27 Φεβ 2014

Αναφορά στη λειτουργία «Ινστιτούτου Βουδιστικών Σπουδών» στην Αθήνα


Ινδία

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΩΝ
Ἐν Πειραιεῖ τῇ 24ῃ Φεβρουαρίου 2014
ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ «ΙΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΒΟΥΔΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
         Στην ημερήσια εφημερίδα των Αθηνών «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΩΡΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» (9-2-2014), δημοσιεύτηκε η είδηση, μαζί με σύντομο σχόλιο, για την εγκατάσταση και λειτουργία βουδιστικού κέντρου στο κέντρο των Αθηνών. Δείτε την είδηση: «Με δεκάδες Έλληνες μαθητές και στην 7η χρονιά λειτουργίας του, μπήκε το Ινστιτούτο Βουδιστικών Σπουδών Pathgate στην περιοχή του Ψειρή στην Αθήνα. Ιδρύθηκε από Λάμα Ντόντρουπ Ντόρτζε για να προάγει την διάδοση της διδασκαλίας του Βούδα, σύμφωνα με τις γενεαλογίες μεταδόσεων των βουδιστικών παραδόσεων. 

Το Ινστιτούτο διαθέτει παραρτήματα σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και διεθνώς ενώ στο πρόγραμμά του περιλαμβάνονται μαθήματα διαλογισμού και τάι – τσι (πνευματική γιόγκα). Το κέντρο λειτουργούν οι βουδιστές μοναχοί, φροντίζοντας να τηρείται το πρόγραμμα σε εβδομαδιαία βάση, ενώ μια φορά κάθε δύο μήνες, το επισκέπτεται και ο εντεταλμένος δάσκαλος Σίφου, ο οποίος είναι διάσημος για τις ιδιαίτερες ψυχοπνευματικές του ικανότητας. Τέτοιου είδους ευκτήριοι οίκοι, παρά το ότι θεωρούνται αιρέσεις με βάση την Ελληνική Εκκλησία, αξιοσημείωτο είναι ότι καταφέρνουν να βρίσκουν το κοινό τους ακόμα και ανάμεσα στους τυπικά, χριστιανούς πιστούς».
         Επί αυτού θέλουμε να κάνουμε τις εξής διαπιστώσεις και επισημάνσεις για χάρη των πιστών ορθοδόξων χριστιανών της μητροπολιτικής μας περιφέρειας.
1.      Στα πλαίσια της ανεξιθρησκίας δεν έχουμε βέβαια το δικαίωμα να απαιτήσουμε την κατάργηση της λειτουργίας του βουδιστικού κέντρου, ωστόσο για λόγους ποιμαντικής ευθύνης, θεωρούμε καθήκον και χρέος μας να διαφωτίσουμε με πολλή συντομία τον πιστό λαό του Θεού, ιδίως τους μη γνωρίζοντες, πάνω στα βασικά δόγματα και ιδεολογικές τοποθετήσεις αυτής της θρησκείας.
2.      Ο βουδισμός συγκαταλέγεται στις ασιατικές πολυθεϊστικές θρησκείες και εμφανίζεται περισσότερο ως φιλοσοφικό σύστημα και τρόπο σκέψης και ζωής. Ο πυρήνας της διδασκαλίας του ανήκει στον ιδρυτή του τον ινδό Συντάρτα Γκαουτάμα, ο οποίος προσέλαβε την ονομασία Βούδας και έζησε τον 6ο π. Χ. αιώνα στην Ινδία. Το θρησκευτικό σύστημα είναι μια προσπάθεια μεταρρύθμισης του Ινδουισμού, του οποίου διατηρεί τις βασικές αρχές. Ο Βουδισμός στην ιστορική του πορεία διαμόρφωσε τις δοξασίες του, οι οποίες ωστόσο διαφοροποιήθηκαν στους διάφορους κλάδους στους οποίους διασπάστηκε. Σε ορισμένους από αυτούς τους κλάδους υπάρχει απουσία θεότητας, εις τρόπον ώστε κάποιοι να ομιλούν για άθεη θρησκεία! Γι’ αυτούς θεός είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, στον οποίο στρέφονται για να «ξυπνήσουν την κοιμισμένη θεότητά» του!
3.      Κέντρο του βουδισμού δεν είναι η θεότητα, όποια και αν είναι αυτή, αλλά ο άνθρωπος, ο οποίος καλείται να «φωτιστεί», να γίνει «Βούδας» και να «απαλλαγεί» από κάθε επιθυμία, η οποία συνιστά και την «οδύνη» του. Η «φώτιση» είναι η «σωτηρία» του ανθρώπου, η οποία επιτυγχάνεται με τις ίδιες του τις «δυνάμεις» και τις βουδιστικές τεχνικές. Δεν υπάρχει σωτήρας έξω από τον εαυτό.
4.      Απώτερος στόχος του βουδιστή είναι, αφού «φωτιστεί», να γίνει «Βούδας» να απαλλαγεί από το νόμο της κάρμα και εν τέλει να βυθισθεί στη Νιρβάνα. Ο όρος αυτός χαρακτηρίζει τη βουδιστική απάρνηση κάθε εγκόσμιας επιθυμίας, παντός γήινου, και κατά συνέπεια και την εξαφάνιση του ανθρώπου στο μηδέν δια της οποίας και επέρχεται η απολύτρωση από τα δεινά της ζωής και του κόσμου.
