17 Απρ 2009

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ AVENIRE ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ.


Σε συνέντευξη που έδωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στην εφημερίδα των ρωμαιοκαθολικών επισκόπων της Ιταλίας "Αβενίρε"(15-04-2009) μίλησε για πολλά θέματα.
Ενώ στην
Avennire το κύριο θέμα ήταν ο Οικουμενισμός και η συμμετοχή της Ορθόδοξης Ελληνικής Εκκλησίας σ΄αυτόν, στην Ελλάδα δόθηκε έμφαση στο ζήτημα του Βατοπαιδίου.
Ας δούμε το ιταλικό κείμενο και τη μετάφραση για το θέμα του Οικουμενισμού.
ΙΤΑΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
«Senza ritorno la scelta ecumenica»
L’arcivescovo ortodosso greco Ieronymos: sì al dialogo nella verità

Rispetto alle apertura ecumeni­che d’inizio millennio, è sem­brato che nella Chiesa greca ci sia stata quasi una marcia indie­tro. Specie nelle zone più isolate – ma non solo – resta forte, o for­tissimo, il pregiudizio anticatto­lico, se non la discriminazione, per esempio rispetto al ricono­scimento dei sacramenti. Che co­sa può dire al riguardo?

La partecipazione della Chiesa ortodossa greca al movimento e­cumenico è un dato di fatto. Al­cune opinioni isolate, o reazioni estremistiche, non esprimono le posizioni ufficiali della Chiesa. Le varie questioni teologiche ven­gono prese in esame dalle com­petenti commissioni, nelle quali la presenza e il contributo dei rap­presentanti della nostra Chiesa è sostanziale e costruttivo. Il cam­mino dei diversi dialoghi teologi­ci dovrà essere frutto di un dialo­go costruttivo basato sulla verità e la fiducia. Su questioni del ge­nere non occorre aver fretta, ma neanche essere troppo scolastici, pedanti, impedendo così il pro­sieguo.


Come giudica i progressi com­piuti nel dialogo teologico, in particolare dopo Ravenna?


È un dialogo che sin dall’inizio è stato caratterizzato dalla sua se­rietà, saggezza e metodicità. È un dialogo che non si esaurisce nei facili entusiasmi, né si trascina nelle illusioni. Questo suo sereno cammino e il suo impegno con u­na questione teologica molto se­ria come quella dell’ecclesiologia, è una conferma del suo positivo cammino. Più particolarmente, riguardo al testo di Ravenna, quello che la commissione teolo­gica vuol ottenere, è di definire la funzione e l’applicazione del pri­mato, come necessario presup­posto nella struttura e la funzio­ne della Chiesa, rispettando il principio della pentarchia dei pa­triarchi. È un passo positivo, che ora attende di proseguire. La no­stra preghiera non può essere al­tra da quella di diventare tutti u­no. In altre parole, è un cammino che guarda al futuro. È una stra­da, insomma, senza ritorno.
Pensa che si potranno fare dei passi avanti in questo campo? Pensa che il Papa potrebbe tor­nare presto ad Atene?

A livello teologico esiste la possi­bilità di fare importanti passi in a­vanti per la ricerca e il ritrova­mento della comune tradizione teologica e l’insegnamento. Que­sto d’altronde è quanto fanno le commissioni teologiche, lontano da concezioni di vari equilibrismi teologici e diplomatici di natura ecclesiastica. Il dialogo deve ri­manere un dialogo teologico, do­ve le Chiese si scambiano le loro opinioni e non le ideologie. Quanto a una visita del Papa ad A­tene, è un fatto particolare; come cristiani, ma anche come greci, abbiamo la fama dell’ospitalità, e di essere aperti. Ma quando si tratta di un fatto molto impor­tante come questo ci vuole sag­gezza. Queste sono di conse­guenza questioni che spettano al corpo alla gerarchia dei vescovi. Perché la Chiesa si deve muove­re al di fuori dai facili e provviso­ri sensazionalismi dei mezzi di comunicazione. Dobbiamo esse­re alla ricerca della sostanza del­le cose.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Όσον αφορά τα οικουμενικά ανοίγματα της νέας χιλιετίας, η Ελλαδική Εκκλησία έδωσε την εντύπωση να βρίσκεται με ένα βήμα πίσω. Ιδιαίτερα σε κάποιες μεμονωμένες περιοχές- και όχι μόνον- παραμένουν έντονες οι αντικαθολικές προκαταλήψεις, όπου υπάρχουν και διακρίσεις, όπως εκείνες της μη αναγνώρισης των μυστήριων. Τι έχετε να πείτε σχετικά μ΄αυτό;

Η συμμετοχή της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος στη λε­γό­μενη οικουμενική κίνηση ιστορικά είναι δεδομένη. Οι κάποιες μεμονωμένες απόψεις(σε περιοχές) ή ακραίες αντιδράσεις δεν εκφράζουν τις επίσημες τοποθετή­σεις της Εκκλησίας. Τα διάφορα θεολογικά ζητήματα που προέκυψαν, εξετάζον­ται από αρμόδιες θεολογικές επιτροπές, στις οποίες η παρουσία και η συμμετοχή των εκπροσώπων της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος είναι και ουσιαστική και εποικοδομητική. Η πορεία των διαφόρων θεο­λο­γικών διαλόγων θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα εποικοδομητικού διαλόγου αλή­θειας και εμπιστοσύνης, στα ζητήματα αυτά δεν επιτρέπεται βιασύνη, αλλά ούτε και σχολαστική κωλυσιεργία .

Ποια είναι η γνώμη σας για την πρόοδο του θεολογικού διαλόγου, ειδικότερα μετά την Ραβέννα;

Είναι ένας διάλογος που τον χαρακτηρίζει από την αρχή η σοβαρό­τητα, η σύνεση, η μεθοδικότητα. Ένας διάλογος που δεν εξαντλείται σε ενθουσιασμούς και δεν παρασύρεται σε απογοητεύσεις. Αυτή η ήρεμη πορεία τόσα χρόνια και η ενασχόλη­σή του με ένα τόσο σοβαρό θεολογικό ζήτημα, όπως είναι η εκκλησιο­λογία, επιβεβαιώνει και την μελλοντική θετική του πορεία. Ειδικότε­ρα για το «Κείμενο της Ραβέννας» είναι αυτό το οποίο επιδιώκει ακριβώς να πετύχει η θεολογική επιτροπή, να αποτυπώσει την λειτουργία και εφαρμογή του «πρώτου», ως αναγκαίας εκκλη­σιο­λο­γικής προϋπόθεσης, στην εκκλησιαστική δομή και λειτουργία, σεβόμενη την αρχή της πενταρχίας των πατριαρχών. Είναι ένα θετικό βήμα, το οποίο περιμένει και τη συνέχειά του. Η προσευχή μας δεν μπορεί να είναι άλλη από το να γίνουμε ένα εν Χριστώ. Είναι, δηλαδή, ένας δρόμος που κοιτάζει προς το μέλλον, στα έσχατα που έρχονται. Είναι, δηλαδή, ένας δρόμος χωρίς επιστροφή.

Πιστεύετε ότι μπορεί να γίνουν σημαντικά βήματα προς τα εμπρός; Πιστεύετε ότι ο Πάπας μπορεί να επιστρέψει στη Αθήνα, σύντομα;

Σε θεολογικό επίπεδο υπάρχει η δυνατότητα να γίνουν σημαντικά βήματα για αναζήτηση και επανεύρεση της κοινής θεολογικής παρά­δοσης και διδασκαλίας, αυτό άλλωστε κάνουν οι θεολογικές επιτρο­πές, μακριά από αντιλήψεις θεολογικών ισορροπιών, ακροβατισμών και εκπτώσεων ή εφαρμογές μεθόδων εκκλησιαστικής διπλωματίας. Ο διάλο­γος είναι και πρέπει να παραμένει διάλογος θεολογικός, όπου διαλέγονται οι Εκκλησίες και όχι οι ιδεολογίες. Μια επίσκεψη του Πάπα στην Αθήνα, είναι ένα ιδιαίτερο γεγονός και ως χριστιανοί, αλλά και ως Έλληνες φημιζόμεθα για την φιλοξενία μας, και την ανοιχτότητά μας, αλλά δεν πρόκειται γι΄αυτό, όσο για ένα σημαντικό γεγονός για το οποίο απαιτείται σύνεση.Αυτά είναι ζητήματα κατά συνέπεια που αφορούν το σώμα της Ιεραρχίας των επισκόπων. Γιατί η Εκκλησία πρέπει να κινείται μακριά από πρόσκαιρους εντυπωσιασμούς και κινήσεις επικοινωνιακού τύπου. Καλούμαστε να αναζητούμε την ουσία των πραγμάτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου