Ερώτηση: Πρόσφατα ο Μητροπολίτης Σύρου κήρυξε το Θείο Λόγο σε Ρωμαιοκαθολικό ναό στη Σύρο. Εσείς θα κάνατε κάτι τέτοιο στην επαρχία σας, δεδομένου του μεγάλου αριθμού των Ρωμαιοκαθολικών; Πόσο κοντά ή μακριά πιστεύετε πως είναι το ενδεχόμενο επανένωσης των δύο Εκκλησιών;
Aπάντηση: Αν και τα ποσοστά των Ρωμαιοκαθολικών στην Κέρκυρα είναι πολύ μικρά σε σχέση με αυτά στη Σύρο, έχω να επισημάνω ότι με τους Ρωμαιοκαθολικούς δεν έχουμε πρόβλημα επικοινωνίας αλλά κοινωνίας.
Στην Κέρκυρα άλλωστε η οικοδόμηση καλών σχέσεων επικοινωνίας και συνεργασίας ξεκίνησε από πολύ νωρίς, με την δράση του τότε Μητροπολίτου Κερκύρας Αθηναγόρα και μετέπειτα Οικουμενικού Πατριάρχη, ο οποίος θα λέγαμε ότι αυτό που ξεκίνησε στην Κέρκυρα το ολοκλήρωσε ως Πατριάρχης με την άρση των Αναθεμάτων και την εγκαινίαση του διαλόγου ανάμεσα στην Ορθόδοξη και τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, ο οποίος μέχρι σήμερα συνεχίζεται.
Από την πρώτη στιγμή που πάτησα το πόδι μου στο ευλογημένο Νησί μας, από τον Ενθρονιστήριο ακόμα λόγο μου τόνισα ότι θα πορευθώ στο δρόμο του αλληλοσεβασμού και της αγάπης, της επικοινωνίας και της καλής γειτονίας, γιατί ο τόπος μας χρειάζεται την ενότητα.
Γι’ αυτό και όταν λίγους μήνες αργότερα ενθρονίστηκε ο νέος Αρχιεπίσκοπος των εν Κερκύρα Ρωμαιοκαθολικών παρευρέθηκα στην τελετή και μίλησα προς τον νέο Επίσκοπο αλλά και το Ρωμαιοκαθολικό ποίμνιο, και μάλιστα έγιναν δεκτοί οι λόγοι μου με ενθουσιασμό και χειροκροτήματα.
Και άλλες φορές, όταν εκλήθην και πήγα, μίλησα με την ίδια αγάπη και με τον ίδιο αληθινό λόγο και εισέπραξα τον ίδιο ενθουσιασμό. Στο πρόγραμμα επίσης των επισκέψεών μου στα διάφορα ιδρύματα της Κέρκυρας, δεν παραλείπω να επισκεφθώ και το Γηροκομείο που διατηρεί η Ρωμαιοκαθολική κοινότητα.
Επικοινωνία λοιπόν και διάλογος αγάπης υπάρχει, όπως επίσης και κοινή αντιμετώπιση διάφορων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η τοπική μας κοινωνία, όταν και όσο αυτό είναι εφικτό.
Σε ότι αφορά όμως την ένωση των δύο Εκκλησιών, πράγμα που σημαίνει κοινωνία Ευχαριστιακή, παρόλο που είναι κάτι το ευκταίο –όλοι προσευχόμαστε «υπέρ της των πάντων ενώσεως»- δεν θα έλεγα πως είναι εφικτό, τουλάχιστον σήμερα.
Πέρα όμως από την Ευχαριστιακή κοινωνία θα περίμενα η Ορθόδοξη και η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία να έχουν ήδη καταλήξει σε κάποιες κοινές αρχές ή, τουλάχιστον, με δεδομένες τις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στο παγκόσμιο γίγνεσθαι αλλά και μέσα στους κόλπους της ΕΕ, να ενώσουν τις φωνές τους πάνω σε θέματα που υπάρχει ταύτιση απόψεων.
Για παράδειγμα, στην πρόσφατη διατύπωση του Συντάγματος της ΕΕ από το οποίο απουσιάζει η αναφορά στην Χριστιανική παράδοση της Ευρώπης, παρόλο που αντέδρασαν τόσο η Ορθόδοξη Εκκλησία όσο και η Ρωμαιοκαθολική και όλες οι άλλες χριστιανικές ομολογίες, μία κοινή δήλωση των προκαθημένων όλων των Εκκλησιών θα είχε άλλον αντίκτυπο και ίσως επετύγχανε καλύτερα αποτελέσματα. Και αυτό είναι τελικά διάλογος και συνεργασία «εν αγάπη και αληθεία».
(Απόσπασμα από συνέντευξη του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου στο RNN.GR - Ιανουάριος 2005)
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
«Μη σκιάζεστε στα σκότη! Η λευθεριά σαν της αυγής το φεγγοβόλο αστέρι της νύχτας το ξημέρωμα θα φέρει». Ι. Πολέμης
Επικοινωνία,επικοινωνία,επικοινωνία και στο τέλος Κοινωνία. Ποιος θα το πάρει είδηση και ποιος θα πει όχι. Α, ναι! Είναι εκείνοι που περιμένουν να δουν την "γυμνή κεφαλή". Χαμπάρι δεν έχουν πάρει,ότι τώρα υπάρχουν και οι περούκες. Κάτι λέει κι ο λαός για το "κοπέλι" που το κάνουνε στο τέλος "να θέλει".
ΑπάντησηΔιαγραφήΓνωστά πράγματα.
Κρίμα....διότι στη θεωρία , ναι να υπάρχει επικοινωνία ....όμως εμείς οι Ελληνες τη θεωρία τη κάνουμε υποταγή...του εαυτού μας ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς κάτι ....μεθοδεύεται....
"Vasiliki Rimpa είπε:Δυστυχώς κάτι μεθοδεύεται."
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είμαι κανένας συνήγορος των Παλαιοημερολογιτών,αλλά είναι γεγονός, ότι το φωνάζουν εδώ και περίπου έναν αιώνα. Ας όψωνται οι πολιτικοί - και η πολιτική - που, συυνεπικουρούντος και του εγωισμού μερικών από αυτούς,κατάφεραν και τους κομμάτιασαν.Αναπόφευκτο,
άλλωστε, όταν στην Εκκλησία γίνεται
σχίσμα.Σε λίγο,όταν τα "μίντια" θα μας δείχνουν παπικούς και ορθόδοξους να συνεκκλησιάζονται και να κοινωνούν άλλος με την όστια και άλλος με άρτο και οίνο,θα μας δείχνουν και τους μαζεμένους απέξω "ταλιμπάν".Μόνο που αυτοί δεν θα είναι οι αγράμματοι Παλαιοημερολογίτες.Θα είναι όλοι εκείνοι,που έμαθαν- μας έφεραν και μας δίδαξαν- την Ορθοδοξία από τα παπικά και τα προτεσταντικά Πανεπιστήμια.
ΑΙΣΧΟΣ ΤΟΥΣ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγνώμη, δεν έχω καταλάβει κάτι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τον Άγιο Μάρκο τον Ευγενικό, που πήγε στη Φερράρα-Φλωρεντία και μίλησε στους Ρωμαιοκαθολικούς, θα λέγαμε "αίσχος"? ή μάλλον ότι έκανε ομολογία Πίστεως? Γιατί, απ'όσο γνωρίζω, τον εκθειάζουμε, και καλά κάνουμε, που πήγε στην ψευτοενωτική σύνοδο και καυτηρίασε τους παπικούς για τις πλάνες τους. Επομένως,αυτό που έχει σημασία είναι αν πράγματι δίνουν ομολογία Πίστεως, όσοι μιλούν με τους αιρετικούς, και αν παρεμένουν μέσα στα όρια που οι Άγιοι Πατέρες και η Εκκλησία των Οικουμενικών Συνόδων έθεσαν. Η ΑΛΗΘΕΙΑ δεν φοβάται τίποτα, πιστεύω. ούτε τους αιρετικούς.
"Ανώνυμος 14 Σεπτέμβριος 2009 7:57 μμ"
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι βέβαιος ότι αν υπήρχε κάποιος σαν τον αγ.Μάρκο τον Ευγενικό δεν θα είχαμε φτάσει στο σημερινό σημείο.Και ακόμη,να είσαι βέβαιος ότι αν υπήρχε κάποιος σαν εκείνον,θα τον είχαν πετάξει με τις κλωτσιές και ποτέ δεν θα τον καλούσαν σε διάλογο. Η παπική "εκκλησία" μαθαίνει από τα λάθη της και ανθρώπους όπως ο αγ.Μάρκος ο Ευγενικός,δεν τους θέλει.Αλλά ούτε και οι δικοί μας τους θέλουν.Είναι "θεομπαίχτες","σχισματικοί" και "χριστέμποροι" ή απλά ταλιμπάν.
Φαντάζομαι πως για να μιλάς έτσι, θα ξέρεις τα πιστεύω του Κερκύρας Νεκτάριου...
ΑπάντησηΔιαγραφήαν πάλι όχι, τότε μήπως έχουμε ανάγκη να μην βάζουμε όλους στο ίδιο τσουβάλι?
γιατί αν είναι έτσι, ο καθένας μας που θα πέι "καλημέρα" π.χ. στο φουρνάρη του που τυχαίνει να μην είναι Ορθόδοξος, θα πρέπει να ρίξει τον εαυτό του στη θάλασσα...
και πίστεψέ με, ναι, υπάρχουν Μάρκοι Ευγενικοί, που δίνουν τη μαρτυρία της Πίστεως και στην Ελλάδα και έξω (και ναι, οι ρωμαιοκαθολικοί τους βάζουν στη μπλάκ λίστ), χωρίς απαραίτητα να είναι "ταλιμπάν" (ο χαρακτηρισμός δικός σου, προσωπικά δεν με εκφράζει...).
Επιτέλους, μπορούμε να σκεψτόμαστε Ορθόδοξα και όχι μανιχαϊστικά? δηλαδή μόνο οι προδότες και οι "ταλιμπάν"υπάρχουν?
χάθηκε η μέση οδός?
Ανώνυμος 14 Σεπτέμβριος 2009 11:08 μμ
ΑπάντησηΔιαγραφή"Στην Κέρκυρα άλλωστε η οικοδόμηση καλών σχέσεων επικοινωνίας και συνεργασίας ξεκίνησε από πολύ νωρίς, με την δράση του τότε Μητροπολίτου Κερκύρας Αθηναγόρα και μετέπειτα Οικουμενικού Πατριάρχη"
Όταν ένας μητροπολίτης λέει αυτά τα πράγματα,και κάνει ειδική μνεία στον πατριάρχη Αθηναγόρα,τότε δεν χρειάζονται περισσότερα για να καταλάβουμε τις αντιλήψεις των ανθρώπων αυτών - και τι πιστεύουν - σχετικά με τον αγ.Μάρκο Ευγενικό. Εκείνος είχε γράψει: "Όσο αφίσταμαι των Λατίνων τόσον εγγύτερον τω Θεώ ειμί" και ο Αθηναγόρας ήρε τα μεταξύ των Εκκλησιών (και "εκκλησιών") αναθέματα. Για να ευρεθεί,με άλλο τρόπο αυτός κι εμείς,"εγγύτερον τω Θεώ".