2 Φεβ 2014

Μοναχός Μωυσής, Αγιορείτης, Το βάπτισμα



Το βάπτισμα
Το βάπτισμα μας βάζει στην εκκλησία. Έτσι γινόμαστε χριστιανοί. Το άγιο βάπτισμα μας καθαρίζει από κάθε αμαρτία. Το χρίσμα, που γίνεται μετά το βάπτισμα, χαρίζει στον άνθρωπο τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος.
Παράδειγμα μας έδωσε ο ίδιος ο Χριστός με το να βαπτισθεί στον Ιορδάνη από τον Τίμιο Πρόδρομο. Μίλησε και είπε πως το θείο βάπτισμα είναι απαραίτητο για τη σωτηρία μας. Οι απόστολοι έλαβαν ξεκάθαρη εντολή από τον Χριστό να βαπτίζουν όσους πιστεύουν. Όσοι πιστεύουν, μπορούν να βαπτίζονται. Στα νήπια το έργο της κατήχησης αναλαμβάνει ο ανάδοχος. Αν λόγω έκτακτης ανάγκης τελέστηκε αεροβάπτισμα, θα πρέπει να ενημερωθεί ο ιερεύς για να το ολοκληρώσει. Ο κάθε βαπτισμένος δεν ξαναβαπτίζεται.
Ο ανάδοχος θα πρέπει να είναι πιστός και όχι πλούσιος. Να είναι συνειδητά μέλος της εκκλησίας, με μυστηριακή ζωή, έχει μάλιστα την ευθύνη να εισαγάγει το νέο μέλος στην εκκλησία. Δεν μπορεί ένας ανάδοχος να είναι άθεος, αιρετικός και αλλόθρησκος. Είναι υποχρεωμένος να μετανοήσει ειλικρινά και κατόπιν να οδηγήσει και άλλον στην εκκλησία. Ανάδοχοι δεν μπορούν να γίνουν οι μοναχοί, οι κληρικοί και οι γονείς του βαπτιζόμενου.

Κανονικά ένας θα πρέπει να είναι ο ανάδοχος. Ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να βοηθήσει στην πνευματική του άνοδο τον νεοφώτιστο. Στο βάπτισμα να δίνονται ονόματα αγίων. Καλό είναι να δίνεται μόνο ένα όνομα. Το όνομα δίνεται και την όγδοη ημέρα από τη γέννηση. Τότε γινόμαστε όλοι χριστιανοί. Τα ενδύματα του νεοβαπτισμένου θα πρέπει να είναι λευκά, που συμβολίζουν την καθαριότητα. Ο ναός θα πρέπει να στολίζεται σεμνά και όχι κοσμικά και υπερβολικά. Οι φωτογράφοι να κινούνται στο ναό με σεβασμό. Κανείς δεν υποχρεώνεται να πληρώσει για ένα μυστήριο. Για τη συντήρηση του ναού ο ανάδοχος μπορεί αυτοπροαίρετα να δώσει κάτι. Ορισμένοι λόγω διαφάνειας ορίζουν ακριβώς τα ποσά. Του βαπτίσματος, στην είσοδο του ναού, προηγείται η κατήχηση.
Αγιάζεται το νερό της κολυμβήθρας, αγιάζεται τα λάδι του χρίσματος και γίνεται τριτή κατάδυση στ’ όνομα της Αγίας Τριάδος. Ο ιερεύς κόβει τα μαλλιά του νεοφώτιστου ως ένδειξη αφιερώσεως στον Θεό. Χρειάζεται προσοχή από όλους στην ευλογία του μυστηρίου. Η χαρά των πιστών είναι μεγάλη γιατί ένας άνθρωπος αφήνει το σκοτάδι και έρχεται στο φως. Γίνεται αληθινό τέκνο του Θεού και κληρονόμος της ουράνιας βασιλείας του. Μετά τη βάπτιση, θα πρέπει να ακολουθήσει η θεία μετάληψη. Επίσης, τα παιδιά θα πρέπει να κοινωνούν συχνά. Κατά τον Ιησού Χριστό η πίστη και το βάπτισμα σώζουν. Κατά τον Απόστολο Πέτρο όποιος μετανοήσει και βαπτισθεί θα σωθεί. Κατά τον Απόστολο Παύλο είστε παιδιά του Θεού όσοι πιστεύετε στον Χριστό και βαπτισθήκατε στο όνομά του έχετε ντυθεί τον Χριστό. Κατά τον γέροντα Παΐσιο τον Αγιορείτη το νερό έχει το νόημα του καθαρίσματος, γι’ αυτό ο ιερεύς κατά την ώρα της βαπτίσεως βουτά τον άνθρωπο στο νερό. Καθαρίζει ο άνθρωπος από το προπατορικό αμάρτημα, ντύνεται τον Χριστό, γίνεται αναγεννημένος άνθρωπος.
Μακεδονία,02/02/2014

1 σχόλιο:

  1. Να προσθεσω απο τις κατηχησεις του αγιου Κυριλλου Πατριαρχου Ιεροσολυμων ..
    Τα αγαθα που απορρεουν για τον ανθρωπο απο το Βαπτισμα ειναι ανεκτιμητης αξιας.
    Στην αρχη ο νεοφωτιστος λαμβανει τη Χαρη Του Θεου{!}...στη χαρη αυτη ,μετεχει και το σωμα.Αποτελεσμα της Χαριτος ειναι η λυση του κεντρου του θανατου και η φυγαδευση των δαιμονων.
    Ακολουθει η απαλλαγη απο την αμαρτια,η ληψη του ονοματος και η ενωση του νεοφωτιστου με την Εκκλησια.
    Ετσι ο ανθρωπος αναγενναται,φωτιζεται,ζωοποιειται,σωζεται και ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΠΑΛΑΙΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΝΙΚΑ ΤΙΣ ΕΝΑΝΤΙΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ,να αποκτα δυναμη για ενεργεια των θειων πραγματων.
    Μετα προσλαμβανεται απο τον Νυμφιο,ντυνεται τον Χριστο,προσαγεται προς Τον Θεο-Πατερα και ΥΙΟ-ΘΕΤΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΝ....................η κατακλειδα δε;..........................ΤΟΥ ΑΝΟΙΓΕΤΑΙ Η ΘΥΡΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ.[κατηχησεις .Τομ Α` σελ 348-9)

    Συμφωνα με τον αγιο Κυριλλο,η δυναμη του πιστου να παλευει εναντιον του διαβολου,οφειλοταν :
    Στον Θεο
    Στον Σταυρο Του Χριστου
    Στη δυναμη Του Αγ.Πνευματος
    Στην πιστη
    Στο Βαπτισμα
    Στο Χρισμα
    Στη νουθεσια
    Και στις
    Κατηχησεις και τα αναγνωσματα
    Που ειναι οπλα της εκκλησιας..
    Ο φοβος και η δειλια ειναι τα χαρακτηριστικα του ανθρωπου μετα την πτωση.Με το Βαπτισμα,ο ανθρωπος ξαναπλαθεται και με το Χρισμα δεχεται την δωρεα Του Αγ.Πνευματος.Εμφορειται τωρα απο την ''καθολικη'' ΑΡΕΤΗ ΤΗΣ ΑΝΔΡΕΙΑΣ!
    Αυτη παλι,αποτελει την βαση για τα επι μερους Χαρισματα οπως ,τη γενναια σταση εναντι των πειρασμων και το Χαρισμα του Ευαγγελισμου.Ετσι κατανοουμε γιατι Ο Κυριος δεν επετρεψε στους μαθητες Του να πορευθουν ''εις οδον εθνων....''Μαθ.ι`5)πριν ΛΑΒΟΥΝ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ !
    Η Κατηχηση πριν το Βαπτισμα ,ηταν για τον αγιο μια απο τις βασικοτερες εκκλησιολογικες λειτουργιες για την οικοδομη της αληθινης πιστεως,επειδη οπλιζε τον πιστο κατα του διαβολου και των αιρεσεων και θεμελιωνε το Ορθοδοξο ηθος και την αληθινη πνευματικοτητα.[...]
    Ο βαπτισμενος Χριστιανος λεγεται με το βαπτισμα πιστος αφενος επειδη πιστευει στον Θεο,αφετερου δε διοτι ΤΟΥ ΕΜΠΙΣΤΕΥΕΤΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ[ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ] ΚΑΙ ΔΕΧΕΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ[ΘΕΟΔΩΡΗΤΟΣ]..
    ΕΤΣΙ ο πιστος παιρνει το ονομα καιλεγεται πιστος επειδη πιστευει στον Θεο...ο δε Θεος λεγεται Πιστος,επειδη παρεχει στον ανθρωπο τη σωτηρια που του υποσχεθηκε [Αυγουστινος].
    .......
    Ετσι Τον γνωρισαν και Τον αγαπησαν οχι με την παρακινηση απλων λογων αλλα με τη δυναμη του λουτρου...με πλαστη και ρυθμιστη τον ιδιο τον αγαπωμενο,ο οποιος χτιζει καθαρη καρδια και δινει σαρκινη[Ιεζ.ια`19] και οπως λεγει ο Παυλος,οχι σε λιθινες πλακες αλλα σε σαρκινες πλακες της καρδιας.Β`Κορ3-3).....-

    ΑπάντησηΔιαγραφή