Το περιβόλι της Παναγίας και ο κ. Τσίπρας
Το Άγιον Όρος, το περιβόλι της
Παναγίας σαγηνεύει πολλούς ανθρώπους, ανεξάρτητα από εθνικότητα, θρήσκευμα ή ιδεολογία. Οι περισσότεροι το
επισκέπτονται από περιέργεια, άλλοι από θαυμασμό και άλλοι από περιέργεια. Δεν
είναι μικρό πράγμα η επίσκεψη στην αρχαιότερη δημοκρατία στον κόσμο, που έχει
συνεχή πνευματική και πολιτισμική ζωή 1051 ετών και που, ως πρότυπο
δημοκρατικής διοίκησης, παραμένει ζητούμενη σε όλες τις χώρες του κόσμου. Είναι
η χριστιανική συνέχεια και είναι καλύτερη της Εκκλησίας του Δήμου της
προχριστιανικής δημοκρατίας της Αθήνας, γιατί
είναι εμποτισμένη από τις Αρχές του Ευαγγελίου. Είναι ο αντίποδας του
εκκοσμικευμένου και αυταρχικού Βατικανού.
Βεβαίως Άγιον Όρος δεν είναι η
δημοκρατική του διοίκηση, ούτε οι πολιτισμικοί του θησαυροί και η προσφορά του
στον Ελληνισμό και στην ανθρωπότητα. Είναι κυρίως η πνευματικότητά του. Αυτό
που λίγοι από τους επισκέπτες του βιώνουν, επειδή είτε δεν θέλουν, είτε δεν
μπορούν. Μεταξύ των επισκεπτών τις προηγούμενες ημέρες του Αγίου Όρους ήταν ο
πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλέξης Τσίπρας. Η επίσκεψη ήταν μια έκπληξη για όσους
παρακολουθούν την πνευματική πορεία του ιδίου και του Κόμματος στο οποίο
προεδρεύει. Τα όσα έχουν εκ μέρους τους λεχθεί σε βάρος του Αγίου Όρους και
γενικότερα σε βάρος της Εκκλησίας και της θέσης Της στην Ελληνική κοινωνία
αρκούν για να δικαιολογήσουν την έκπληξη. Ο ίδιος δικαιολόγησε την επίσκεψή
του, λέγοντας στα μέλη της Ιεράς Κοινότητας: « Λένε πολλοί ότι όποιος δεν έχει
επισκεφθεί το Άγιον Όρος αδικεί τον εαυτό του. Εμείς λοιπόν, επειδή δεν θα
θέλαμε να είμαστε άλλο αδικημένοι ήρθαμε στο Άγιον Όρος…».
Θα μπορούσε η επίσκεψη του κ. Τσίπρα
να ήταν εθιμοτυπική, με την ιδιότητά του ως Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Όμως οι δημόσιες σχέσεις του δεν θέλησαν να είναι έτσι, αφού στις προς τα έξω
αναφορές τους έδωσαν έμφαση σε δύο
σημεία. Το πρώτο ήταν πως παρέμεινε μόνος επί δεκάλεπτο στο Ιερό Βήμα του Ναού
του Πρωτάτου, όπου φυλάσσεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας «Άξιον Εστίν».
Το δεύτερο ότι στη Μονή Ιβήρων συζήτησε επί δυο περίπου ώρες με τον προηγούμενό
της Αρχιμανδρίτη π. Βασίλειο Γοντικάκη. Και τα δύο δεν επιδέχονται προκατάληψη
και σαρκαστικούς σχολιασμούς. Τα πνευματικά ζητήματα είναι πολύ σοβαρά για να
κρίνονται με επιπολαιότητα. Το αποτέλεσμα προσδιορίζει την ποιότητα των
προθέσεων και των πράξεών μας.
Για την επίσκεψη του κ. Τσίπρα
υπήρξαν και πολιτικά σχόλια, ότι όλα
ήσαν καλά μεθοδευμένα, για να προσεγγίσει τους ανθρώπους της Εκκλησίας, όπως
πριν από λίγες ημέρες προσέγγισε τους άνδρες των Σωμάτων Ασφαλείας, εναντίον
των οποίων έχει κατ’ επανάληψη εκφραστεί και όπως προσεγγίζει κάθε
δυσαρεστούμενη ή διαμαρτυρόμενη ομάδα του πληθυσμού… Δηλαδή ότι στον κ. Τσίπρα
ισχύει αυτό που είχε πει ο Λένιν «Στην
πολιτική ηθική δεν υπάρχει, υπάρχει μόνο σκοπιμότητα». Αν ισχύει αυτό που είπε
ο αγαπημένος του κ. Τσίπρα θα φανεί στο μέλλον. Αρκεί, αν ήταν απλά μια ψεύτικη
ελπίδα, να μην έχει επιπτώσεις στο λαό, όπως τόσες φορές έχει συμβεί στο
παρελθόν….
Η δυσκολία να προσλάβει ο κ. Τσίπρας
την Ορθόδοξη και ειδικότερα την Αγιορείτικη πνευματικότητα φάνηκε από τις
δηλώσεις του, που είδαν το φως της δημοσιότητας. Στο ρεπορτάζ της «Αυγής», δημοσιογραφικού οργάνου του ΣΥΡΙΖΑ, γράφτηκε
ότι μετά τη δίωρη συζήτησή του με τον
π. Βασίλειο Γοντικάκη (Σημ. «Τη μεγαλύτερη ίσως μορφή του σύγχρονου
αγιορειτικού μοναχισμού» τον χαρακτηρίζει η εφημερίδα) ο κ. Αλ.Τσίπρας «χρησιμοποίησε το σύνθημα των
Ζαπατίστας <όλα για όλους, τίποτε για μας> για να περιγράψει τον τρόπο
ζωής των πατέρων στον Άθω». Ο άνθρωπος επί τόση ώρα άκουγε τον π. Βασίλειο,
αλλά για τους Ζαπατίστας έχει μάθει και αυτοί αποτελούν το σημείο αναφοράς του.
Πώς να αντιληφθεί τη βιωτή και την πνευματική κληρονομιά των αγιορειτών
πατέρων, πώς να καταλάβει τη διαφορά του Γέροντα Παϊσίου από τον κομαντάντε
Μάρκος;…
Μια ακόμη δήλωση του κ. Τσίπρα, που
δείχνει την ποιότητα της σκέψης του. Στην Ιερά Κοινότητα όταν ένας μοναχός του
μίλησε για την επίσκεψη στο Άγιον Όρος του Γεν. Γραμματέα του ΚΚΕ Χαρ.
Φλωράκη και για τη δήλωσή του «εσείς
πιστεύετε στη σωτηρία στον άλλο κόσμο, εμείς δεν πιστεύουμε ότι προλαβαίνουμε
τη σωτηρία σ’ αυτόν τον κόσμο, οπότε έχουμε κάτι κοινό» ο κ. Τσίπρας απάντησε
ότι από την πλευρά του αισιοδοξεί ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα σ’ αυτόν τον κόσμο!
Οι δύο δηλώσεις δείχνουν τη διαφορά του ώριμου από τον ανώριμο πολιτικό της
Αριστεράς, του ρεαλιστή από αυτόν που ακόμη βρίσκεται στα σύννεφα….
Επειδή βρισκόμαστε στα πρόθυρα του
Πάσχα του καλοκαιριού, που είναι η Κοίμηση και η Μετάσταση της Υπεραγίας
Θεοτόκου, να σημειωθεί ότι οι εορτές
αυτές είναι χαρμόσυνες, είναι πανηγύρια για τον ελληνικό λαό, γιατί ουσιαστικά
κηρύσσουν την Ανάσταση του Χριστού και την αιώνια ζωή, τη νίκη επί του θανάτου.
Να τι έγραψε ο ποιητής και στοχαστής Γιώργος Σαραντάρης σε άρθρο του στην
«Καθημερινή», στις 5 Ιουνίου 1939:
«
Η Ενσάρκωση, ο Θάνατος και η Ανάσταση του Χριστού είναι το αιώνιο και
μοναδικό παράδειγμα που μας οδηγεί στην πίστη στον Άνθρωπο. Μονάχα από τον
καιρό που υπάρχει ο Χριστός έχει ακέρια τη σημασία της η ιστορία, έχει νόημα,
λόγο και σάρκα η πορεία των ατόμων από τη μια γενιά στην άλλη, έχει συνέχεια
και παρουσία ο άνθρωπος.
Ο βαθύτερος λόγος της στροφής των
διαφόρων Αναγεννήσεων της Δύσης προς τη μελέτη, τη μίμηση και τη λαχτάρα της
αρχαίας Ελλάδας είναι η ανικανότητά τους να πιστέψουν στο Χριστό, να πιστέψουν
στην αιωνιότητα του ανθρώπου».
Εκεί ακριβώς είναι και το Κριτήριο
της βίωσης της αγιορειτικής πνευματικότητας, το πώς δηλαδή βλέπει ο καθένας μας
– και ο κ. Τσίπρας -, τον άνθρωπο σε
σχέση με τον Αναστάντα Χριστό και τον θάνατο σε σχέση με την αιωνιότητα.-
Της πολιτικής σωτηρίας ημών το κεφάλαιο
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν ο Χ. Φλωράκηης επισκέφθηκε το άγιον Όρος είπε σε ερώτηση μοναχού :
«Εσείς πιστεύετε στη σωτηρία στον άλλο κόσμο, εμείς δεν πιστεύουμε ότι προλαβαίνουμε τη σωτηρία σ’ αυτόν τον κόσμο, οπότε έχουμε κάτι κοινό».
Ποια ήταν η απάντηση του κ. Τσίπρα στο συναφές ερώτημα που του τέθηκε ; "Από την πλευρά μου αισιοδοξώ ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα σ’ αυτόν τον κόσμο".
Ο αρθρογράφος, που ασχολήθηκε με την πρόσφατη επίσκεψη του επιγόνου του αποβιώσαντος Φλωράκη - είναι τώρα ο κ. Τσίπρας - σχολίασε γράφοντας : «Οι δύο δηλώσεις δείχνουν τη διαφορά του ώριμου από τον ανώριμο πολιτικό της Αριστεράς, του ρεαλιστή από αυτόν που ακόμη βρίσκεται στα σύννεφα».(*)
Αν καταλαβαίνω καλά, η πολιτική ωριμότητα του απελθόντος κ. Φλωράκη έγκειται στο ότι εκείνος - σημ. υποθέτω και άπασα η αριστερά ομήγυρης - δεν πίστευε ότι προλαβαίνει τη σωτηρία σ΄ αυτό τον κόσμο. Αντίθετα, η ανωριμότητα του νυν προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ φάνηκε εκ του ότι εκείνος "αισιοδοξεί ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα σ’ αυτόν τον κόσμο".
Για να το απλουστεύσουμε ακόμη περισσότερο, ο μεν Φλωράκης είχε πει ότι δεν πιστεύει, ο δε Τσίπρας δήλωσε ότι αισιοδοξεί.
Βλέπουμε λοιπόν ότι η ωριμότητα του ενός πολιτικού ανδρός αποδίδεται στο, έστω αρνητικό, "δεν πιστεύουμε". Υπάρχει όμως και το παρακάτω, το οποίο απλουστευτικά είναι : Δεν προλαβαίνουμε το τραίνο της σωτηρίας. Ο έτερος πολιτικός ανήρ, ο ανώριμος, δήλωσε ότι είναι αισιόδοξος, αποτέλεσμα θα υπάρξει. Δηλαδή, το τραίνο θα το προλάβουμε και ο κόσμος θα αλλάξει, συμπληρώνουμε. Ρεαλιστής ο πρώτος, αιθεροβάμων ο δεύτερος, κατά τον αρθρογράφο και δεν έχει άδικο.
Όλα αυτά σε σχέση με την πνευματικότητα που αποκόμισαν αμφότεροι από την επίσκεψή τους στο Αγ. Όρος και γράφουμε, τώρα, εμείς.
Αν η περί σωτηρίας πνευματικότητα του αγίου Όρους αφορά στη διάκριση μεταξύ πιστεύω και αισιοδοξώ, δεν μπορεί να δέχεται ώριμη την δήλωση "δεν πιστεύουμε (σ.σ. οι αριστεροί) ότι προλαβαίνουμε τη σωτηρία σ΄ αυτό τον κόσμο". Ούτε βέβαια να γίνει δεκτός ο αφορισμός "εσείς οι μοναχοί πιστεύετε στη σωτηρία στον άλλο κόσμο". Άλλωστε, αυτό δεν είναι μόνο πίστη των μοναχών, είναι πίστη και του πληρώματος της Εκκλησίας κατά την δύναμη ενός εκάστου και κατά το ποιόν του "Ἔστι δὲ πίστις ἐλπιζομένων ὑπόστασις, πραγμάτων ἔλεγχος οὐ βλεπομένων". Από αυτό εξαρτάται η σωτηρία μας στον άλλο κόσμο, όπου δεν θα είμαστε εμείς οι κριτές του εαυτού μας, άρα και της σωτηρίας μας. Άλλος έχει το λόγο εκεί. Και ακόμη, γενικότερα αυτό, άγνωστο παραμένει τι είδους "ἐλπιζομένων ὑπόστασις" είναι η πίστη και η αισιοδοξία των πολιτικών.
Τέλος, το κεφάλαιο περί της πολιτικής ημών σωτηρίας, με άρωμα σύγχρονης πνευματικότητας από το άγιον Όρος, που αποκόμισαν οι κ.κ. Φλωράκης και Τσίπρας, δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από το "αισιοδοξώ ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα". Πάντως, ούτε με την ρεαλιστική εκδοχή Φλωράκη είδαμε φως - βλέπε τους επιγόνους - ούτε πρόκειται να δούμε και με αυτή του αιθεροβάμονα Τσίπρα. Πραγματιστής ο πρώτος, θεωρητικός ο δεύτερος και πανταχού παρών ο θεωρητικός ρεαλισμός του νόμου της ζούγκλας.
Δεν έπρεπε να τον δεχθούν καθόλου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι αίσχος να τον δέχονται με τέτοιες διεφθαρμένες ιδέες που έχει υπερ της ανωμαλίας και υπερ του αποχρωματισμού Χριστιανικώς της Ελλάδας!
Μεγάλη η πτώσις των επικεφαλής των σεβαστών Πατέρων του Άθω να δεχθούν έναν δεδηλωμένον και αμετανόητον άθεον. Εξ όσων εγνώριζα εις το παρελθόν ούτε εις ετεροδόξους, ουδέ εις αλλόδοξους πολύ δε περισσοτέρως εις αρνησιθρήσκους επιτρεπόταν η είσοδος εις την Αγίαν Μοναστικήν Πολιτείαν του Άθω, καθότι ο Ιερός Τόπος του Άθω δεν είναι πρόσφορος δια τουρισμόν και περιήγησιν, αλλά μόνον δια προσευχήν, πνευματικήν αναζήτησιν και ανάπαυσιν των ψυχών Ορθοδόξων και μόνον Χριστιανών. Ακόμα και εις την θεσμικήν υποχρέωσιν της επιστασίας να δεχθεί εν πολιτικόν εκπρόσωπόν της Ελλάδος δεδηλωμένον άθεον (Κύριε ελέησον) θα όφειλε να δείχνη την δέουσαν σοβαρότηταν, χρωμένη το λιτόν, φιλόξενον, πλην όμως αυστηρώς μοναστικόν ύφος, αποφεύγοντας τους γέλωτας και τα μειδιάματα. Λυπούμαι, αλλά το ισοπεδοτικώς εκκοσμικευμένον πνεύμα πολλών εκ των ιερωμένων της Ελλαδικής Ορθοδόξου Εκκλησίας έχει προσβάλει εις σημαντικόν βαθμόν και τινάς εκ των Πατέρων του Άθω, ευτυχώς ουχί πάντας. Η φιλτάτη Πατρίδα ημών έχει εισέλθει εις επικινδύνους ατραπούς εκ των οποίων η έξοδος φαντάζει δύσκολος και πολύπονος. Αδελφοί, γρηγορείτε και προσεύχεσθε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΠΡΟΩΘΗΣΟΥΝ ΓΙΑ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ;ΜΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΟΥ!
ΑπάντησηΔιαγραφή