη οικογένεια, ούτε βεβαίως επί των όσων έχουν αποφασιστεί σε προηγούμενες Συνόδους της Ιεραρχίας. Στην Ελλάδα η Εκκλησία παρακολουθεί τις εξελίξεις, τις συζητεί, τις κρίνει, αλλά… προσαρμόζεται  στην πραγματικότητα.- 

1 σχόλιο:

  1. Το ορθόδοξο χριστιανικό φρόνημα των μελών της Εκκλησίας νοθεύεται από δύο κύριους παράγοντες. Ο ένας είναι ο οικουμενισμός που άπτεται καιρίως του Ορθοδόξου Δόγματος και ο άλλος συνίσταται στην εκκοσμίκευση που συνεπάγεται την αλλοίωση του Ορθοδόξου Ήθους. Οι ιεράρχες μας πάντως, πλην ολίγων εξαιρέσεων, δε φαίνεται να έχουν συνειδητοποιήσει το μέγεθος της αλλοτριώσεως του εκκλησιαστικού βίου ένεκα της εισηλάσεως και παγιώσεως εντός του εκκλησιαστικού σώματος των περιγραφεισών στρεβλώσεων.
    Λ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή