Δύο γάμοι - ένα διαζύγιο η αναλογία το 2007 και συνεχώς αυξάνεται. Η αύξηση των διαζυγίων είναι μεγαλύτερη στις πόλεις της περιφέρειας.
Ποιες οι κύριες αιτίες
Συγκεκριμένα, όπως εξηγεί ο καθηγητής Γιώργος Πιπερόπουλος διδάκτωρ Κοινωνιολογίας Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Μακεδονίας: «Ολο το πλέγμα των διαπροσωπικών σχέσεων στη σύγχρονη Ελλάδα που χαρακτηρίζεται πλέον ως μια ειδικού τύπου αστικοβιομηχανική κοινωνία, οδηγεί από τη μια μεριά στη μείωση της σύναψης γάμου και από την άλλη σε δραματική αύξηση της διάλυσης, όχι μόνο γάμων με κάποιο χρονικό βάθος, αλλά πρόσφατα συναφθέντων».
Η ποσοστιαία αναλογία με βάση τα στοιχεία της Αρχιεπισκοπής, τα οποία αφορούν γάμους που έχουν τελεστεί σε εκκλησίες εντός των ορίων της, αποδεικνύει ότι η αντιστοιχία γάμων - διαζευκτηρίων είναι διαρκώς αυξανόμενη.
«Ενώ πριν από δύο δεκαετίες, δηλαδή το 1990 είχαμε 2.454 διαζύγια σε 8.002 γάμους, δηλαδή ποσοστό 32%, το 2007 διαπιστώνεται δραματική πτώση στον απόλυτο αριθμό γάμων, μόνο 4.622 τo 2007, ενώ η ποσοστιαία αναλογία με τα διαζύγια (2.071) αγγίζει το 50%», σημειώνει ο κ. Πιπερόπουλος.
Μάλιστα σχολιάζοντας το γεγονός ότι ο απόλυτος αριθμός των διαζυγίων στο κέντρο της Αθήνας παραμένει εν πολλοίς αμετάβλητος τα τελευταία χρόνια, σημειώνει «η απειλή της μοναξιάς στην καρδιά του λεκανοπεδίου υποχρεώνει πολλούς να κρατήσουν τον γάμο τους, ακόμη κι αν αυτός ουσιαστικά έχει τελειώσει».
Αύξηση των διαζυγίων παρατηρείται και στην περιφέρεια. Είναι χαρακτηριστικοί οι αριθμοί, στη μητρόπολη Φθιώτιδος όπου το 1975 εκδόθηκαν 63 διαζευκτήρια και τελέστηκαν 1.145 γάμοι, ενώ πέρυσι οι γάμοι ήταν 550 και τα διαζευκτήρια 112.
«Υπάρχει η αυξητική τάση πολλά διαζύγια να ξεκινούν αμέσως μετά τον πρώτο χρόνο συμβίωσης του νέου ζευγαριού» σημειώνει ο κ. Πιπερόπουλος εστιάζοντας όχι μόνο στα αριθμητικά στοιχεία, αλλά και στα «κοινωνικά χαρακτηριστικά των διαζυγίων».
«Αυτό συμβαίνει γιατί μέχρι και τις παραμονές του γάμου αγόρια και κορίτσια ζουν μέσα στον προστατευτικό κλοιό των αντίστοιχων οικογενειών όπου ο... κανακάρης δεν αναλαμβάνει ευθύνες και η μαμά της... πριγκηπέσας δεν επιμένει στη μοιρασιά του ρόλου της νοικοκυράς με την κόρη».
Μια ακόμη ενδιαφέρουσα παράμετρος, την οποία θίγει ο κ. Πιπερόπουλος, είναι οι περιπτώσεις διαζυγίων που ξεκινούν αμέσως μετά το καλοκαίρι, γεγονός όχι και τόσο τυχαίο.
«Οι σύγχρονες συνθήκες συμβίωσης των ζευγαριών, ιδίως όταν εργάζονται πολλές ώρες και οι δύο, δεν τους αφήνουν την πολυτέλεια να διαπιστώσουν ότι η σχέση τους είναι τελικά καλή μόνο στη σκέψη τους κι όχι στην καθημερινή τους πραγματικότητα», λέει ο κ. Πιπερόπουλος και εξηγεί: «Συμβαίνει λοιπόν συχνά στο δεκαπενθήμερο της υποχρεωτικής συμβίωσης των διακοπών το ζευγάρι να συνειδητοποιεί ξαφνικά ότι δεν έχει και πολλές σχέσεις, με αποτέλεσμα να επιστρέφουν στο αστικό τους κέντρο όχι μόνο με μαυρισμένα κορμιά αλλά και με τη μαυρίλα της συνειδητοποίησης ότι έχουν αργήσει να προχωρήσουν σε συναινετικό διαζύγιο».
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Το συμφέρον σκοτώνει τον έρωτα
Με θεολογική ματιά και κοινωνική θεώρηση αναφέρεται ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος στη μείωση των γάμων και την αύξηση των διαζυγίων.
«Η πρώτη αιτία για τον μεγάλο αριθμό διαζευκτηρίων είναι ότι πραγματοποιούνται γάμοι εκ συμφέροντος, δηλαδή οι άνθρωποι παντρεύονται είτε για να λύσουν κληρονομικά θέματα είτε γιατί υπάρχουν συμφεροντολογικές βλέψεις εμπορικού δικαίου, όπως η σύναψη ενός στεγαστικού δανείου».
Ο κ. Χρυσόστομος σημειώνει επίσης ότι υψηλά ποσοστά διαζυγίων παρουσιάζουν οι μεικτοί γάμοι, μεταξύ ανθρώπων διαφορετικών υπηκοοτήτων και εθνοτήτων, καθώς τα ζευγάρια κάποτε διαπιστώνουν ότι οι διαφορές μεταξύ τους είναι βαθιές.
Τη μείωση των θρησκευτικών γάμων ο μητροπολίτης Μεσσηνίας την αποδίδει κυρίως στην οικονομική ανασφάλεια αλλά και στο κοινωνικό περιβάλλον. «Τα κοινωνικά περιβάλλοντα λειτουργούν αρνητικά στο να δημιουργηθεί στον άνθρωπο η αίσθηση της οικογένειας» σημειώνει.
Αναφερόμενος στην ποιμαντική, ο κ. Χρυσόστομος υπογραμμίζει ότι «πρέπει να ξεκινάει από τον χρόνο του αρραβώνα με σεβασμό στην ελευθερία των μελλονύμφων και να συνεχίζει μετά τον γάμο εστιάζοντας στην κατανόηση της σχέσης μεταξύ των δυο νεόνυμφων σε σχέση όχι μόνο με αυτούς τους δύο, αλλά με το οικογενειακό περιβάλλον».
ΣΤΕΦΑΝΙ ΣΕ ΕΙΔΥΛΛΙΑΚΑ ΜΕΡΗ
Το ρομάντζο δεν έσωσε τον γάμο
Περισσότερο από το 40% των διαζευκτηρίων στη μητρόπολη Σύρου, Τήνου, Ανδρου, Κέας και Μήλου αφορά γάμους κατοίκων αστικών κέντρων που τελέστηκαν στις Κυκλάδες σε ειδυλλιακό σκηνικό.
Οπως σημειώνει ο π. Χριστόφορος από το τμήμα γάμων της Μητρόπολης, τα διαζύγια που αφορούν γάμους κατοίκων των νησιών είναι περίπου τα μισά από αυτά που εκδίδει η Μητρόπολη.
Τα υπόλοιπα είναι η λύση γάμων παλιών και νέων σε ρομαντικά ξωκλήσια των νησιών τα οποία διαποιμένει η Μητρόπολη Σύρου. Οι γάμοι αυτοί τελέστηκαν από ζευγάρια που δεν ήταν κάτοικοι των νησιών αλλά τα επέλεξαν για την όμορφη τοποθεσία τους.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΒΟΝΑΤΣΟΥ
Εφημερίδα «Έθνος» 12/09/2009
ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΣΑΣ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΙΕΖΕΚΙΗΛ κγ' 18 "... και απέστη η ψυχή μου απ΄αυτής,ον τρόπον απέστη από της αδελφής αυτής.19 και επλήθυνας την πορνείαν σου του αναμνήσαι ημέραν νεότητος,εν αις επόρνευσας εν Αιγύπτω,20 και επέθου επί τους Χαλδαίους,ων ως όνων αι σάρκες αυτών και αιδοία ίππων τα αιδοία αυτών.21 και επεσκέψω την ανομίαν της νεότητός σου, α εποίεις εν Αιγύπτω εν τω καταλύματί σου".
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι κάθεται και ψάχνει και αναλύει ο καθηγητής Γ.Πιπερόπουλος,ο μητροπολίτης Χρυσόστομος και ο π.Χρσιστοφόρος. Αν ανοίξει την τηλεόραση (σε πολλά σπίτια είναι μέρα νύχτα ανοικτή) αυτά που γράφει ο προφήτης Ιεζεκιήλ θα τα δει μπροστά στα μάτια του.Ο γάμος,η οικογένεια,είναι το τελευταίο πράγμα που μας απασχολεί.Δεν μας απασχολούν βέβαια ούτε αυτά που γράφει ο προφήτης.Υπάρχουν καλύτεροι εκπαιδευτές,λχ ο Ασκητής,που απλοποιούν τα πράγματα και μάλιστα, απ΄το Δημοτικό.Ο Φρόϋντ διδάσκει ότι όλα ξεκινούν από την αρχή της ηδονής και ο καθηγητής Πιπερόπουλος αυτό δεν μας το είπε.
Συμφωνώ απόλυτα με όλα όσα αναγράφονται...έχω όμως να θέσω ένα ερώτημα...
ΑπάντησηΔιαγραφήναι , έκανε κανείς το λάθος του, την επιπολαιότητα ή για τον Α ή Β λόγο δε πήγε καλά ο γάμος του ...επήλθε ένα διαζύγιο.
Πείτε μου σας παρακαλώ ...δεν έχει δικαίωμα σε μια δεύτερη ευκαιρία να κάνει την οικογένειά του ?
Γιατί πιστεύω ότι αντιμετωπίζετε με ιδιαίτερη αυστηρότητα.....
Συγγνώμη που απαντώ εγώ για λογαριασμό των ΑΚΤΙΝΩΝ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμβαίνει πάντως όλα -και όταν λέω όλα εννοώ όλα- να μιλούν για τη "δεύτερη ευκαιρία". Η πρώτη θα είναι συνήθως ένα γάμος με ένα αγριάνθρωπο γυναικά,βάναυσο,μέθυσο,
ναρκομανή,γκάνγκστερ και δεν ξέρω τι άλλο,και από την άλλη θα έχουμε μια δυστυχισμένη Πηνελόπη.Ή κάτι άλλο ενδεχομένως.Η αντιστροφή των ρόλων αυτονόητη.
Οι προσλαμβάνουσες που έχουμε για την "πρώτη ευκαιρία" είναι να προετοιμαζόμαστε για την δεύτερη. Πάντα εξιδανικευμένη και με αρκετό σινεμαδίστικο συναίσθημα. Κατόπιν τούτων και αυτών, το αποτέλεσμα "γάμος για τα πανηγύρια" (σε περιβάλλον ονειρικό) είναι αυτονόητο.
Και μια προσωπική άποψη,όπως ασφαλώς είναι και η παραπάνω.
Όποιος δεν μάθει από την "πρώτη ευκαιρία" αυτά που οφείλει να μάθει (και πολλά έπρεπε να τα γνωρίζει από πριν) όσες ευκαιρίες του δοθούν θα είναι άχρηστες. Δεν θα μάθει τίποτα.Μπορεί όμως να κάνω λάθος.
Βασιλική μάθε να μην δημοσιεύεις αισχρότητες στις σελίδα σου και μετα έλα να συζητήσουμε για τα υπόλοιπα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητή Βασιλική
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν και δεν είναι αρχή του ιστολογίου να επεμβαίνει στο διάλογο θα προσπαθήσω να δώσω σύντομα μια απάντηση.
Στον προβληματισμό σου για μια δεύτερη ευκαιρία δείχνω κατανόηση.
Νομίζω όμως ότι τα θέματα αυτά επιδέχονται εξατομικευμένη προσέγγιση.
Καλύτερα να τα συζητούν οι ενδιαφερόμενοι με τον πνευματικό τους για να έχουν και την ευλογία της εκκλησίας.
ΑΚΤΙΝΕΣ
Ο εκκοσμικευμένος επίσκοπος της Μεσσηνίας κ.Σάββατος που στα κανάλια ούτε λίγο ούτε πολύ δικαιολόγησε το σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης να μην μιλάει!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μόνη δυνατή κατα Θεόν αιτία λύσεως του γάμου είναι η μοιχεία. Καμμία άλλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά δυστυχως οι επίσκοποι που φέρουν ακέραια την ευθύνη, υπογράφουν λύσεις του γάμου και χωρίς λόγους που επιτρέπει η Εκκλησία την λύση του, όπως είναι η μοιχεία. Για μια τρίχα διαλύονται γάμοι σήμεροι και οι επίσκοποι φέρουν βαριές ευθύνες ενώπιον του Θεού για αυτή τους την σοβαρά αμαρτωλή πράξη.
Ένας επίσκοπος στάθηκε στο σημείο αυτό στο ύψος του επισκοπικού του αξιώματος: ο πρ.Φλωρίνης π.Αυγουστίνος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι είπε δεν υπογράφω διαζύγιο και ας χάσω τον (επισκοπικό) θρόνο μου! Διότι ο αντίχριστος νόμος υποχρεώνει τους επισκόπους να υπογράφουν λύση του Γάμου!
Και έφθασε στιγμή που θα δικαζόταν στο Ρουφ επειδή δεν υπέγραφε διαζύγια! Αλλά ο ευσεβής λαός του Θεού που δεν είχε αποχαυνωθεί αντέδρασε έντονα και ήλθαν πούλμαν γεμάτα πιστούς έξω απο το Δικαστήριο, και τελικά ανεβλήθει η δίκη και απηλλάγει την κατηγορίας!
Συμπέρασμα:Όποιος φοβάται τον Θεό ούτε αμαρτίες γεμίζει την ψυχή του και αιώνιο κρίμα αλλά πολλές φορές -όταν ο Θεός κρίνει- τον προστατεύει και σ' αυτή την ζωή!
Ένας πιστός
Μια διόρθωση επιτρέψτε μου να κάνω:
ΑπάντησηΔιαγραφήΈγραψα: "Διότι ο αντίχριστος νόμος υποχρεώνει τους επισκόπους να υπογράφουν λύση του Γάμου!"
Εννοείται ότι μιλάμε για τις περιπτώσεις που δεν συντρέχουν κατα την Ορθόδοξη Παράδοση λόγοι διαζυγίου (=μοιχείας ή τρέλλας πραγματικής του/της συζύγου). Σ' αυτές λοιπόν τις περιπτώσεις που θέλουν οι σύζυγοι να διαλύσουν τον γάμο ασήμαντες αιτίες και εγωισμούς, το κράτος υποχρεώνει τους επισκόπους να υπογράψουν διαζύγιο!
Και οι επίσκοποι απαθώς δέχονται και εφαρμόζουν τέτοιος καταφρονητικούς του λόγου του Θεού "ους ο Θεός συνέζευξεν άνθρωπος μη χωριζέτω", νόμους!
Και γι' αυτό έχει διαλυθεί η οικογένεια σήμερα!
Ένας πιστός