20 Μαΐ 2009

Ψάχνουν τη... λύτρωση μέσω του Ιντερνετ


Από σύγχρονη τεχνολογική ευλογία, οδεύει αργά και σταθερά σε εφιάλτη της ψηφιακής εποχής.
Το ελληνικό Ιντερνετ «απέκτησε» το πρώτο φόρουμ όπου προετοιμαζόταν ομαδική αυτοκτονία νέων, την ώρα που όλες οι έρευνες δείχνουν ότι αυξάνεται στα όρια του εθισμού η πολύωρη ενασχόληση των Ελλήνων μαθητών με το Διαδίκτυο.
Ταυτόχρονα έχει σημάνει πανευρωπαϊκό «καμπανάκι» για το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι νέοι Ευρωπαίοι αναζητούν ναρκωτικά στο Ιντερνετ, απ όπου διοχετεύονται πλέον όλα τα νέα χημικά σκευάσματα.
Εικοσιπεντάχρονος, χωρίς δουλειά, από επαρχιακή πόλη κοντά στην Αττική. Σε σύντομο χρόνο έχασε αρχικά σε τροχαίο έναν πολύ καλό φίλο του και ακολούθως ένα πολύ στενό συγγενικό του πρόσωπο.
Τα δύο τραγικά περιστατικά έγιναν «διαβατήριο» για να περάσει στην κατάθλιψη και... το Facebook απέκτησε το πρώτο «ελληνικό» φόρουμ προετοιμασίας ομαδικής αυτοκτονίας.

Συναγερμός
Η ανακάλυψη πριν από δέκα ημέρες του συγκεκριμένου γκρουπ στο Facebook από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος σήμανε συναγερμό.
Με τίτλο «για όσους βαρέθηκαν τη ζωή τους και θέλουν κάτι διαφορετικό» ο 25χρονος είχε δημιουργήσει πριν από περίπου πέντε μήνες το γκρουπ, παροτρύνοντας απελπισμένους χρήστες της ιστοσελίδας να σχεδιάσουν μια ομαδική αυτοκτονία.
Όταν η Δίωξη κατάφερε να εντοπίσει τον 25χρονο, ομάδα ψυχολόγων της ΜΚΟ «Αλληλεγγύη» ανέλαβε να προσφέρει τις υπηρεσίες της, στηρίζοντας τον 25χρονο και την οικογένειά του.
Παιδί λιγότερο κοινωνικό από τα άλλα, περίεργο και απομονωμένο χαρακτηρίζει η ψυχολόγος που παρακολουθεί τον 25χρονο εδώ και δέκα ημέρες.
«Ενα αυτοκινητιστικό δυστύχημα πολύ καλού του φίλου αλλά και η απώλεια στενού συγγενικού προσώπου μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα φαίνεται πως τον επιβάρυναν», λέει η κ. Νάντια Τσιλιάκου, ψυχολόγος, με ειδίκευση στη δικαστική ψυχολογία. «Ο νεαρός έπεσε σε κατάθλιψη, απέκλεισε τους φίλους του και κλείστηκε στον εαυτό του. Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου και μάλιστα ξαφνική διογκώνει μια ήδη ξεχωριστή περίπτωση, όπως η συγκεκριμένη».
Οπως είπε ο ίδιος ο 25χρονος στην ψυχολόγο, το γκρουπ το δημιούργησε επειδή ήθελε να πειραματιστεί και να δει τις αντιδράσεις των άλλων. Αν θα υπάρξει ενδιαφέρον, τι τρόπους αυτοκτονίας θα πρότειναν κ.λπ.
«Για να φτάσει κάποιος σε αυτό το σημείο σημαίνει ότι αποζητά μια αλλαγή. Αλλά και επιδιώκει να τραβήξει την προσοχή των άλλων, φωνάζει «είμαι εδώ, ασχοληθείτε μαζί μου», μας λέει η κ. Τσιλιάκου.
Κάποια από τα 64 μέλη που είχαν ενταχθεί στο γκρουπ ανέφεραν σε σχόλιά τους πως «αποκλείεται να εννοείς αυτά που λες» και «δεν πιστεύω πως θα το κάνεις». Χαρακτηριστικό όμως είναι και το σχόλιο ενός άλλου χρήστη που έγραφε: «Βρείτε μου ένα τρόπο να πεθάνουμε στον ύπνο μας χωρίς να καταλάβουμε τίποτα».
Οι γονείς του νεαρού δήλωσαν άγνοια για τα όσα συνέβαιναν όλους αυτούς τους μήνες στο ίδιο τους το σπίτι. «Αυτά δεν τα βλέπουν οι γονείς. Συνήθως δεν ασχολούνται, τουλάχιστον μέχρι να συμβούν. Οι συγκεκριμένοι είπαν χαρακτηριστικά, όπως συνήθως λένε, «πού να πάει το μυαλό μου ότι συμβαίνει κάτι τέτοιο», λέει η ψυχολόχος.
Για το αν η δημιουργία αυτού του γκρουπ σήμαινε πράγματι διάθεση για αυτοκτονία, η κ. Τσιλιάκου είναι σαφής: «Απόπειρα αυτοκτονίας σημαίνει αυτοκτονία. Μιλάμε για σκέψεις. Ποτέ δεν θα μάθουμε τι θα συνέβαινε αν δεν είχε εντοπιστεί έγκαιρα αυτό το γκρουπ. Η παρέμβασή μας τώρα βοηθάει να αλλάξουν τα πράγματα. Ενα τέτοιο γεγονός σίγουρα έχει και τη θετική του πλευρά. Κινητοποιεί τους πάντες. Γονείς, συγγενείς, φίλους. Ηδη, η οικογένεια του παιδιού ψάχνει να του βρει μια δουλειά, ελπίζοντας πως έτσι θα το βοηθήσουν να ορθοποδήσει, κυρίως ψυχολογικά».

3 υποψήφιοι αυτόχειρες
Απολυμένος και μοναχικός Ενας 30χρονος, με υψηλό κοινωνικό και μορφωτικό επίπεδο, απολύθηκε από την επιχείρηση στην οποία εργαζόταν και ήταν άνεργος για μεγάλο διάστημα. Τότε, απομονώθηκε από την κοινωνική ζωή, τις παρέες του και είχε μοναδική διέξοδο επικοινωνίας το Διαδίκτυο.

«Ερωτευμένη» φοιτήτρια
Φοιτήτρια διατηρούσε διαδικτυακή ερωτική σχέση για ένα χρόνο, έχοντας παρατήσει τις σπουδές της και την κοινωνική της ζωή και ανέφερε χαρακτηριστικά: «Μόνο αυτός με καταλαβαίνει, δεν με ενδιαφέρει τίποτε άλλο παρά να μιλάω μαζί του στο Διαδίκτυο. Ετσι είμαι ευτυχισμένη, αν το χάσω αυτό θα αυτοκτονήσω».

Άνεργος και εξαρτημένος
Ενας 25χρονος, απόφοιτος του Πανεπιστημίου ήταν άνεργος για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ετσι έριξε όλο του το βάρος στο Διαδίκτυο, με μοναδικό του ενδιαφέρον αυτό. Φράσεις όπως «θέλω να πεθάνω, δεν έχει νόημα η ζωή ανέβηκαν σε διάφορες ιστοσελίδες.

Ευρωβαρόμετρο
1 στους 3 νέους ψάχνει για ναρκωτικά στον κυβερνοχώρο
Ενα νέο ναρκωτικό, χημικό παρασκεύασμα, κάνει θραύση τους τελευταίους μήνες στην Ευρώπη, πωλείται ελεύθερα μέσα από συγκεκριμένα sites του Ιντερνετ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραδέχεται την αδυναμία της να ελέγξει τις σχετικές ιστοσελίδες. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, το 34% των νέων της Ευρώπης που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο το κάνουν για να βρουν πληροφορίες για ναρκωτικά.
Τον τελευταίο καιρό, τα παράνομα «φαρμακεία», που καθημερινά κατακλύζουν το Διαδίκτυο πουλώντας παυσίπονα και διεγερτικά χάπια, έχουν επιδοθεί στην εμπορία ενός νέου συνθετικού και πολύ επικίνδυνου ναρκωτικού, του Gbl (γαμμα-βουτυρoλακτόνη), που χρησιμοποιείται ως βιομηχανικό διαλυτικό για την παραγωγή πλαστικού και εντομοκτόνων. Παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει για την απαγόρευση της ελεύθερης πώλησής του, το χημικό ναρκωτικό έχει αρχίσει να διαδίδεται κάνοντας θραύση στη νεολαία χωρών της Ευρώπης.
Το CBL θεωρείται συστατικό του GHB (γ-υδροξυβουτυρικό οξύ), το οποίο είναι ελεγχόμενο συνθετικό ναρκωτικό σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Σύμφωνα με ειδική μελέτη, που πραγματοποιήθηκε το 2008 από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Παρακολούθησης Ναρκωτικών και Τοξικομανίας (ΕΚΠΝΤ) σχετικά με αυτές τις ουσίες, υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για τα αποτελέσματά τους, ιδιαίτερα όσον αφορά την υπερβολική δόση.
Με τη διάδοση της εύκολης (και νόμιμης) χρήσης τους μέσω Διαδικτύου υπάρχει σοβαρός κίνδυνος η κατάσταση να ξεφύγει από τον έλεγχο, εκθέτοντας τους νέους που τις χρησιμοποιούν σε ανεπανόρθωτη βλάβη. Πολλώ δε μάλλον που, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, ένας στους 3 νέους της Ευρώπης χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για να βρει πληροφορίες για ναρκωτικά...
Το θέμα ανέδειξε ο ευρωβουλευτής Μανώλης Μαυρομμάτης μέσα από ερώτηση που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με θέμα «Η ελεύθερη online πώληση νέου χημικού ναρκωτικού (Gbl)». «Γνωρίζει η Επιτροπή ότι οι συνέπειες από την κατανάλωση ελάχιστης ποσότητας μπορεί να είναι θανατηφόρες για τους νέους; Σκοπεύει να αναλάβει δράση ώστε να περιοριστούν και σταδιακά να εξαλειφθούν οι ιστοσελίδες που πωλούν το Gbl και άλλα παρεμφερή ναρκωτικά στο Διαδίκτυο;», τονίζει ο ευρωβουλευτής στην ερώτησή του.
«Η Επιτροπή γνωρίζει τις ανησυχίες που εκφράζονται για κατάχρηση του GΒL», απάντησε ο αρμόδιος επίτροπος Μπαρό και συνεχίζει:. «Από κοινού δε με τα κράτη-μέλη, έχει αναπτύξει πολιτική καταπολέμησης του εγκλήματος στον κυβερνοχώρο».

Σερφάρουν επι 6ωρο κάθε μέρα
«Κολλημένοι» στο Διαδίκτυο οι έφηβοι
Από επιστημονικό εργαλείο, το Ιντερνετ... τείνει να γίνει «κοινωνική παθογένεια», αφού οι έφηβοι είναι κολλημένοι καθημερινά στα κομπιούτερ περισσότερο από 6 ώρες! Ολα τα μαθητικά απογεύματα, με κορύφωση από τις 7 το βράδυ μέχρι και τις 9, αναλώνονται σε διαδικτυακά ταξίδια.
Και δεν θα ήταν μεμπτό εάν το Ιντερνετ δεν έκρυβε κινδύνους για τα παιδιά, που ενώ γνωρίζουν τις συνέπειες της κακής του χρήσης, εντούτοις δεν το απαρνούνται.
Η «αχίλλειος πτέρνα των μαθητών» βρίσκεται στο ότι το Ιντερνετ μοιάζει να είναι για τους μαθητές ένα ελεύθερο βήμα που προσφέρεται για να πουν τη γνώμη τους, αγνοώντας τους κινδύνους που ελλοχεύουν.
Σε αυτά τα συμπεράσματα κατέληξε έρευνα του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων, που διενεργήθηκε σε 1.000 μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας, από τους Γιάννη Κατερέλο, αν. καθηγητή Παντείου Πανεπιστημίου, και Πολυδεύκη Παπαδόπουλο, κοινωνιολόγο, με τη συνεργασία του υπουργείου Παιδείας.
Στο σύνολο των μαθητών, οι 4 στους 10 δηλώνουν ότι έχουν δική τους πρόσβαση στο Ιντερνετ, ενώ το 23% λέει ότι έχει πρόσβαση μέσω του σχολείου.
Οι μαθητές απασχολούνται περίπου 5,5 ώρες αδιάκοπα μπροστά στον υπολογιστή και πάνω από 3,5 ώρες όταν ο υπολογιστής είναι on line. Αυτές οι ώρες είναι κυρίως απογευματινές και πιο συγκεκριμένα από τις 4 μέχρις τις 11 το βράδυ, με κορύφωση από 7 μ.μ. μέχρι 9 μ.μ. Για το πόσο ασφαλείς είναι στο Διαδίκτυο, ο ένας στους 4 (27%) θεωρεί ότι δεν έχει καθόλου γνώση των κινδύνων. Το 21,89% δηλώνει ότι έχει άριστη γνώση, ενώ όλοι μαζί από «μέτρια γνώση» και πάνω φτάνουν περίπου το 47%.
Το Ιντερνέτ θεωρείται το πιο δημοφιλές μέσο, μετά την αδιαμφισβήτητη πρωτιά της τηλεόρασης. Και αυτό γιατί όπως απαντούν τα παιδιά, έχει ταχύτητα απόκρισης, ακρίβεια της ενημέρωσης και προσφέρει ποικιλία επιλογών.
Πιο «κολλημένα» με τους Η/Υ είναι τα αγόρια. Τα κορίτσια προσδίδουν στο Ιντερνετ έναν εργαλειακό ρόλο, στέκονται περισσότερο κριτικά και δύσπιστα ως προς τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της χρήσης του, σε σημείο που να διστάζουν να κάνουν ακόμη και χρήση των δυνατοτήτων του. Το κατηγορούν περισσότερο από τα αγόρια ότι τείνει να οξύνει κάποια κοινωνικά προβλήματα όπως ναρκωτικά, εγκληματικότητα και τρομοκρατία, ενώ θεωρούν ως πιο υπαρκτό τον κίνδυνο πρόσληψης της φαντασιακής διάστασης ως πραγματικής.
Τα αγόρια δεν σκέφτονται τίποτα μπροστά στη διασκέδαση μέσω του υπολογιστή!

Το προφίλ
-Μελετήθηκε και το προφίλ του μαθητή που κάνει παθολογική χρήση του Ιντερνετ: προτιμά ιδιαίτερα τα chats, τη χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τη συμμετοχή του σε χώρους συζητήσεων, ενώ οι γνωριμίες με πρόσωπα τον ικανοποιούν περισσότερο. Ασχολείται κυρίως με παιχνίδια, chat, γνωριμίες.
-Οι μαθητές που ανήκουν στην ομάδα αυτή είναι πιο επιρρεπείς στα διαδικτυακά παιχνίδια και κυρίως στα παιχνίδια μάχης, τα οποία είναι και τα πιο βίαια, τα πιο αμφισβητούμενα και τα πιο εθιστικά (σημαντική παρατήρηση: τα παιδιά φαίνονται όλα, να ενδιαφέρονται για παιχνίδια περιπέτειας).
-Είναι οι πιο ικανοποιημένοι από το Ιντερνετ, οι πιο επιρρεπείς στη σύγχυση εικονικής πραγματικότητας και πραγματικότητας και έχουν τη μεγαλύτερη τάση να υιοθετούν ριψοκίνδυνες συμπεριφορές.
Πηγή: «Έθνος»
=================================
Σχόλιο Ακτίνων
Η εκμάθηση και η αξιοποίηση της τεχνολογίας,είναι απαραίτητη στην εποχή μας. Υπάρχουν όμως κάποια ερωτηματικά που πρέπει να προσέξουμε. Το σχολείο όπως δείχνουν τα πράγματα,
μετά τον πόλεμο που γίνεται στα ανθρωπιστικά μαθήματα, βρίκεται παραδωμένο αθωράκιστο στην τεχνογνωσία και αποπροσανατολισμένο από τις βασικές ανθρώπινες σταθερές, δεν μεταλαμπαδεύει αξίες,αγωγή, πίστη και εφόδια για τη ζωή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου