26 Μαΐ 2020

Χρυσόστομος Σταμούλης: Η Εκκλησία ήλθε καιρός να επανεξετάσει το θέμα της Θείας Μεταλήψεως!


Grevena TV || Η 2η Διεθνής Συνάντηση για την Βυζαντινή Αγιογραφία ...

Ο καθηγητής Θεολογίας Χρυσόστομος Σταμούλης αναλύει στον "Εθνικό Κήρυκα" τη νέα πραγματικότητα
Του Θεόδωρου Καλμούκου | ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ, 22.5.2020
ΒΟΣΤΩΝΗ. Ο καθηγητής της Δογματικής και Συμβολικής Θεολογίας στο Τμήμα Θεολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Χρυσόστομος Σταμούλης σε συνέντευξή του στον «Εθνικό Κήρυκα» συζητά και αναλύει τη νέα πραγματικότητα που έχει ανακύψει στην Εκκλησία με την πανδημία του κορωνοϊού.
Ιδού η συνέντευξη:
«Ε.Κ.»: Μήπως θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος της Θείας Μεταλήψεως; Αλλωστε, επί αιώνες η μετάληψη γινόταν με τον τρόπο που κοινωνούν οι Επίσκοποι και Ιερείς μέχρι σήμερα. Ποια απάντηση θα μπορούσε να δώσει κάποιος σε Ελληνοαμερικανούς δεύτερης, τρίτης και τέταρτης γενιάς, επιστήμονες, επιχειρηματίες κ.λπ., οι οποίοι λέγουν ότι πιστεύουμε, αλλά έχουμε δυσκολία να κοινωνήσουμε με τον τρόπο του κοινού κοχλιαρίου (λαβίδας);

Χρ. Σταμούλης: Κοιτάτε, όλα γύρω μας, σε εποχές που αποδεικνύουν εμφατικά πως είμαστε, καθώς λέγει η Ολγα Τοκάρτσουκ «ευάλωτα πλάσματα, πλασμένα από το πιο λεπτό υλικό», ωριμάζουν και αλλάζουν με απίστευτη ταχύτητα. Σήμερα είμαστε εδώ και την επόμενη στιγμή αλλού. Βασική αρχή της θεολογίας και της ποιμαντικής της πράξης από την ίδρυσή της μέχρι και σήμερα υπήρξε η ανάγκη. Η θεολογική αρχή της ανάγκης.
Απαντώντας στον Νεστόριο, Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, που τον κατηγορούσε για νεωτερισμό και αντιπαραδοσιακότητα, ο Αγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας, με αφορμή την εκ μέρους του χρήση του όρου «Θεοτόκος», ο οποίος απουσιάζει από τη βιβλική, τη συνοδική και την πατερική παράδοση -εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων- μέχρι την εποχή του, σημείωνε τα εξής: «Εγώ έχω γράψει, πως εάν και δεν αναφέρει τη λέξη η Σύνοδος, καλά κάνει διότι δεν κινήθηκε τέτοιο θέμα εκείνο τον καιρό, γι' αυτό και δεν υπήρχε καμία ανάγκη αυτά που δεν ανακινήθηκαν να τα φέρει στο μέσο της συζήτησης, παρότι ερμηνεύοντας το βαθύτερο νόημα των λέξεων γνώριζε πως η αγία παρθένος είναι Θεοτόκος». Ετσι και στην περίπτωση του τρόπου προσφοράς της Ευχαριστίας. Κάποιοι σήμερα τρομάζουν όχι μόνο στο άκουσμα εύρεσης νέων μεθόδων, αλλά ακόμα και στην ιδέα πως θα μπορούσαμε να επιστρέψουμε σε αρχαίες παραδόσεις που προηγήθηκαν της λαβίδας και οι οποίες διακόνησαν και λειτούργησαν το μυστήριο της βρώσης και της πόσης του σώματος και του αίματος του Χριστού, μιας Εκκλησίας εν κινήσει. Και εννοώ στην περίπτωσή μας τη μετάληψη του εμβαπτισμένου στο αίμα σώματος που συναντούμε στην αρχαία παράδοση.
Η Εκκλησία και η Θεολογία ποτέ δεν ταύτισαν τον τρόπο με την ίδια τη Θεία Ευχαριστία, με το μυστήριο. Κάθε άλλη θεώρηση που αρνείται τούτη τη δυνατότητα αλλαγής, η οποία εξάπαντος γίνεται υπέρ των μελών του εκκλησιαστικού σώματος, προκρίνει τον τύπο και αρνείται την αλήθεια. Το μέγα μυστήριο είναι η κοινωνία με τον Χριστό. Ολα τα άλλα ακολουθούν, όλα τα άλλα έπονται και διακονούν τούτη τη συνάντηση, τούτη την ένωση, για χάρη της οποίας υπάρχει η Εκκλησία και όλα όσα μέσα σε αυτή συμβαίνουν.
Για να δούμε την ποικιλία του τρόπου μετάδοσης στην ιστορία της Εκκλησίας, από τη βιβλική εποχή έως και σήμερα, αξίζει να θυμηθούμε τον 101ο κανόνα της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου, που συγκλήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 692 και ο οποίος καταδικάζει όσους δεν δέχονται τα τίμια δώρα στα χέρια τους και αντ' αυτού χρησιμοποιούν κάποια δοχεία από χρυσάφι ή από άλλη ύλη. Και τούτο λέγει ο κανόνας «διότι προτιμούν την άψυχη και υποδεέστερη ύλη από την εικόνα του Θεού».
Η Εκκλησία μετά τον ένατο αιώνα προχώρησε στον τρόπο μετάδοσης με τη λαβίδα που όλοι σήμερα γνωρίζουμε και καλά έκανε. Εκείνη ήταν η ανάγκη της εποχής. Σήμερα, κάτω από τη νέα ανάγκη, ίσως ήλθε ο καιρός να επανεξετάσει το θέμα. Θα μπορούσε, στο όνομα της αγάπης, να προχωρήσει σε μια αλλαγή η οποία δεν θίγει καθόλου τον πυρήνα του δόγματος και ως εκ τούτου τον τρόπο υπάρξεως των μελών του εκκλησιαστικού σώματος. Αντίθετα συγκαταβαίνει από τη μια στο φόβο του «αδύνατου» αδελφού -«Οφείλομεν ημείς οι δυνατοί τα ασθενήματα των αδυνάτων βαστάζειν» (Ρωμ. 15, 1)- και από την άλλη αφαιρεί από κάθε πολιτεία οποιαδήποτε επιχειρήματα τής δια της Ευχαριστίας μεταβίβασης του ιού. Ας μη ξεχνάμε πως το Σάββατο έγινε για τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος για το Σάββατο.

11 σχόλια:

  1. Χριστός Ανέστη! Πολλοί επικαλέστηκαν και τον Όσιο Νικόδημο τον Αγιορείτη , για να υπερασπιστούν την θέση της αλλαγής του τρόπου μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας. Ποιος κινδυνεύει από την μετάδοση της Θείας Κοινωνίας; Ερωτώ , γιατί πράγματι υπάρχει κίνδυνος , αλλά πότε; Όταν εκείνος που προσέρχεται στο Άγιο Ποτήριο δεν έχει προετοιμάσει τον εαυτό του για να έρθει να κατοικήσει ο Κύριος μέσα του! Δηλαδή, δεν έχει νηστέψει, δεν έχει εξομολογηθεί, δεν έχει μετανοήσει. Αυτός πράγματι κινδυνεύει! Για χάρη τέτοιων πιστών θα αλλάξει ο τρόπος μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας; Μπορεί να αναφέρει κάποιος ένα περιστατικό , στο πέρασμα των αιώνων από την εποχή του Οσίου Νικοδήμου μέχρι σήμερα , που να αποδεικνύει μετάδοση ασθενειών από τον τρόπο μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας; Ας μας το πουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αθεολογητος θεολογος οπως αμοναχος μοναχος και μιξοθηρας ιπποκενταυρος.

    Ανθρωποκτονος και φορεας λοιμογονονων παραγοντων εις θανατον ψυχης και σωματος ειναι μονον ο αρχεκακος απατεωνας.

    Προς καταφθορα της οικουμενης με εντολη Κυριου του Θεου η Εκκλησια γνωριζει μονο τους οπλομαχους εκεινους δαιμωνες, οπως τους περιγραφει ο μεγας Βασιλειος, τους επερχομενους απ' ακρου θεμελιου ουρανου και γης πορωθεν, απο του σημειου της πτωσεως του πρωτοκτιστου καθηγητου της θεομαχιας.

    Η θεια ευχαριστεια μονον δεν παραδιδεται με εντολη του Θεου προς καταφθορα της οικουμενης.

    Η ομολογια μεταδοσεως φυσικου θανατου δια της θειας Ευχαριστειας συνιστα απροκαληπτο θεομαχια.

    Οταν ενας καθηγητης Ορθοδοξης πανεπιστημιακης θεολογικης σχολης, αδυνατει να νοησει οτι η αλλαγη στον τροπο μεταδοσεως του παναγιου σωματος και του παναχραντου αιματος του ενανθρωπησαντος Θεου Λογου και Υου την οποια ευθαρσως (και βλασφημως) προτεινει προ του κινδυνου μεταδοσεως λοιμογωνου παραγοντος, υποκρυπτει αρνηση της ακτιστου θεωσεως του Δεσποτικου προσλημματος υπο του τελειου Θεου και τελειου θεανθρωπου , του ατρεπτως και ασυγχυτως και αχωριστως ενωσαντος τις δυο φυσεις εις μια υποστασι.

    Το σωμα που υψωθηκαι εν δοξει επι του σταυρου και το αιμα που ερευσαι επι του σταυρου προς θεραπεια της ανθρωπινης αδυναμιας, αδυνατει να προσφερει τον θανατο στον ανθρωπο που προσερχεται στο μυστηριο ειλικρινως με φοβο θεου , πιστι και αγαπη.

    Οποιος φοβαται οτι δια της μετοχης του στο μυστηριο της θειας Ευχαριστειας θα εκτεθει στον κινδυνο σωματικης ασθενειας, προφανως δεν προσερχεται με πιστη, και προφανως δεν αγαπα τον προσφεροντα και τον προσφερομενο, και θετει απο μονος του τον εαυτο σε αφορισμο εκ του πληρωματος της Εκκλησιας προς απαγωρευσι της μετοχης του στο μυστηριο εξ αυτου του ιδιου.

    Επομενως τειθεται ευθεως το ερωτημα σε ποιο ειδωλο του Χριστου πιστευει ο καθηγητης αυτος;

    Εαν η αλλαγη στον τροπο μεταδοσεως των αχραντων μυστηριων στους Ορθοδοξους λαϊκους και μοναχους ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ ΥΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΜΕΤΑΔΟΣΕΩΣ ΛΟΙΜΟΓΩΝΟΥ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ,

    τοτε εχουμε αυτοματως ΒΛΑΣΦΗΜΟ ΑΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΑΤΡΕΠΤΟΥ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΑΣ ΘΕΟΤΗΤΟΣ ΤΟΥ ΑΚΤΙΣΤΩΣ ΘΕΩΣΑΝΤΟΣ ΤΟ ΔΕΣΠΟΤΙΚΟ ΠΡΟΣΛΗΜΜΑ και προσελευση στο μυστηριο εν ΑΠΙΣΤΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΟ.

    Τα επομενα ερωτηματα αναδυονται αυτοματως.

    Ειτε αδυνατει να κατανοησει την βλασφημια την οποια προτεινει και τοτε τι ειδους θεολογια διδασκει;

    Ειτε ειναι ηδη υποκρυφος αιρετικος και τωρα εκφραζει δημοσια την αιρεση του προφανως αναφερομενος σε καποιο χριστο υφειμενης θεοτητος και ελλειματικης "θειας" φυσεως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "ἐν αὐτῷ ζωὴ ἦν, καὶ ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων. " Ἰω. α΄,4

    Αυτος που ειναι η ζωη κατα την ιδια αυτου θεια φυσι, δεν μεταδιδει το σκοτος του θανατου στον ανθρωπο.

    Εαν λοιπον ενοχοποιουσουμε το σωμα και το αιμα του κοινου Ποτηριου ως μεσον διασπορας θανατου, πασχωμεν υπο θεομαχου σκοτασμου εκ της κηρυξεως ετερου ευαγγελιου, και τουτον φοβερον εσται ενωπιον του Αποστολικου αναθεματισμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να περιμένουμε να τον συνεφέρουν οι ιερείς και οι μητροπολίτες;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. κ. Σταμούλη είναι καιρός να επανεξετάσετε το ενδεχόμενο να μας αδειάσετε την γωνιά εφόσον δεν μετανοείτε για τα βλάσφημα που εισηγείσθε.

    Είναι πασιφανές πως δεν έχετε συναίσθηση και επίγνωση πως βλασφημείτε τον Κύριο!
    Αρνείσθε τον Θεό!
    Πρώτον με το να μην θεωρείτε τον Θεό Παντοδύναμο, αλλά καθ' υμάς πρέπει να αλλάξει ο τρόπος μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας για να μην μεταφερθεί κάποιος ιός.
    Δεύτερον με το να μην θεωρείτε τον Θεό Ιατρό ψυχών και σωμάτων, αλλά αντίθετα πηγή μετάδοσης ασθενειών.
    Επιπλέον έτσι γίνεσθε αυτόματα και θεομάχος
    και σκανδαλοποιός στους πιστούς, στους οποίους εμφυτεύετε ολιγοπιστία, απιστία και άρνηση Θεού. Τα δικά σας δηλαδή κοινά δαιμόνια.

    Κανονικά σας πρέπει αφορισμός.
    Αλλά οι λύκοι δεν αφορίζουν τα λυκόπουλά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΔΕΝ ΜΑΣ ΤΑ ΛΕΕΙ ΚΑΛΑ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ! ΣΕ ΛΙΓΟ ΘΑ ΜΑΣ ΠΕΙ ΚΑΙ ΆΛΛΑ.....ΜΕΤΑΠΑΤΕΡΙΚΑ ΑΝΈΚΔΟΤΑ!
    Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΤΟΝ ΛΥΠΗΘΕΙ ΓΙΑ ΌΣΑ ΦΟΒΕΡΆ ΜΑΣ ΑΡΑΔΙΑΖΕΙ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΑΥΤΆ.ΕΙΝΑΙ ΧΡΙΣΤΟΜΑΧΙΚΑ ΚΑΙ ΟΛΈΘΡΙΑ!!!
    ΚΡΙΜΑ! ΑΛΛΑ , ΤΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟΥΣ! ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΟΥΣ ΘΑ ΜΑΣ ΕΡΘΕΙ. ΈΛΕΓΕ Ο ΠΑΤΡΟΚΟΣΜΑΣ. ΣΑΜΠΩΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΙΚΙΟ ΚΑΙ ΣΕ ΑΥΤΌ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χριστός Ανέστη,

    Δεν είναι κακό να αλλάξει ο τρόπος μετάληψης της θείας κοινωνίας, όχι καθόλου. Γι'αυτό και έχει αλλάξει και άλλοτε. Όμως ο λόγος για τον οποίο θέλουν κάποιοι να αλλάξει είναι απαράδεκτος και βλάσφημος. Είναι δεξιός λογισμός, είναι βδελυγμα της ερημώσεως όπως και ο κωρονοιος. Προσέχετε τι πάρε να κάνετε. Δεν χωράει σε αυτό το θέμα ο λογισμός, ''ειναι μια λύση για να κοινωνούν οι πιστοι''.
    Αν γίνει υποχώρηση τώρα μετά θα έρθει μεγαλύτερο κακο και μετά πάλι. Η λύση αυτή υπάρχει γιατί δεν υπάρχει δυνατή πίστη. Να γίνει ξεχωριστός των χριστιανών.
    Ποιοι πραγματικά πιστεύουν στον Χριστο και ποιοι όχι. Όπως στον Μωυσή.
    Όσοι θέλουν τους νόμους του και την αγάπη και την αλήθεια ας έρθουν από εδώ, οι υπόλοιποι αφορισμό.
    Ξεκινώντας όπως ο κ.Αμβροσοιος σωστά έκανε από τους άρχοντες. Όσοι λοιπόν δεν λένε Χριστός Ανέστη να πάνε αλλού. Να λέει ο ιερέας Χριστός Ανέστη και η δημοσιογράφος τίποτα.
    Ας φύγουν λοιπόν αυτοί και ας πέσουν και είδωλα μαζί τους. Φτάνει πια , φτάνει πια.
    Συγχωρήστε με.

    Π.Κ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Είμαι μητέρα με 4 παιδιά. Επειδή δεν μου αρέσει να σπρώχνονται όσοι επιθυμούν να μεταλάβουν κανόνιζα να πηγαίνω τελευταία μαζί με τα παιδιά μου . Τα κοινωνούσα από την βρεφική τους ηλικία μετά φυσικά από την ημέρα που βαπτίστηκαν κάθε Κυριακή και σε μεγάλες εορτές. Μπροστά από εμάς είχαν κοινωνήσει κάθε ηλικίας και καταστάσεως υγείας. Ουδέποτε μας απασχόλησε το θέμα ποιος προηγήθηκε. Όλα αυτά που γράφονται είναι εκ του πονηρού ο οποίος άλλους βάζει να βλασφημούν τη Θεία Κοινωνία, άλλους να αμφιβάλλουν και να διστάζουν και άλλους να παίζουν το ρόλο του φωτισμένου μεταρρυθμιστή. Καλά θα κάνει ο κ. Σταμούλη, γνωστός από χρόνια για τις μπερδεμένες ιδέες του και σε άλλα θέματα όπως για την Υπεραγία Θεοτόκο, αντί να δίνει συνεντεύξεις να τα βρει με τον εαυτό του πρώτα. Τα μυστήρια του Θεού δεν είναι για πρόχειρες αντιμετωπίσεις και εξυπνάδες με τις οποίες φαίνεται πόσο προοδευτικοί είμαστε. Προσεγγίζονται με φόβο Θεού και μετάνοια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Όλα όσα είπαν οι φίλοι παραπάνω, τίποτα να διορθώσω, απλώς προσθέτω μια ακόμα ανώνυμη φωνή. Έναν ακόμα λίθο που κράζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ10 Σεπτεμβρίου 2022 στις 6:49 μ.μ.

    Η θεία κοινωνία μπαίνει στον χώρο του υπερφυσικού, του υπέρλογου και υπερβατικού. Μέσα στο άγιο ποτήριο βρίσκεται σωματικώς ο θεάνθρωπος Χριστός μας. Είναι το μυστήριο των μυστηρίων και η πηγή της ζωής. Από την θεία κοινωνία δεν μπορείς να κολλήσεις τίποτα. Όχι μικρόβια και ιούς, αλλά τίποτα που να κινείται στην σφαίρα του κτιστού. Το μόνο που που μπορείς να κολλήσεις ειναι ΧΡΙΣΤΟΣ και ζωή αιώνια. Μεγάλες βλασφημίες ακούω και διαβάζω. Εμείς επιμένουμε στην Μία Αγία Λαβίδα. Κάποιοι μάλλον δεν καταλαβαίνουν η καλύτερα δεν πιστεύουν ότι μέσα στο Άγιο ποτήριο βρίσκεται ο γλυκύτατος Χριστός μας. Καλύτερα θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει αν είμαστε άξιοι να κοινωνήσουμε το σώμα και το αίμα του Χριστού μας. Ζούμε εν μετανοία, με μυστηριακή ζωή, με αγώνα να θεραπεύσουμε τα πάθη μας, να τηρήσουμε τις εντολές του Χριστού μας; Έχουμε εξομολογηθεί και έχουμε πάρει την άδεια και την ευλογία του πνευματικού μας πατέρα να κοινωνήσουμε σώμα και αίμα Χριστού εις άφεσιν αμαρτιών και ζωήν αιώνιον; Διότι το σώμα και το αίμα του Χριστού μας πρέπει να λειτουργεί θεραπευτικά, καθαρτικά, θεοποιητικά και σωτηριολογικά και όχι καυστικά και κολαστικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή