Ο
Πατριάρχης Αλεξανδρείας
Θεόδωρος και αντιπροσωπεία των Εκκλησιών Ελλάδος,
Κύπρου, του Πατριαρχείου Σερβίας της Ι. Μητροπόλεως Βελγίου κ.α έλαβαν
μέρος στην οικουμενιστική συνάντηση που διοργάνωσε η παπική Κοινότητα του
Αγίου Εγιδίου στη Ρώμη. Ανακοίνωση
του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας αναφέρει:
ΕΚΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΕΝΟΤΗΤΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
Το
απόγευμα της Δευτέρας 30ης Σεπτεμβρίου ε.έ., η ΑΘΜ, ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης
Αφρικής, κ.κ.Θεόδωρος Β΄, ανταποκρινόμενος σε πρόσκληση της Κοινότητος του
Αγίου Εγιδίου, έλαβε μέρος σε συζήτηση με θέμα Χριστιανική Αδελφότητα και
Ενότητα, η οποία έλαβε χώρα στην Basilica di Santa Maria in Trastevere στη
Ρώμη. Η εκδήλωση αυτή εντάσσεται στη συνάντηση που οργάνωσε η Κοινότητα του
Αγίου Εγιδίου στη Ρώμη υπό τον τίτλο Το Κουράγιο της Ελπίδας, την έναρξη των
εργασιών της οποίας πραγματοποίησε νωρίτερα την ίδια ημέρα ο Προκαθήμενος της
Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας κ.Φραγκίσκος Α΄.
Λαβών τον λόγο, ο Μακαριώτατος
επεσήμανε τα ακόλουθα:
«Ανιέρου
δε πόλεως και αθέου ... ουδείς εστι, ουδ’ έσται γεγονώς θεατής"
(Πλουτάρχου, Προς Κολώτην Επικούρειον 31). Στο λυκόφως της δεύτερης χιλιετίας
πολλοί ήταν εκείνοι που προέβλεπαν το τέλος της θρησκείας και την είσοδο της
ανθρωπότητας σε μια εποχή χωρίς θρησκεία. Ωστόσο, σήμερα στην χαραυγή της
τρίτης χιλιετίας, προς επίρρωση του αξιώματος του Πλουτάρχου και προς διάψευση
της προφητείας περί του τέλους της θρησκευτικής φάσης της ανθρωπότητας, η
θρησκεία προβάλλει εκ νέου ως σταθερά της ανθρωπίνης υπάρξεως.
Έναντι
του υπαρξιακού κένου, της απώλειας νοήματος ζωής, του χάους των πληροφοριών,
αλληλοαναιρουμένων ευδαιμονιστικών προτάσεων και ακραίων πειραματισμών του
ανθρώπου με τον εαυτό του, η θρησκεία εξακολουθεί να προσφέρει στον παντοπόρο
άπορο άνθρωπο του 21ου αιώνα υπαρξιακό προσανατολισμό, νόημα ζωής, ηθική
συνείδηση, πολιτισμική ταυτότητα, προοπτική αιώνιας σωτηρίας. Προσφέρει στον
άνθρωπο την δυνατότητα να κατανοήσει τον εαυτό του πλήρως μόνον ξεκινώντας από
τον Θεό ως Δημιουργό, Αρχή και Πηγή του κόσμου, τον Θεό όλων των εθνών και των
ανθρώπων, τον Θεό της Αγάπης, της Πρόνοιας και της Σωτηρίας "κατά τo
πλήθος των οικτιρμών" Του για όλα τα δημιουργήματά Του.
Θα
περιμέναμε η ενεστώσα παγκόσμια αναβίωση της θρησκείας να αποβεί παράγων
ειρηνοποιίας και ενισχύσεως του αγώνα για δικαιοσύνη και αξιοπρέπεια. Ωστόσο
παρατηρείται ότι ο θρησκευτικός αυτοπροσδιορισμός αποβαίνει συχνά παράγων
διχασμού και μισαλλοδοξίας, φανατισμού και βίας. Αυτό συμβαίνει όταν η
θρησκευτική συνείδηση χειραγωγείται, η θρησκευτική ιδιαιτερότητα παρεξηγείται,
ο θρησκευτικός ζηλωτισμός αρνείται την ελευθερία του άλλου στο όνομα του Θεού.
Η θρησκεία πολιορκείται και ενίοτε εκπορθείται από δυνάμεις μεσιανισμού,
ολοκληρωτισμού, σωβινισμού, φυλετισμού, ιδεολογικής αποκλειστικότητας,
φονταμενταλισμού.
Μπροστά
μας προβάλλει απειλητικό το φάσμα της συγκρούσεως των πολιτισμών, των οποίων
κεντρικό προσδιοριστικό χαρακτηριστικό είναι η θρησκεία. Μια τέτοια προοπτική
θα ήταν καταστροφική σήμερα που σε παγκόσμιο επίπεδο οι ανθρώπινες κοινωνίες
έχουν αποχαιρετήσει οριστικά την εποχή της κυρίαρχης πολιτισμικής ταυτότητας
και έχουν αποδεχθεί την πρόκληση όχι μόνο της συμβιώσεως αλλά και της
διαδράσεως ετερόκλητων πολιτιστικών ταυτοτήτων. Δεν υπάρχει σήμερα ανθρώπινη
κοινωνία που να μην περιλαμβάνει ανθρώπους διαφορετικών πολιτισμικών καταβολών,
με διαφορετικές απόψεις για τις σχέσεις μεταξύ Θεού και ανθρώπου, ατόμου και
ομάδας, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, ελευθερίας και αυθεντίας, ισότητας και
ιεραρχίας.
Μάλιστα
η θρησκεία διαφοροποιεί σήμερα την συμπεριφορά του ανθρώπου περισσότερο και από
την εθνική ταυτότητα. Αν περπατήσουμε απόψε στη Ρώμη είναι δυνατόν να
συναντήσουμε άτομα που δηλώνουν κατά το ήμισυ Ιταλοί και κατά το ήμισυ Άραβες.
Ωστόσο δεν θα συναντήσουμε άτομα που δηλώνουν κατά το ήμισυ Ρωμαιοκαθολικοί και
κατά το ήμισυ Μουσουλμάνοι.
Προκειμένου
λοιπόν η θρησκεία να μην αποβεί παράγων σχάσεως, αλλά σχέσεως μεταξύ των
ανθρώπων, ευρισκόμεθα ενώπιον ενός οικουμενικών διαστάσεων χρέους προσδοκίας:
να συμβάλλουμε ουσιαστικά και γόνιμα στον διάλογο μεταξύ των διαφορετικών
θρησκευτικών παραδόσεων. Αφετηρία ενός τέτοιου διαλόγου οφείλει να είναι η
προβολή των στοιχείων που ενώνουν τις θρησκείες, παρά εκείνων που τις χωρίζουν.
Αφετηρία ενός τέτοιου διαλόγου οφείλει να είναι η προβολή των κοινών αξιών των
διαφόρων θρησκειών, παρά των αντιλήψεων εκείνων περί θρησκευτικής ανωτερότητας
που υπονομεύουν την ανοχή στην διαφορετικότητα. Στόχος ενός τέτοιου διαλόγου
οφείλει να είναι η ανάδειξη της ενωτικής και ειρηνοποιητικής λειτουργίας των
θρησκειών. Στόχος ενός τέτοιου διαλόγου οφείλει να είναι η συναίνεση των
θρησκειών σε μια ελάχιστη κοινή ηθική, χωρίς νόθευση της πίστεως.
Βεβαίως
οι προθέσεις μας, όσο ειλικρινείς και αν είναι, δεν θα μετασχηματιστούν σε
πράξεις, αν εμείς οι ίδιοι, ως εκπρόσωποι της Ορθοδόξου, της Ρωμαιοκαθολικής
και της Προτεσταντικής εκκλησίας, δεν δώσουμε πρώτοι το παράδειγμα της ενότητας
μέσα από την διαφορετικότητα, ως προτύπωση της ανάγκης ειρηνικής συμβιώσεως των
πιστών των διαφόρων θρησκειών.
Η
παρουσία μας σήμερα εδώ πιστοποιεί την ανάγκη αμοιβαίου σεβασμού. Ο σεβασμός
αυτός δεν σημαίνει ούτε αποδοχή της δογματικής διδασκαλίας της μιας εκκλησίας
από την άλλη, ούτε επιβεβαίωση της διδασκαλίας αυτής ως αληθινής. Σημαίνει
δεκτικότητα του άλλου ως κτιστού και σχετικού όντος που καταβάλλει σκληρή
προσπάθεια να προσεγγίσει και να βιώσει την αλήθεια της εν Χριστώ ζωής. Σημαίνει
αποδοχή της δυνάμεως της Εκκλησίας ως σώματος Χριστού όχι να συσχηματίζεται με
τον κόσμο, αλλά να ανασχηματίζει τον κόσμο.
Γνωρίζω
πολύ καλά ότι κάποιοι φοβικά υποστηρίζουν πως ο διομολογιακός και
διαθρησκειακός διάλογος αποχρωματίζει την θρησκευτική ιδιαιτερότητα και ευνοεί
τον συγκρητισμό. Αδυνατούν όμως να αντιληφθούν ότι άνθρωπος και θρησκευτική
πίστη άρρηκτα συνυπάρχουν από την αρχή του κόσμου. Αδυνατούν να αντιληφθούν ότι
η θρησκευτική πίστη δεν διαγράφηκε ποτέ από την υπαρξιακή ταυτότητα ατόμων και
λαών όσο και αν προσπάθησαν πολλοί κατά καιρούς να το καταφέρουν. Αδυνατούν να
αντιληφθούν αυτό που καθημερινά διαπιστώνω ποιμαίνοντας την Αφρική, αυτό το
μωσαϊκό των λαών και των θρησκειών: ότι η πίστη στον Θεό αποτελεί την μοναδική
σταθερά σε έναν κόσμο που κλυδωνίζεται επικίνδυνα.
Το
πρόβλημα δεν είναι ο θρησκευτικός πλουραλισμός, αλλά η στάση μας απέναντι σε
αυτόν. Αν κυριαρχήσει ο φόβος μπροστά στην θρησκευτική διαφορετικότητα, τότε θα
οδηγηθούμε νομοτελειακά σε εγκλεισμό στην δική μας κοινότητα και σε ολισθηρές
απολυτοποιήσεις. Αν όμως ο θρησκευτικός πλουραλισμός ανθίσει στο έδαφος μιας
ευρύτερης αξιολογικής συναινέσεως μεταξύ των θρησκειών, τότε θα αποφευχθεί τόσο
η λήθη της αληθείας, όσο και ο φανατισμός της αληθείας.
Είναι
καιρός να μάθουμε τους πιστούς μας όχι μόνο να παραμένουν πιστοί στην παράδοσή
τους και να διατηρούν την ιδιοσυστατική τους ταυτότητα, αλλά επιπλέον να είναι
ανοικτοί στο διαφορετικό και να τρέφουν σεβασμό προς την θρησκεία του άλλου,
πρώτα από όλα επειδή οι ίδιοι έχουν θρησκεία. Είναι καιρός να μάθουμε τους
πιστούς μας ότι η απολυτοποίηση της ιδιαιτερότητας δεν συνιστά διάσωση της
αληθείας, αλλά φαλκίδευση της αληθείας και ολίσθηση προς την θρησκειογενή
νεύρωση της αποκλειστικότητας.
Αυτό
είναι το μήνυμα που σας μεταφέρω από τη Μέση Ανατολή, όπου εδώ και δύο
χιλιετίες, μεταξύ σφύρας και άκμονος, βιώνουμε την πίστη στον Θεό της Αγάπης ως
αναστάσιμη ελπίδα, νοηματοδότηση του πόνου, φιλανθρωπία και διακονία, αγώνα για
δικαιοσύνη και ειρήνη.
"Αφετηρία ενός τέτοιου διαλόγου οφείλει να είναι η προβολή των στοιχείων που ενώνουν τις θρησκείες, παρά εκείνων που τις χωρίζουν. Αφετηρία ενός τέτοιου διαλόγου οφείλει να είναι η προβολή των κοινών αξιών των διαφόρων θρησκειών, παρά των αντιλήψεων εκείνων περί θρησκευτικής ανωτερότητας που υπονομεύουν την ανοχή στην διαφορετικότητα".
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ νέα "θεότητα" του αιώνα μας, γνήσιο νεοταξικό παράγωγο και έκφανση του politically correct, είναι η "διαφορετικότητα", η "ετερότητα", η "συνύπαρξη", η "ανοιχτή κοινωνία", η "πολυπολιτισμικότητα" κ.τ.ό. που διατρέχει τη σκέψη και αποτυπώνεται στη γραφίδα ενίων εκκλησιαστικών αξιωματούχων. Ουδείς πλέον λόγος, εκφερόμενος από επίσημα ορθόδοξα εκκλησιαστικά χείλη, περί αιρέσεως και διαστροφής της αληθείας, περί αποδοκιμασίας των πλανών και επιστροφής, ΕΝ ΜΕΤΑΝΟΙΑ, στη μάνδρα της Ορθοδοξίας,των αιρετικών σχισματοαιρετικών προτεσταντικών και παπικών κοινοτήτων, περί των διαιρούντων και περί του δογματικού (και ηθικού) χάσματος που υφίσταται μεταξύ της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας και του μωσαικού των αιρέσεων, με "ψηφίδες" του οποίου συμποσιάζεται, κατά σαφή παράβαση των ιερών κανόνων και ερήμην του ποιμνίου του, ο πατριάρχης Αλεξανδρείας. Κι όμως! Η παράδοση είκοσι αιώνων παραθεωρείται προκλητικότατα απ τους σύγχρονους εκκλησιαστικούς αξιωματούχους, κάποιος απ τους οποίους, κεκοιμημένος πλέον, προέβαλλε τον ακόλουθο εξωφρενικό ισχυρισμό: "το ύφος της Πολεμικής και της Απολογητικής εις την εποχήν της Οικουμενικής Κινήσεως είναι καταδικασμένον εις αποτυχίαν sic". Eνώ οι ανούσιες αγαπολογίες και η φράγκικη ψευτοευγένεια, η μελιστάλακτη γλώσσα και οι ανεξάντλητες φιλοφρονήσεις, που κυριαρχούν στους σύγχρονους "διαλόγους"-συμπόσια μας...πρόκοψαν! Απ ό,τι φαίνεται, για κάποιους εκκλησιαστικούς ηγήτορες, σκοπό του διομολογιακού και διαθρησκειακού διαλόγου δεν αποτελεί η επιστροφή των αιρετικών στη μάνδρα της Ορθοδόξου Εκκλησίας διά της ειλικρινούς αποκηρύξεως των πλανών τους και αποπτύσεως του δηλητηρίου των πιστευμάτων τους αλλά η "ενότητα μέσα απ τη διαφορετικότητα", εν ετέροις λόγοις, ο διάλογος αποτελεί αυτοσκοπό και διεξάγεται ο διάλογος για το διάλογο.
(συνεχίζεται)
Τι δηλαδή, σε μια αενάως διαλεγόμενη παγκόσμια κοινωνία, εμείς οι Ορθόδοξοι θα περιχαρακωθούμε στο καβούκι μας "ναρκισσευόμενοι" που είμαστε Ορθόδοξοι(για να θυμηθούμε και τον "έτερο βραχίονα"); Άλλωστε, και προς επίρρωσιν του ως άνω ισχυρισμού, ο πατριάρχης Βαρθολομαίος δήλωσε ότι "Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία δέν ἐπιδιώκει νά πείση τούς ἄλλους περί συγκεκριμένης τινος ἀντιλήψεως τῆς ἀληθείας ἤ τῆς ἀποκαλύψεως, οὔτε ἐπιδιώκει νά τούς μεταστρέψει εἰς συγκεκριμένον τινά τρόπον σκέψεως», οπότε το "ιδανικό" μας επετεύχθη! Συναθροιστήκαμε, συμποσιαστήκαμε, διαλεχθήκαμε, επιβεβαιώσαμε τη δογματική μας διαφοροποίηση αλλά "συναντηθήκαμε" στην υιοθέτηση μιας "ελάχιστης κοινής ηθικής" και, το κυριότερο, επιβεβαιώσαμε και βιώσαμε τη "συνύπαρξη", το "διάλογο", το σεβασμό στη "διαφορετικότητα", την "πολυπολιτισμικότητα" και το θρησκευτικό "πλουραλισμό". Αφού κυριαρχεί ο τελευταίος, όλα καλά, όλα ανθηρά! Με τα δόγματα θα ασχολούμαστε τώρα; Αυτά θα "εγκλεισθούν εις το θησαυροφυλάκιον", (για να θυμηθούμε και το "μεγάλο" Αθηναγόρα) αφού έχει ήδη τεθεί σε κυκλοφορία το νόμισμα της "αγάπης"! Εάν τώρα, μια τέτοιου είδους πρακτική, παραθεωρεί την παράδοση είκοσι αιώνων και ασεβεί στη μνήμη των Προφητών, Αποστόλων, Αποστολικών Πατέρων, Απολογητών, μεγάλων Πατέρων και Διδασκάλων και λοιπών προμάχων της πατρώας πίστεως αλλά και καταφρονεί τη βούληση του πιστού λαού, ερήμην του οποίου και πραγματοποιείται,...μικρό το κακό! Εμάς, μας φθάνει, που "διαλεγόμενοι", επιβεβαιώνουμε την "ανοιχτή κοινωνία" και τη "συνύπαρξη"!
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.Γ.Κλασσική επιβεβαίωση του τρόπου με τον οποίο η παπική παρασυναγωγή εννοεί τη "συνύπαρξη" και τη "διαφορετικότητα" αποτελεί η ύπαρξη και δράση της διαβόητης Ουνίας! Φοβερός σεβασμός λοιπόν στο διάλογο απ την πλευρά των παπικών, που κατά τα άλλα διοργανώνουν συμπόσια με θέμα το...διάλογο!
Λ.Ν.
Έχει ξεσαλώσει ο Αλεξανδρείας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝτροπή μας που συμμετέχουμε με όλο αυτό το συνονθύλευμα των αιρετικών ως υποτελείς του Πάπα. Ντροπή μας που τον αναγνωρίζουμε ως επίσκοπο Ρώμης,ντροπή μας που προδώσαμε την πίστη μας στο όνομα μιας ψευδεπίγραφης αγάπης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ πατριαρχης αλεξανδριας απαιτει απο τους μη οικουμενιστας ορθοδοξους για να εχουμε ειρηνικη συμβιωση σχεσεων πρεπει να σεβομαστε τη διαφορετικοτητα του αλλου στην προσπαθεια που καταβαλει για να προσεγγισει την αληθεια της εν χριστω ζωη.Δηλαδη μπορει να φτασει ο αλλος στην εν ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ και μεσω των αλλων θρησκειων,αρα αδικα ελαβε ο ΥΙΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ σαρκα και μας απεκαλειψε τις αληθειες και το θελημα του ΘΕΟΥ και σταυρωθηκε για τη σωτηρια των ανθρωπων.Επισεις ειπε ο πατραρχης,οτι πρεπει να σεβομαστε τη θρησκεια των αλλων ,λες και οι αλλοι πιστευουν τον ιδιο ΘΕΟ με εμας ,σημφωνα με το Ευαγγελιο,τους Αποστολους και τους Πατερες.Ο αποστολος ΠΑΥΛΟΣ ειπε, οτι οι θεοι των εθνων ειναι ψευτικοι , ειναι δαιμονια .
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπισης ειπε ο πατριαρχης να μην εχουμε εμεις οι μη οικουμενισται ορθοδοξοι χριστιανοι αντιληψι περι θρησκευτικης ανωτεροτητος. Εμεις σεβασμιοτατε πατραρχα Αλεξανρειας πιστευουμε σε ολλες τις αληθειες που μας απεκαλειψε ο ΚΥΡΙΟΣ ΚΑΙ ΘΕΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ και οσα μας διδαξαν οι Αγιοι Αποστολοι και οι Αγιοι Πατερες και δεν εχουμε κομλεξ να ομολογουμε την πιστη μας απεναντι σε ολους ,οτι η Ορθοδοξια ειναι η μονη αληθινη Εκκλησια του ΧΡΙΣΤΟΥ και Ο ΤΡΙΑΔΙΚΟΣ ΘΕΟΣ ,ΟΠΩΣ ΤΟΝ ΑΠΕΚΑΛΕΙΨΕ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΚΑΙ ΘΕΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΞΑΝ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ειναι ο μονος αληθινος ΘΕΟΣ και δεν θα σεβαστουμε αλλες ετεροδοξες και αλλοδοξες θρησκειες ,αλλα θα φωναξουμε μαζι με το Χριστο ,στις σατανικες εισηγισεις του οικουμενισμου, το ΚΥΡΙΟΝ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΣΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΥΤΩ ΜΟΝΩ ΛΑΤΡΕΨΕΙΣ ,υπαγε οπισω μου σατανα .
Oι οικουμενισται που εχουν αισθημα κατωτεροτητος απεναντι των ετεροδοξων κι αλλοδοξων θρησκειων ας τις σεβαστουνε ,δεν χρειαζομαστε τους οικουμενιστας πατριαρχας για να μας κανουν το δασκαλο, στο τι θα πιστεψουμε και τι οχι ,εχουμε το ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ,ΤΟΥΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ για να μας διδαξουν .