Θεσσαλονίκη: Εκκλησία και Αριστερά συναντώνται στο ΑΠΘ
Υπάρχει περιθώριο διαλόγου και συνεργασίας
ανάμεσα στην Εκκλησία και την Αριστερά, παρά το γεγονός ότι οι σχέσεις τους
έχουν περάσει από "σαράντα κύματα", όπως προκύπτει από τις
τοποθετήσεις των δύο πλευρών στο επιστημονικό συνέδριο με θέμα "Εκκλησία
και Αριστερά", που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, με πρωτοβουλία του Τμήματος Θεολογικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου
και σε συνεργασία με την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας, στην αίθουσα τελετών της
Παλιάς Φιλοσοφικής Σχολής. Ο
Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος έστειλε συγχαρητήριο τηλεγράφημα, ενώ ο Αρχιεπίσκοπος
Ιερώνυμος, που είχε προσκληθεί, δεν παρέστη και τον εκπροσώπησε ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ανθιμος,
ο οποίος είπε ότι οι υποχρεώσεις κράτησαν τον Αρχιεπίσκοπο στην Αθήνα.
Από τις τοποθετήσεις στο συνέδριο φαίνεται
ότι η συγκυρία της οικονομικής κρίσης δίνει την ευκαιρία να συναντηθούν
πρωτοβουλίες της Εκκλησίας και της Αριστεράς, σε κοινωνικό επίπεδο, και
ταυτόχρονα να παραμείνουν οι δύο πλευρές στις διακηρυγμένες θέσεις τους.
"Σε αυτή τη δυσκολία είμαστε όλοι στον ίδιο δρόμο και πρέπει να είμαστε
ενωμένοι χωρίς διχασμούς", είπε ο μητροπολίτης
Θεσσαλονίκης Ανθιμος. Οι σχέσεις της Εκκλησίας με την Αριστερά είναι οι
πιστοί Χριστιανοί που υπάρχουν στην Αριστερά τόνισε και υπολογίζει ότι περίπου
το 95% του κόσμου της Αριστεράς ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Πρόσθεσε πως δεν
μπορεί να χαρακτηρίζονται "εχθροί" για την Εκκλησία όσοι έχουν
αριστερή συνείδηση και για τις αντιδράσεις που υπήρξαν από ιεράρχες και
δυνάμεις της Αριστεράς κατά του συνεδρίου είπε ότι δεν τον ταράζουν ούτε τον
εκνευρίζουν.
Το συνέδριο αυτό μπορεί να αποδειχθεί και
"ιστορικό βήμα", υπογράμμισε ο
γραμματέας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α-ΕΚΜ Δημήτρης Βίτσας, ο οποίος παρατήρησε πως έπρεπε
να είχε γίνει χρόνια πριν και αναγνώρισε ότι έχει ευθύνες και η Αριστερά γι
αυτή την καθυστέρηση. Τόνισε ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α -ΕΚΜ επιμένει στις θέσεις του σχετικά με
τον διαχωρισμό του Κράτους από την Εκκλησία και την αξιοποίηση της
εκκλησιαστικής περιουσίας και
σημείωσε: "Μια ζωντανή και δημοκρατική Εκκλησία μπορεί να είναι ικανό
στήριγμα και για την κοινωνική συνοχή και για την κοινωνική σταθερότητα. Νομίζω
ότι μπορούμε να συλλειτουργήσουμε ώστε να υπάρξουν οι αναγκαίες διαδικασίες
αλληλεγγύης, σε μια χώρα που βρίσκεται σε ανθρωπιστική κρίση. Και να συζητάμε,
πάντοτε τα μεγάλα επείγοντα θέματα, ακόμα κι αν έχουμε διαφορετικές
γνώμες".
Ο κ. Βίτσας είπε ότι είναι σε θετική
κατεύθυνση ορισμένες πρωτοβουλίες του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου και πρόσθεσε:
"Αλλωστε συζητάμε μαζί του (σ.σ. με τον Αρχιεπίσκοπο) και θεωρούμε ότι οι
πολιτικές δυνάμεις πρέπει να έχουν έναν ανοιχτό διάλογο με όλους τους φορείς.
Αρα υπάρχουν σημεία επαφής. Επαφής και στη δράση και στην πράξη και νομίζουμε
ότι εκτός από τη διοίκηση της Εκκλησίας υπάρχουν φωτεινά παραδείγματα του
κατώτατου και κατώτερου κλήρου που αυτή τη στιγμή, σε όλες τις μεγάλες πόλεις,
ορθώνουν το ανάστημα τους, όχι μόνο στη φιλανθρωπία, που και αυτή είναι
αναγκαία, αλλά και σε διαδικασίες αντίστασης, σε σχέση με τη βάρβαρη πολιτική
που ασκείται στη χώρα μας".
