5 Οκτ 2010

Μάθημα επιλογής τα Θρησκευτικά στην Α΄ Λυκείου από το 2011


Δύο σημερινά (5/10/2010) άρθρα της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες το μάθημα των Θρησκευτικών στην Α΄ Λυκείου μετατρέπεται σε επιλεγόμενο ήδη από το επόμενο σχολικό έτος 2011-2012. Θα ακολουθήσει δε η σταδιακή μετατροπή του σε επιλεγόμενο (με χειρότερες μάλιστα προϋποθέσεις επιλογής) στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου κατἀ τα επόμενα σχολικά έτη.
Αναδημοσιεύουμε και τα δύο σχετικά άρθρα της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ
Εμφαση στα επιλογής
Μείωση των ωρών των υποχρεωτικών μαθημάτων (από 32 σε 24), νέα μαθήματα επιλογής και αύξηση των ωρών τους (από 2 σε 10) προβλέπει το σχέδιο προγράμματος για τη «νέα» Α΄ Λυκείου, που θα εφαρμοσθεί από την επόμενη σχολική χρονιά 2011-2012. Δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην αγγλική γλώσσα και τη γυμναστική, ενώ διατηρείται η διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας, της ιστορίας, των μαθηματικών, της φυσικής και της χημείας. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μαθήματα από τέσσερις θεματικές ομάδες: Αρχαιογνωσία, ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες, τέχνη και πολιτισμό, ξένες γλώσσες, ενώ προβλέπονται και δύο ώρες για δραστηριότητες των μαθητών σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα......
Στα υποχρεωτικά μαθήματα δεν περιλαμβάνονται οι αρχές οικονομίας, η τεχνολογία και ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός. Το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει σε πλήρη αναδιάρθρωση του Λυκείου, η οποία θα ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη τριετία με την αλλαγή στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ το 2013 - 2014.
Τα σχέδια του υπουργείου προκαλούν αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς κλάδους που διδάσκουν μαθήματα των θετικών επιστημών, πληροφορική, ιστορία και βιολογία. Ηδη, ανάλογες αντιδράσεις προκάλεσε η δημοσιοποίηση του σχεδίου για τη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου.

Νέο πρόγραμμα στην Α΄ Λυκείου από το 2011
Οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο
Σε πλήρη αναδιάρθρωση του λυκείου από την επόμενη χρονιά προχωράει το υπουργείο Παιδείας. Το πρόγραμμα της νέας Α΄ Λυκείου, το οποίο παρουσιάζει η «Κ», περιλαμβάνει 24 ώρες υποχρεωτικών μαθημάτων, 10 ώρες μαθημάτων επιλογής από τέσσερα θεματικά «καλάθια» και δύο κοινωνικών δραστηριοτήτων.
Ηδη, πάντως, το πρόγραμμα της Β΄ και Γ΄ Λυκείου, που παρουσίασε η «Κ» στο φύλλο του περασμένου Σαββάτου 2 Οκτωβρίου, άνοιξε τον διάλογο, προκαλώντας ταυτόχρονα εντονότατες αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς κλάδους που διδάσκουν μαθήματα των Θετικών Eπιστημών, Πληροφορική, Iστορία και Bιολογία. Ειδικότερα, το πρόγραμμα της Α΄ Λυκείου που θα εφαρμοσθεί από το σχολικό έτος 2011 - 2012 διαρθρώνεται ως εξής:
- Μεταξύ των υποχρεωτικών μαθημάτων (όπως παρουσιάζονται και στον πίνακα) δίνεται βάρος στα Aγγλικά και στη Γυμναστική (από τρεις ώρες). Ταυτόχρονα, διατηρείται η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, των Μαθηματικών, της Φυσικής και της Χημείας.
- Οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν μαθήματα από τέσσερις θεματικές ομάδες: Αρχαιογνωσία, Ανθρωπιστικές και Kοινωνικές Eπιστήμες, Τέχνη και Πολιτισμό, Ξένες Γλώσσες.
- Υπάρχουν και δύο ώρες για δραστηριότητες των μαθητών σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα.

Εκτός από την προσθήκη του δίωρου για κοινωνικά / περιβαλλοντικά θέματα, οι διαφορές στο σχέδιο της νέας Α΄ Λυκείου σε σχέση με τη δομή της σημερινής Α΄ Λυκείου είναι οι εξής:
- Οι ώρες των υποχρεωτικών μαθημάτων μειώνονται από 32 σε 24, ενώ αυξάνονται εκείνες των μαθημάτων επιλογής από 2 σε 10 και σε αυτά προστίθενται νέα μαθήματα (Αρχαίοι Ελληνες Φιλόσοφοι, Ιστορία της Tέχνης, Κοινωνιολογία κ. ά.).
- Στα υποχρεωτικά μαθήματα δεν περιλαμβάνονται οι Αρχές Οικονομίας, η Τεχνολογία και ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Τα δύο πρώτα γίνονται μαθήματα επιλογής.
Το σχέδιο αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις, κυρίως από κλάδους εκπαιδευτικών στα μαθήματα των οποίων υπάρχει μείωση ωρών.
Ηδη, ανάλογες αντιδράσεις προκάλεσε η δημοσιοποίηση του σχεδίου για τη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου. «Μας εξέπληξε που ο σχεδιασμός δεν έγινε σε συνεργασία με τις επιστημονικές ενώσεις των εκπαιδευτικών», πρόσθεσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Eνωσης Φιλολόγων κ. Αναστάσιος Στέφος.
Τρεις προτάσεις
«Το σχέδιο υποβαθμίζει τα μαθήματα των Θετικών Eπιστημών. Είμαστε σε συνεννόηση με την Ενωση Φυσικών. Ηδη επεξεργαζόμαστε τρεις προτάσεις για τη νέα δομή του λυκείου», ανέφερε χθες στην «Κ» το μέλος της Ενωσης Ελλήνων Χημικών κ. Φιλένια Σιδέρη. «Το νέο σχολείο υποβαθμίζει τις βιοεπιστήμες, σε μία εποχή που καθορίζεται από τις εξελίξεις των βιοεπιστημών (π. χ. εφαρμογές περιβάλλοντος, μεταλλαγμένα, DNA κ. ά.)», συμπλήρωσε στην «Κ» ο υπεύθυνος Παιδείας της Πανελλήνιας Ενωσης Βιοεπιστημόνων κ. Ανδρέας Ζοάνος.
«Η Πανελλήνια Eνωση Καθηγητών Πληροφορικής θεωρεί ότι το σχέδιο αυτό βρίσκεται έξω και πέρα από κάθε λογική και σε πλήρη δυσαρμονία με τη φιλοσοφία που επαγγέλλονται κινήσεις όπως η «ανοιχτή» ηλεκτρονική διακυβέρνηση ή οι δημόσιες διαβουλεύσεις στο Διαδίκτυο (opengov). Στην εποχή που όλοι ευαγγελίζονται τη μετάβαση από την Kοινωνία της Πληροφορίας - Γνώσης, κι ενώ επί μία δεκαετία και πλέον διδάσκεται η Πληροφορική στο Λύκειο, το υπουργείο επιλέγει την ολοκληρωτική κατάργηση της διδασκαλίας της», σχολίασε, μεταξύ άλλων, η Eνωση Kαθηγητών Πληροφορικής.

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου