Ο Σχολικός Σύμβουλος των Θεολόγων Δυτικής Ελλάδος κ. Χρήστος Ζήκος απέστειλε στους θεολόγους των σχολείων ευθύνης του έγγραφο με οδηγίες για την αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα των Θρησκευτικών. Οι οδηγίες του κ. Συμβούλου έδωσαν αφορμή σε εφημερίδες να γράψουν ότι «Θεολόγοι απορρίπτουν μαθητές στα Θρησκευτικά καθώς, όπως φαίνεται, εκείνοι είναι αδιάφοροι για το μάθημα ή δεν... κάθονται φρόνιμα στην τάξη».
Οι εφημερίδες έγραψαν:
1. «Καθημερινή» 08/05/2009
Καθηγητές «κόβουν» αδύνατους μαθητές στα Θρησκευτικά
Θεολόγοι απορρίπτουν μαθητές στα Θρησκευτικά καθώς, όπως φαίνεται, εκείνοι είναι αδιάφοροι για το μάθημα ή δεν... κάθονται φρόνιμα στην τάξη. Αυτό διαπίστωσε σχολικός σύμβουλος στη Δυτική Ελλάδα και απέστειλε εγκύκλιο στα σχολεία με την οποία τους ζητά και ο πιο αδύνατος μαθητής να έχει προβιβάσιμο βαθμό τον Ιούνιο. Συγκεκριμένα, ο σχολικός σύμβουλος τονίζει στους εκπαιδευτικούς της περιφέρειάς του, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα: «Με την παρατήρηση ότι εσείς είστε αυτός - αυτή που κουμαντάρετε την τάξη, εσείς ξέρετε καλύτερα από τον καθένα τα παιδιά κι εσείς έχετε την παιδαγωγική ελευθερία αλλά και την ευθύνη αυτού που κάνετε, επισημαίνω τα παρακάτω:
- Οι μαθητές να εξετάζονται σε αυτό που έχει δουλευτεί καλά μέσα στην τάξη, δηλαδή στην ουσία του μαθήματος και όχι σε ανούσιες λεπτομέρειες και δευτερευούσης σημασίας ζητήματα.
- Μη ζητάτε από τους μαθητές σας αυτολεξεί απόδοση θεολογικών όρων και παραγράφων. Δεν έχει νόημα γιατί αφενός τους ταλαιπωρείτε και αφετέρου τους κάνετε να αποστρέφονται το μάθημα.
- Ο βαθμός του τριμήνου του μαθητή μερικώς εξαρτάται από το τι έγραψε στο διαγώνισμα. Θα πρέπει να συνυπολογίζονται στη διαμόρφωσή του η προφορική του επίδοση, οι εργασίες του, η συμμετοχή και η δραστηριότητά του στο μάθημα, η όλη προσπάθειά του.
- Πολύ περισσότερο δεν πρέπει να εξαρτάται ο βαθμός «από το αν κάθεται φρόνιμα ή όχι στην τάξη».
- Δεν είναι παιδαγωγικά ορθό ο μαθητής να έχει στα Θρησκευτικά μικρότερο βαθμό και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τον μέσο όρο της βαθμολογίας του.
- Να μεταχειρίζεστε δίκαια τους μαθητές. Έχει παρατηρηθεί ότι μαθητής με βαθμό 8 στο διαγώνισμα να παίρνει 18 στην καρτέλα και μαθητής του ιδίου τμήματος με βαθμό 12 στο διαγώνισμα να παίρνει 12. Γιατί τόση μεγάλη απόκλιση από τον ένα μαθητή στον άλλο; Είναι αδιανόητο και δικαίως μπορεί να διαμαρτυρηθεί ο δεύτερος μαθητής και οι γονείς του».
Τελειώνοντας τους ζητά να φροντίζουν «ώστε και ο πιο αδύνατος μαθητής σας να έχει προβιβάσιμο βαθμό τον Ιούνιο».
2.«Βήμα» 08/05/2009
Οδηγία για προβιβάσιμους βαθμούς στο μάθημα των Θρησκευτικών
Oδηγία προς τους καθηγητές της Δυτικής Ελλάδας για να βάζουν προβιβάσιμο βαθμό σε όλους τους αδύναμους μαθητές στο μάθημα των Θρησκευτικών απέστειλε σχολικός σύμβουλος της περιοχής. Με την οδηγία του ζητεί από τους καθηγητές να διδάσκουν το μάθημα με τρόπο ευχάριστο στους μαθητές, χωρίς να εξαντλούν την αυστηρότητά τους, ενώ προτείνει να φροντίσουν τη βαθμολογία τους ώστε και ο πιο αδύνατος μαθητής να έχει προβιβάσιμο βαθμό τον Ιούνιο. Εκπαιδευτικοί δήλωναν χθες στο «Βήμα» ότι αν οι καθηγητές της Δυτικής Ελλάδος λάβουν υπ΄ όψιν τους την εγκύκλιο είναι πιθανόν να δημιουργηθούν θέματα ανισότητας με τους μαθητές της υπόλοιπης Ελλάδας, καθώς δεν υπάρχει κάποια κεντρική εγκύκλιος για το θέμα από το υπουργείο Παιδείας. Το κείμενο υπογράφει ο σχολικός σύμβουλος Δυτικής Ελλάδας κ.Χρ. Ζήκος , ο οποίος και δήλωσε σχετικά χθες ότι πρόκειται για συνηθισμένη υπηρεσιακή διαδικασία των σχολικών συμβούλων, καθήκον των οποίων είναι να συμβουλεύουν τους συναδέλφους τους και να τους βοηθούν στα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα. Επεσήμανε δε ότι οι οδηγίες των σχολικών συμβούλων δεν είναι δεσμευτικές. Πάντως ο σχολικός σύμβουλος που έστειλε την οδηγία κλήθηκε για διευκρινίσεις από το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο σχετικής έρευνας. Στην οδηγία του ο κ. Ζήκος δηλώνει ότι«δεν πρέπει να εξαρτάται ο βαθμός ενός μαθητή από το αν κάθεται φρόνιμα ή όχι στην τάξη»και τονίζει πως«δεν είναι παιδαγωγικά ορθό ο οποιοσδήποτε μαθητής να έχει στην καρτέλα του στα Θρησκευτικά τον μικρότερο βαθμό,και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τον μέσο όρο της βαθμολογίας των υπόλοιπων μαθημάτων του,καθώς αυτό, αν μη τι άλλο, μπορεί να ερμηνευθεί ως κακή σχέση του μαθητή με το μάθημα». «Αν κάποιος μαθητής σάς δίνει αδύνατα γραπτά,δώστε του πολλές ευκαιρίες να απαντάει στα προφορικά για να σηκώσει τον βαθμό του»προτρέπει ο κ. Ζήκος τους συναδέλφους του. Την ίδια στιγμή καταγγελίες για υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίες στα σχολεία λόγω της παρατεταμένης εφετινής εξεταστικής διαδικασίας έκανε χθες η Ομοσπονδία των καθηγητών των δημόσιων σχολείων (ΟΛΜΕ). Όπως τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ,«εφέτος η σχεδόν δίμηνης διάρκειας διαδικασία των εξετάσεων πρόσβασης σε ΑΕΙ & ΤΕΙ θυσιάζει όλη την εκπαιδευτική διαδικασία στον βωμό των εξετάσεων, μειώνει δραματικά το διδακτικό έτος και τελικά υποβαθμίζει το ίδιο το περιεχόμενο της εκπαίδευσης που παρέχεται από το σχολείο».
Αδυνατούμε να κατανοήσουμε προτροπές όπως:
- Πολύ περισσότερο δεν πρέπει να εξαρτάται ο βαθμός «από το αν κάθεται φρόνιμα ή όχι στην τάξη».
- Δεν είναι παιδαγωγικά ορθό ο μαθητής να έχει στα Θρησκευτικά μικρότερο βαθμό και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τον μέσο όρο της βαθμολογίας του.
- Φροντίστε τη βαθμολογία σας κατά περίπτωση και με τέτοιο τρόπο, ώστε και ο πιο αδύνατος μαθητής σας να έχει προβιβάσιμο βαθμό τον Ιούνιο.
Οδηγίες που θα μπορούσαν να δοθούν έστω προφορικά αν κάπου υπήρχε πρόβλημα κατά την κρίση του κ. Συμβούλου, έγιναν θέμα συζήτησης σε εφημερίδες. Με ποια λογική και με βάση ποιο νόμο γίνονται τέτοιες ενέργειες; Η υπερβολή ποτέ δεν ωφέλησε κανέναν.
Σε ομιλία του ο κ. Σύμβουλος με θέμα «Ποιο είναι το παιδαγωγικά επιτυχημένο σχολείο»; -μεταξύ άλλων- αναφέρει:
«Από το «πώς» λοιπόν της παιδαγωγικής λειτουργίας παράγεται το βασικό ερώτημα: « Πόσο παιδαγωγικά επιτυχημένο θεωρείται ότι είναι το σχολείο μας σήμερα; Σε τι βαθμό εκτιμάται ότι είναι επιτυχημένο; καθόλου, λίγο, αρκετά, πολύ, πάρα πολύ και γιατί;»
Η συμβολή μας ως παιδαγωγών στην παιδαγωγική επιτυχία του σχολείου μας είναι αναμφισβήτητη».
Ποια όμως θα είναι η «συμβολή μας ως παιδαγωγών στην παιδαγωγική επιτυχία του σχολείου» ακυρώνοντας το μάθημα;
«Μη σκιάζεστε στα σκότη! Η λευθεριά σαν της αυγής το φεγγοβόλο αστέρι της νύχτας το ξημέρωμα θα φέρει». Ι. Πολέμης
Το μάθημα των Θρησκευτικών αναφέρεται σε ένα αντικείμενο που δε βρίσκεται ούτε στον κύκλο των επιστημών, ούτε της φιλοσοφίας αλλά σε έναν άλλο, τρίτο κύκλο, βασισμένο στην αναζήτηση του ανθρώπου για την αλήθεια, για τη ζωή, την ύπαρξη το θάνατο. Κάπως έτσι η αναζήτηση αυτή και το ζήτημα της πίστης αναφέρονται ούτε στο κοινωνικό, ούτε στο ομαδικό, αλλά σε ατομικό επίπεδο, αν και η πίστη πολλές κοινωνικές προεκτάσεις διαμέσου της εκκλησίας, αλλά και ομαδική χροιά με τα μυστήρια και τις συναθροισεις πιστών. Αυτές οι κοινωνικές επιβολές και προεκτάσεις άρρηκτα δεμένες με την κυρίαρχη κρατούσα κοινωνικοπολιτική δύναμη στο πέρας της ιστορίας και σήμερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο σχολείο, όντας βασικό βήμα ανάπτυξης και κοινωνικοποίησης του παιδιού, πρέπει να "αφουγκράζεται" την επιδίωξη για την ελευθερία τηε σκέψης και του λόγου γενικά, πόσο μάλλον ειδικά για το μάθημα των θρησκευτικών.
Δεν αναφέρομαι ούτε στη Θρησκειολογία, ούτε στην ΕΚκλησιαστική Ιστορία, αυτά άλλωστε είναι αντικείμενα θεολογικών σχολών και αξιολογούνται με γραπτές εξετάσεις. Δεν είναι αυτός ο στόχος των θρησκευτικών στο σχολείο. Δεν πρέπει να δημιουργεί μελετητές της Χριστιανικής Πίστης όυτε μικρούς κήρυκες του λόγου του Θεού, αλλά άτομα έτοιμα να κατανοήσουν τις ανθρώπινες αναζητήσεις την ανάγκη του ανθρώπου να στηριχθεί σε μία -ανθρωπομορφική σε μεγάλο βαθμό- ανώτερη δύναμη, να μάθει τα χαρακτηριστικά της πίστης μας πάντα με κοινωνική αναφορά.
Υπό μία τέτοια έννοια, πώς είναι δυνατό να "αποτύχει" ένας μαθητής στο μάθημα των Θρησκευτικών; Μία τέτοια αποτυχία είναι μάλλον αποτυχία ενός εκπαιδευτικού συστήματος να επιτύχει το σκοπό του ώς αρωγός της ελευθερίας της σκέψης στη σφαίρα αυτή που λέγεται πίστη και ανθρώπινες αναζητήσεις.