Οσον αφορά στις αντιδράσεις για το συνέδριο,
από μέρος της Εκκλησίας και της Αριστεράς τόνισε ότι πάντα υπάρχουν άνθρωποι
και θεσμοί οι οποίοι αντιδρούν, είτε από ιδεολογικές ή κρατικίστικες εμμονές ή
και από ίδια συμφέροντα, αλλά ο ίδιος νομίζει πως η μεγάλη πλειοψηφία της
κοινωνίας το βλέπει θετικά.
"Πολυκύμαντες" χαρακτήρισε τις
σχέσεις Εκκλησίας-Αριστεράς ο υφυπουργός
Παιδείας Θεόδωρος Παπαθεοδώρου και επισήμανε ότι παρά τις δογματικές
διαφορές του παρελθόντος συναντήθηκαν σε κορυφαίες στιγμές της χώρας..
Χαιρέτισε την πρωτοβουλία διεξαγωγής του συνεδρίου, καθώς, όπως είπε,
επιτυγχάνει να επανεξετάσει ζητήματα που αφορούν τον άνθρωπο και τον πολίτη
μέσα από το ρήγμα της κοινωνικής συνοχής. Ανέφερε ότι σήμερα ο διάλογος των δύο
πλευρών διαφαίνεται και από τις συναντήσεις και συνομιλίες της Αρχιεπισκοπής με
τον επικεφαλής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α-ΕΚΜ Αλέξη Τσίπρα και τον πρόεδρο της ΔΗΜ.ΑΡ Φώτη
Κουβέλη και τόνισε ότι υπάρχει κοινός
τόπος σε ζητήματα όπως η πίστη στον άνθρωπο και το λαό, η αντιμετώπιση της
ανισότητας και ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Είπε ακόμα ότι το
ζήτημα της μετανάστευσης είναι ένα πεδίο στο οποίο μπορεί να υπάρξει συνεργασία
Εκκλησίας και Αριστεράς.
"Στη δύσκολη αυτή περίοδο, το
φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας και η κοινωνική αλληλεγγύη που επαγγέλλεται η
Αριστερά θα πρέπει να συναντηθούν και να συνδράμουν με όποιον τρόπο μπορούν
στην ανακούφιση του βαριά δοκιμαζομένου λαού. Και ταυτόχρονα να στείλουν το
μήνυμα ότι θεσμοί που στο παρελθόν βρέθηκαν απέναντι συνεργάζονται για κοινό
σκοπό, την έξοδο από την κρίση", τόνισε ο πρύτανης του ΑΠΘ Γιάννης
Μυλόπουλος. Είπε ότι το συνέδριο είναι δείγμα της εξωστρέφειας του
Πανεπιστημίου και η Θεολογική είναι η Σχολή με τους περισσότερους αλλοδαπούς
φοιτητές μετά την Ιατρική.
Ο περιφερειάρχης
Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε ότι μέσα από το
συνέδριο θα τεθούν οι βάσεις για την προσέγγιση θεμάτων που πρέπει να
απαντηθούν ,όπως π.χ. τα θρησκευτικά σύμβολα στους δημόσιους χώρους, το
μεταναστευτικό, η εκκλησιαστική περιουσία και η μισθοδοσία του κλήρου.
Ο κοσμήτορας
της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, Μιχαήλ Τρίτος, υποστήριξε ότι οι δύο πλευρές
πρέπει να προχωρήσουν σε μία τίμια αυτοκριτική και να εγκαταλείψουν θέσεις που
μέχρι σήμερα οδηγούσαν σε προκαταλήψεις και αγκυλώσεις, επισημαίνοντας ότι η
ορθόδοξη ζωή αποτελεί χώρο ζύμωσης για την κοινωνία.
Αναφερόμενος σε όσους αμφισβήτησαν τις
προθέσεις του συνεδρίου και ανησύχησαν για την αλλοίωση της καθαρότητας των
ιδεών, ο πρόεδρος του τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, Χρυσόστομος Σταμούλης, είπε ότι η αδυναμία διαλόγου ισχυροποιεί τη
δαιμονοποίηση και τον δογματισμό και υποστήριξε την ανάγκη για αλλαγές και για
διάλογο ως απόδειξη της άπλετης ελευθερίας του Θεού.
Με ανακοίνωση του το Κίνημα "Χριστιανική
Δημοκρατία" θεωρεί "θετική κατ΄αρχήν" την πρωτοβουλία διεξαγωγής
του συνεδρίου και στελέχη της διαμαρτυρήθηκαν γιατί δεν εκλήθησαν.
Στο περιθώριο του συνεδρίου μέλη της
Συντονιστικής Ομάδας Αδιόριστων Θεολόγων μοίρασαν κείμενο με το αίτημα τους να
καλυφθούν τα 125 και πλέον κενά Θεολόγων στην εκπαίδευση, όπως έγινε και σε
άλλους κλάδους.
Αγγελιοφόρος, 22/1/2013
Δείτε σχετικά και:
-Οι απόψεις του
Τριαντάφυλλου Μηταφίδη για το μάθημα των Θρησκευτικών
Ο κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, Μιχαήλ Τρίτος, υποστήριξε ότι: "οι δύο πλευρές πρέπει να προχωρήσουν σε μία τίμια αυτοκριτική και να εγκαταλείψουν θέσεις που μέχρι σήμερα οδηγούσαν σε προκαταλήψεις και αγκυλώσεις, επισημαίνοντας ότι η ορθόδοξη ζωή αποτελεί χώρο ζύμωσης για την κοινωνία."
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναφερόμενος σε όσους αμφισβήτησαν τις προθέσεις του συνεδρίου και ανησύχησαν για την αλλοίωση της καθαρότητας των ιδεών, ο πρόεδρος του τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, Χρυσόστομος Σταμούλης, είπε ότι: "η αδυναμία διαλόγου ισχυροποιεί τη δαιμονοποίηση και τον δογματισμό και υποστήριξε την ανάγκη για αλλαγές και για διάλογο ως απόδειξη της άπλετης ελευθερίας του Θεού."
Όταν οι αφελείς μεγαλοθεολόγοι του Α.Π.Θ. ομιλούν δια αυτοκριτικήν της Ορθοδόξου Εκκλησίας τι εννοούν; Διατί η Ορθόδοξος Εκκλησία δεν έκανε δόγμα της ότι η ιδία είναι "όπιον του λαού"; Τι εννοούν αλήθεια όταν ισχυρίζονται ότι υφίσταται η ανάγκη δια αλλαγάς; Ότι δηλαδή ο Ιησούς Χριστός δεν ήτο Θεάνθρωπος αλλά ο πρώτος "κομμουνιστής"; Ποίο είναι το κοινόν πεδίον μεταξύ της θεοποιήσεως του υλισμού και της εν Θεώ φανερώσεως της Αγίας Τριάδος; Εάν επιθυμούν οι αριστερολάγνοι καθηγητάδες δύνανται να εγγραφούν ως πρωτοετή μέλη του Κ.Κ.Ε. προκειμένου να κατηχηθούν εις τα δόγματα του κομμουνισμού και εις το "ευαγγέλιον" του δηλαδή το "Κεφάλαιο" του Καρόλου Μαρξ, μια που η δογματική της Ορθοδόξου Εκκλησίας δεν τους συγκινεί πλέον. Να γνωρίζουν όμως ότι ο κομμουνισμός δεν εφαρμόζει το "κανονικόν" του "δίκαιον" όπως η εν Ελλάδι Ορθόδοξος Εκκλησία, αλλά εκεί η παραμικρή απόκλιση εκ του δόγματος αυτομάτως σημαίνει και κλοτσηδόν εκδίωξι και ουχί προαγωγή εις τα ανώτατα δώματα της εκπαιδεύσεως...
Ο κύριος κοσμήτωρ καλό θα ήταν να όρθωνε το ανάστημά του προκειμένου να μην πραγματοποιηθεί το ενταγμένο στη λογική του politically correct συνέδριο και να μην πλειοδοτεί σε δηλώσεις που εξυπηρετούν τη μετατροπή της θεολογίας σε θεραπαινίδα του νεοταξισμού. Δυστυχώς συμπαρατάχθηκε με τις θέσεις του γνωστού και μη εξαιρετέου κ.Σταμούλη. Ειλικρινά κρίμα για τον κ.Μιχάλη Τρίτο τον οποίο εκτιμούν πολλοί για το ελληνορθόδοξο φρόνημά του και τις κατά καιρούς εθνοκεντρικές του πρωτοβουλίες και περίμεναν διαφορετική στάση στο συγκεκριμένο ζήτημα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΛ.Ν.