12 Οκτ 2012

Ηλίας Μπάκος, Σχόλια στην εισήγηση του Σεβ. Αλεξανδρουπόλεως Ανθίμου για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών


Σεβ. Μητροπολίτης Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος:«ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΠΡΟΤΑΣΗ»!
Τοῦ κ. Ἠλία Μπάκου, Δρ. Θεολογίας–Φιλολόγου
Στήν ἱστοσελίδα: thriskeftika@gmail.com διαβάσαμε τό παρακάτω σχόλιο γιά τήν εἰσήγηση τῆς 4ης Μαΐου 2012 στήν Ἱερά Σύνοδο γιά τό Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἀλεξανδρουπόλεως κ. Ἀνθίμου (κατά κόσμον Χρῆστος Κουκουρίδης)· τό παραθέτουμε ἐπακριβῶς ὡς ἔχει: Μητροπολίτης Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος, “Τό νέο Πρόγραμμα Σπουδῶν γιά τά Θρησκευτικά νομίζω ὅτι εἶναι μιά πολύ καλή πρόταση”!
“Πλήρη στήριξη παρέχει ὁ Μητροπολίτης Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος στούς θεολόγους – συντάκτες τοῦ νέου Προγράμματος Σπουδῶν γιά τά θρησκευτικά Δημοτικοῦ καί Γυμνασίου. Υἱοθετεῖ ὄχι μόνο τίς θέσεις τους γιά τό θρησκευτικό μάθημα, ἀλλά ἀκόμη καί πολλά ἀπό τά ἐπιχειρήματά τους. Ὁ γνώστης τῶν θέσεων τοῦ Στ. Γιαγκάζογλου καί τοῦ ΚΑΙΡΟΥ γιά τό θρησκευτικό μάθημα μπορεῖ εὔκολα νά διακρίνει τήν συμφωνία τοῦ Μητροπολίτου Ἀνθίμου μέ τούς νεωτεριστές θεολόγους”.

Συμφωνοῦμε ἀπόλυτα μέ τό σχόλιο τῶν «Θρησκευτικῶν» καί μέ ὅλο τό σεβασμό πρός τόν Μακαριώτατο Ἀρχιεπίσκοπο, τούς Συνοδικούς καί τόν Συνοδικό εἰσηγητή Σεβ. Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμο, θέλουμε νά παρατηρήσουμε μέ πόνο ψυχῆς τά ἀκόλουθα:
1) Ἡ ἐν λόγῳ εἰσήγηση στερεῖται Ὀρθοδόξου Χριστιανικῆς Θεολογίας καί παιδαγωγικῆς βάσεως ἀρχῶν καί κατά συνέπεια δέν ἐκφράζει τήν Ὀρθόδοξο χριστιανική διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας καί τή σχέση αὐτῆς μέ τό Ὀρθόδοξο Χριστιανικό Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν στήν Πρωτοβάθμια καί Δευτεροβάθμια Ἐκπαίδευση καί τῆς ἐπιστήμης τῶν Παιδαγωγικῶν.
2) Πρόκειται γιά ἐκκοσμικευμένο κείμενο, πού δέν ἐναρμονίζεται μέ τόν Ἀρχιερατικό καί Συνοδικό λόγο τῆς Ἐκκλησίας.
3) Καί ἐάν ἀκόμη τό κείμενο αὐτό ἔχει τήν ἀποδοχή τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου κ. Ἱερωνύμου καί περιβληθεῖ μέ ἀπόφαση καί τό κῦρος τῆς Δ.Ἱ. Συνόδου θά ἀμφισβητηθεῖ ἐντονώτερα ἀπό τούς θεολόγους – Κληρικούς καί λαϊκούς, καί πολύ περισσότερο ἀπό τήν Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
4) Οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί Ἐπίσκοποι, ἀποφαίνονται, πάντοτε, “ὡς νοῦν Χριστοῦ ἔχοντες” (Α´ Κορ. 2, 16), προσωπικῶς καί Συνοδικῶς, καί οὐδέποτε ἵστανται λόγῳ ἢ ἔργῳ– πρό τῆς πίστεως “ὡς κάλαμοι ὑπό ἀνέμου σαλευόμενοι” (Ματθ. 11, 7).
5) Εὐελπιστοῦμε ὅτι ὁ σεβασμιώτατος Ἀλεξανδρουπόλεως θά ἀποκαταστήσει τήν ἐν Χριστῷ ἀλήθεια, σχετικά μέ τό Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, μέ Ὀρθόδοξο Χριστιανικό λόγο καί παιδαγωγική εὐθύνη· εἶναι ἱκανός νά τό κάνει καί τό ἀναμένουμε.
6) Οὕτως ἢ ἄλλως ἡ Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ὀφείλει, ἔχει χρέος στήν προσεχῆ Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας νά ἀσχοληθεῖ ἐπισταμένως καί πρωτίστως μέ τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, τήν διαπαιδαγώγηση καί Ὀρθόδοξη Χριστιανική κατήχηση τῆς νεολαίας καί τή διαποίμανση γενικώτερα τοῦ πιστοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ. Ἡ συμπερασματική πρόταση τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀλεξανδρουπόλεως: “ἡ κατήχηση τοῦ λαοῦ μας εἶναι κυρίως ἔργο δικό μας, τῶν Ἐπισκόπων καί τῶν ἱερέων καί δέν ἔχουμε τήν πρόθεση νά τό ἐκχωρήσουμε σέ ἐκπαιδευτικούς”, εἶναι τοὐλάχιστον ἀδόκιμη.
Προφανῶς ἐκφράζει τίς ἀντιλήψεις περί κατηχήσεως τοῦ Στ. Γιαγκάζογλου, τῶν θεολόγων τοῦ Καιροῦ καί τῶν συντακτῶν τοῦ νέου Προγράμματος Σπουδῶν καί ἀπευθύνεται στούς θεολόγους, πού θέλουν τό Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν νά ἔχει Ὀρθόδοξο Χριστιανικό χαρακτήρα. Ἡμεῖς ὡς Ὀρθόδοξοι χριστιανοί θεολόγοι καί ὡς “βασίλειον ἱεράτευμα” (Α´ Πετ. 2, 5 κ.ἀ) μέ τή βοήθεια καί τή χάρη τοῦ Θεοῦ καί μέ τήν εὐλογία τῆς Ἐκκλησίας ἐπιμένουμε καί θά ἐπιμένουμε νά εἴμαστε κατηχητές: ὡς δάσκαλοι καί κατηχητές τῶν παιδιῶν μας στά Σχολεῖα, ὡς διάκονοι καί κήρυκες τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ ἀπ᾽ ἄμβωνος, ὡς ψαλμωδοί στά ἀναλόγια τῶν Ἱερῶν Ναῶν, ὡς ἄμισθοι κατηχητές ἀπό τά νεανικά φοιτητικά μας χρόνια στά κατηχητικά Σχολεῖα, ἀλλά καί ὡς ἀφυπηρετήσαντες – συνταξιοῦχοι τῆς δημόσιας ἢ Ἐκκλησιαστικῆς μας ὑπηρεσίας. Καί οὐδέποτε οἱ ἐκπαιδευτικοί θεολόγοι ἢ ἄλλων εἰδικοτήτων διεκδίκησαν ἢ πρότειναν νά οἰκειοποιηθοῦν τό ἔργο τῶν Ἐπισκόπων. Ὀρθόδοξο χριστιανικό μάθημα διεκδικοῦν καί τίποτε περισσότερο!
Ἐπιπλέον ὑπενθυμίζεται ὅτι μέ τό μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος δώσαμε τήν ὁμολογία τῆς Πίστεως διά τοῦ ἀναδόχου μέ τήν ἀπαγγελία τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως· κατά τήν εἰσαγωγή μας στή Θεολογική Σχολή ὁρκιστήκαμε Πίστη στήν Ὀρθοδοξία μέ τόν Ὅρκο τῶν Πρωτοετῶν Φοιτητῶν καί κατά τή λήψη τοῦ Πτυχίου τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς ὁρκιστήκαμε καί ἀναλάβαμε τό βαρύ χρέος νά διδάσκουμε τά Δόγματα τῆς κατ᾽ Ἀνατολὰς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.
Ἑπομένως οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί θεολόγοι δέν θά γίνουν ἐπίορκοι, ὅποια δύναμη –σκοπιμότητα– καί ἐάν ἐπιτάσσει αὐτό. Οἱ Θεολόγοι δέν θά γίνουν ἐπίορκοι καθ᾽ ὑπόδειξη.
Μαζί μέ τόν Σεβασμιώτατο Ἄνθιμο, ὀφείλουν νά λάβουν ὑπόψη τους τά παραπάνω τόσο οἱ πρόθυμοι νά ἀποδεχθούν τό ΝΠΣ ὅσο καί οἱ –κατ᾽ εὐφημισμόν– ἐμπειρογνώμονες θεολόγοι.
Θά εἶναι μεγάλη ἡ χαρά μας, ἐάν ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ἄνθιμος διορθώσει τίς συμπερασματικές προτάσεις γιά τό Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν καί τά Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδῶν καί ἐναρμονίσει αὐτές ὡς Ὀρθόδοξος Ἐπίσκοπος, σύμφωνα μέ τήν Ὀρθόδοξη θεολογία καί διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας. Δέν ἀντιλαμβάνεται ὁ Σεβασμιώτατος Ἄνθιμος ὅτι μέ τήν εἰσήγησή του αὐτή ἐκχωρεῖ τό δικαίωμα τῆς Ὀρθόδοξης Χριστιανικῆς Κατήχησης στούς νεοεποχίτες θρησκειολόγους; Δέν ἀντιλαμβάνεται ὅτι συντάσσεται μέ πανθρησκειακές ἰδεοληψίες;
Ὕστερα ἀπό τίς παγανιστικές τελετές σέ Χριστιανικό Ναό “μέ πρωθιέρειες τοῦ Ἀπόλλωνα” χρειαζόμαστε καί “φῶτα τῆς θρησκειολογίας καί τῆς πανθρησκείας”;
Ορθόδοξος Τύπος,12/10/2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου