Πρώτη ημέρα της
Πανορθοδόξου συνδιάσκεψης για θέματα αιρέσεων
Υπό την αιγίδα
του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, με την
φιλοξενία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Νικολάου, και με τη
συμμετοχή Εντεταλμένων εννέα Ορθοδόξων 'Εκκλησιών και εξήντα επτά Ιερών
Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος της Κρήτης και της Δωδεκανήσου, άρχισε
χθες, 31η Οκτωβρίου ε.ε., στο Εργατικό Κέντρο Λαμίας, τις εργασίες της η «ΚΓ΄
Πανορθόδοξος Συνδιάσκεψις Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών
Μητροπόλεων για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας», με θέμα: «Ορθοδοξία και
Πεντηκοστιανισμός», υπό την Προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου
Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου, Προέδρου της Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων.
Τον αγιασμό
τέλεσε ο Πρόεδρος της Συνδιασκέψεως Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος και
στη συνέχεια χαιρέτησε την Συνδιάσκεψη ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος
κ. Νικόλαος. Ακολούθως ανεγνώσθησαν τα μηνύματα των Προκαθημένων των Ορθοδόξων
Εκκλησιών και απηύθυναν μηνύματα ο αντιπεριφεριάρχης Στερεάς Ελλάδος κ. Θωμάς
Στάικος, ο Δήμαρχος Λαμιέων κ. Γεώργιος Κοτρωνιάς και η Βουλευτής κ. Τόνια
Αντωνίου.
Τέλος, κήρυξε
την έναρξη των εργασιών της Συνδιασκέψεως ο Σεβασμιώτατος Πρόεδρος της
Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος.
Στην
εναρκτήρια τελετή παρέστησαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες: Λεοντοπόλεως κ.
Διονύσιος, του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, Καρπενησίου κ. Νικόλαος,
Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Κύριλλος, Κυδωνίας και Αποκορώνου κ.
Δαμασκηνός, Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος, Θηβών και Λεβαδείας κ. Γεώργιος,
Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας και οι Θεοφιλέστατοι Επίσκοποι
Αβύδου κ. Κύριλλος και Ρεντίνης κ. Σεραφείμ.
Επίσης παρέστησαν ο Δήμαρχος Στυλίδος κ. Απόστολος Γκλέτσος, οι στρατιωτικές και αστυνομικές Αρχές της πόλεως και πολλοί Κληρικοί.
Επίσης παρέστησαν ο Δήμαρχος Στυλίδος κ. Απόστολος Γκλέτσος, οι στρατιωτικές και αστυνομικές Αρχές της πόλεως και πολλοί Κληρικοί.
Στο μήνυμά του
προς την Συνδιάσκεψη ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.
Ιερώνυμος, μεταξύ των άλλων, υπογράμμισε και τα εξής:«Η θεματολογία της
παρούσης Συνδιασκέψεως εστιάζεται εις την αξιολόγησιν, εξ επόψεως Ορθοδόξου,
της λεγομένης Πεντηκοστιανής κινήσεως. Πρόκειται, όπως ασφαλώς γνωρίζετε, περί
της πλέον διαδεδομένης αιρετικής κινήσεως εις ολόκληρον τον κόσμον, η οποία
προήλθεν ως προσπάθεια ανακαινίσεως εντός του προτεσταντικού χώρου, επί εδάφους
το οποίον είχεν προετοιμασθή ήδη εντός του Μεθοδισμού, αλλά και από
προτεσταντικά αφυπνιστικά κινήματα του 19ου αιώνος τα οποία είχαν προηγηθή.
Πρέπει να
υπογραμμισθή ότι η Πεντηκοστιανή κίνησις αποτελεί ίσως την κατ' εξοχήν
αιρετικήν εκείνην κίνησιν, όπου η ανυπαρξία εκκλησιαστικών, θεολογικών
κριτηρίων είχεν ως αποτέλεσμα, νόθαι πνευματικαί εμπειρίαι, να θεωρηθούν ως
χαρισματικαί καταστάσεις και ως δήθεν επανάληψις του γεγονότος της Πεντηκοστής
εις τα μέλη της.
Αναμφιβόλως,
είναι πολλαί αι δυνατότητες προσεγγίσεως και αξιολογήσεως του φαινομένου της
Πεντηκοστιανής κινήσεως, εξ επόψεως Ορθοδόξου, και η χάραξις εκ μέρους ημών των
κατευθυντηρίων ποιμαντικών αρχών. Κατά την αξιολόγησιν και της εν λόγω
αιρετικής κινήσεως, δεν πρέπει να παραλείπωμεν να τονίζωμεν το θεμελιώδες δια
την Ορθόδοξον Πίστιν μας, το οποίον η Ορθόδοξος Εκκλησία μας διαχρονικώς
υπογραμμίζει έναντι κάθε αιρετικής πλάνης: ότι, δηλαδή, η Πεντηκοστή είναι ένα
διαρκές βιούμενο γεγονός εντός του εκκλησιαστικού σώματος.
Κάθε διδαχή «ποικίλη και ξένη» (Εβρ. ιγ 9), η οποία χωρίζει η αυτονομεί το Πρόσωπον του Χριστού από το Μυστήριον της Εκκλησίας, ασχέτως με το πως αυτοπροσδιορίζεται αύτη, κατά την διδασκαλίαν των θεοφόρων Πατέρων της Εκκλησίας μας, είναι πλάνη, η οποία ουδεμίαν σχέσιν έχει με την αλήθειαν».
Ακολούθως ανεγνώσθη η εισήγηση του Σεβ. Μητροπολίτου Νικοπόλεως και Πρέβέζης κ. Μελετίου, με θέμα: «Τι είναι η Ορθόδοξη ομολογία». Στην εισήγηση τονίζεται ότι: «Την ένωση των ανθρώπων στην Εκκλησία αντιμάχεται και παρακωλύει το δαιμονικό τάγμα των σχισμάτων με τις “πύλες του άδη”, δηλαδή με τα στόματα των αιρετικών, που “λαλούντες διεστραμμένα”, οδηγούν τον λαό της Εκκλησίας σε “σχίσματα και αιρέσεις απωλείας“. Η μεγαλύτερη τραγικότητα των αιρέσεων είναι, ότι τα μέλη τους, ενώ έχουν εμπέσει στις πύλες του άδη, έχουν την εντύπωση, ότι με την ένταξη και προσκόλησή τους στην αίρεση πέρασαν θριαμβευτικά τις πύλες του παραδείσου και εξασφάλισαν τη σωτηρία τους!».
Κάθε διδαχή «ποικίλη και ξένη» (Εβρ. ιγ 9), η οποία χωρίζει η αυτονομεί το Πρόσωπον του Χριστού από το Μυστήριον της Εκκλησίας, ασχέτως με το πως αυτοπροσδιορίζεται αύτη, κατά την διδασκαλίαν των θεοφόρων Πατέρων της Εκκλησίας μας, είναι πλάνη, η οποία ουδεμίαν σχέσιν έχει με την αλήθειαν».
Ακολούθως ανεγνώσθη η εισήγηση του Σεβ. Μητροπολίτου Νικοπόλεως και Πρέβέζης κ. Μελετίου, με θέμα: «Τι είναι η Ορθόδοξη ομολογία». Στην εισήγηση τονίζεται ότι: «Την ένωση των ανθρώπων στην Εκκλησία αντιμάχεται και παρακωλύει το δαιμονικό τάγμα των σχισμάτων με τις “πύλες του άδη”, δηλαδή με τα στόματα των αιρετικών, που “λαλούντες διεστραμμένα”, οδηγούν τον λαό της Εκκλησίας σε “σχίσματα και αιρέσεις απωλείας“. Η μεγαλύτερη τραγικότητα των αιρέσεων είναι, ότι τα μέλη τους, ενώ έχουν εμπέσει στις πύλες του άδη, έχουν την εντύπωση, ότι με την ένταξη και προσκόλησή τους στην αίρεση πέρασαν θριαμβευτικά τις πύλες του παραδείσου και εξασφάλισαν τη σωτηρία τους!».
Δεύτερος
εισηγητής, ο Θεοφιλ. Επίσκοπος Αβύδου κ. Κύριλλος, Καθηγητής της Θεολογικής
Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ανέπτυξε το θέμα: «Ιστορία και διδασκαλία των
Πεντηκοστιανών. Γενική εισαγωγική θεώρηση». Ο εισηγητής έκανε μία αναλυτική και
διεξοδική αναφορά τόσο στην ιστορία όσο και στην διδασκαλία των Πεντηκοστιανών.
Ανέδειξε βασικές αρχές της διδασκαλίας των Πεντηκοστιανών κοινοτήτων με
ταυτόχρονη ανάδειξη περιστατικών και γεγονότων μέσα από την ζωή, την λατρεία
και την ιστορία των κινήσεων. Παραλλήλως επισήμανε την οριοθέτηση της Ορθόδοξης
πίστης σε αντιδιαστολη πάντα με τις Πεντηκοστιανές κινήσεις κατά την ιστορική
τους εξέλιξη. Οι εργασίες της Συνδιασκέψεως θα συνεχιστούν και σήμερα.
Εκ της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος
Ἀραγε θα μιλήσουν και για τον Οικουμενισμό που εμπεριέχει και τον Προτεσταντισμό και όλες τις αιρέσεις μαζί, αφού πρόκειται για παναίρεση κατά τον άγ. Ιουστίνο τον Πόποβιτς; Πολύ θα θέλαμε να δημοσιευθούν τα πρακτικά της συνδιάσκεψης αυτής για να δούμε πώς αντιμετωπίζουν οι ιεράρχες τις αιρέσεις αφού με αυτές συγχρωτίζονται στο ΠΣΕ!
ΑπάντησηΔιαγραφή