5.      Αρνείται την έννοια του κακού, την οποία θεωρεί ως απαραίτητο συμπλήρωμα του καλού. «Αμαρτία» για το Βουδισμό είναι η έλλειψη «φωτισμού» και η επιθυμία των εγκοσμίων.
6.      Ο Βουδισμός αποτέλεσε τα τελευταία χρόνια την «δεξαμενή» από όπου αντλεί τα πιστεύω της και τις δοξασίες της η «Νέα Εποχή». Οι περί Θεού, ανθρώπου, καλού και κακού, περί κόσμου κλπ νεοεποχίτικες δοξασίες της είναι ταυτόσημες με τις δοξασίες (και) του Βουδισμού.
7.      Ολόκληρο το θρησκευτικό σύστημα του Βουδισμού έχει απόλυτα αντιχριστιανικό χαρακτήρα. Στην αυθεντική του μορφή αρνείται την ύπαρξη προσωπικού Θεού. Στις διάφορες άλλες ομάδες οι «θεοί» τους είναι ταυτόσημοι με τους «θεούς» των άλλων παγανιστικών θρησκευμάτων. Αρνείται τον Ιησού Χριστό, τον Οποίο πολλοί βουδιστές, τον θεωρούν ως έναν από τους «φωτισμένους» (= βούδες) της ανθρωπότητας. Αρνείται τη θεότητά Του και φυσικά το απολυτρωτικό Του έργο. Αρνείται την ελευθερία του προσώπου, προσδένοντάς τον στις απρόσωπες «καρμικές» δυνάμεις και ως εκ τούτου κάθε έννοια προσωπικής αμαρτίας. Ως «σωτηρία» του ανθρώπου διδάσκει την δια των ιδίων δυνάμεών του απαλλαγή από την «επιθυμία», η οποία θεωρείται «αμαρτία» από το Βουδισμό. Βασικό δόγμα του Βουδισμού όπως και του Ινδουισμού είναι η μετεμψύχωση, που σημαίνει ακριβώς τη μεταφορά (μετάβαση) της ψυχής από ένα σώμα σε άλλο. Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια του οσίου Γέροντος Παϊσίου σχετικά με την μετεμψύχωση: «Η μετεμψύχωση βολεύει τους ανθρώπους, και ειδικά τους αθέους, τους απίστους. Είναι η μεγαλύτερη πονηριά του διαβόλου. Τους κρατά ο διάβολος στην ζωή της αμαρτίας, με τον λογισμό ότι η ψυχή έρχεται και ξανάρχεται σε αυτόν τον κόσμο».
8.      Καλλιεργεί στις ψυχές των πιστών του την απαισιοδοξία με τις περί εκμηδενίσεως τους, όταν «φτάσουν» στη Νιρβάνα. Από αυτές τις λίγες επισημάνσεις και με τη μελέτη ολοκλήρου του βουδιστικού συστήματος, αποδεικνύεται ο αντιχριστιανικός του χαρακτήρας.
          Κατόπιν αυτών παρακαλούμε τον πιστό λαό του Θεού να αποφεύγει το συγκεκριμένο βουδιστικό κέντρο, όπως και άλλα παρόμοια κέντρα είτε ανατολικών θρησκειών, είτε διδασκαλίας ανατολικής «φιλοσοφίας», εναλλακτικών «θεραπειών», σχολές πολεμικών τεχνών, κλπ, διότι ελλοχεύει πάντοτε ο κίνδυνος να παρασυρθεί στην πλάνη και εν τέλει να στερηθεί τη σωτηρία του. Ως Ορθόδοξοι δεν έχουμε ανάγκη από κάποια «νιρβάνα» για να απαλλαγούμε από τον ανθρώπινο πόνο, διότι απλούστατα ο πόνος και οι θλίψεις στη ζωή μας, μετασχηματίζονται με την Χάρη του Θεού μέσα στον χώρο της Εκκλησίας σε πηγή ευλογίας και χαράς σύμφωνα με τον λόγο του Παύλου «Νύν χαίρω εν τοις παθήμασί μου υπέρ υμών» (Κολ.1,24). Ούτε έχουμε ανάγκη από κάποιον άλλο «φωτισμό», διότι «Ελάβομεν Πνεύμα επουράνιον, εύρομεν πίστιν αληθή», αφ’ ότου ενστερνιστήκαμε το ανέσπερο φως του Χριστού μας. Ο δικός μας «Βούδας» δεν είναι κάποιος «φωτισμένος» άνθρωπος, αλλά ο ενανθρωπήσας Υιός και Λόγος του Θεού, ο Οποίος είναι ο Ίδιος «το φως το αληθινόν, ό φωτίζει πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον» (Ιωάν.1,9). Ο Ιησούς Χριστός μας δεν δίδαξε απλά την αλήθεια, αλλά είναι ο Ίδιος η αλήθεια, η ένσαρκη αλήθεια, γι’ αυτό και «η αλήθεια δια Ιησού Χριστού εγένετο» (Ιωάν.1,7), και «εκ του πληρώματος αυτού ημείς πάντες ελάβομεν» (Ιωάν.1,16), ώστε η νομιζόμενη κοσμική «σοφία» να έχει για μας δευτερεύουσα σημασία και να κρίνεται για την ορθότητά της με το ύψιστο κριτήριο της θείας εν Χριστώ αποκαλύψεως.   
Ο υπεύθυνος
Αρχ. π. Παύλος Δημητρακόπουλος
Ο γραμματέας

κ. Λάμπρος Σκόντζος Θεολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου