Ή προετοιμασία
Από
τις 15 του μηνός Νοεμβρίου άρχισε ώς γνωστόν ή νηστεία «του Σαρανταημέρου εις
τιμήν του γενηθησομένου Χρίστου γενομένη καί εις τήν των ήμετέρων άμαρτημάτων
έξάλειψιν», όπως γράφει ό άγιος Νικόδημος ό Αγιορείτης («Πηδάλιον», σελ. 93).
Για
τή νηστεία αύτή των Χριστουγέννων γράφει τά έξης καί ό άγιος Συμεών,
Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, πού έζησε τόν 15ο αιώνα καί άσχολήθηκε ιδιαιτέρως
μέ τα λειτουργικά θέματα: Ή νηστεία αύτή «εικονίζει (συμβολίζει, ύπενθυμίζει)
τήν νηστείαν του Μωϋσέως, όστις νηστεύσας τεσσαράκοντα ήμέρας καί νύκτας έλαβεν
εις πλάκας λιθίνας γεγραμ- μένους τούς λόγους του Θεού, ήμεΐς δέ νηστεύοντες
τεσσαράκοντα ήμέρας βλέπομεν καί λαμβάνομεν τόν ζώντα Λόγον (τόν Μονογενή Υίόν
καί Λόγον του Θεού) έκ της Παρθένου, όχι γεγραμμένον έν λίθοις, άλλά σε-
σαρκωμένον γεννηθέντα, και άξιούμεθα να κοινωνώμεν τήν θειοτέραν αύτοΰ Σάρκα»
(«Άπαντα», σελ. 369).
Δέν
παίρνουμε άψυχες πλάκες γραμμένες μέ τις δέκα έντολές, μέ τόν λόγο του Θεού
άπλώς, άλλά τόν ίδιο τόν Θεό Λόγο πού έλαβε σάρκα άπό τή Θεοτόκο για τή σωτηρία
μας. Και άν τότε χρειαζόταν νηστεία για μια προετοιμασία, πολύ περισσότερο
τώρα.
Για
τήν προετοιμασία αύτή του Μωϋσέως και του λαού μιλάει έντυπωσιακά ή Αγία
Γραφή στό δεύτερο Βιβλίο της, τήν «Έξοδο», όπου, όταν ήλθε ή ώρα νά δώσει ό
Θεός τις δέκα έντολές, παρήγγειλε στόν Μωϋσή νά προετοιμάσει κατάλληλα και όλο
τόν λαό. Του εΐπε νά τούς εξαγνίσει, νά πλύνουν τά ένδύμα- τά τους, νά μή έχουν
σχέσεις συζυγικές έπί τρεις ήμερες, νά εΐναι καθαροί άπό κάθε άποψη και νά
εΐναι «έτοιμοι», περιμένοντας εύλαβικά τήν έμφάνιση και παρουσία του Θεού στό
Σινά για τήν παράδοση του Νόμου Του. Ή δέ παρουσία του Θεού έγινε αισθητή μέ
φωτιά, μέ καπνούς και μέ δυνατές φωνές σάλπιγγας, πού προκαλούσαν τρόμο.
Κινδύνευε δέ μέ άμεση θανατική τιμωρία κάθε άπρόσεκτος, άνευλαβής και
άνέτοιμος'Εβραΐος (βλ.Έξόδ. ιθ').
Αύτά
τότε. Τώρα ό πολυέλεος και πανοικτίρμων Θεός, βλέποντας τή θλιβερή κατάπτωση
στήν όποία κατάντησε τό πλάσμα τών χειρών Του, έγινε και άνθρωπος για νά
ύψώσει τόν άνθρωπο και πάλι κοντά Του. "Εγινε 'Εκείνος, ό Νομοδότης, «ύπό
νόμον», συμμορφώθηκε πρός τόν Μωσαϊκό Νόμο, «ίνα τούς ύπό νόμον έξαγοράση,
ϊνα τήν υΐοθεσίαν άπολάβωμεν», όπως ά- κούμε στήν άποστολική περικοπή τών
Χριστουγέννων (Γαλ. δ' 5).
Βέβαια
ή Γέννηση τού Θεανθρώπου δέν έχει καμιά σχέση μέ τις τρομερές συνθήκες της
παρουσίας τότε τού Θεού στό Σινά, προκειμένου νά δώσει τόν Νόμο Του. Τώρα
γεννήθηκε άπλά, ταπεινά και άθόρυβα. Μέσα στήν ήρεμη νύχτα οι άγιοι άγγελοι
δοξολογώντας τόν Θεό άνεκοίνωσαν στούς άπλούς βοσκούς τό πιό μεγάλο γεγονός της
ιστορίας και τή μεγαλύτερη χαρά του κόσμου.
Γι'
αύτό και δέν ισχύουν πλέον οι τυπικές διατάξεις του Μωσαϊκού Νόμου, ή παράβαση
τών όποιων έπέσυρε θάνατο. Τώρα έπικρατεΐ καί κυριαρχεί τό έλεος του Θεού.
Τώρα προέχει ή σωτηρία του άπολωλότος προβάτου, τήν όποία εΐχε ώς άποστολή Του
στή γη ό Θεάνθρωπος Λυτρωτής καί τήν συνεχίζει στούς αιώνες τών αιώνων ή αγία
Εκκλησία Του. Νά σωθούμε δηλαδή οι άνθρωποι άπό τή σκλαβιά του Διαβόλου. Νά
γίνουμε καί πάλι παιδιά του Θεού άγαπημένα.
Αύτό
εΐναι τό βαθύτερο καί ούσια- στικό μήνυμα της μεγάλης έορτής τών Χριστουγέννων,
πρός τήν όποία μάς κατευθύνει καί για τήν όποία μάς προετοιμάζει ή νηστεία του
Σαρανταημέρου πού προηγείται.
'Άν
θέλουμε λοιπόν νά νιώσουμε τή μεγάλη διαφορά της νέας παρουσίας Του στή γη,
πρέπει νά κάνουμε πολύ βαθύτερη προετοιμασία άπό έκείνη πού έκαναν οι
έντρομοι Εβραίοι τότε. Προετοιμασία άγάπης καί εύγνωμοσύνης πρός τόν Λυτρωτή
μας. Μέ τή βαθιά μελέτη τών γεγονότων της Γεννήσεώς Του, μέ τήν καλή
έξομολόγησή μας, μέ τή θερμή προσευχή μας, μέ τή συνειδητή συμμετοχή μας στή
θεία Εύχαριστία καί μέ τή σταθερή μας άπόφαση νά ζούμε παντού καί πάντοτε όπως
παραγγέλλει ό Θεάνθρωπος Λυτρωτής μας.
Περιοδικό
“Ο ΣΩΤΗΡ"
Πολυ ωραια αναρτηση,ευχαριστω!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα δωσω και εγω κατι που αναδεικνυει την αρετη των ασκητων και αναχωρητων μοναχων κλπ,και ο λογος για τον μεγα αναχωρητη της ερημου τον αγιο Μακαριο τον Αιγυπτιο,που νικησε τον πειρασμο της γαστριμαργιας.
#####....
Ο μεγας αναχωρητης Μακαριος(4/αιω),δεχθηκε απο καποιον περαστικο ενα τσαμπι σταφυλια.Ο πειρασμος του υπαγορευε να το φαει και να δροσισθη.Αλλα ο αγιος ,το προσεφερε σε εναν αλλον αναχωρητη που ειχε τη σκητη του εκει κοντα...αλλα και εκεινος,κανοντας τις ιδιες σκεψεις με τον αγιο,το προσεφερε με τη σειρα του σε εναν αλλον αναχωρητη...Ετσι ,το τσαμπι εκεινο,εκανε το γυρο ολων των αναχωρητων,ωσπου στο τελος εφτασε παλι στα χερια του Μακαριου (!!!).Τοτε ο αββας Μακαριος αποφασισε να μην το φαει και θεωρωντα ςτο ως συμβολο αυταπαρνησης....ΤΟ ΦΥΛΑΞΕ ΓΙΑ ΕΝΘΥΜΙΟ.-
Αυτη ειναι η αξια της πιστεως βιουμενης εν Αγιω Πνευματι!!!.-