1 Ιουλ 2009

Η «αναβίωση» των « Ηραίων» και η θέση της Εκκλησίας, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιου


Από το περιοδικό «ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΙΣ»
της Ιεράς Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας, αριθμ. 158, Ιούνιος 2009


Εδώ και δύο χρόνια άρχισαν δειλά δειλά πολιτιστικές εκδηλώσεις με σκοπό την αναβίωση των αρχαίων «Ηραίων». Με αφορμή κάποιες φήμες καλοθελητών, ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ.κ. Εύσέβιος απέστειλε το ακόλουθο υπ' αρ. πρωτ. 248/12.5.2009 έγγραφο προς την κ. Αγγελική Παντελόγλου, πρόεδρο του Πνευμ. Κέντρου Δήμου Πυθαγορείου:
Κυρία Παντελόγλου,
Κατά πληροφορίες μου, διαχέεται στην περιοχή του Πυθαγορείου, από καλοθελητάς θέλω να πιστεύω, ότι «ο Σεβασμιώτατος συμφωνεί με τις εκδηλώσεις των Ηραίων του καλοκαιριού»!
Επιθυμώ μετά την συνάντησίν μας εις το Γραφείον μου, την οποίαν θεωρώ επωφελή και ειλικρινή, και δια την αποκατάστασιν της αληθείας και προς ενημέρωσιν πάντων περί της θέσεως της Ιεράς Μητροπόλεως μας, να επισημάνω τα εξής:
Κατ' αρχήν σας διαβεβαιώ, ότι όχι μόνον δεν είμαστε αντίθετοι εις τας διαφόρους πολιτιστικάς εκδηλώσεις, οι όποιες βοηθούν εις την τουριστικήν ανάπτυξιν του Νησιού μας, αλλά και τις προωθούμε παντοιοτρόπως συνεργαζόμενοι με την Νομαρχιακήν Αυτοδιοίκησιν, τους Δήμους και πολλούς τοπικούς Συλλόγους και άλλους φορείς.
Όμως ο από των αρχαιοτάτων χριστιανικών αιώνων εκχριστιανισμός της Σάμου υπό του αγίου ενδόξου Αποστόλου Ιωάννου του Θεολόγου και η δια μέσου των είκοσι και πλέον αιώνων χριστιανική ιστορία και εκκλησιαστική παράδοση του τόπου μας, όπως διανθίζεται με την παρουσία των πολλών ιερών Εκκλησιδίων και Ναών, των Ιερών Μονών και άλλων εκκλησιαστικών Μνημείων, ως και με το ιστορικό πέρασμα μεγάλων αγιασμένων μορφών, όπως οι Ασκητές του Κέρκη και οι Κολλυβάδες Πατέρες του 18ου αιώνα, επιβάλλουν να είμαστε πιο προσεκτικοί ως προς την πνευματική μας ζωή και την ψυχαγωγία μας.
Σεβόμεθα τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία της αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας μας. Δεν είμεθα όμως διατεθειμένοι να επιτρέπουμε στα ψυχοφθόρα κατάλοιπα του παρελθόντος τους να εισέρχονται στη ζωή μας και να διεκδικούν θέση στον πολύτιμο πνευματικό μας κόσμο, εκπορθώντας βίαια τους τρόπους της ψυχής, όπως τους εξευγένισε, τους ανύψωσε και τους χαρίτωσε η ορθόδοξη πίστη μας στον Κύριο Ιησού Χριστό και όπως επί δύο χιλιάδες χρόνια χαρακτηρίζουν τον υπερήφανο ακριτικό Λαό της Σάμου.
Λυπούμεθα διότι από το καλοκαίρι του 2007, δειλά δειλά άρχισαν οι πολιτιστικές εκδηλώσεις «ΗΡΑΙΑ» και το καλοκαίρι του 2008 ανυποψίαστοι ευρέθημεν ενώπιον της προσπάθειας αναβιώσεως και ανασυστάσεως της ειδωλολατρικής αυτής εορτής και μάλιστα με δρώμενα «μια καινούργια γιορτή, πού ζωντανεύει μια παλιά ανάμνηση, βωμός της θεάς, μεταφορά του πέπλου, ιέρειες, δρομείς, δάδες, αφή της φλόγας, χοροί αρχαίων μύθων, συγκρότημα "δαιμονία νύμφη" κ.α.»
Η ανάδειξη και η καθιέρωση της αναβίωσης των «ΗΡΑΙΩΝ» μας ευρίσκει αντιθέτους, καθώς αποτελεί αναβίωση τελετής της ειδωλολατρικής θρησκείας και αντίκειται στην πίστη και τη ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας.
Όλες αυτές οι τελετές με τις ιέρειες, με τις ψευδείς λιτανείες των ξόανων και των πέπλων τους, με τους βωμούς και τις θυσίες των ζώων, παραπέμπουν σε ειδωλολατρικό παγανισμό. Πάντα ταύτα απέρριψαν πρώτοι οι μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες σοφοί και φιλόσοφοι, καθώς εκείνοι ομιλούν για Ένα θεό, μεταξύ των οποίων και ο δικός μας Πυθαγόρας. Οι πνευματικοί ταγοί της Αρχαίας Ελλάδος απέρριψαν την παγανιστική πολυθεΐα.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας με τη σειρά της απεκάθηρε την Αρχαία Ελλάδα από τον παγανισμό και την προσέλαβε στο σώμα της, το Σώμα του Χριστού.
Εφθάσαμε δυστυχώς στο σημείο να αφαιρούμε από τον αρχαίο Ελληνισμό, ό,τι πνευματικώτερο και υψηλότερο διαθέτει και να προβάλουμε την χονδροειδή παγανιστική ειδωλολατρία του, πού δεν υπήρξε και παντού ομοιογενής; Μήπως τέτοιου είδους εκδηλώσεις προκαλούν τελικώς σύγχυση; Μήπως ανασύρονται τεχνιέντως μορφώματα του νεοπαγανισμού εξυπηρετώντας δολίους και υποχθονίους σκοπούς; Τί να υποθέσει ο αναγνώστης του διαφημιστικού φυλλαδίου, πού διαβάζει ότι: «σήμερα έχουμε απόλυτη ανάγκη στην εποχή της πνευματικής ξηρασίας να στραφούμε και πάλι στις πηγές, πού αναβλύζουν τη γνώση και το κάλλος»;
Αντιλαμβανόμεθα την αγαθή πρόθεση σας και την επαινετέα διάθεση σας να εργασθείτε δια την τουριστικήν ανάπτυξιν του Πυθαγορείου και της Σάμου γενικώτερον, αλλά είμεθα βέβαιοι, ότι με τέτοιους τρόπους, πού προβάλλουν την ειδωλολατρία, δεν προάγεται η ανάπτυξη, ούτε ο πολιτισμός, καθώς απουσιάζει η ιστορική συνέχεια, η ιστορική πραγματικότητα, ο ρεαλισμός της ψυχαγωγίας και το ελπιδοφόρο μήνυμα της ζωής, τα όποια απαραιτήτως πρέπει να συνοδεύουν κάθε εκδήλωση ιστορίας και πολιτισμού!
Κυρία Παντελόγλου,
Σας παρακαλώ, και δια της παρούσης σας προσκαλώ, να παραμείνουμε πιστοί στον αληθινό Θεό μας και εδραίοι στην πίστη και τη ζωή της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, προάγοντες την αληθινή πνευματικότητα και την ποιοτική αναβάθμιση του ακριτικού Σαμιακού Λαού, αποδεικνύοντες την αγάπη μας για την Σάμο.
Ας εργασθούμε για την ανάδειξη των πανηγυριών των χωριών μας, των εορτών του Αγίου Αποστόλου Παύλου στο Ηραίον και κυρίως για τους επετειακούς εορτασμούς της 6ης Αυγούστου, της τοπικής εθνικής μας εορτής, τιμώντες τους αγωνιστές του θαύματος της 6ης Αυγούστου 1824, οι όποιοι με ευγνωμοσύνη και ευχαριστία ανήγειραν τον περικαλλή ιερόν Ναόν της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Πυθαγορείου (1831-1833), προς δόξαν του Σωτήρος Χριστού με την συγκινητικήν αφιέρωσι «Χριστός Σάμον έσωσε τη 6η Αυγούστου 1824» κι αν θέλη ο θεός εφέτος θα έχουμε μαζί μας και την Α.Μ. τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμον, ο όποιος και θα λαμπρύνη τους εορτασμούς.
Ελπίζοντες εις την μεθ' ημών αγαστήν συνεργασίαν ευχόμεθα πλουσίαν την ευλογίαν του Αναστάντος Κυρίου εις την ζωήν και το έργον σας, επ' αγαθώ και ωφελεία του Σαμιακού Λαού.
Μετ' ευχών
Ο Μητροπολίτης
+ Ο Σάμου και Ικαρίας ΕΥΣΕΒΙΟΣ
Το έγγραφο κοινοποιήθηκε και στους αξιότιμους κ.κ. Νομάρχην Σάμου, Δήμαρχον Πυθαγορείου και κ. Σωτήριον Μαργιωρήν.
Πηγή: Ζωηφόρος
== ==== ==== ==== ==== ==== ===== ===== ===
ΣΧΟΛΙΟ ΑΚΤΙΝΩΝ
Όλα αυτά δεν είναι αθώα. Τα Ηραία, ήταν γιορτή «προς τιμήν της θεάς Ήρας, γιορτάζοντας την γέννησή της και το γάμο της με το Δία» και προς τιμήν της θεάς πραγματοποιούνταν αθλητικοί αγώνες, στους οποίους συμμετείχαν άνδρες και γυναίκες.
Μετά το πέρας των αγώνων, σχηματιζόταν πομπή της οποίας προηγούνταν εκατό βόδια, που προορίζονταν για θυσία και ακολουθούσαν επίλεκτοι έφηβοι, παρθένες και παντρεμμένες γυναίκες και οι ιέρειες της θεάς.
Όταν έφθαναν στο Ναό, οι άντρες κατέθεταν τα όπλα τους και οι ιέρειες στόλιζαν το ξόανο της θεάς με πέπλο και κοσμήματα νύφης και μετά προσέφεραν θυσίες.
Αυτές τις παγανιστικές τελετές θέλησαν να αναβιώσουν οι υπεύθυνοι του Φεστιβάλ;
Όλα τα δρώμενα όπως «βωμός της θεάς, μεταφορά του πέπλου, ιέρειες, δρομείς, δάδες, αφή της φλόγας, χοροί αρχαίων μύθων, συγκρότημα "δαιμονία νύμφη" κ.α.» είναι μια προσπάθεια αναβίωσης των «ΗΡΑΙΩΝ» και αποτελούν αναβίωση τελετής της ειδωλολατρικής θρησκείας και αντίκειται στην πίστη και τη ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας.
Και ενώ πολεμούνται τα ορθόδοξα θρησκευτικά στα σχολεία, μέσω διαφόρων προγραμμάτων προβάλεται ένας χονδροειδής παγανισμός .
ΔΕΙΤΕ ΔΥΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ.
ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΗΡΑΙΩΝ
Μια προσπάθεια αναπαράστασης των πανάρχαιων Ηραίων και ανασύστασης του πολύπλευρου τελετουργικού τους (σε μορφή δρώμενου με ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο στίχο) με στόχο την ανάδειξη και την καθιέρωση της αναβίωσής τους.
Όλα τα δρώμενα και οι κατασκευές που παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα έχουν υλοποιηθεί αποκλειστικά από μαθητές του Γυμνασίου Κρεστένων στο εργαστήριο «Τεχνολογίας» του σχολείου.
http://users.ilei.sch.gr/kkotsanas/irea/
Γυμνάσιο Αρχαίας Ολυμπίας
http://gym-olymp.ilei.sch.gr/gr/oledu.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου