tag:blogger.com,1999:blog-6265776774987046605.post3282659242840462805..comments2024-03-27T22:38:13.804+02:00Comments on ΑΚΤΙΝΕΣ: Χρόνος: Το προοίμιο της αιωνιότητοςaktineshttp://www.blogger.com/profile/11969849422723438685noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6265776774987046605.post-33973133733906390732019-12-31T23:06:40.231+02:002019-12-31T23:06:40.231+02:00τῇ οὐσίᾳ τοῦ Θεοῦ οὐ χρόνος, οὐκ αἰὼν, οὐ τάξιςτῇ οὐσίᾳ τοῦ Θεοῦ οὐ χρόνος, οὐκ αἰὼν, οὐ τάξιςMarianoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6265776774987046605.post-21816891057954226182019-12-31T23:06:19.870+02:002019-12-31T23:06:19.870+02:00Ο Χρόνος, ένα απ'τα αγκαθοδέστερα θέματα της φ...Ο Χρόνος, ένα απ'τα αγκαθοδέστερα θέματα της φιλοσοφίας, είναι κατά τους Πατέρες, έννοια συμπαρομαρτούσα στη κτιστή φύση. Συγκεκριμένα ο «χρόνος» για την υλική κτίση και ο «αιών» για τη πνευματική.<br /><br />Ορισμός μεγάλου Βασιλείου: «Χρόνος δε εστι το συμπαρεκτεινόμενον τη συστάσει του κόσμου διάστημα· ω πάσα παραμε τρείται κίνησις, είτε αστέρων, είτε ζώων, είτε ουτι νοσούν των κινουμένων, καθό λέγομεν ταχύτε ρον η βραδύτερον έτερον ετέρου·ταχύτερον μεν το εν ελάττονι χρόνω πλείον διάστημα μεταβαίνον, βραδύτερον δε το έλαττον εν πλείονι χρόνω κινούμενον. Ο δε, επειδή εν χρόνω οι αστέρες κινούνται, χρόνου αυτούς είναι δημιουργούς αποφαίνεται. Ουκούν κατά τον του σοφωτάτου λόγον, επειδή και κάνθαροι εν χρόνω κινούνται, ορισώμεθα τον χρόνον είναι ποιάν τινα κανθάρων κίνησι.» (Μεγάλου Βασιλείου, Κατά Ευνομίου Λόγος Α' PG 29,560BC)<br /><br />«Ει γαρ η του χρόνου φύσις επιλε λοίπει, αιών αντεισήλθε» (PG 29,560A)<br /><br />«Προ δε της του κόσμου συστάσεως, ότε ουδέ ήλιος ην διαιρών ημέραν από νυκτός, ουκ ην αιών μετρητός, αλλά το συμπαρεκτεινόμενον τοις αιδίοις, οίόν τι χρονικόν κίνημα και διάστημα· και κατά μεν τούτο εις αιών εστι, καθό και λέγεται ο Θεός αιώνιος, αλλά και προαιώνιος. Και αυτόν γαρ τον αιώνα αυτός εποίησε· μόνος γαρ άναρχος ων ο Θεός πάντων αυτός εστι ποιητής, των τε αιώνων και πάντων των όντων. Θεόν δε ειπών δήλον, ότι τον Πατέρα λέγω και τον μονογενή αυτού Υιόν, τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, και το Πνεύμα αυτού το Πανάγιον, τον ένα Θεόν ημών.» (Ιωάννης Δαμασκηνός, Περί αιώνως PG 94,864AB)<br /><br />«Αιών γαρ εστιν ο χρόνος, όταν στη τής κινήσεως, τον δε χρόνος εστίν ο αιών, όταν μετρήται κινήσει φερόμενος, ως είναι τον μεν αιώνα, ίνα ως εν όρω περιλαβών είπω, χρόνον εστερημένου κινήσεως, τον δε χρόνον αιώνα κινήσει μετρούμενον.» (Μαξίμου τού Ομολογητού «Προς Ιωάννην Αρχιεπίσκοπον Κυζίκου» PG 91,1164BC)<br /><br />«Ουκ εν τινι των όντων πάλιν εστί διά το εν πάσιν άσχετον ουδέν προσήκει τούτω των αιωνίων, ότι καί των αιώνων ποιητής εστιν ουδέν των υπό χρόνον, ότι καί χρόνων ποιητής. Αιώνια δε λέγει τας νοεράς δυνάμεις ως αιώνος μετεχούσας, και διά το της προ του χρόνου φύσεως γενέσθαι αυτάς χρόνος γαρ από της ουρανού καί γης ποιήσεως αριθμείται. Το δε, Ουδέν προσήκει τούτω, κατ'ουσίαν νόησον, καί ου κατ'άλλην τινά έννοιαν, οίον κυβερνέσεως, καί συστάσεως, και των τοιούτων. Σημείωσαι δε εντεύθεν, ότι το άναρχον καί αιώνιον, ου μην δε παν το αιώνιον καί άναρχον. Αυτοαιών δε το Θείον, ότι το είναι τούτου μη μόνον χρόνω ου μετρείται, αλλ'ουδ'αιώνι, αλλ'αυτό εστιν εαυτώ αιών. Μέτρα δε των όντων τους αιώνας των νοητών, καί τους χρόνους των αισθητών φησι τα γαρ νοητά ως υπό μέτρου του αιώνος μετρείται, ει και ομωνύμως τω μετρούντι αιώνι καί τα μετρούμενα λέγονται.» (Μαξίμου τού Ομολογητού PG 91,853BC)<br />B.DAnonymousnoreply@blogger.com