ΠANEΛΛHNIOΣ
ENΩΣIΣ ΘEOΛOΓΩN
Xαλκοκονδύλη
37 - 104 32 AΘHNA
Tηλ.
21052 24 180 FAX 21052 24 420
Αθήνα 8-2-2014
ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ
Στην
ετήσια κοινή Σύσκεψη της Ιεράς Συνόδου και των Καθηγητών των Θεολογικών Σχολών
προς τιμήν της ιεράς μνήμης του Μεγάλου και Ιερού Φωτίου που έγινε στο
Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος, στις 6 Φεβρουαρίου 2014, ετέθη, με
καίρια παρέμβαση του Μητροπολίτου Παροναξίας κ. Καλλινίκου, το ζήτημα του
μαθήματος των Θρησκευτικών, το οποίο ο Μητροπολίτης χαρακτήρισε «θέμα οξύ και
επείγον». Ακολούθησαν αρκετές τοποθετήσεις επί του θέματος που μας αναγκάζουν
να προβούμε στις ακόλουθες επισημάνσεις:
Η
ευθύνη της Διοικούσας Εκκλησίας
Ατυχώς
μέχρι σήμερα δεν υπάρχει οριστική απόφαση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της
Ελλάδος για το ζήτημα που ανέκυψε με την πιλοτική εφαρμογή του νέου
Προγράμματος Σπουδών για τα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου. Μεγάλος
αριθμός Ιεραρχών της Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, το Άγιον Όρος,
αξιόλογοι κληρικοί και μοναχοί, πανεπιστημιακοί καθηγητές και θεολόγοι των
σχολείων, άλλοι επιστήμονες καθώς και το ίδιο το πλήρωμα της Εκκλησίας, όταν
του δίνεται η ευκαιρία, έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στο νέο Πρόγραμμα
Σπουδών. Παρά το πλήθος αυτό των αντιδράσεων ο υπεύθυνος της επιτροπής
εκπόνησης του νέου Πιλοτικού Προγράμματος Σπουδών για το μάθημα των
Θρησκευτικών, θεολόγος κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου για μια ακόμη φορά κατά την
παρέμβασή του στην προειρημένη εκδήλωση αναφέρθηκε μόνο στις δύο θετικές υπέρ
του νέου Προγράμματος Σπουδών παρεμβάσεις (2) Ιεραρχών στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο
και αποσιώπησε πλήρως τόσο την κατατεθείσα στη Σύνοδο εισήγηση του Μητροπολίτου
Φιλίππων Προκοπίου εναντίον του νέου ΠΣ όσο και τις εκπεφρασμένες ποικιλοτρόπως
αντίθετες με το Πρόγραμμα απόψεις πλείστων άλλων Ιεραρχών.
Εάν ο Αρχιεπίσκοπος αληθώς ανησυχεί για το μάθημα, οφείλει, χωρίς άλλη αναβολή,
να θέσει το ζήτημα στην Ιεραρχία που συνέρχεται στα τέλη του τρέχοντος μηνός Φεβρουαρίου
ενώπιον όλων των Ιεραρχών. Και εάν υπάρχουν διαφορετικές επί του θέματος
απόψεις μεταξύ των Ιεραρχών ας ληφθεί απόφαση σύμφωνη με τη γνώμη των πλειόνων.
Η
ευθύνη των Θεολόγων
Για
το χαρακτήρα, τη δομή, το περιεχόμενο και την εφαρμογή σε πιλοτική μορφή του
νέου Προγράμματος Σπουδών την κύρια ευθύνη, ως εκ της θέσεώς τους φέρουν ο
θεολόγος, κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου, ως υπεύθυνος της επιτροπής εκπόνησης του
νέου Πιλοτικού Προγράμματος Σπουδών και οι συν αυτώ Θεολόγοι, μέλη της
Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων. Τόσο ο κ. Γιαγκάζογλου όσο και η συντριπτική
πλειονότητα των Εμπειρογνωμόνων, αλλά και λίγοι άλλοι Θεολόγοι που σήμερα
κόπτονται υπέρ του νέου Προγράμματος Σπουδών, είναι όλοι μέλη ενός νεοφανούς
συνδέσμου που ιδρύθηκε με συγκεκριμένη αποστολή. Και εξηγούμαστε.
Ως
γνωστόν από το 1951 ιδρύθηκε και λειτουργεί η Πανελλήνιος Ένωσις Θεολόγων, και
έχει στην ιστορία της να παρουσιάσει ένα πολύπλευρο και δύσκολο έργο. Το 2010,
η παραπάνω ομάδα θεολόγων επιχείρησε τη διάσπαση του θεολογικού κόσμου,
αποκόπηκε από την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων και ίδρυσε έναν θεολογικό
αντισύλλογο που τον ονόμασαν και αυτόν παραπλανητικά «Πανελλήνιο» με την
επωνυμία «Καιρός». Η όλη κίνηση, όπως σήμερα αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων,
στόχευε στη δημιουργία μιας υποστηρικτικής βάσης, προκειμένου να μπορέσει να
περάσει ένα νέο Πρόγραμμα ΕΣΠΑ με πολυθρησκειακή δομή για το μάθημα των
θρησκευτικών. Το υποστηρικτικό έργο στο πολυθρησκειακό Πρόγραμμα της κ.
Διαμαντοπούλου ονομάστηκε παραπλανητικά από τον αντισύλλογο αυτό «αναβάθμιση
της θρησκευτικής εκπαίδευσης!!». Ο αντισύλλογος αυτός χρησιμοποιεί κάθε τρόπο
και μέσο, προκειμένου να παραπλανήσει το θεολογικό και εκκλησιαστικό
κόσμο και να τον πείσει ότι η προτεινόμενη μέσω του νέου Προγράμματος Σπουδών
διδασκαλία των θρησκειών είναι ένα ορθόδοξο μάθημα που προάγει την ορθόδοξη
παράδοση και ζωή! Η αλήθεια όμως είναι πολύ διαφορετική. Δεν χρειάζεται πολύς
χρόνος για να επισκεφθεί κάθε συνάδελφος ή μη τον ιστότοπο του Ψηφιακού
Σχολείου για να διαβάσει το νέο αυτό Πρόγραμμα Σπουδών και
τον Οδηγό Εκπαιδευτικού.
Εκεί θα διαπιστώσει ιδίοις όμμασι:
α)
Το σκοπό, τη δομή και το περιεχόμενο του νέου Προγράμματος.
β)
Τη σκοπιμότητα του συγκεκριμένου «εργολαβικού» και υποστηρικτικού έργου
που προσφέρει ο αντισύλλογος «Καιρός» στο πολυθρησκειακό μάθημα.
γ)
Ότι η
«αναβάθμιση» του μαθήματος των θρησκευτικών», που εκ προοιμίου
επαγγέλλεται, δεν είναι αναβάθμιση, αλλά υποβάθμιση και εκθεμελίωση, με
ταυτόχρονη παραπλάνηση του θεολογικού και εκκλησιαστικού κόσμου.
Συνειδητοποιώντας τη θεολογική, παιδαγωγική και επιστημονική ευθύνη, την οποία
ως θεολόγοι – παιδαγωγοί έχουμε απέναντι στα παιδιά των Ελλήνων,
δηλώνουμε κατηγορηματικά προς κάθε κατεύθυνση, ότι είμαστε ριζικά αντίθετοι
στην εφαρμογή ενός τέτοιου Προγράμματος Σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών
καθώς και στις ενέργειες όλων όσων προσπαθούν επί τούτου να πείσουν…
παραπλανώντας!!
ΜΠΡΑΒΟ! ΜΠΡΑΒΟ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνώνω και ο υποφαινόμενος τα θερμά μου συγχαρητήρια με αυτά των υπολοίπων σχολιαστών για το πλήρως τεκμηριωμένο και γέμον έμπονης αγωνίας δελτίο τύπου της ΠΕΘ, του μόνου έγκυρου φορέα εκπροσωπήσεως των εν Ελλάδι θεολόγων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιπροσθέτως, μας χαροποιεί το γεγονός, ότι ένας εκ των σεμνοτέρων ιεραρχών της κατ Ελλάδα Εκκλησίας, ο μητροπολίτης Παροναξίας Καλλίνικος, χαρακτήρισε ως "οξύ και επείγον" το ζήτημα του μαθήματος των Θρησκευτικών, αποδεικνύοντας πανηγυρικά, κατ αυτόν τον τρόπο, ότι αφουγκράζεται την αγωνιώδη κραυγή των ορθοφρονούντων μελών της Εκκλησίας που αποκρούουν με αξιοσημείωτο σθένος την αναληφθείσα, υπό των γνωστών αποδομητών του Καιρού και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, επιχείρηση αλλοιώσεως του χαρακτήρα του προαναφερθέντος μαθήματος.
Οι λεγάμενοι, βέβαια, σαν να μη συμβαίνει τίποτε, συνεχίζουν απτόητοι να προπαγανδίζουν το εθνοκτόνο τους "έργο" όπως επί παραδείγματι σε πρόσφατη εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη κατά τη διάρκεια της οποίας ο γνωστός και μη εξαιρετέος δήμαρχος απηύθυνε θερμό χαιρετισμό επί τη βάσει των όσων διαλαμβάνουν τα σχετικά ρεπορτάζ.
Το λόγο έχει τώρα η "διοικούσα" Εκκλησία που ελπίζουμε ότι επιτέλους θα ανακαλέσει στην τάξη τους τολμητίες που απεργάζονται τη θρησκευτική, εθνική και πολιτιστική μας ομογενοποίηση.
Λ.Ν.
ΜΠΡΑΒΟ! ΜΠΡΑΒΟ! ΜΠΡΑΒΟ! ΜΠΡΑΒΟ!
ΑπάντησηΔιαγραφή